– Scandalul cerealelor ieftine, provenite din Ucraina a luat amploare. Mai multe țări au blocat importurile dinspre Ucraina. Care e răspunsul Comisiei Europene în acest context? În ce fel influențează aceste divergențe de natură economică, războiul din Ucraina și ajutorul dat de Occident vecinilor noștri, în lupta împotriva invadatorilor ruși?
– Lansată cu cele mai bune intenții, deschiderea pieței europene pentru cerealele ucrainene s-a împotmolit în carențele infrastructurii de transport la nivel european. Pur și simplu, nu există capacitatea necesară pentru a transporta cerealele ucrainene, nici pe șosele, nici pe Dunăre, nici pe calea ferată, astfel că, în loc să ajungă în porturile europene din care ar putea fi expediate spre Africa și Orientul Mijlociu, unde este mare nevoie de ele, transporturile de grâne rămân blocate în statele din prima linie, ca România, Polonia sau Ungaria, și sunt comercializate pe plan local. Fiind mult mai ieftine, mai ales în condițiile eliminării taxelor vamale de către UE, în mod excepțional, pentru a ajuta o țară invadată de un agresor barbar, cerealele ucrainene au destabilizat piețele naționale și i-au pus în dificultate pe agricultorii locali. România are meritul de a nu fi blocat tranzitul cerealelor ucrainene, ca vecinii săi, adică de a fi respectat reglementările europene și de a căuta o soluție negociată. Din păcate, UE a răspuns târziu semnalelor de alarmă trase mai demult de Polonia în acest sens, apoi a oferit compensații inadecvate fermierilor din țările afectate, reușind să înțeleagă gravitatea problemei abia după încă o rundă de proteste vehemente. Detaliile vor fi finalizate în curând. Ne confruntăm, deci, cu o incapacitate managerială a Comisiei Europene, în cazul proiectelor de anvergură, și cu lipsa infrastructurii, nicidecum cu intenția de a reduce sprijinul pentru Ucraina invadată de ruși. Polonia, de pildă, sigur nu dorește să lase Ucraina de izbeliște, și nici România nu s-a manifestat în acest sens, dar iată că lipsa de viziune și miopia birocratică pot deveni o piatră de poticnire pentru bunele intenții ale europenilor.
– La propunerea României, UE a decis să-i sancționeze pe oligarhii care acționează pentru destabilizarea Republicii Moldova, să trimită o Misiune civilă, care să lupte împotriva dezinformării și a atacurilor la adresa securității cibernetice a ţării, și să continue asistenţa pentru Moldova, în cadrul Facilităţii Europene pentru Pace. Va reuși astfel UE să consolideze guvernul de la Chișinău? Ce șanse au președinta Maia Sandu și aliații săi să convingă electoratul că drumul spre UE este cel bun?
– Succesul programului UE de susținere a guvernului pro-european de la Chișinău va depinde de modul în care va fi aplicat. În mod cert e mai mult decât binevenit și necesar, pentru o țară săracă și supusă atacurilor constante din partea agenților Kremlinului. Republica Moldova nu are cum să lupte singură cu atacurile informatice ale hackerilor sponsorizați de Moscova și cu propaganda toxică a televiziunilor rusești, și nici nu poate stăvili eficient acțiunile destabilizatoare ale unor oligarhi penali, care, după ce au jefuit țara, finanțează cu banii Moscovei acțiuni menite să compromită actualul guvern. Ne bucurăm că România a promovat inițiativa sancționării acestor personaje de către UE, dar ar fi fost și mai bine ca un oligarh ca Vladimir Plahotniuc să nu fi avut atâția prieteni în România, în PSD și în servicii, și ca partidul său să nu fie partenerul principalului partid de guvernare de la București (PSD). Pe scurt, în funcție de competența celor care vor alcătui misiunea UE, de fondurile alocate și de severitatea sancțiunilor, programul UE poate fi eficient în sprijinirea guvernului Maiei Sandu, fie și pentru faptul că dă un semnal clar că Occidentul nu abandonează Republica Moldova, dar mai ales pentru că face mai costisitoare acțiunile destabilizatoare ale Rusiei, obișnuită să aibe la Chișinău adversari slabi și săraci. Problema convingerii electoratului este mai dificilă, pentru că ea va necesita rezolvarea unor chestiuni economice care afectează nivelul de trai. Nici aici Maia Sandu nu poate reuși fără sprijinul UE. Este de așteptat însă ca diminuarea dezinformării rusești, dacă are loc rapid, să genereze atitudini pro-europene în rândul alegătorilor. În tot cazul, personalitatea președintei Maia Sandu și recunoașterea internațională de care se bucură nu vor lăsa indiferent electoratul. Pe scurt, șansele de contracarare a propagandei Kremlinului există, dar bătălia se va da la baionetă, zi de zi.