– Ispasul – Paștele cailor –

La patruzeci de zile după Sfintele Paști se sărbătorește Înălțarea Domnului Iisus la ceruri. În Maramureș se fac slujbe în toate bisericile și nu se lucrează nimic. Înălțarea nu are o anumită dată. Cade întotdeauna joia, în a șasea săptămână după Paști. Așa cum se întâmplă mereu, sărbătoarea creștină se împletește cu datini străvechi, păstrate ca prin minune. Frumusețea lor pare scrisă în povești.
Salutul creștinesc
Cine ajunge în Maramureș din altă parte de țară va rămâne poate uimit auzindu-i pe săteni dându-și zilnic binețe, cu un refren desprins, parcă, din rugăciuni:
– Laude-se Domnul nostru Iisus Hristos!
– Lăudat să fie în veci. Amin.
Ori mai pe scurt:
– Lăudăm pe Iisus!
– În veci. Amin.
În pragul casei, la muncă, pe lângă căruțele cu fân cosit, binețea e cu gândul la Dumnezeu.
De la Paști la Înălțarea Domnului, salutul se schimbă în „Hristos a înviat!” cu răspunsul „Adevărat a-nviat!”. În mod special, în ziua de Înălțare, toți creștinii la sate spun: „Hristos s-a-nălțat!”, răspunzându-se „Adevărat că s-a-nălțat!”. Multe vechi rânduieli s-au pierdut pe Iza și Mara, dar salutul creștinesc a rămas. Toată viața e cusută în Maramureș cu numele lui Iisus.
Paștele cailor
Marea sărbătoare a Înălțării poartă în popor numele de Ispas sau Paștele cailor, pornind de la o legendă creștină.
„Zice că Maica Domnului, când căta, sărmana, lăcaș să-L nască pe Domnu Iisus, o ajuns într-un grajd cu cai și s-o pus acolo în iezale (iesle). Caii o tropotit, o froit (nechezat) și nu s-o putut hodini. Așe cum o fo, ostenită și cu dureri, o trebuit să plece. Și i-o blăstămat pe cai: «Voi, în veci să n-aveți saț/ Numa-o dată, la Ispas/ Și-atuncea numa on ceas». Și de-atunci, Ispasu îi Paștele cailor. Zice că la Ispas, caii au pauză un ceas, un ceas nu mănâncă. Până-i lume-n veci, tăt mănâncă calu și roade, da la Ispas, are un ceas pauză. Să opre (opresc) și nu mai mâncă nimic. Așe îi.”
Ninta căiască
(Magie colectivă în sânul familiei)
„Ninta căiască” este menta sălbatică. În afară de menta cailor, se mai spune și „ninta broaștelor”, pentru că-i plac terenurile mlăștinoase. Această plantă este prezentă în Maramureș într-un dublu obicei, care se practică în ziua de Ispas. În prima lui parte, el vizează oamenii, fiind vorba despre o aromoterapie magică, iar în partea a doua, animalele, mai exact vacile, care trebuie ferite să li se fure laptele de vrăjitoarele din sat. Iată obiceiul, relatat de regretata mea mamă, Luchiana Făt.
„Ninta ceie căiască o culegeam de Ispas și-o puneam în casă, pă după icoane și pă paturi și pă jos, și pă tăt locu și călcam pă ie și încuiam ușa. Mirosa în casă frumos, așe te ridica mirosu, cât de mândru iera, gândeai că te saturi cu mirosu acela fain. Umblam pe nintă (mentă) căsenii (familia), tăți, așe – încolo și încoace. Am țânut ușa închisă preț de jumătate ceas și n-am grăit nimic. Și-apoi, până în ceie zi, n-am strâns-o di pă jos. Pân-a doua zi nu s-o măturat pă jos, nu s-o strâns ninta, tătă o rămas acolo. Numa pă la icoane o rămas până s-o uscat. No, așe am făcut. Așe o fo când am fo io cocoană (copilă), cam așe, de vo zece ai (ani). Aduceam până-i lume nintă di pă vale, di pă unde putem. Dimineața meream și strângeam tăt satu”.
Planta era culeasă înainte de răsăritul soarelui, încărcată de rouă. Inhalarea mirosului de mentă are trei stadii, de fapt. Întâi, este șocul aromatic produs prin zdrobirea ei cu picioarele, apoi se doarme o noapte în aroma atenuată de ușoara ofilire a plantei, după care se inspiră o vreme parfumul buchetelor așezate pe la icoane. Tăcerea impusă în timpul călcatului în picioare a plantei este menită să ușureze concentrarea gândirii asupra scopului: inspirarea adâncă a aromei, pentru protecția sănătății și a vitalității. Nu este exclus ca inhalarea acestui miros puternic să fi avut și un efect benefic asupra minții, pentru că orice țăran, întrebat chiar și azi ce-și doreste cel mai mult, va răspunde că vrea „sănătate și să moară cu mintea întreagă”.
De ce se alege pentru acest ritual dimineața zilei de Înălțare? Pentru că țăranii știu că până în această zi, sau cel mult până la Sânziene, plantele au putere maximă. „Florile de leac trebe culese până-n Ispas, că după acee Fata Pădurii le ciuntă vârfu și nu mai au leac. Da cel mai bine îi ca florile de leac să fie culese în ziua de Sânziene.”
Lângă Baia Mare, la Cufoaia, menta se pune la porți, având rol clar de protecție magică.
Coronița vacilor
Profund religioși, buni creștini, convinși că lumea e guvernată de două principii: răul și binele, țăranii din Maramureș, ca și din alte zone ale țării, și-au păstrat până mai azi vechile practici magice de apărare, aparținând tradiției precreștine, moștenită în mod direct de la daci. Ele nu contravin prin nimic învățăturii Bisericii, pentru că au în comun gândul bun, gândirea pozitivă, cum se zice azi, salvarea din mrejele răului. Și iată ce spune vechea religie a gândului bun: „Tăt în aceie zi, la Ispas, culegeam călcuțe (piciorul-cocoșului) din cele galbine și făceam cununiță pă fir de nintă, că iera lung, și le puneam în corn la vacă și așe mereau în ciurdă, gătite cu flori. Tăte femeile făceu așe. Ziceau că nu le mai strică strâgoaiele (vrăjitoarele) laptele. Dacă le pui călcuțe în corn în ziua de Ispas, nu le mai poate lua laptele. În ziua de Ispas umblă strâgoaiele, bosorcăile (vrăjitoarele) să ieie laptele de la vaci. Atunci au vacile cel mai mult lapte și groșcior (smântână)”. (Luchiana Făt)
Luatul laptelui este o poveste reală și de temut chiar și în zilele noastre. Știința farmecelor puternice, care fac ca laptele vacilor să fie furat pe nevăzute și neștiute, să fie muls la mare distanță de grajdul în care se află vita, se mai păstrează și azi.