– Ești prezentatoarea matinalului de la Prima News, noua divizie a Prima TV, o televiziune dinamică, în plină ascensiune. Dar deși actualitatea are multe subiecte tentante, menite să atragă atenția spectatorilor, tu ți-ai ales o temă aridă: educația. Și asta, cu mult înainte de greva profesorilor. De ce?
– Răspunsul la întrebarea ta vine din experiențe personale, niște adevărate traume. Chiar aș putea spune că marile decizii ale vieții mele au legătură cu felul în care am perceput școala. Lupta a început când am realizat cât de multe lucruri aș fi putut învăța ca elevă, dacă materiile ar fi fost predate într-un mod atractiv. În schimb, eu am murit de frica unor așa-ziși dascăli. Chiar am avut un profesor de istorie în liceu, care era atât de violent, atât de imprevizibil și de lipsit de orice urmă de candoare, încât mie îmi era rău chiar și cu o zi înainte de orele lui. De aceea mă lupt: dacă mai există și azi astfel de profesori, ei trebuie să renunțe la dăscălie. Știu sigur că încă mai sunt elevi șocați, nu educați, iar eu, ca o pățită, voi împărți lupta cu ei. De aceea, am des în studio discuții legate de educație, profesori minunați invitați drept exemplu, dar și copii curajoși, care-și apără drepturile. Da, evident că s-au mai schimbat în bine lucrurile în școli după revoluție, dar nu complet și prea lent. Majoritatea acestor schimbări sunt în mediul privat, nu în sistemul educațional de stat.
Damascul inimii mele
– Spui că ai fost umilită în școală, dar iată-te azi o persoană cu multe realizări. Cum ai răzbătut?
– Tot ce citisem în literatură despre călătoriile inițiatice mi s-a întâmplat mie, imediat după Bacalaureat. Terminasem liceul la Focșani și nu știam ce facultate să urmez, nu eram sigură de nimic. Poate ASE, că așa era moda, dar parcă aș fi mers pe biologie, pe care o știam foarte bine, fiindcă în școala generală am avut o profesoară la această materie pe care o adoram. Iată și exemplul pozitiv, când dascălul adevărat îți devine model pentru întreaga viață. Pe tata îl încânta ideea aceasta, el fiind medic veterinar. Dar pentru că eram atât de nehotărâtă, tot el m-a încurajat să merg în Siria, la familia lui de-acolo, să-mi iau un an liber, să învăț limba și poate să-mi continuu studiile la Damasc. Așa, din scurt, iată-mă direct în avion, către rudele mele din Orient. Odată ajunsă acolo, am simțit că înfloresc, că mintea mea se deschide în mii de petale. Câteva minute, atât am fost confuză. Prima zi. Eram în mașină cu vărul meu, el a ieșit cu ceva treabă, iar eu am rămas să-l aștept lângă Bab Tuma (Poarta lui Toma, una dintre porțile orașului vechi, ce duce spre cartierul creștin). Prin geamul deschis al mașinii, m-a încercuit tot zgomotul acestei lumi atât de diferite. Oameni care arătau toți la fel și care vorbeau cu voci strigate o limbă atât de ciudată, muzică plângăcioasă, arome orientale de tot felul… Nu recunoșteam nimic, ca și cum fusesem teleportată pe altă planetă. Am simțit că mă sufoc, fizic, nu puteam trage aer în piept. Mă și văd privind disperată în stânga, dreapta, încercând să-mi umplu plămânii cu aer și căutând un reper, ceva familiar de care să mă agăț. M-am liniștit însă la fel de repede cum m-am și panicat, iar din acel moment totul a devenit o curiozitate pentru mine. Eu, un permanent „de ce, de ce, de ce?”, iar toată lumea îmi răspundea cu răbdare la întrebări, neîntrerupt, doi ani. O lume în care m-am integrat, pe care am iubit-o infinit, care m-a schimbat, m-a întregit. Nici muzica nu mi s-a mai părut plângăcioasă, azi îi simt toate nuanțele.
Un bazar colorat și forfotitor
– Dacă am ajuns cu povestea în acest loc, încărcat de atâta istorie, așa de dramatic lovit de război, spune-ne cum arăta Damascul atunci când l-ai cunoscut?
– Era colorat. Colorat, în primul rând, prin miresmele lui. Prin ușile deschise (că e căldură infernală acolo), dintr-o casă iese miros de castraveți proaspeți, din alta, miros de cafea cu cardamom, bună cum nu am băut nicăieri în toată lumea asta. Apoi trece pe lângă tine o doamnă musulmană, bine înfășurată în văluri, dar care a exagerat cu parfumul dulce, și ca să scapi, fugi pe partea cealaltă a străzii. În goana ta, treci pe lângă un mic restaurant, și aromele de fistic, lămâie, măsline și șofran, te fac să uiți de ce-ai traversat. Colorat era Damascul și prin oamenii lui de culturi, religii și etnii diferite. Problema este că orașul acesta trebuie cunoscut din interior, o călătorie turistică tip agenție de voiaj nu-ți va spune nimic. Dimpotrivă, te vei întoarce cu sentimentul că ai vizitat un bazar. Ca în orice loc cu o cultură veche de șase mii de ani (familia mea are în afara orașului o casă a cărei pivniță se sprijină pe coloane romane), turismul trebuie să fie unul profund, în amănunt, la om acasă. Eu am fost norocoasă să-l cunosc așa, grație familiei din partea tatălui meu, și am ajuns foarte repede să iubesc Damascul pentru tot ceea ce este, dar mai ales pentru faptul că mi-a dăruit pacea cu mine însămi. Mi-a plăcut studiul, pentru prima dată în viață am simțit cu adevărat că învăț. Nu mă puteam opri, citeam încontinuu, studiam gramatică, ieșeam pe stradă să vorbesc cu toată lumea, îi întrerupeam pentru fiecare amănunt pe care nu-l înțelegeam, fiecare pronunție, fiecare detaliu. Tata ajunsese să mă roage să mă opresc, să mă relaxez, târziu a înțeles că eram în cea mai relaxată stare din toată viața mea. Fără profesori care să mă timoreze, fără frici că dezamăgesc. A fost magic! Poate și sângele meu pe jumătate arab a cerut călătoria de atunci, oricum ar fi, eu nu pot descrie acea primă ședere de aproape doi ani din Siria decât prin bucurie. Bucurie și renaștere.
Azi, războiul a prăfuit Damascul. Au căzut literele din reclame, sunt doar frânturi, așa cum din frânturi e alcătuit și orașul bombardat. Am fost în 2018 ultima dată, dar m-am întristat foarte tare. Orașul colorat al inimii mele este azi alb-negru. Am avut dintotdeauna obiceiul de a face multe fotografii, am studii și pasiune pentru imagine, dar te rog să mă crezi că nu am avut puterea să selectez fotografiile făcute în 2018 în Damasc. Le-am pus pe un blog, așa, grămadă, și am numit totul: „Film static cu mobilul”.
Sirienii iubesc România
– Dar sirienii cum sunt, Raluca? De la distanță, toate popoarele arabe par destul de dure…
– Sirienii sunt neașteptat de calzi. Sigur, poți fi martorul unor durități, cultura lor diferă enorm de a noastră, dar, în general, sunt oameni afectuoși, care adoră România. Suntem încă văzuți ca prieteni, așa cum era pe vremea comunismului. Multe generații din Siria sau alte state arabe și-au făcut studiile la noi, în România, nu suntem deloc percepuți ca niște occidentali sau ca americanii, pe care nu prea-i iubesc. Unul din regretele mele este că românii se mai strâmbă când aud de sirieni, în timp ce sirienilor li se luminează ochii, imediat ce află că ești din România.
– Nu te-ai simțit niciodată în nesiguranță în Damasc?
– Nu. Cu mici excepții de comportament, care țin de diferențe culturale, care mai degrabă m-au uimit decât m-au speriat, eu nu m-am simțit nicio clipă în pericol, în condițiile în care am colindat străzile Damascului și noaptea. La un moment dat, le cunoșteam mai bine decât taximetriștii. Nici nu am avut vreme să mă gândesc că ar putea să-mi fie teamă, atât de curioasă am fost. Orașul acesta a făcut din mine un pasionat observator al amănuntului, un înfometat de informație.
De la practică la teorie
– Când te-ai întors în România, ai devenit imediat studentă la jurnalism. Ce te-a împins către presă?
– Siria! Inițial, nu am realizat asta, pentru că toate cercetările mele de acolo erau făcute din curiozitate, ajungeam până la esența omului, atât trăgeam de fiecare să-mi spună tot. Nu știam atunci că, de fapt, aceea era o foarte bună documentare jurnalistică. Or, asta înseamnă să fii reporter. Sunt norocoasă, pentru că drumul meu a fost invers, de la practică la teorie. În facultatea de jurnalism, unele baze teoretice mi se păreau serbede, fiindcă eu deja aveam practica făcută. Apoi am ajuns reporter în ProTV, o muncă ce mi-a plăcut enorm și în care am putut aplica tot ce acumulasem pe teren și în facultate.
– Acolo te-am văzut și eu prima oară. Erai o prezență exotică, dar cu lecțiile foarte bine făcute. Apoi ai dispărut…
– Am hotărât la un moment dat să-mi iau doar un concediu fără plată de două luni de la ProTV, fiindcă îmi era foarte teamă că voi pierde limba arabă, pe care o învățasem în Siria. Trecuseră opt ani de televiziune, în care nu avusesem absolut nicio ocazie să-mi exersez araba. Intrasem în panică, fiindcă limba aceasta este extrem de grea, iar singura șansă să nu o uiți este să o vorbești mereu. M-am întors în Siria cu bursă, la Universitatea din Damasc, mi-am completat studiile cu multe nivele, de la gramatică la literatură. În timpul acesta, întâmplarea a făcut că se schimbase ambasadorul Siriei în România și mi s-a propus să vin traducător și responsabil cu presa. Și uite așa, două luni de concediu s-au făcut șaisprezece ani de lucrat în ambasadă. Dorul de televiziune m-a bântuit, însă eu continuam să evoluez pe partea asta, de arabă, an după an mai dobândeam câte o abilitate, până să ajung să fac traducere în direct, categoria grea a acestei meserii. Apoi a venit pandemia, o întâmplare ce mi-a schimbat viața, chiar mai tare decât războiul din Siria. Nu am mai suportat să văd doar pe aceiași doi colegi de birou în fiecare zi, am răbufnit și am simțit, brusc, că trebuie să mă întorc printre oameni. Am dat probă la „Prima News”, am obținut postul, aproape doi ani am lucrat în paralel, iar din ianuarie, sunt din nou, exclusiv, în televiziune, cu matinalul de luni până vineri. Dar pandemia mi-a mai oferit și un alt „cadou”: micile mele reportaje despre Siria, care se găsesc pe internet, le-am realizat atunci, în pandemie. Izolarea mi-a pus stiloul în mână, m-am trezit într-o bună zi scriind, pur și simplu. Sper ca în timp să se lege totul în cel puțin o carte.
– Să încheiem cu tema de început: educația. Televiziunea ar trebui să fie și ea o formă de educație. Cum găsești evoluția ei, după 16 ani de diplomație?
– Paradoxal, și foarte schimbată, și „foarte aceeași”. Aceeași, fiindcă televiziunea, ca formă de presă, nu a reușit încă să-și câștige independența totală față de anumite gusturi, culori politice și influențe. Iar schimbată mi se pare mai ales după pandemie, căci o mulțime de lucruri se fac online, am colegi pe care nu i-am văzut de luni de zile. Se lucrează încă enorm de acasă, te și sperii când treci pe lângă calculatoare deschise și le vezi cum lucrează singure, fiindcă sunt manevrate de la distanță, de colegi care muncesc acasă. Nu știu dacă e bine sau nu, vom vedea în viitor. Mie mi se pare bizar, pentru că eu am învățat în studenție, apoi în anii de la Pro, niște rigori extraordinare în producția TV. Cadre, lumină, crede-mă că noi studiam filme rusești ca să învățăm să facem încadraturi estetice la știri. Acum, un prim-plan, și aia e… Nu știu dacă mă voi obișnui vreodată cu un sistem atât de… simplificat, dar poate acesta e viitorul. Poate acesta e viitorul și în educație: metode directe, cu multă practică, fără milioane de date care să inhibe copiii, să aibă impresia că nu sunt capabili, dacă nu reușesc să memoreze totul. Metode simple, care să-i pregătească, în primul rând, pentru viață, căci aprofundările în ceea ce privește talentele fiecăruia vor veni apoi de la sine.
Foto: IONUȚ MACRI