„Generația Z schimbă stilul filmului românesc”
– Au trecut aproape zece ani de când ți-ai stabilit domiciliul la Londra, un loc care se pare că îți priește grozav! Tocmai ce am aflat că joci într-un film englezesc, „Making the invisible visible”, regizat de celebrul Richard Landy. Despre ce e vorba?
– Este vorba despre un film care explorează poveştile unor oameni suferind de boli ale căror simptome nu sunt extrem de manifeste (precum bolile inflamatorii), motiv pentru care sistemul medical nu-i prea bagă în seamă. O problemă extrem de reală şi de dureroasă, în sensul unei radiografii a societăţii prezentului. Iar filmul îşi propune să ne facă pe toţi conștienți asupra pericolului de a lua în considerare doar aspectele de suprafaţă, fără să intrăm în profunzimea problemelor. Eu am jucat-o pe Rita Loupe, unul dintre cei trei doctori care se ocupă de astfel de pacienţi, şi am pus foarte mult suflet, am fost foarte implicată emoţional, fiind foarte impresionată de subiect. Şi am învăţat foarte multe lucruri, despre care habar nu aveam înainte… De-altfel, în ultimii ani m-am aplecat cu precădere asupra dezvoltării mele intelectuale, alegând proiecte actoriceşti care să mă susţină şi în sensul ăsta, personaje diferite față de ceea ce interpretasem anterior.
– Faci filme și în România. Sunt diferențe mari între cinematografia noastră și cea britanică? Am scăpat de stilul provincial?
– Sunt regizori români tineri, care au făcut studii în străinătate sau au lucrat mult în străinătate şi care vin acum cu un alt stil de lucru, cu o altă abordare: merg pe conceptul de colaborare, pe „hai să vedem cum putem să cooperăm”, au abandonat stilul regizorului care e sus, pe un piedestal, iar toţi ceilalţi sunt nişte executanţi. Or, această muncă în stil colaborativ nu poate decât să îmbogăţească rezultatele tuturor. Deci lucrurile se schimbă datorită acestei generaţii Z. Generaţiile anterioare au rămas la „eu sunt regizorul şi le ştiu pe toate”, iar asta nu e o atitudine constructivă. Situaţia e policromă…
„Inteligența artificială amenință cinematograful. În America a început revolta”
– Să coborâm de pe ecran pe stradă. Cum mai e viața la Londra? Se simt şi acolo neliniştile din lumea largă?
– La nivelul societății, în mod clar, lucrurile nu stau deloc roz. Toată lumea resimte framântările de pe glob, inclusiv reverberaţiile lor economice. În plus, în Anglia a fost o iarnă foarte grea, cu facturila căldură uriaşe. Şi, în general, preţurile au crescut foarte mult. Deci, foarte mulţi dintre englezi se chinuie să reziste… În ceea ce priveşte mediul artistic, şi în Anglia se simte influenţa revoltei artiștilor din America, îndreptată împotriva inteligenței artificiale. De trei săptămâni, e grevă acolo, pentru că Netflix sau Disney au venit cu propunerea ca artiştii „de fundal”, deci figuraţia simplă, să vină o singură zi la filmare, pentru ca, apoi, imaginea acestor oameni să fie preluată şi folosită prin generare pe calculator, apelându-se la Inteligenţa Artificială (AI). Apoi vor să introducă AI-ul şi la nivel „mai mare”. Chiar citeam zilele trecute că s-a dorit ca pentru cel mai recent film din seria „Misiune imposibilă” să se utilizeze imaginea Juliei Roberts, întinerită pe calculator, însă actrița nu a fost de acord cu acest fals flagrant. Nu mai spun că se vorbeşte despre modificarea artificială a chipului oricărui actor şi folosirea lui o veşnicie, în cele mai diferite circumstanţe, fără ca actorul să-şi dea acordul. Deci, lucrurile sunt împinse într-o zonă înfiorătoare şi înfricoşătoare! Şi în cazul scriitorilor, al scenariştilor, se doreşte introducerea inteligenţei artificiale: practic, aceşti oameni, aceste minţi umane, să fie complet eliminate! Sau de ce să se mai apeleze la directori de casting, mai bine se foloseşte inteligenţa artificială! Îţi dai seama?! Trierea actorilor să se facă în baza unor indicatori specifici, analizaţi de AI. E normal ca lumea întreagă să se revolte! Se doreşte eliminarea umanului, a emoţiei, a sentimentelor, a empatiei… Ceea ce este înfiorător!
Film și teatru în România
– Întrebările mele te găsesc în București. Cu ce drum pe acasă?
– Pe de o parte, am nişte angajamente pe zona de prezentare şi moderare de evenimente. Acestea sunt domenii foarte dragi mie, în care activez de foarte mulţi ani în Anglia, însă recent m-am extins şi în România. De asemenea, pentru toamnă, sunt în discuţii să joc într-un lungmetraj regizat de Ştefan Mironescu. Tema este actuală: o mamă cu două fete, din Ucraina, vin în România, într-un oraş de provincie (probabil va fi la mare, undeva), iar aici se lovesc de abordările birocratice destul de absurde de la noi. Eu urmează să o joc pe primăriţa acelui oraş, deci voi fi personajul negativ. (râde) Abia aştept să ne apucăm de treabă, deocamdată însă mai lucrăm la scenariu, ca să evităm anumite clişee sau locuri comune, pentru ca povestea să fie cât mai autentică şi de interes. Tot în toamnă voi avea şi o premieră de teatru, în Bucureşti: o piesă montată în regim independent, pe textul unui dramaturg spaniol foarte jucat, pe nume Jordi Casanovas. E o piesă în două personaje, cu un umor negru excelent, iar partenerul meu de scenă care este şi regizorul piesei, este Adrian Damian, un artist foarte talentat. Mai există câteva proiecte, dar pentru ele discuţiile sunt încă nefinalizate, aşa că prefer ca deocamdată să nu dau detalii.
– Şi am aflat că la orizont se profilează şi un serial italian…
– Da, de curând am dat o audiţie pentru un serial italian, personajul pe care îl interpretez fiind foarte ofertant: o americană veselă, plină de viaţă, dar care trece şi prin episoade depresive. La un moment dat ajunge în Italia, unde se căsătoreşte, şi de aici încep întorsăturile de situaţie. Filmările vor demara tot în toamnă, la sfârşit de septembrie, deci am multe pregătiri de făcut.
„Xenofobie? Asta e treaba lor!”
– Crezi că stabilirea în Anglia te-a ajutat în sensul unei catapultări mai uşoare în lumea filmului internaţional?
– Cu siguranţă, în cazul meu, aşa au stat lucrurile. Vii cu altă carte de vizită, vii cu altă perspectivă, una internațională, pe care eu întotdeauna am simţit-o ca potrivindu-mi-se mănuşă… Sigur, poţi să intri pe piaţa internațională şi să ai succes şi venind din România sau de oriunde altundeva. Exemple sunt destule. Însă, pentru mine, s-a dovedit că ăsta a fost drumul cel mai potrivit. Fără nicio îndoială!
– Imaginea României nu e tocmai strălucită în Anglia. Ca româncă, ai resimţit exacerbarea xenofobiei? Un fenomen care se manifestă întotdeauna în vremuri grele, în toate sferele societăţii.
– Sincer, nu m-am lovit de problema asta, iar dacă au existat unele incidente, am încercat să le minimalizez, să nu le acord prea multă atenţie. M-am gândit că, de fapt, ceea ce contează este ce aduc eu bun în proiectul respectiv şi ce fel de om sunt eu, iar cine are o problemă de naţionalitate sau de rasă… ei bine, e problema lui! În plus, dacă ştii să priveşti situaţia asta din unghiul potrivit, realizezi că ea reprezintă un atu. Chiar de curând am citit un interviu dat de o cântăreaţă internaţională, care a venit din Kosovo în Londra încă din anii copilăriei şi care totuşi a spus că mereu a simţit că trebuie să muncească un pic mai mult decât englezii. Ceea ce însă nu e neapărat un lucru rău. Asta alungă comoditatea şi te ajută să evoluezi mai mult sau măcar într-un ritm mai alert. Deci, eu văd şi partea goală şi partea plină a paharului, dar aleg s-o iau în considerare doar pe a doua şi să lucrez în fiecare zi cu mine însămi, tocmai în sensul unei evoluţii. Nu e uşor, că şi în firea mea există o latură aplecată spre negativitate, comoditate şi melancolie, dar important e ca, în fiecare zi, să fac paşi mici care să mă ducă mai aproape de ceea ce îmi doresc. Că nimeni n-a făcut ceva măreţ peste noapte!
„Cel mai mult îmi doresc libertatea”
– Ce dozaj determină succesul artistic: mai mult talent sau mai multă muncă?
– Eu, sincer, cred că despre talent nu e vorba mai deloc. În schimb, este vorba de muncă, perseverenţă şi rezilienţă. Talentul şi norocul vin secundar, dar cheia este să ai perseverenţa şi echilibrul de a şti cand să împingi lucrurile şi când să te dai cu un pas înapoi, când să priveşti din alt unghi şi când s-o laşi puţin baltă. Dacă nu ai acest mod de a înţelege viaţa, acest gen de inteligenţă emoțională, degeaba ai talent şi noroc. Că şi la mine au venit oportunităţi, dar când nu eram pregătită emoţional, şi nu le-am apucat aşa cum mi-aş fi dorit. În schimb, alte lucruri mai mici, pe care le-am creat din proprie iniţiativă şi prin rezilienţă, am ştiut să le fructific la maximum. Sigur, şi eu cred că există momente când Dumnezeu te ajută, dar te ajută doar dacă eşti pregătit. În general, cred că trebuie ca tu însuţi să te cunoşti foarte bine ca om, să fii o persoană echilibrată, maleabilă mental şi demnă, care să încerce să-şi facă treaba cât mai bine, cu datele pe care le are, cu „cărţile” pe care le-a primit.
– Implicarea ta profesională îţi mai lasă timp să priveşti şi în jurul tău? Cum te raportezi la această lume care pare că şi-a pierdut direcţia?
– O, mă uit împrejur! Trebuie! Dacă n-aş fi ancorată în realitate, nici meseria n-aş putea să mi-o fac bine. Trebuie să ştiu cum merg lucrurile în viaţa reală, încotro merge lumea şi încotro vreau să merg eu, în contextul lumii. Îţi mărturisesc că de-a lungul ultimilor ani am experimentat un cocktail de sentimente, de la tristeţe la deznădejde, la dezamăgire, la revoltă, la resemnare, la împăcare şi acceptare a faptului că fiecare om are capacitatea de a-şi alege un drum şi că nimeni nu poate fi influenţat de mare lucru din exterior. Iar eu, personal, îmi doresc să mi se lase libertatea, libertatea care mi se cuvine. Pe de altă parte, şi eu respect libertatea celorlalţi. Adică nu încerc să împing pe nimeni în direcţia dorită de mine, ci doar încerc să-i conving pe oameni, pe cât posibil. Filozofia asta nu e întotdeauna uşor de pus în practică, dar o exersez în fiecare zi.
– Să încheiem interviul nostru cu o mică incursiune în familia ta: ce mai fac Nicholas Lupu, soţul tău, la rândul lui un artist reputat, şi Iustin, băiatul vostru?
– În ultima vreme am călătorit foarte mult. Soţul meu a avut multe concerte în Europa, cel mai recent încheind o serie de concerte în Italia, iar curând mai are programată o altă serie, în Anglia, pe zona de pop-opera. Împreună, noi şi un prieten al nostru, care a terminat regia în Londra, lucrăm la un scurtmetraj, cu care intenţionăm să intrăm şi în circuitul de festivaluri. Nicholas a scris scenariul şi lucrează la muzică, prietenul nostru va face regia, iar eu cu Nicholas o să şi jucăm în film, alături, desigur, de alţi actori. În ceea ce-l priveşte pe Iustin, care a împlinit patru ani, el se bucură foarte tare de toate plecările astea prin Europa. Oriunde proiectele ne-o permit, îl luăm cu noi, ca să vadă lumea, ca să-l expunem la medii şi la experienţe cât mai diverse şi ca să cunoască oameni, nu vrem să-l ţinem doar lipit de noi. În plus, e un copil foarte muzical: îi plac tobele, pianul, muzica în general. Dar şi sporturile. E un băiat foarte activ. Şi foarte curios. Aşa că ne străduim să-l învăţăm cât mai multe, explicându-i mereu şi povestea din spatele unei situaţii sau a unei informaţii. De-asta, probabil, el şi susţine că nu are patru ani, ci şapte! (râde)
Foto: Alexandru Roibu (PORTRETUL TĂU – 1), Cristina Borș (PORTRETUL TĂU – 1), Jennifer Arkwell (Film Junction Festival – 1)