– Există locuri binecuvântate de Dumnezeu, unde neliniștea lumii încă n-a străbătut. În Brebul Maramureșului, timpul mai curge liniștit pe ulițele vechi ale satului, mărginite de garduri și case de lemn. Pace pe sufletul trecătorului! Și bucurie, când vreun bătrân te poftește în ogradă și dezleagă povești –
„Că nu-i scris la nime-n poartă…”
Brebul seamănă cu un sat-muzeu. Pe lângă rostul vieții de azi, a știut să păstreze și rânduiala de altădată. Nu doar casele vechi, din lemn, îi atrag ca un magnet pe turiști (în sat s-au stabilit mulți englezi), ci și oamenii și meșteșugurile lor ancestrale, care sunt o continuare a trecutului. O istorie vie. Iar ca să știi cine la ce e priceput, și-au pus pe casă câte-o plăcuță, o invitație la a le trece pragul. „Coșuri de nuiele”, citesc, pe căsuța de la numărul 338. În curte e un bătrân. Seamănă la chip cu bunicii desenați din cărțile cu poveștile. „Lăudăm pe Iisus!”, îl salut, cum e obiceiul prin Maramureș. „Lăudat fie-n veci! Amin!”, îmi răspunde. Îl întreb dacă mai face coșărci. „Nu mai fac, da mai am de vânzare vreo câteva. Nu mai fac, că m-or cam lăsat și puterile, și mintea. Iote, îs acolo, și gătate, și începute, că nu mai poci a le găta! Hai, de le vezi! Numa’ nu-nchide poarta, că de-o trece moartea pă drum, să vină și la mine!”. „Ba, să nu vie-acum, cât îs eu aici!”, zic.
„Domniță dragă, tăți suntem datori c-o moarte. Mie mi-o murit și nevasta, și ficioru, și-i tăt aștept, doară s-or înturna, să-mi spuie și mie cum îi pe lumea ailaltă, sau să mă ia și pe mine cu ei. Mă gândesc că toți, împreună, n-a fi chiar rău. De-aia-ți spusăi să lași poarta deschisă, poate-o face moartea cumva să mă ducă pe mine la ei, dacă pe ei nu-i lasă să mai vină la mine. «Că nu-i scris la nime-n poartă/ moartea unde te așteaptă / zilele când ți se gată…»”. Îmi spune apoi că-l cheamă Onisim Vișovan și are 83 de ani. Intră-n casă și se întoarce cu un braț de reviste și de fotografii. În ele, Moș Onisim, mult mai tânăr, împletește coșuri de nuiele la târguri sau expoziții. A străbătut țara în lung și-n lat, ca să le arate și altora meșteșugul moștenit de la tată și de la bunic. „Tata o avut de mic mâna dreaptă sucită și-o făcut coșuri tăt cu mâna stângă. Eu le-am făcut mai bine ca el, c-am avut amândouă mânurile bune. Amu, gata, că mi s-or dus puterile, mi s-or nimicit planurile. Trei nepoți am, dar unul nu vine să-l învăț meserie!”, spune, și-mi face cu mâna semn de rămas-bun. Închid poarta în urma mea. Poate l-o mai răbda moartea un pic pe moș Onisim, până s-o găsi cineva să-i ducă mai departe meșteșugul.
Sfânta Vineri din Breb
La numărul 48, pe plăcuța de lemn scrie cu litere mari: „Prelucrarea lânii”. O căsuță mică, adunată de vreme, și-o bunică cu chip de Sfânta Vineri: „Floare Ciuc mă cheamă pă mine, da po’mneata?”. „Camelia”, zic. „Oi, oi, floare mândră”. Apoi se pune pe povestit fără s-o-ntreb nimic.
„Că noi om fo șaptespe frați la părinți. Mama o avut șase coconi și i-o murit bărbatu, tata, șapte coconi și i-o murit femeia. Când s-or adunat, or mai făcut patru. Făcea mama o oală de 20 de litri de mâncare, dar abia de ne-ajungea la tăți. Numa că ne-am învățat harnici de mici, ăi mai mari or mărs slugi la bogotani, s-or împrăștiat prin tătă țara. Și-o trăit mama păstă o sută de ani. Amu, doamnă dragă, lumea îi întoarsă, îi altfel; amu îi bine, și la femei, și la bărbați, că merg la boltă și pun pita-n coș, nu trăbă să lucre s-o facă. De mult, mereau femeile cu coconii de mână la lucru, la câmp, amu merg la plimbare cu câinii”.
Nana Floare știe a lucra cu lâna și cânepa. „Semănam cânepă, și-am tors, și-am țesut, am făcut cămeși, c-atunci n-o fo’ pânză de bumbac, că amu’ da’ așe ne scărpinam de la ele… Bine-o fo’ de mult, da-amu-i mai bine, că femeile nu mai lucră cât lucram noi, iau tătu de-a gata. Io ș-amu torc și lucru, așa oarbă, că mi să umflă mânurile dacă nu lucru. Dacă tăt ați venit pân’ la mine, să vă horesc ceva! Atâtea știu, de-ți sta aici tătă zâua! «M-o făcut mama lunea,/ Să-nconjor tătă lumea,/ Să n-am Paști, să n-am Crăciun,/ Să le fac umblând pe drum./ Să n-am Paști, să n-am Rusale,/ Să le fac umblând pe cale». De-aia-ți zâsăi asta, că și mneata, ca ziaristă, tăt umbli pă drumuri”.
O rog să-și amintească vreo întâmplare din anii copilăriei. „D’apoi îi tare mult de atunci. Mărg pe 87 de ani, doamnă dragă. Da, uite, că ceva tot țin minte, cum văruiam cu mesălăul și puneam farbă de zadie în var, farbă de lână, și tare mândru ieșea! Puneam lapte, miere, să nu să ia de pă păreți”.
Și pe Fata Pădurii a-ntâlnit-o nana Floare din Breb. „O umblat și pe-aici Fata Pădurii, da’ cum nu? Și la mine-o lăut, în vale, am văzut-o. Atâta-o fo’ de mare și de hâdă, copite-avea la picioare și horea acolo-n vale cântări de-ale ei. Pe la noi pe după casă i-o fo’ cărarea, și din coastă până-n vale, tăt gardul l-o rupt. Dar casa noastră-i cu Dumnezeu și nu ne-o putut fa’ nimic. Amu, da de-o murit și Fata Pădurii, cu tăte războaiele astea. Mulți nu cred, dar io știu ce-am pățit”.
Are glasul moale și pare a cânta când vorbește, se leagănă pe cuvinte, multe din ele de neînțeles, străine limbii noastre de zi cu zi. „Mesalău”, „farbă”, „zadie”, noi, românii, găsim ușor cuvintele în dicționar: „bidinea”, „vopsea”, „fotă/șorț”, dar oare ce înțeleg din vorbele ei turiștii străini, care umplu, vara, ulițele din Breb? Poate că înțeleg ce le spune din însuflețirea cu care vorbește, din lumina din ochi, din bucuria cu care le arată fuioarele de lână și țesăturile întinse pe pridvorul de lemn.
Ionuc, ceterașul
În Brebul Maramureșului, înțelepciunea simplă, extrem de profundă, pare, cu adevărat, să nu aibă vârstă. Ionuț Tiran are doar 12 ani. E fiul gazdei mele, Rodica din Vale, și stră-strănepotul Sfintei Vineri. Uneori, vorbește mult și repede, de parcă i s-ar termina vorbele de le-ar rosti mai rar. Alteori, alege tăcerea și nu-ți e tocmai la îndemână s-o înțelegi. Și peste vorbe, și peste tăcere, se simte însă o cumpătare de om matur.
„Am gândit să fac o crescătorie de găinușe, așe, câteva, pentru mine. Am avut niște găinușe, nu erau de rasă, trebuia să le fac o cușcă cu acoperiș, să nu vină vulpea la ele. Știu ce trăbă să fac, că vara, tăt eu am grijit de vaci, de porci, de găini, s-o ajut pe bunica. Eu le dădeam de mâncare, eu le deschideam dimineața și le închideam seara. Știu să mulg și oile, și vacile. Și de iepuri grijeam, că la bunica nu-i plac iepurii, dar i-o luat pentru noi. Tăt mă gândesc să fac cumva rost de bani, să-mi cumpăr o găină Chabo, de-aceea, pitică, s-o-ngrijesc, că-mi place de ele, că-s mici”.
Îl întreb dacă vrea să se facă fermier. „Nu, că nu-i prea ușor. Vreau să cresc două-trei animale, așa, să am ce-mi trăbă acasă. Dar întâi vreau să învăț, să fac o școală, ceva, deși mie cel mai mult îmi plac vacanțele. Și vreau să rămân aici, în Breb, să-mi fac o casă, în grădină. Mi-i tare dragă și căsuța asta a noastră, că-i micuță și mândră, așa, fără etaj. Numa la oraș nu vreau să plec. Acolo nu-i fain ca aici, îs casele tăt adunate una lângă alta, una peste alta, n-au ocol mare, ca astea de-aici. Mie-mi place să fie loc larg, să mă simt liber. Și când merg la oraș, nu-mi place să stau prea mult, tăt acasă-i mai bine și mai fain”.
Ionuc, cum îi spun toți, merge de două ori pe săptămână împreună cu fratele său mai mare, Darius, la oraș, la Sighet, unde iau ore de vioară. Mai toți pruncii de pe-aici știu a cânta la ceteră și a hori. Ionuc fuge în camera lui și se-ntoarce cu vioara. Nici nu știu când apucă arcușul, atinge corzile, și curtea se umple de-o melodie ce te-mbie la joc. „Până când veniți, poate știu și-o-nvârtită!”, zice zâmbind.
Când plec, două curcubeie uriașe se întind peste cerul din Breb. Decor perfect pentru lumea de povești pe care o părăsesc. Magia satului vechi, românesc, mai există. Fericire cu case de lemn și oameni bătrâni. Ține-i, Doamne!
Foto: Gheorghe Petrila (2)