– Mult mai puțin cunoscute decât celebrele mânăstiri ale Bucovinei, cu zidurile lor înflorite în zugrăveli unice pe pământ, bisericile cneziale din Hațeg au în ele noblețea regală a vechimii, fiind primele lăcașuri închinate lui Dumnezeu pe pământ românesc. Întemeiate înaintea voievodatelor Munteniei și Moldovei, cnezatele Transilvaniei sunt încă ascunse în cețurile Evului Mediu, de unde așteaptă să fie scoase în lumină. Tipare există. Bisericile din Țara Hațegului sunt gata să spună povești. –

Biserica din Strei, Hunedoara, e unul din cele mai vechi lăcașuri creștine din țara noastră și e nespus de frumoasă, în răceala ei semeață, strujită din piatră. Cenușie și monahală, ridicată spre albastrul cerului din verdele crud al ierbii, simți că trecutul ei ascunde mistere . Veacuri de rugă și sânge, scurse, toate, pe pietrele ei bătrâne, dar și urme de istorie triumfală, din vremuri vechi, când cnezatele Transilvaniei aveau ținută occidentală și trăiau în spirit european. Au venit, mai apoi, vremuri grele. Timpul nu a fost prietenos cu românii ardeleni. Căzuți o mie de ani sub povară străină, bisericile din Hațeg au suferit împreună cu credincioșii lor. Sfinții cu ochii scoși, martirizați pe pereți și în altare, sunt semne de suferință care dor și azi. Pe lângă frumusețea lor artistică unică în lume, bisericile din Hațeg au o durere omenească, pe care ai vrea să o mângâi, s-o faci să treacă strângându-le cu iubire la piept.
CNEJII DE HUNEDOARA
Istoria bisericii de la Strei începe cu mult timp în urmă, înainte de întemeierea Moldovei și a Țării Românești. Când a fost zidită, în Țara Hațegului stăpâneau cnejii, conducătorii primelor formațiuni statale din România. Coroana Ungariei își întinsese suzeranitatea asupra lor, dar, pentru că avea nevoie de ei, îi lăsase așa cum îi găsise – mândri și liberi, stăpâni pe cnezatele lor. Îi chema, însă, în ajutor în bătălii, căci la asta erau iscusiți. Știm puține despre ei, sunt aproape absenți din manualele noastre școlare. Părerea unui specialist este obligatorie. L-am rugat să ne fie „luminător” pe drumul povestirilor care duc la bisericile din Hațeg, pe părintele Florin Dobrei, istoric, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Arad. Părintele i-a studiat pe cneji și a publicat un volum masiv despre toate lăcașele hunedorene, coborând nu numai în timp, ci și în credința pe care acești străvechi nobili români o aveau.
„Un tezaur unic în lume”
– Părinte Florin Dobrei, ce-ar trebui să știm, înainte de toate, despre bisericile și credința cnejilor hațegani, atât de puțin prezenți în conștiința românilor?

– Ținutul Hunedoarei este păstrătorul unui tezaur de artă și arhitectură bisericească unic în lume. Avem biserici foarte vechi, de șapte, opt sute de ani, unele chiar mai vechi (biserica din Densuș) și, ceea ce este impresionant, biserici în care s-a slujit neîntrerupt, până astăzi, în localitățile respective neexistând alte lăcașe de cult. Ele sunt mărturii ale credinței și ale forței familiilor nobiliare românești care s-au ridicat, adesea, și prin bătăliile la care au participat, alături de regii Ungariei. Biserica din Strei se numără printre ele. Toate aceste lăcașe făcute din piatră erau ridicate chiar în curtea fortificată a cneazului sau în imediata apropiere a acestei curți, pentru uzul exclusiv al familiei și al celor care slujeau familia. Ele devin biserici de sat mult mai târziu, după ce curtea cneazului dispare. La Strei, știm că în jurul bisericii a existat un cimitir mai vechi, din secolul al XI-lea, care avea o biserică de lemn. Peste această biserică de lemn, cnejii au ridicat, la 1280, biserica actuală, de piatră, drept capelă a curții cneziale, care a și fost descoperită la săpăturile arheologice. Și au vrut să aducă aici ceva din frumusețea lăcașelor italiene, pe care le văzuseră în timpul campaniei militare purtate în nordul Italiei, alături de regele Ungariei, Ludovic de Anjou.
– În ce fel?
– Biserica de la Strei este ridicată la sfârșitul secolului XIII, dar a fost pictată la o sută de ani după aceea, exact în perioada campaniilor din nordul Italiei, la care au participat și cnejii de Strei, Petru al lui Zaicu, cneazul care a luptat în Italia alături de Ludovic de Anjou, și-a adus la Strei pictori din peninsulă. Uneori, ne imaginăm istoria noastră prea modest. În secolul 13, spiritul european ajunsese și în Transilvania. Asta se vede și în castelele cnejilor, și în biserici. Aici, la Strei, au pictat împreună trei zugravi „de subțire”, cum îi numeau pe timpuri cronicile, doi pictori veniți din Italia, și al treilea, un pictor local. Italienii au așternut pe pereți lumina sudului, zugravul român, trăsăturile bizantine.
Strop din soarele Italiei

Vara își lasă cupola de foc peste ținutul cnejilor. Pășesc pe o cărare acoperită de iarbă, spre biserica din Strei. Decupată pe albastrul de sticlă al cerului, turnul ei de piatră pare desprins dintr-o ilustrată. Dacă nu aș ști că mă aflu aici, în inima Hunedoarei, aș putea să jur că sunt undeva, în Occident, în Highlands, pe malul abrupt al nordului scoțian, sau poate în Italia, într-un sat străvechi din Toscana. Într-acolo mă poartă simplitatea rece a zidurilor cenușii, turla bisericii, acoperită cu țigle de piatră. Într-un colț al lăcașului, aproape de temelie, meșterii de acum opt veacuri au integrat în ziduri la loc de cinste o lespede funerară romană. Literele șterse spun că a fost luată de pe mormântul „Aureliei Lucilla”. Straniu este că romana trecută la Domnul pe pământul Daciei are pe piatra de mormânt doi ciobani, unul de-a stânga, altul de-a dreapta, rezemați în botele lor, îmbrăcați la fel ca toți dacii din vremea lor, așa cum se îmbracă și astăzi țăranii noștri – cu cioareci și o ie care le ajunge puțin deasupra genunchilor. Să fi fost Aurelia Lucilla soața romană a unui dac, ori copila unei familii de daci? Nu avem de unde să știm, dar e limpede că meșterii care au zidit biserica de la Strei au socotit că piatra de mormânt a Aureliei e vrednică să fie nemurită în zidul unei biserici creștine.
Trec pragul tocit de pașii mulțimilor de creștini veniți să se roage la Strei (numele satului vine de la râul în care și-a îngropat Decebal aurul). Înăuntru e răcoare și liniște. O liniște în care zugrăveala de pe pereți poartă în ea și un strop din soarele Italiei, despre care mi-a vorbit părintele Florin Dobrei.
Părintele ANDREI MĂNESCU
„Biserica în care am slujit în Anglia era foarte asemănătoare cu aceasta, din Strei”

Părintele Andrei Mănescu, parohul satului Ruși, care cuprinde și biserica de la Strei, nu e de-al locului. Botoșănean get-beget, a făcut primii pași ai diaconiei tocmai în Anglia. Acolo a slujit mulți ani într-o biserică străveche. Coincidență sau rânduială a cerului, bisericuța lui de piatră din Anglia semăna leit cu cea de aici, de la Strei. Severă, monahală, făcută din pietre reci, cenușii. Semn că cnejii hațegani cunoșteau rânduiala europeană, fiind în rând cu nobilii Occidentului. După mai bine de un deceniu de pribegie, părintelui i s-a făcut dor de țară și s-a întors acasă, dar nu în Botoșenii lui, ci în Țara Hațegului, ținutul natal al soției. Și, într-un fel, ținutul l-a adoptat. Graiul dulce al Moldovei s-a înăsprit cu timpul, iar acum părintele e înrădăcinat cu totul aici. „ÎPS Iosif m-a hirotonit ca diacon în Anglia, la Londra, în anul 2014, în cea de-a doua parohie a orașului. Ceea ce m-a impresionat a fost faptul că biserica în care slujeam acolo era foarte asemănătoare cu biserica de aici, de la Strei. Era clădită în întregime din piatră și era foarte veche, cel mai vechi lăcaș din întreaga zonă a Londrei, un monument istoric, peste care trecuseră mai bine de o mie de ani. Fusese ridicată în perioada de dinainte de schisma de la 1054, când Anglia era încă ortodoxă”.
„Aici, liturghia se slujește de 800 de ani”
– Și cum de v-ați întors? Vă întreb, pentru că știu că românii stabiliți în Occident și care au stat acolo mai bine de zece ani nu se mai întorc, chiar dacă sunt preoți.

– Noi ne-am rugat, toată familia, ca să vedem încotro să o luăm, și am decis să revenim acasă, deși copiii noștri sunt născuți și crescuți acolo, școliți la Londra. Eu sunt botoșănean, iar soția e hunedoreancă, așa că am decis să ne întoarcem, iar Preasfințitul Nestor m-a hirotonit din diacon în preot și m-a trimis să slujesc aici, la parohia Ruși, care are și această minunată biserică de la Strei, cu hramul Adormirea Maicii Domnului. A fost o surpriză totală să o văd, nu cunoșteam foarte bine zona și a fost o mare bucurie să slujesc în ea. Ca să o protejăm, fiind un monument istoric atât de valoros, noi nu slujim aici decât de două ori pe an – de Sântă Maria Mică și înainte sau după Sântă Măria Mare, pentru că cealaltă biserică a satului Ruși are același hram. Dar când se slujește în ea este o sărbătoare, vin oameni și din Strei, și din Ruși, ba chiar și din Hunedoara. Îmi pare tare rău că este prea puțin cunoscută, știu despre ea mai mult specialiștii, istorici, arheologi, dar creștinii de rând, poate chiar din Hunedoara, nu o cunosc îndeajuns, sau dacă o cunosc, nu știu dacă o apreciază la valoarea ei. Este prima biserică din țară pictată și pe exterior, și pe interior, înaintea bisericilor bucovinene. Din păcate, pictura exterioară nu s-a păstrat decât în mică măsură, dar rămâne acest fapt – că a fost prima pictată în exterior.
– Cum e să slujești într-o biserică atât de veche? E altfel decât în bisericile mai noi?

– Da, e diferit, pentru că aici liturghia se slujește de aproape opt sute de ani. E o încărcătură duhovnicească aparte, față de biserica nouă a satului, care a fost ridicată în 1940, pe vremea când preotul satului era părintele Ștefan Păcurariu, tatăl părintelui academician Mircea Păcurariu. Încărcătura aceasta duhovnicească cred că e și o datorie pentru mine, pentru credincioși. Ea îmi spune că trebuie să fac tot ce pot pentru a o transmite mai departe celor care vor veni după noi.
„În Londra, aveam atâția credincioși la împărtășit, încât trebuia să slujim cu trei potire”
– Părinte, cu experiența dvs. din Anglia, simțiți mai bine credința lumii de azi. Oare noi, românii, stăm mai bine ca Occidentul, sau avem a ne teme că ni se vor pustii și nouă bisericile?

– Să știți că în Anglia s-a ajuns să fie un lucru de dorit ca o biserică să fie transformată în bibliotecă! De cele mai multe ori, bisericile sunt transformate în locuințe, se fac în ele apartamente sau, chiar am întâlnit situația, un patinoar. Am văzut numeroase cazuri, e o desacralizare totală, Occidentul se află în cădere, este o problemă generală. Am trăit suferința creștinismului acolo, în Anglia, fie el anglican sau romano-catolic, dar România e cu totul altceva, eu cred că ortodoxia are o altă șansă decât creștinismul apusean. Totuși, aici credința se păstrează, încă avem credință ca popor și putem să înaintăm în ea. Noi suntem diferiți, nu numai ca neam, dar suntem și o cultură diferită de cultura apuseană și avem și o practică diferită a credinței. Vezi asta foarte bine în Occident, la românii care ajung acolo. Când pleacă de acasă, lor li se ascute dorul de Dumnezeu, și am constatat că în Anglia secularizată românii se apropie de biserică mai ușor decât acasă, deși trebuie să vă gândiți că acolo bisericile se află la mari distanțe. Dar oamenii fac acest efort și conduc uneori zeci de kilometri ca să vină duminica la liturghie, pentru că se regăsesc în biserică. Unii dintre ei ajung practicanți în Occident, deși nu erau în România, pentru că în țară, având la dispoziție atâtea biserici, la doar câțiva pași, nu le prețuiau cum se cuvine. Uneori, îți dai seama de valoarea unui lucru, abia după ce l-ai pierdut. Odată ce pleacă la muncă, adesea muncă foarte grea, dificultățile străinătății și dorul de casă îi duc repede către biserică și fac tot ce pot să vină la slujbe. Noi, în Londra, aveam atâția credincioși la împărtășit, încât nu ne ajungea un singur potir – trebuia să slujim cu trei potire pentru a reuși să împărtășim sutele de români care veneau la liturghie. Așadar, ca să revin la întrebarea dumneavoastră, eu cred că noi avem o altă cultură și un alt fel de a ne practica credința, dar trebuie să fim cu luare-aminte la păstrarea ei, pentru că, în urmă cu ceva timp, și creștinismul apusean avea mulți credincioși. Așa că ar trebui, cumva, să preîntâmpinăm aceste tendințe care ne vin din Occident. Eu cred că, în primul rând, ca să ne păstrăm credința, preoții ar trebui să slujească și să-l iubească pe Dumnezeu cu adevărat. Să fie propovăduitori, dar nu numai prin cuvânt, ci și prin fapte – să fie exemple vii, pentru că în felul acesta ai, cu adevărat, grijă de popor. Îi poți păstra credința autentică, învățându-l că nu vorbele îl fac pe om un credincios autentic, ci mai degrabă faptele lui. Să dăm noi, preoții, exemple prin fapte, mai întâi de toate.