„O vară cu noroc”
– Dacă e adevărată zicala că bobocii se numără toamna, tu ești printre câștigători: joci teatru la greu, ai două filme terminate anul acesta, iar discuţia noastră are loc între filmări pentru o producție de televiziune. O vară în care ai înlocuit vacanța cu munca…
– Da, a fost una dintre verile mele „de vârf”. O vară cu noroc. Uite, începe toamna și eu încă lucrez, în momentul acesta filmez pentru o comedie polițistă care se numește „Brigada nimic” şi va fi difuzată de ProTV. E un serial amuzant, cu o distribuție excelentă. Voi include şi teatrul (mon amour), în hărnicia verii, fiindcă a fost una dintre cele mai solicitante stagiuni de care am avut parte. Au fost şi două premiere: „Neliniște” de Ivan Vyrypaev, în regia lui Bobi Pricop, şi „Livada de vișini” după textele lui A. P. Cehov şi Yann Verburgh, în regia lui Eugen Jebeleanu. Acest al doilea spectacol a avut la sfârșitul stagiunii o vizionare, dar va avea premiera oficială la mijlocul lunii octombrie, şi deja se anunță un eveniment cultural extrem de interesant. Despre „Neliniște” nu mai e cazul să spun prea multe, pentru că este un spectacol mediatizat, ce a avut parte numai de cronici elogioase, săli pline şi bilete epuizate de fiecare dată, la doar câteva ore după ce au fost puse în vânzare. Textul este extraordinar de incitant, realist şi curajos. În rolul principal o avem pe doamna Dorina Lazăr, care creează un personaj absolut fascinant. Sunt convins că spectacolul acesta va marca istoria teatrului nostru şi sunt mândru să fac parte din distribuţia lui. Suntem deja invitaţi în turnee prin țară şi îl vom juca, bineînțeles, şi în cadrul Festivalului Național de Teatru.
Trei cucuieți
– Să trecem la capitolul „film”. După succesul enorm şi binemeritat al peliculei „Două lozuri”, în regia lui Paul Negoescu, e gata și partea a doua, „Încă două lozuri”. N-a fost suficient primul succes?
– Adevărul este că am ezitat mult să facem o continuare pentru „Două lozuri”, tocmai pentru că am considerat că primul film a fost un succes total, pentru care s-au aliniat atunci planetele într-un mod miraculos. Inițial, în 2016, nici nu ne gândeam că filmul va ajunge pe ecrane şi cu atât mai puțin că el va inspira într-o asemenea măsură publicul: s-a dovedit că apetența lui pentru comedie românească e mare. După acel succes, am primit oferte de la producători din zona comercială să filmăm partea a doua, dar am hotărât atunci că orice continuare am face va fi tot un film în regim independent, tot produs de noi, scris şi regizat de acelaşi Paul Negoescu şi filmat tot de Ana Drăghici. Ei bine, la un moment dat, Paul a găsit o idee, a scris scenariul şi chiar ne-a luat pe neaşteptate cu această comedie fresh, cu o temă actuală: cryptomonedele. „Încă două lozuri” poate fi văzut şi ca un film independent, dar care a păstrat personajele principale iniţiale, naivitatea lor, trăsăturile de caracter. Premiera în cinematografe va fi în 27 octombrie. Alături de Dragoș Bucur, Dorian Boguţă şi subsemnatul, mai apar în film nume cunoscute, ca Iulian Postelnicu, Rodica Lazăr, Ilona Brezoianu și Mihai Bobonete.
– Cât de mult a contat prietenia dintre tine, Dragoş Bucur și Dorian Boguță, la realizarea acestui film? Trei iezi cucuieți, ca-n poveste…
– A ajutat mult. Aş spune că prietenia e ingredientul principal. Noi jucăm în film, dar suntem şi producători. După cum se ştie, am fondat împreună o şcoală de actorie (actoriedefilm.ro), acum vreo treisprezece ani. Am produs în această perioadă mai mult de zece scurtmetraje şi şase lungmetraje. În tot acest răstimp, nu a existat niciun conflict între noi, or, asta spune multe. De asemenea, foarte importantă este şi admiraţia profesională reciprocă. Concluzia spuselor mele ar putea fi formulată și astfel: cred că eu şi Dorian trebuie să-i mulţumim lui Dragoş, că e un om echilibrat şi plin de idei bune! Iar prin asta, înţelegeţi care a fost „capul răutăţilor” în crearea acestei afaceri între prieteni.
– Cine e șeful când se face un film? Regizorul sau actorii? Care dintre ei este primul responsabil pentru reuşita sau eşecul unei producţii?
– Părerea mea este că regizorul este autorul filmului şi cred că asta este o direcţie sănătoasă. E bine să aibă cineva deciziile în mână, iar la sfârşit să poată spune, într-un mod asumat şi clar: „Tras, trecem mai departe!”. Actorii dintr-un film, chiar şi bine intenţionaţi fiind, tind să devină subiectivi în privinţa propriilor roluri, pe care vor încerca instinctiv să le îmbunătăţească, aşa cum consideră ei. Dar prea multe opinii duc la risipă, de aceea e bine să existe o autoritate morală pe platoul de filmare, iar ea nu poate fi decât a regizorului. Noi nu am intervenit în niciun fel asupra lui Paul Negoescu, poate doar cu sugestii strict legate de activitatea noastră de producători. În ceea ce priveşte filmul, scenariul, maniera de filmare, mesajul, numai regizorul a avut cuvântul decisiv.
„Vara asta am auzit numai despre drogați, inflație și război”
– O altă premieră a toamnei este filmul „Libertate”, în regia lui Tudor Giurgiu, având ca temă revoluţia din 1989. Mai este acest subiect de interes? Lumea încearcă mai degrabă să uite întâmplările confuze de atunci…
– Eu sunt legat emoţional de zilele revoluţiei, pentru că aveam aproape cincisprezece ani şi ţin minte foarte clar multe evenimente petrecute la sfârşitul lui decembrie 1989. Eram chiar la Târgovişte, destul de aproape de unitatea militară în care a fost judecat şi împuşcat Ceauşescu. Dar n-aş vrea să se creadă că dau importanţă temei din motive subiective. Deloc. Mie mi se pare că „Libertate” este un film necesar pentru generaţia mea, care a crescut cu întrebarea recurentă a anilor ’90; „Cine a tras în noi, cine sunt teroriştii?”. Mai cred că filmul se adresează şi generaţiilor tinere, care-l pot accesa ca pe un document. Dar, peste toate mesajele transmise de acest film şi acurateţea lui istorică, din punct de vedere cinematografic, pot spune că Tudor Giurgiu a făcut un film cu adevărat bun. Şi, poate cel mai important, extrem de emoţionant! Eu îl joc pe Petrache, şeful Securităţii judeţului Sibiu, în funcţie până în 22 decembrie dimineaţa. Un om care, din şef neoficial al judeţului, ajunge să fie arestat de armată şi e foarte aproape de a fi linșat de mulţimea furioasă. „Libertate” va avea premiera pe 6 octombrie.
– Dar cu libertatea ta personală cum mai stai? Cum ți-o aperi de năvala știrilor proaste, care se năpustesc peste noi?
– Sincer, chiar este o avalanşă. Vara asta am auzit numai de drogaţi care se urcă la volan şi omoară oameni nevinovaţi, de greşeli impardonabile în spitale, de războiul care pare că nu se mai sfârşeşte, de măsuri de austeritate şi multe alte nenorociri. Ritmul cu care se succed ştirile negre este ameţitor. Vin din toate părţile şi din toate domeniile, încât abia mai poţi discerne dacă lucrurile sunt exagerate sau nu. Ştirile rele sunt imediat înlocuite cu altele, la fel de rele, şi atunci, probabil, oricine poate fi desensibilizat. Ce facem? Sper doar să nu ne obişnuim cu răul. Nu ştiu care ar fi reţeta, dar pe măsură ce îmbătrânesc, cunosc oameni care renunţă la reţelele de socializare. Poate că asta e o soluţie. Şi întoarcerea la citit, plimbări, discuţii cu prieteni, sport, mersul la cinema, la teatru. Trebuie doar un pic de putere. Să ne rugăm la Dumnezeu să ne ferească de rele, în rest, cred că ţine de fiecare în parte să-şi creeze ambientul care i se potriveşte. Actorul este la fel de expus realităţii ca fiecare dintre noi, pentru că ea e mult mai dură decât teatrul, filmul sau alte forme de artă. Întotdeauna îmi voi aduce aminte de primul meu curs de teatru ţinut de Dem Rădulescu. El ne spunea așa: „Arta nu e viață, ci doar transfigurarea artistică a vieţii”. Mereu voi avea spusele dumnealui în minte şi îmi sunt de mare ajutor ca să-mi fac meseria cât de bine pot.
„Generozitatea este o însușire esențială a unui actor”
– Dem Rădulescu e un nume mare în generația de aur a teatrului românesc. Astăzi, se mai poate vorbi despre așa ceva? Există în generația voastră actori care să poarte în traistă bastonul de mareșal?
– Tot Dem Radulescu ne spunea că „actoria nu e o meserie de cinci ani”. Asta ce înseamnă? Că doar după o viaţă trăită pentru această meserie poţi avea certitudinea că un număr de actori sunt exponenţii de excepţie ai unei generaţii. Deşi aş putea să dau câteva nume pentru o posibilă generaţie de aur actuală, mă abţin, fiindcă nu e etic să o fac. În plus, aş putea fi subiectiv. Voi spune doar că am jucat cu mulţi dintre actorii cunoscuţi ai generaţiei mele la teatru, dar mai ales în filme. Unii, şi nu puţini, îşi merită cu vârf şi îndesat statutul de actori mari.
– Cum se au generațiile de actori între ele? Cum se înțeleg veteranii cu tinerii?
– În teatru există un principiu sfânt: „Nu contează ce se întâmplă cu mine sau cu tine, important e doar ce se întâmplă între noi”. Aşadar, generozitatea ta îi poate oferi celuilalt loc să-şi etaleze talentul şi, în felul ăsta, spectacolul va beneficia de o combinaţie ideală. Chiar mă bucur că ai adus acest subiect în discuţie, pentru că generozitatea e o calitate esentială a unui actor. Am lucrat cu mulţi artişti mari, şi majoritatea îi înţelegeau importanţa. Indiferent de firea lor ca oameni, pur şi simplu, îşi dau seama că nu pot exista pe scenă sau în faţa camerei de filmat fără a se racorda la partenerul de joc. Aşteptând, evident, să primească aceeaşi generozitate înapoi.
„Spectatorul decide unde și cum își cheltuiește banii”
– Privit din afară, pare că avem o infuzie masivă de actori cu și fără patalama. Pe lângă actorii de profesie, multele noastre televiziuni invită la actorie tot felul de amatori: prezentatori, cântăreţi, top-modele… Care rămân criteriile de valoare în meseria aceasta?
– Voi răspunde puţin mai… tehnic. E important de precizat care este forma de angajare a actorilor profesionişti: angajaţii de la teatrele de stat trebuie să fie absolvenţi ai unei facultăţi de actorie acreditate. Şi e bine că este aşa, pentru că astfel se păstrează obligaţia legală a statului să protejeze şi să încurajeze cultura în expresia ei profesionistă. Dacă vorbim despre mediul privat, atunci ne putem referi doar la un singur cuvânt: „rating”. Deci, dacă publicul te vrea, atunci nu contează din ce mediu apari. Eşti plăcut şi atât! Asta-i piaţa concurenţială şi nimeni nu are dreptul să se supere. Discuţii vor exista mereu, dar până la urmă spectatorul decide unde şi cum îşi cheltuieşte banii.
– Alexandru, la final, hai înapoi pe scenă. În ce spectacole te vedem toamna asta?
– La Teatrul „Odeon” începem să jucăm în jurul datei de 15 Septembrie. Sunt multe spectacole bune, deci recomand site-ul teatrului pentru o informare exactă. Dar eu vă aştept şi la teatrul independent „Unteatru”, unde joc în „Masacrul”, la Teatrul Dramaturgilor Români, unde apar în „Am făcut ce s-a putut”, dar şi la Arcub, în „Funia”. Spre bucuria mea, se anunţă o stagiune plină. Şi, ca să mă întorc la prima întrebare, nu doar că am fost harnic vara, iată că sunt şi toamna. Vă aştept pe toţi la teatru sau în sălile de cinema. Veţi vedea că efectul nociv al vremurilor se va ameliora, cât timp staţi relaxaţi în scaune, cu mintea şi sufletul deschise către alte realităţi. Iar efectul va dura şi după tragerea cortinei.