– Însoțită de fast mediatic și așteptată de peste un an, expoziția dedicată sculptorului român la Muzeul de Artă al Timișoarei aduce laolaltă 22 de sculpturi, 55 de fotografii, 11 lucrări de grafică, fragmente video filmate de Brâncuși însuși și nenumărate documente de arhivă. Călătorie prin culise, pe urmele unor lucrări celebre, care au făcut deja înconjurul lumii. –
Zâna bună

Stă așezată pe o bancă improvizată în spatele bannerelor care anunță expoziția, pe culoarul Muzeului de Artă al Timișoarei. E umbră, neoanele străvezii abia răzbesc până aici, dar violetul sacoului ei înveselește un pic colțul ăsta ascuns de priviri. După zece zile în care Doina Lemny a stat minut de minut în muzeu, întâi ca să recepționeze lucrările, apoi ca să asiste la desfacerea lor, mai târziu ca să coordoneze în detaliu așezarea în spațiu, când, în sfârșit, fiecare piesă își găsise locul și strălucea sub o lumină numai a ei, a fost din nou nevoie de ea. Cine altcineva ar fi putut însoți grupurile de oficialități în tururi ghidate dacă nu chiar curatoarea acestei expoziții, muzeografa îndrăgostită de Brâncuși, care de la Paris, de unde locuiește de mai bine de trei decenii, îi dedică marelui nostru sculptor tot timpul și toată atenția ei? Cine l-ar fi putut „povesti” mai bine pe Brâncuși, cine l-ar fi putut pune mai bine în cuvinte, oferindu-le vizitatorilor cheia fiecărei lucrări în parte, dacă nu chiar ea, autoarea a peste zece cărți publicate despre viața și opera lui? Acum, la finalul unui maraton de câteva zile de vorbit încontinuu, umbra oboselii i se așterne timidă pe chip. Doar luminițele continuă să i se aprindă în ochi, când își amintește că a reușit.
În 2019, când Timișoara și-a câștigat titlul de Capitală Europeană a Culturii pentru anul 2021, iar președintele fundației „Art Encounters”, Ovidiu Șandor, i-a propus să-l aducă împreună pe Brâncuși în România, i-a răspuns, cu toată bunăvoința, că nu se poate. Din poziția ei de muzeografă și cercetătoare la „Centre Pompidou” din Paris, știa mai bine ca oricine: pentru obținerea unei opere de artă de la un muzeu în vederea unei expoziții e nevoie de cel puțin doi ani de hârțogărie și birocrație. Noroc că pandemia a amânat festivitățile de la Timișoara pentru 2023, iar asta i-a dat Doinei Lemny timp nu doar să-și ducă la bun sfârșit cartea dedicată muzelor lui Brâncuși, ci și să găsească un fir coerent și să gândească un concept. Să aleagă, adică, acele câteva sculpturi-far care pot explica parcursul artistic al lui Brâncuși și apoi să înceapă să bată la uși. Cu sculpturile de pe teritoriul țării noastre a fost simplu. De la Muzeul de Artă din Craiova a primit imediat acordul pentru Sărutul și pentru Domnișoara Pogany, de la București i s-au promis Rugăciunea, Supliciul, Somnul și superba, asimetrica Danaidă. Din Fondul Peggy Guggenheim din Veneția a obținut Pasărea în văzduh, cu bronzul ei etiolat, gata să-și ia zborul. Din colecțiile particulare a primit Cumințenia Pământului, Capul de copil adormit și câteva zeci de fotografii. De la Tate Gallery din Londra a cerut două bronzuri, adevărate bijuterii brâncușiene, Peștele și Măiastra. Doar la ea acasă, în Paris, tocmai la Centre Pompidou, unde era cercetătoare, s-a dovedit mai complicat ca oricând. Cererea i-a fost refuzată de niște directori care nu aveau încredere în expoziție, în condițiile de care dispunea Muzeul de Artă din Timișoara și în siguranța pe care o putea oferi România. Muzeul nu era pus la punct. Îi lipseau un sistem performant de supraveghere prin camere video, un sistem de protecție împotriva incendiilor și, mai ales, o climatizare performantă, capabilă să mențină piesele de patrimoniu la temperatură constantă. O expoziție de nivelul Victor Brauner sau Constantin Brâncuși cerea o investiție considerabilă, de nu mai puțin de 2,5 milioane de euro. După ce Consiliul Județean și-a asumat-o, lucrările au fost efectuate și totul a fost gata, Doina Lemny a scris o nouă scrisoare. Una pe un ton mai sigur, mai dur, în care le spunea managerilor Centrului Pompidou că un refuz al împrumutului ar fi pur și simplu de neacceptat față de o țară care l-a dat lumii pe Brâncuși, față de o țară în care el e erou național, în care oamenii, dacă ar putea, l-ar și sanctifica. Râde acum, când își amintește ce a scris. Pe unii i-a și speriat cu exagerările ei. Dar pur și simplu n-avea de ales.
Față-n față cu „el”

Draperii gri antracit, pereți vopsiți în culoare închisă și o mochetă gri care absoarbe în moliciunea ei orice zgomot. Ești în măruntaiele expoziției din Timișoara, străpunse din loc în loc de fascicule de lumină. E liniște, vizitatorii abia șoptesc, de parcă sculpturile, nemișcate pe soclurile lor, sunt doar niște animale toropite de somn. Așa că taci și tu, privești și înaintezi mai departe, pas cu pas și respirație cu respirație. Cobori hipnotizat în adâncurile ei, condus doar de palidele lumini de deasupra, până când nu-ți mai simți corpul și nu mai vezi nimic în jur. Până când ești doar tu, față în față cu el, iar forța privirii lui te izbește. Stă în picioare, printre lucrări, și ține în mână un pahar cu apă. Barba e ușor grizonată, iar pe cămașă și pantaloni ghicești pulberea fină a bucăților de piatră șlefuite. Și aproape te-ai aștepta să-ți vorbească, pentru că, în fotografia care acoperă un perete întreg, Brâncuși e cum nu l-ai mai văzut niciodată. E Brâncuși – nebunul capabil să stea ore în șir în atelier, în căutarea formei perfecte, gata să-și distrugă lucrările, să o ia de la capăt în orice moment. E Brâncuși – preocupat să reducă mereu totul la o esență. E Brâncuși care nu regretă nicio clipă că a părăsit România, conștient că singura lui patrie e în atelier. Dar e și Brâncuși cu garda jos, vulnerabil, mereu dornic de dragoste, curios și căutător, care și-a închis în bronzurile și marmura lui marile iubiri și pasiuni.
Camera obscură

La orice altceva m-aș fi așteptat de la expoziția asta: la lumină albă și orbitoare, la spații care se întind larg și primitor, mai puțin la întunericul dens, în care bronzurile sculptorului pâlpâie ca niște giuvaieruri în catifea. Iar și mai puțin, să găsesc în încăperile muzeului o poveste spusă în fotografii, o cheie de lectură pe care Attila Kim, arhitectul acestei expoziții, a așezat-o în prim-plan, la vedere. E povestea spusă de Brâncuși însuși, în fotografii surprinse chiar de el, care n-a făcut niciodată fotografie de dragul artei fotografice, ci doar pentru a arăta lumii cum trebuie să se uite la lucrările lui.
În ziua în care faimosul fotograf Man Ray i-a călcat în atelier, dornic să-i facă portretul pentru a-l include în celebra sa serie cu artiști, Brâncuși nu doar că și-a refuzat prietenul, dar și-a mărturisit și dezamăgirea cu privire la arta fotografiei. I-a arătat atunci lui Ray un instantaneu aparținând celebrului fotograf Alfred Stieglitz, care îl realizase în expoziția pe care Brâncuși o avusese recent la New York. Pe bucata de carton lucioasă, una dintre lucrările lui de marmură își etala pe toate părțile textura albă, perfect luminată. „O fotografie frumoasă”, i-a spus Brâncuși lui Man Ray, „dar care nu reprezintă deloc ceea ce fac”. Hotărârea a luat-o pe loc. Și-a construit singur camera obscură într-un colț al atelierului, i-a cerut lui Man Ray să-l învețe câte ceva despre arta fotografică, și de atunci nu a mai dat nimănui voie să-i fotografieze lucrările. Ba mai mult, cele mai multe dintre portretele pe care le avem azi cu Brâncuși sunt niște selfie-uri. Niște autoportrete imprimate pe gelatină de argint, cu camera declanșată de la distanță. În încăpățânarea lui de a nu se lăsa fotografiat de nimeni se ascunde un adevărat crez artistic, care azi, într-o lume în care imaginile se multiplică la infinit în spațiul virtual, pare de-a dreptul de neînțeles.
Lumea în fotografii

Suntem o mână de oameni hipnotizați, plutind ca-ntr-un lichid amniotic în fața peretelui cu fotografii. Mai mici sau mai mari, răsfirate peste tot, instantaneele lui Brâncuși sfidează, pur și simplu, perfecțiunea. Sculpturile imortalizate în ele sunt ușor pătate, liniile imprecise, cel mai adesea subexpuse. O lume a formelor bănuite, dar niciodată clare. Un dialog permanent de lumină și umbră, din miezul căruia răsare, dintr-o dată, o pasăre de aur. Fondul fotografiei e întunecat, soclul – abia vizibil. Pe pieptul ei, o rază de soare se răsfrânge, aprinzând în jur un halou. E o lumină orbitoare, care „strică” fotografia, care o inundă cu totul, încărcând-o în același timp cu mister. O privești, ești prins captiv și-nțelegi: numai așa poate să fie zborul!
Sunt multe fotografiile rămase de la Brâncuși. Fotografii cu câinele lui, fotografii cu florile oferite prietenelor, „autoportrete de o frumusețe diabolică”, cum inspirat le-a numit David Grob, colecționarul lor asiduu, care a avut bunăvoința să le împrumute și expoziției. În 1976, achiziționase deja din licitații aproape 80 de fotografii realizate de Brâncuși. Mai târziu, s-au tot adăugat: imaginea unui ghips oferit unor tineri căsătoriți, un set de fotografii dăruite unei iubite, un plic găsit în arhiva unui editor. Un portret al prietenului său, pianistul Erik Satie, cu câteva notițe pe verso, despre cum își tratau mahmureala. Și o fotografie a Sărutului vândută de un compozitor, care poartă încă pe ea o urmă de bocanc din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când casa i-a fost percheziționată de Gestapo. Sunt fotografii incredibil de rare și de valoroase, la care specialiștii recurg adesea pentru autentificarea sculpturilor și dezvăluirea nenumăratelor copii și falsuri. Azi, pe cele mai multe dintre ele românii au ocazia neprețuită de a le vedea de aproape, la Timișoara.
O piatră de hotar…
…așa se intitulează cea mai importantă sculptură a Expoziției Brâncuși de la Muzeul de Artă al Timișoarei, piesa ei de rezistență, care încheie un ciclu de creație. Piatra de hotar/ La borne frontiere (1945) este singura sculptură a lui Constantin Brâncuși care nu a ieșit niciodată din atelier. Motivul pentru care a fost păstrată ani de zile într-un colț al spațiului dedicat lui de la Centre Pompidou din Paris este unul cât se poate de tehnic: cele trei blocuri de piatră albă suprapuse o fac incredibil de greu de instalat și îi cresc enorm riscurile de ciobire la transport. Greu de crezut, dar la Timișoara instalarea ei a durat o zi întreagă, a fost făcută de o echipă specializată și a fost însoțită de emoțiile organizatorilor. Mergeți să-i priviți frumusețea îndeaproape! Pe albul rece și mat al pietrei, veți regăsi imaginile geometrizate ale Sărutului. Iar în liniile trasate adânc pe suprafața ei veți intui și durerea unui sculptor care privea neputincios, de la distanță, hotarele țării lui ciopârțite.
Cu Niccolo, la Hobița

Bârnele sunt foarte vechi și au culoarea pe care doar fumul din sobă o imprimă pe lemn. Patul e acoperit cu o pătură înflorată. Pe lada joasă de zestre e un ștergar alb de in. Sunt haine țărănești pe funiile atârnate prin odăi și e atâta simplitate și atâta liniște în căsuța asta de la Hobița, încât pentru câteva clipe ai vrea să te muți cu totul acolo. Poate nu chiar de tot, dar măcar cât să-ți odihnești capul pe pernele țărănești, cu puf de rață, cât să simți mirosul de busuioc care stă la uscat într-un colț. La asta se gândește criticul de artă Niccolo Lucarelli, în timp ce privim amândoi fotografiile. E încă emoționat de frumusețea, smerenia și modestia pe care le-a găsit intrând pentru prima oară în casa natală a lui Brâncuși din Hobița. Azi, la prânz, a revenit de acolo la Timișoara, după o magistrală călătorie cu jurnaliști străini, care a avut ca popas și Parcul Central din Târgu-Jiu. Drumul ăsta l-a făcut să privească în alt mod destinul lui Brâncuși. I-a oferit imaginile lipsă din puzzle-ul vieții acestui băiat de țărani săraci, care la șapte ani, în loc să meargă la școală, păzea turma de oi a părinților săi. Mai târziu, fiindcă a reușit performanța de a construi o vioară din resturi de lemn, copilul Brâncuși a atras atenția unui industriaș, care l-a înscris la Școala de Arte și Meserii. E partea care îl fascinează cel mai mult pe Niccolo: să descopere nebunia unui tânăr care își ia lumea în cap, ca să-și găsească un rost, care la 20 de ani pleacă singur la Viena și lucrează ca tâmplar, care se întoarce la București să facă Școală de Artă, dar – mereu nemulțumit, mereu în căutare de altceva – pleacă din nou, de data asta la München. Care apoi, neobosit și fără să-și piardă niciun pic entuziasmul, pleacă pe jos, cu rucsacul în spate, spre Paris, unde se înscrie la Școala Superioară de Arte și, pentru scurt timp, ajunge și elevul lui Rodin.
Niccolo e critic de artă pentru Artribune și Exibart, două prestigioase reviste din Italia, locuiește lângă Florența, săptămâna trecută a călătorit la Ljubljana, la Bienala de Arte Grafice, iar de aici, de la Timișoara, va zbura spre Amsterdam, la o expoziție dedicată lui Van Gogh. Înainte de asta, a înlănțuit Riga, Varșovia și Bergen. Dar acum e încă aici, în Piața Victoriei, își bea limonada la ora la care cerul devine de cobalt. Piața e invadată de muzică și ne uităm amândoi cum pe peretele Operei Naționale dansează proiecțiile luminoase ale festivalului Night Art. Mâine, când se va sui în avion înapoi spre Italia, va lua cu el imaginea Danaidei, pe care a văzut-o azi la Muzeul de Artă. În fața chipului ei cioplit de piatră, care i-a amintit nu doar de madonele renascentiste, ci și de estetica rodiniană, de care Brâncuși a decis într-o zi să se rupă, a zăbovit mult, cu ochii larg deschiși.
Veghind Muza Adormită

În ultima zi petrecută la Timișoara, când căldura sufocantă de vară indiană hotărâse să ne cruțe în cele din urmă, iar clădirile Pieței Unirii aveau din nou limpezimea culorii pe care doar răcoarea o poate da, am intrat pentru ultima oară în Expoziția Brâncuși. După trei zile în care tururile ghidate se succedaseră fără oprire, după ce toată protipendada Bucureștiului, de la influenceri la politicieni, și-a luat porția obligatorie de vernisaj, tânjeam să fiu din nou câteva clipe înăuntru, doar eu cu mine. Să revin și să mângâi cu privirea, prin cubul de sticlă care le protejează, rotunjimile de bronz ale Muzei Adormite, sculptura mea preferată.
L-ați văzut, cu siguranță, în fotografii: capul acela șlefuit până la esențializare, cu gura mică și privirea întoarsă înăuntru, în contemplație, cu pleoapele închise, ca două migdale uriașe, și părul abia sugerat de câteva dâre striate în bronz. Eliberată de aproape orice detaliu anatomic, până ce carnația ei devine aproape transparentă, Muza lui Brâncuși doarme, așezată pe soclu, ca o ofrandă pe o tipsie.
Ador să privesc lucrarea asta poate și pentru că în chipul încărcat de mister, sculptat în urma unei comenzi făcute de baroana Renée Irana Frachon, se dezvăluie cel mai bine blândețea autorului ei. Brâncuși știa ca nimeni altul să se poarte cu femeile, trimitea flori sau ciocolată după câte-o invitație la cină, întreba constant de sănătate și se preocupa de starea emoțională a tuturor. În liniile de o dulceață inimaginabilă ale Muzei, citesc parcă și toată corespondența de-o viață pe care Brâncuși a purtat-o cu femeile, pe care, mulțumită mâinilor grațioase ale Doinei Lemny, o avem azi scoasă din întunericul arhivelor. Despre acest bărbat tandru, mereu atent cu partenerele lui, Dina Vierny, muza pictorului Aristide Maillol, spunea la bătrânețe că era de o bunătate de neimaginat. La urma urmei, la fel și-l amintește și Irana însăși, pe care încerc s-o ghicesc în trăsăturile Muzei. Soție de magistrat, muziciană și scriitoare umblată peste tot prin lumea largă, pomenește într-un interviu ochii negri, vii și pătrunzători ai lui Brâncuși, care ardeau malițios sub borul pălăriei de care nu se despărțea niciodată. „Cuvintele lui mi-au rămas adânc gravate în suflet și nu le-aș putea repeta nimănui, căci, la urma urmei, ceea ce-mi încredința era chiar filosofia lui de viață”. Renée se hrănește din înțelepciunea lui, îl ia cu ea, la schimb, la serate și vernisaje, îi povestește din călătoriile exotice făcute cu soțul ei, Alfred Frachon, și îl invită în mod repetat la castelul lor din Pirinei. Când se întâlnesc, se plimbă împreună prin vechile cartiere ale Parisului și rătăcesc amândoi, în căutarea ultimelor locuri necălcate de trecători, în adâncurile pădurii Clamart.
Cu două decenii înainte să se stingă din viață, văduvă, scăpătată și rămasă și fără bunul ei prieten Brâncuși, baroana Frachon decide să ofere acest splendid cap de bronz Muzeului de Artă Modernă din Paris. E deșirată de suferința de a se despărți de el, și totuși convinsă că, din cerurile lui, Brâncuși n-ar fi făcut decât să o aprobe. Doar așa, cei îndrăgostiți cu adevărat de opera lui ar fi putut să contemple lucrarea îndeaproape. E ultimul ei gest de generozitate, dintr-un șir de multe altele, întinse pe o viață întreagă, grație căruia hieratica Muză își doarme încă somnul misterios netulburată și la Timișoara, sub privirea mea.
Fotografiile de arhivă sunt reproduse din catalogul expozițional „Brâncuși. Surse românești…”