– Călătorie în Rai –
Era o duminică la fel ca oricare alta. Cocoșii cântaseră de mult, soarele era de o suliță pe cer, la casa parohială din satul Rohia părintele Nicolae Gherman se gătea de mers la biserică. Când Floarea lui Ilie Dinjos, o bătrână din sat, a intrat pe ușă ca viforul, a crezut că vrea să-și spună vreun păs. Dar femeia a pășit în casă cuminte, și-a făcut sfânta cruce și a grăit răspicat, cu o asprime neașteptată: „Părinte, de ce nu asculți de Dumnezeu, Care-ți poruncește prin copila Anuța să faci casă Maicii Domnului în Dealul Viei?!”. „Ce casă să-i fac Maicii Domnului în Dealul Viei?”, s-a fâstâcit părintele. „Mânăstire să faci, părinte!”. Părintele s-a mâhnit. Anuța, fata lui, se dusese la Domnul în urmă cu un an, grav bolnavă. Moartea ei, la doar zece anișori, îi rupsese tatălui inima. În lungile nopți care urmaseră morții copilei, când ațipea, părintele Nicolae își visa fata. Și-n vis, nu o dată, Anuța îi cerea un singur lucru – să-i facă o casă Maicii Domnului, „în Dealul Viei, la hotarul Rohiei”. Ba și mai mult, îi arătase, tot în vis, și locul. Va fi frământat părintele visul în minte, se va fi străduit să-i pătrundă înțelesul, socotindu-l, în cele din urmă, un vis iscat de durerea care-i potopise viața. Nu vorbise cu nimeni nimic despre el. De unde știa atunci baba Floarea de el? Singurul răspuns pogorât în mintea părintelui a fost: „De la Dumnezeu!”.
Cum se naște o mânăstire
Locul din vis arătat de Anuța era o râpă abruptă. Nici apă, nici drum, doar frumusețea sălbatică a pădurii, încă neatinsă de om. Părintele Nicolae a fost descumpănit – nu puteai zidi acolo nici măcar un bordei, cu atât mai puțin o mânăstire. Așa că a urcat coasta abruptă, și sus, în vârful dealului, a găsit alt loc, care i-a plăcut. Un stejar străvechi, numit din bătrâni „al lui Pintea”, veghea platoul în care părintele a înfipt o cruce de lemn. A plecat acasă, împăcat că găsise loc de ctitorie. Dar când a revenit, crucea nu mai era. Atunci i-a trecut prin minte că greșise, că trebuia să respecte locul din vis. S-a dus și crucea era acolo. Călătorise din vârful dealului în chip minunat și se aninase în coasta abruptă. Cu inima strânsă, părintele Nicolae Gherman a luat-o din nou și a înfipt-o lângă stejar. Dar crucea a plecat iarăși de una singură și s-a oprit tot în râpa din vis. Hotărât lucru, acolo voia Maica Domnului să fie ridicată mânăstirea, pe muchea stâncoasă a prăpastiei, departe de lumea tumultuoasă, cu ispitele ei. Și cum a zis Anuța în vis, așa s-a făcut. În anul 1923, părintele Gherman, ajutat de credincioșii săi din satul Rohia, a început ridicarea bisericii viitoarei mânăstiri. Au muncit ca robii. Drum nu era, așa că au intrat cu căruțele doar până-n vale. S-a înhămat la muncă tot satul. Bărbații au cărat cu spatele, copiii și femeile cu straița, fiecare cum a putut, dornici să-i zidească Măicuței „casă în Dealul Viilor”. Doi ani mai târziu, sfântul locaș era gata.
Cele cinci virtuți
15 ani. Atât a putut să strângă har mânăstirea ctitorită de părintele Nicolae Gherman. În acest răstimp s-a construit mult și cu trudă, sub mai mulți stareți care au trecut pe la conducerea mânăstirii. Dar în 1939, peste avântul acesta al duhului, cedarea Ardealului de Nord a căzut ca un trăznet. Peste noapte, toți monahii care nu erau maramureșeni au fost siliți să plece. În obște au rămas doar doi viețuitori. Vremurile haine nu își arătaseră, însă, toți colții. După ce Transilvania de Nord a revenit României, peste țară s-a abătut ciuma roșie, comunismul. A fost semn de la Dumnezeu să fie ales drept stareț al mânăstirii în acele timpuri potrivnice părintele Iustinian Chira. Când a venit la cârma Rohiei, în 1944, a adunat în jurul lui tineri gata să se jertfească pentru Hristos. Le cerea cinci virtuți ca temelie a viitoarei lor vieți călugărești: „statornicie, zdroabă, vocație, credință și caracter”. În 1958, la Rohia se rugau împreună cu părintele stareț Iustinian 22 de călugări. Decretul 410, din 1959, îi va alunga pe toți. Rohia se pustia pentru a doua oară. Vreme de o lună, starețul Iustinian a rămas singur în mânăstire. Când au venit securiștii și au vrut s-o închidă, i-au cerut părintelui Iustinian să le predea cheile lavrei. El le-a răspuns că trebuie să și le ia singuri, din spatele icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Erau oameni fără frica lui Dumnezeu, dar nu au îndrăznit să facă așa ceva. O putere tainică, un foc nevăzut ardea pe coastele repezi ale Dealului Viilor. Curând, acel foc avea să aprindă inimi mari. Când prigoana contra monahismului a slăbit, părintele Iustinian a început reclădirea obștii.
Nicolae Delarohia
Drumul șerpuiește prin pădurea peste care se lasă, încet, toamna. E cald încă și e plin de miresme, iar drumul urcă pantele repezi, lăsând forfota lumii în spate. Pe aici va fi urcat, acum o sută de ani, părintele Nicolae Gherman, frământând în minte și în inimă amintirea copilei sale și vorbele babei Floarea. Va fi fost trist, dar și cu un vis mare în față. Cumva, simt că mă primește și pe mine în el. Poarta de intrare în mânăstire e uriașă, sculptată în stil maramureșean. Din vechea bisericuță, pe care am văzut-o doar în poze, nu a mai rămas nimic. Toate cărămizile ei, purtate pe brațe de țăranii din Rohia, au fost desfăcute cu dragoste, bucată cu bucată, și rezidite în anul 1996 într-un locaș nou și falnic, care se avântă de pe coasta Dealului Viilor direct spre cer, luându-se la întrecere cu brazii și stejarii dimprejur. E liniște, iar părintele stareț Macarie Motogna mă însoțește tăcut, lăsându-mă învelit în splendoarea locului. Primul drum îl facem la chilia lui Nicolae Steinhardt, scriitorul și monahul, evreul convertit la ortodoxie și botezat în temnițele comuniste de arhimandritul Mina Dobzeu. Un om cu o viață care nu poate să încapă într-o carte, deși el a scris una nemuritoare: „Jurnalul Fericirii”, în care a mărturisit, cu un talent genial, tot drumul său spre lumină. Cartea a rămas până azi cel mai vândut volum de după 1989.
O carte care spune și istoria României Mari, ajunsă mai mică după război și luată în prizonierat de ruși. Intrăm împreună în chilie. Pe pat, așezați pe o pernă, sunt ochelarii de stofă ai părintelui Nicolae. După chinurile temniței nu putea să adoarmă fără ei. Călugării de la Rohia au păstrat totul cu o evlavie vecină sfințeniei – și biroul, și scaunul, toate lucrurile care l-au înconjurat în anii de călugărie. Respiri cu fidelitate atmosfera în care a viețuit Nicolae Delarohia (așa semna în anii 80). Părintele Macarie e convins că totul a fost rânduit de Dumnezeu și vegheat de dragostea părintelui arhiepiscop Iustinian Chira, cel care a păstorit ca stareț Rohia, din 1944 și până în 1973, când a fost ales episcop vicar la Cluj. Cu inima, însă, Înaltpreasfințitul Iustinian nu a părăsit niciodată Rohia, unde-și are, de altminteri, și mormântul. Părintele stareț Macarie Motogna cunoaște în amănunt destinul monahal al lui Nicolae Delarohia: „El i-a făgăduit lui Dumnezeu că, după ce va ieși din închisoare, va aștepta ca tatăl său să treacă la Domnul și apoi se va retrage într-o mânăstire. A vizitat câteva, dar, acolo unde a vrut să rămână, nu a fost primit. De Rohia i-a vorbit Constantin Noica, pentru că era un schit retras și liniștit care, în plus, avea la vremea aceea o bibliotecă în care părintele stareț Iustinian strânsese peste 20.000 de volume. Părintele Nicolae a venit la Rohia în noiembrie 1973, împreună cu prietenul său, Bogdan Chimet, și s-a îndrăgostit pe loc de mânăstire. Până în 1979 a revenit periodic, pentru a sta aici câteva săptămâni pe an, iar din 1979 a rămas definitiv, cerând să fie călugărit. Cerea un lucru imposibil, pentru că, înainte de 1990, trebuia o aprobare a Departamentului Cultelor pentru orice călugărire. Lui Steinhardt nu i-ar fi dat nimeni, niciodată, așa ceva – el fusese toată viața urmărit de 200 de securiști și de mai mult de 70 de informatori. Dar starețul de atunci, părintele Serafim Man, care era un om duhovnicesc dar și curajos, i-a promis că-l va călugări, asumându-și un risc uriaș, atât pentru el, cât și pentru mânăstire. Și s-a ținut de cuvânt. După ce a intrat părintele Nicolae în mânăstire, monahii au fost forțați de Securitate să dea note informative despre părintele Steinhardt. Au refuzat. În cele 12 volume de note informative strânse pe seama părintelui Nicolae la Securitate nu există nici măcar una dată de călugării de la Rohia. Nimeni nu l-a trădat, mânăstirea l-a primit și l-a ocrotit. De aceea, Steinhardt a putut să scrie foarte mult la Rohia. Când a intrat în mânăstire, l-a întrebat pe Înaltpreasfințitul Iustinian: «Acum, dacă m-am călugărit, mai am voie să scriu?», Iar Înaltpreasfințitul i-a răspuns: «Nu mai ai voie să scrii… ca până acum. Ci mult mai mult și mult mai bine!». Și așa a făcut, până la moartea lui, pe 30 martie 1989”.
Cuibul minunilor
Cu părintele stareț Macarie Motogna am coborât în timp și am urcat spre cer. Pășesc agale, spre ieșirea din mânăstire. Mă închin la mormântul părintelui Nicolae Steinhardt și la cel al Înaltpreasfințitului Iustinian. Rugăciunile lor fac din Rohia ceea ce este acum – mai presus cu mult decât o mânăstire agățată de Dumnezeu într-o frumusețe sălbatică. E o mare putere în ea. O putere a Maicii Domnului și a Sfintei Ana, pe care Anuța, copila trecută la Domnul la numai zece ani, a ajutat-o să crească între stâncile Dealului Viilor. O putere care a făcut și face încă minuni. Prima a fost mutarea inexplicabilă a crucii așezată de ctitor în vârful dealului. A doua a fost izbăvirea preaminunată a icoanei Fecioarei Maria Îndurerata, aflată în biserica mânăstirii, într-un incendiu izbucnit pe 15 august 1927. Icoana, pictată pe lemn de chiparos de monahul Nicanor, din Sfântul Munte Athos, fusese dăruită mânăstirii de părintele Nicolae Gherman. În seara aceea, o lumânare uitată aprinsă a incendiat tot tetrapodul pe care se afla icoana. Cei care au intrat atunci în biserică au văzut cum icoana era cuprinsă de flăcări. Dar, așa cum consemnează un proces-verbal scris chiar în mânăstire și păstrat până astăzi, „a rămas întreagă și nealterată, afară de partea de jos, care a suferit puțină arsură”. Vestea că icoana Maicii Domnului de la Rohia nu a ars, deși a fost cuprinsă de flăcări, a aprins repede satele dimprejur. În anii următori, aici s-a născut unul dintre cele mai mari pelerinaje ale Ardealului, repetat în fiecare an de praznicul Adormirii Maicii Domnului. Iar Măicuța, cum o numesc pelerinii, le răspunde prin minuni până astăzi.