– Bănățeanca Roxana Goia este câștigătoarea ultimei ediții a emisiunii-concurs „Vedeta Populară” de la TVR1. Micuță, dar cu un glas care mișcă munții, a impresionat la fiecare apariție. Elevă în ultima clasă la liceul de muzică din Timișoara, are deja în traistă bastonul de mareșal –
Fătuca din corul bisericii
– Nu putem începe dialogul nostru decât cu o urare din toată inima: La Mulți Ani! Ai împlinit optsprezece ani. Cum te găsește vârsta majoratului?
– Mulțumesc din inimă! Să știți că port cu mândrie vârsta aceasta, mai bine zis, sunt bucuroasă de realizările mele până la majorat. Practic, jumătate din viața mea a fost, deja, dedicată muzicii. La nouă ani, cântam în biserica din Sânpetru Mare, sub îndemnul și veghea părintelui Ștefan. Azi sunt în clasa a XII-a la Liceul de muzică „Ion Vidu” din Timișoara, dar tot nu lipsesc duminica de la nicio slujbă la biserica din sat, unde cânt pricesne. Tot părintele m-a îndreptat și către muzica populară. La început, părinții mei au crezut că e doar o toană a vârstei prin care treceam, dar când și educatoarea mea le-a spus că am voce, m-au sprijinit total. Nimic nu s-a schimbat până azi. Pentru mine e deja foarte clar: cel mai mare noroc al vieții mele este să mă fi născut din aceste minuni de părinți. Mai departe, în pregătirea mea au urmat lecții cu d-na Carmen Popovici Dumbravă de la „Școala Populară de Artă” din Timișoara și apoi Liceul de muzică din același oraș, unde am profesori de excepție. Iar la șaisprezece ani, când am simțit că sunt destul de „coaptă”, am început să mă înscriu la concursuri. Dacă nu le-am câștigat, am luat măcar un premiu. Părinții mi-au spus că nimic nu se face în viață fără răbdare, iar eu asta am aplicat în pregătirea mea: am avut răbdare mai întâi să învăț și abia apoi să-mi iau zborul, iar strategia aceasta a dat roade.
– Un zbor înalt, care te-a ajutat să câștigi premiul Vedeta Populară 2023. Cum a fost?
– Doamne, tare frică mi-a mai fost! Când vedeam cât de bine cântă concurenții ceilalți, ce grele sunt probele… Cel mai mult m-a încurajat părintele Ștefan, el a insistat să mă înscriu, spunându-mi că experiența acumulată va fi mai importantă decât un eventual eșec. Să merg și să-i ascult pe oamenii care jurizează, că nu degeaba au fost puși acolo. Au fost multe momente cu mare încărcătură, cum ar fi duetul cu d-na Felicia Stoian (cântăreață și prezentatoare la TVR Timișoara) sau melodia din folclorul italian, care mi-a fost impusă de juriu. Cântecul este o strigare disperată a unei mame, cu fiul plecat la război. Ea vorbește cu universul, cu soarele, cu stelele, ca să-l găsească. Abia după ce am reușit să traduc fiecare cuvințel am putut să-mi pun toată inima în acel cântec. Să nu mai spun de provocarea muzicii lăutărești: țin minte cum am deschis telefonul pentru inspirație și primul auzit a fost marele Fărâmiță Lambru, cu „Zice lumea că iubesc”. Atât de mult mă iubește Dumnezeu, pentru că fix în secundele acelea am știut că asta trebuie să cânt. Puteam alege variante mai simple, dar am mers pe instinct și bine am făcut. Dar ce emoții! Ce experiență!
– În lumea noastră copleșită de mii de feluri de muzici, care se prăvălesc peste noi din toate colțurile pământului, folclorul românesc bate tot. Emisiunile și festivalurile de muzică populară umplu la refuz sălile de spectacol și marile piețe ale orașelor. Cum îți explici? De ce țin românii atât de mult la tradiție?
– Într-adevăr, se adună public mult și frumos la toate evenimentele folclorice, ne primesc oamenii cu căldură; în plus, știu ce e autentic și ce nu e. Eu cred că ei iubesc folclorul pentru că au crescut cu cântecul popular. Eu așa gândesc. Cine a crescut cu adevărata muzică românească nu o mai poate părăsi. Azi, tinerii au parte de altă educație, sunt captivați de internet, desprinși de tradiții, dar cu toate astea sunt extrem de sensibili la muzica populară autentică. Mai ales dacă au norocul să aibă bunici de la țară, pot afla multe despre trecut. De la ei auzi melodii populare vechi sau povești despre cum cântau la coasă, la clacă, la câmp… Muzica aceasta vine din simplitatea vieții omului, aici e farmecul ei cel mare. O poveste cântată a traiului lor sufletesc: dor, bucurie, tristeți, nădejde… Lucrurile astea sunt fără moarte. Trecem cu toții prin ele. Ne regăsim când le auzim, ne întoarcem înapoi din înstrăinare…
Bunicul, vioara și nigeia
– De la bunici ai prins și tu drag de folclor?
– Din păcate, eu nu mi-am cunoscut bunicii din partea mamei, care erau din Banat. În schimb, îl port în sufletul meu pe bunicul din partea lui tata, ardelean din județul Alba. De la el am prima vioară, vocea tot de la el o moștenesc. L-am prins în viață unsprezece ani și mă rog la Dumnezeu să nu mi-l șteargă niciodată din memorie. Legătura cu el a fost magică, cu atât mai mult cu cât pe el îl moștenesc muzical. A apucat să mă vadă cântând, ba chiar a fost prezent la prima mea nigeie în biserică. O imagine de neșters, cum stătea acolo, cu ochii în lacrimi, ascultându-și nepoata cântând. Îl am permanent în suflet la fiecare cântare. Deci, bănățeanca de mine are o jumătate de inimă și în Ardeal și, chiar dacă bunicul nu mai este, măcar o dată pe an merg în casa lui. Restul sufletului se află în casa părintească din Sânpetru Mare.
Satul cu soare și bătrâni cătrăniți
– Poartă-ne puțin prin satul tău din câmpia Banatului… Cum arată Sânpetru Mare? Cum trăiesc oamenii?
– O să vă spun de sentimentul pe care-l am de fiecare dată când merg acasă: că mereu este soare în satul meu. Nu știu cum să explic, și când plouă parcă e soare. E un loc mic, cu oameni credincioși, simpli și buni la suflet. Ne înțelegem bine, avem mulți sârbi în sat, dar suntem ca frații. Oamenii care au mai rămas se ocupă cu agricultura și creșterea vitelor. Exact ca familia mea. Spun „cei care au mai rămas” pentru că Banatul s-a cam mutat la oraș. Parcă mai mult decât oriunde în România, satele bănățene s-au pustiit. Spre deosebire de Maramureș și Bucovina, ce par să țină cu dinții de sate și de tradiții, Banatul le pierde. Și e tare trist! La sat au rămas doar bătrâni singuri și cătrăniți. Cred că asta pot spune: plutește tristețea și dorul peste satul bănățean. Pe de altă parte, e și de înțeles că tinerii pleacă la oraș. Dacă nu ai drag de animale și de pământ, nu ai ce face la sat. Eu mă bucur că ai mei au rămas în Sânpetru, mă bucur că am unde să mă întorc în fiecare vineri, dar sunt conștientă că nu aș putea avea o carieră acolo. M-am adaptat foarte greu la Timișoara, dar nu la orașul în sine, ci la depărtarea de familie. Au trecut patru ani de când sunt la liceu, și nici eu, nici ai mei parcă nu ne obișnuim să stăm la depărtare unii de alții. Noi suntem tare uniți, eu, mama, tata, cei doi frați mai mari. Deja sunt mătușă, am doi nepoți grozavi. Am fost crescuți foarte uniți și cu drag de locul natal. Nu știu cum să mă exprim ca să nu pară că spun așa, niște vorbe care să sune bine la un interviu. Nici nu prea dau interviuri, dar sunt sinceră în ce spun. Vă spun, prin urmare, că pentru mine, acasă, în sat, e raiul. Un rai pe care sufletul meu nu-l va părăsi niciodată. Pe de altă parte, fizic, nu am cum să mă întorc în Sânpetru, sunt la început de carieră, am drum lung de făcut în viață. Dar eu cred că nu contează unde ești fizic, contează unde ți-e inima și care-ți sunt valorile în care crezi. Dacă eu plec din satul meu, dar continui să cânt despre el, dacă îi duc mai departe muzica și tradițiile, fac un lucru mai bun decât să rămân și nimeni să nu afle de el.
Ceapsa, burdicul și opregul
– Roxana, porți pe scenă un costum fabulos, de regină. Spune-i povestea, Banatul are un port cu totul special…
– Cu cea mai mare plăcere! Începem cu podoaba pe care o purtăm pe cap, ea ne scoate în evidență și este specifică Banatului. Se numește ceapsă. Tradițional, este purtată de fetele tinere, nemăritate. Un alt element particular este burdicul, adică vesta din piele, ornată din belșug cu oglinzi și bumbi, foarte înflorată. Tot bănățean este și opregul, șorțulețul acesta care se pune la spate și de care uneori atârnă bani, reprezentând bogăția Banatului. La noi, ia se numește spăcel și foarte des este cusută cu fir de aur. Și iile mele au niște colăcei cusuți cu fir prețios. E foarte împodobit costumul bănățean, dar și foarte luminos, aș spune eu. În rest, poalele cele albe, cătrânțele, ciorapii din lână, opincile, toate sunt cumva elemente comune întregii țări, nu neapărat ceva specific Banatului…
– Tu de unde ai costumul?
– L-am adunat singură, bucățică cu bucățică, de la mine din sat, chiar dacă erau lucruri rupte, vechi. L-am cusut, l-am „vindecat”, să spun așa. De la trei femei am adunat întreg costumul. Cu tristețe spun că majoritatea portului vechi, popular, a dispărut. Nu a fost nimeni să-i învețe pe oameni ce comori aveau în case: „Era vechi, rupt, l-am pus pe foc”. Prin alte părți, costumele s-au păstrat cu sfințenie. Sunt locuri în care oamenii merg și azi la biserică îmbrăcați țărănește. De cusut, la mine, în Sânpetru, nu mai coase nimeni. Mă refer la costume tradiționale, din materiale tradiționale, că așa, pentru mode, se găsesc tot felul de făcături. Cam asta e situația, una nu foarte fericită…
Aleasa lui Dumnezeu
– La optsprezece ani, câți tocmai ai împlinit, ai o preocupare ce poate fi considerată… bătrânicioasă. Nu ai parte de comentarii ironice din partea colegilor tăi?
– Atingeți un punct sensibil, pentru că de mică mă confrunt cu asta, iar eu sunt un om extrem de timid. Am fost adesea luată peste picior de copiii din sat, că prefer cântatul pricesnelor și munca alături de familie, la ferma de văcuțe, decât să mă joc. Am suferit mult, foarte mult, să știți. M-a ajutat ieșitul în lume. Am tăiat țara în lung și-n lat datorită muzicii și am învățat să fac față multor provocări. M-am obișnuit cu comentarii de tot felul și parcă nu mă mai afectează atât. Muncesc foarte mult, iar reușitele îmi confirmă că sunt pe un drum bun. Asta contează, nu judecata oamenilor.
– Ce-ți mai place să faci în afara muzicii?
– Of, nu știu dacă e bine sau nu, dar nu-mi place nimic în afară de cântat. Nimic! Poate doar să joc… pe muzică. Am încercat alte activități, chiar la îndemnul părinților, dar nu mă atrage nimic. Timpul meu este dedicat muzicii și școlii. Iar la sfârșit de săptămână îmi ajut părinții la ferma de vaci. Poate că pentru unii e puțin, dar eu mă consider foarte norocoasă, chiar aleasă de Dumnezeu. Pentru că dacă tot ce vrei în viață e așezat pe un singur drum și tu ești deja pe el, înseamnă că ești ales de Dumnezeu. Sunt foarte sinceră când vă spun că sunt copleșită, da, copleșită, de convingerea că Dumnezeu m-a așezat pe drumul acesta, al muzicii. La optsprezece ani știu exact ce vreau să fac, ba chiar parcă am știut dintotdeauna. Poate pentru că scânteia a aprins-o biserica și cântatul în lăcașul sfânt, asta mi-a dat forță și convingerea că sunt pe drumul corect. Drumul hărăzit de Dumnezeu pentru mine.
– Cum arată visul tău de viitor?
– E simplu, eu visez să ajung o mare artistă de muzică populară. Visez la marile scene. Dar aș vrea să se înțeleagă că nu-mi doresc asta pentru gloria personală, ci pentru că văd ce înseamnă valoarea adevărată, văd că un artist consacrat este altfel ascultat și respectat. El nu dispare peste noapte precum cei care aleg doar muzicile de petrecere și banii. Îmi doresc să ajung un mare artist ca să las ceva în urmă. Visul meu e mare cât universul: să cânt lumii despre Banat. Așa voi avea eu conștiința împăcată că am făcut ceva ca muzica bănățeană să nu piară, cum au făcut înaintea mea marii artiști Petrică Moise și Mariana Drăghicescu. Am stat la o vorbă cu d-l Grigore Leșe și mi-a spus un lucru de care voi încerca să mă țin toată viața: „Roxana, nu fugi după bani, pentru că vei ajunge ca banii să fugă după tine”. Dumnealui a știut foarte bine de ce mi-a spus asta. Fiindcă pentru noi, tinerii interpreți, este cel mai greu să ne ținem de folclorul adevărat, curat. Am colegi de generație foarte talentați, care au trecut de „partea cealaltă”. Banii îți fură ochii. Și sufletul…
– Care crezi că sunt ingredientele care pot transforma acest vis în realitate?
– Să cânt folclor curat și să nu-mi pierd emoția. Mult timp am crezut că firea aceasta emotivă mă va trage în jos. Apoi am observat că marii artiști au la rândul lor emoții, ba chiar am înțeles că dacă nu le ai, ești terminat. Un artist fără sentimente e un artist plafonat, care ar trebui să-și schimbe meseria. Numai prin emoții poți transmite mesajul cântecelor, ele fac puntea de legătură cu publicul. Mie îmi place să mă apropii de oameni, să-i văd, să le observ privirea. Am colegi care preferă să aibă reflectoarele în ochi, să se vadă ei, nu cei pentru care cântă… Eu le cânt oamenilor, deci vreau să-i văd. Căldura lor, zâmbetul, câteodată lacrimile, afecțiunea pe care mi-o transmit din priviri mă conving că mi-am făcut datoria. Emoțiile mele devin ale lor, iar acesta este ingredientul unui vis împlinit.