„Oare ce face Theo astăzi?
– Prima întrebare este o constatare: întoarcerea ta în juriul emisiunii „Vocea României” de la Pro TV a umplut micul ecran cu omenie şi bucurie. Omenie faţă de concurenţii împinşi, adesea, în derizoriu de juraţi care vor să ocupe ei prim-planul, şi bucurie solară, marca Brenciu, care face bine la suflet, şi pe tine te face extrem de iubit…
– Mă bucur c-ai observat aceste lucruri! Nu toată lumea le observă… Dar mai există încă un element, ceva cu care cred că mă confrunt pentru prima dată în viaţa mea de televiziune: parcă am ceva în marsupiu. Să mă explic: uite, de dimineaţă, m-am trezit şi m-am gândit „Oare ce-o face Theo astăzi?”. În ultima jumătate de an, întrebarea asta mi-o pun foarte des, ca atare, îi dau lui Theo un mesaj doar să ştiu dacă e bine. Chestia asta n-o fac pentru că am vreun interes la Teodora: pur şi simplu, am faţă de ea un sentiment patern, aşa cum şi ea mă consideră pe mine un fel de tată…
„Implicarea mea afectivă nu mi se pare un defect”
– Horia, tu eşti bucuros de la Dumnezeu, sau bucuria face parte din meseria ta?
– Există un strat de bucurie nativă, care e mereu pozitiv: cum e pânza freatică din sol. Dar peste acest pozitivism din „pământul” meu intervine experienţa. De pildă, acum 25 de ani, când prezentam „Tip Top Minitop”, datele native erau aceleaşi. Dar, când mă uit pe filmările de-atunci (în meseria mea e esenţial să mă autoanalizez extraordinar de obiectiv!), văd un tip care e mereu lângă copii, lângă invitaţii lui, e mereu atent cu ei, dar are un fel de nonşalanţă, la care ar fi trebuit să adauge un strat de înţelepciune. Între timp, cu anii, sper c-am dobândit ceva înţelepciune, astfel încât, când îmbrăţişez pe cineva, nu mă rezum la îmbrăţişare, ci îl şi privesc pe om în ochi şi-i dau şi un sfat bun. Sau îl întreb: „Ce mai faci? Cum îţi merge?”. De-aici probabil că vine acea atitudine omenoasă pe care ai sesizat-o. Vreau să le transmit tuturor concurenților de la „Vocea României” că „în mine ai un prieten, orice s-ar întâmpla”. Nu le spun asta în cuvinte, direct, ci vreau să le sedimentez ideea în mod natural: nu-mi pun în piept o etichetă pe care scrie „prieten”. Şi ştii de ce încerc să fac asta? Fiindcă-mi amintesc că şi eu aş fi avut nevoie de un astfel de om, dar nu l-am avut lângă mine, şi-atunci am fost nevoit să „fur” anumite învăţăminte de peste tot de pe unde am fost. Mie toţi oamenii mi-au fost surse de inspiraţie, nu doar vedetele: am învăţat câte ceva şi de la machioză, şi de la femeia de serviciu…
Totuşi, dorinţa mea este să-i ajut pe concurenţi pentru ca ei să nu mai fie nevoiţi să se dea cu capul de pragul de sus de atâtea ori de câte m-am dat eu… Ştii, uneori mă întreb cum ar fi fost să fiu şi eu aşa, mai retras, nu atât de implicat afectiv: probabil că viaţa mi-ar fi fost mai uşoară. Dar aşa sunt eu croit: mă implic, pun suflet, vreau să ajut… Uite, recent, Chirilă (Tudor Chirilă, actor şi muzician, coleg al lui Horia în juriul „Vocea României”) m-a certat că de ce plâng. Păi, am plâns fiindcă eu ţin la toţi concurenţii, iar de unii dintre ei m-am legat afectiv profund. Mi se întâmplă asta de 12 ani, de când a debutat proiectul ăsta cu „Vocea”. Şi-acum, când îmi amintesc de anumite momente delicate, am o stare melancolico-blegoasă, pentru că-mi revine sentimentul pe care l-am avut atunci. Sentiment pe care nu-l reprim. În fond, implicarea mea afectivă nu mi se pare a fi un defect. Şi tot de-asta îmi face plăcere să mă reîntâlnesc cu diferiţii concurenţi pe care i-am cunoscut: mă bucur când un fost concurent de-al meu mă sună sau vine la mine și mă întreabă „Ce fac acum?”, iar eu pot să-l sfătuiesc. Chiar dacă uneori sfatul meu, tranşant şi pragmatic, poate să doară. Însă eu, părintește, sunt dator să-i spun adevărul. Pentru că, finalmente, cu toţii ne întoarcem la adevăr.
„Trei bărbați singuri în casă”
– Există şi adieri de aer proaspăt, de munte, în bucuria ta? Să fi contribuit la ea şi faptul că eşti crescut în Braşov, un oraş cu privelişti de basm? Au legătură frumuseţea şi bucuria?
– Copilăria mea din Braşov… În copilărie, m-am lovit de nişte greutăţi care mi-au forţat îndreptarea şirei spinării. Dar dacă nu s-ar fi întâmplat lucrurile alea, probabil că azi nu aş fi atât de dornic de bucurie, în mine şi în jurul meu, nu aş fi atât de dornic să ofer, atât de dornic să fac în aşa fel, încât lucrurile să fie pline de un optimism autentic. Când eu aveam 11 ani, am pierdut-o pe mama. Ne-am trezit trei bărbaţi singuri în casă – tata, fratele meu şi cu mine. Atunci, din vocabularul nostru s-a pierdut cuvântul „răsfăţ”. N-a mai avut cine să ne răsfeţe. De-asta, acest moment din copilărie a devenit definitoriu pentru mine. De-a lungul anilor, a trebuit să învăț să fiu mereu cu baioneta-n mână. M-am obişnuit ca majoritatea zilelor să mi le închei în atitudinea cu care îşi încep alergătorii cursa: „Pe locuri, fiţi gata, start!” Sunt aproape tot timpul într-o stare de luptă. Mai ales după pandemie, mintea mea şi-a dublat turaţia: în 2020, când a început pandemia, am avut sentimentul că trebuia să fac ceva, dar nu ştiam ce, iar soluţia am găsit-o după un an. Atunci mi-am dat seama că trebuie să stau faţă-n faţă cu un om, să-l înțeleg, să mai şi cântăm împreună o melodie… Aşa am început, în noiembrie 2021, podcastul „Lucruri simple”. Un proiect care mă face să uit de mine şi să mă concentrez exclusiv pe omul din faţa mea, iar interacţiunea asta atât de focalizată e o mare sursă de bucurie: mă îmbogăţesc din povestea vieții lui, o înțeleg pe-a mea, am o idee mai clară cu privire la ce voi face mâine. Iar beneficiul ăsta, evident, e împărtăşit şi cu cei care urmăresc aceste discuţii, aceste interviuri pe care le fac cu cântăreţi, actori, poeţi etc.
Vârsta e doar o cifră
– Să mergem mai departe, pe investigația bucuriei. E tot mai rară în ziua de astăzi, iar tu ești un fericit purtător al ei. În plus, ești un artist talentat și… chipeș. Te bucuri când te privești în oglindă? Ești în pace cu chipul tău? Dar cu tine?
– În 2006, intrasem în distribuţia serialului „Om sărac, om bogat”. Într-o zi, eram în Buftea, într-un birou, şi acolo mi s-a spus: „Horia, dacă vrei să fii credibil în rolul ăsta de tată, atunci trebuie să-ţi laşi barbă.” Până la 35 de ani, mă bărbierisem în fiecare zi, de atunci însă am păstrat barba, fiindcă mi s-a părut că am intrat într-o altă etapă din existenţa mea: am luat-o pe un alt drum al vieţii, pe care nu-l intuisem anterior. De atunci, de la 35 de ani, m-am mai bărbierit complet de foarte puţine ori şi, de fiecare dată, nevastă-mea a avut aceeaşi reacţie: „Cine-i băiatul ăsta tânăr? Dă-mi-l pe Brenciu înapoi!”. C-aşa e: odată ce-mi dau barba jos, întineresc, ca aspect. Însă, pentru mine, asta e irelevant. Vârsta e doar o cifră. Dacă vreodată cineva se raportează doar la vârsta unui om, dacă îl judecă doar după numărul anilor, se înşeală amarnic, simt acest adevăr cu fiecare an pe care-l împlinesc. Asta e cea mai dezolantă preconcepţie: „A, nu ştii câţi ani are tipul ăsta? Cincizeci şi doi! A, păi, s-a dus…”. O apreciere care se răspândește rapid, se creează un fenomen de masă care zice: „Haide s-aducem ceva proaspăt!”. Ceva proaspăt, dar trecător, fără pic de substanță. Acolo e buba! Nu degeaba se spune că „dacă n-ai bătrâni, să ţi-i cumperi”. Închid paranteza: datorită bagajului genetic şi având şi un parcurs sănătos (până la 50 de ani, n-am avut nimic rupt în corp şi nici vreo boală grea), acum pot să spun că am toate premisele, atât fizic, cât și mental, pentru ca, alături de colegii mei din HB Orchestra, să previzionez încă vreo 20 de ani de activitate intensă. Ceea ce presupune o strategie bine pusă la punct, fiindcă nu-ţi poţi permite eşecuri. De-asta, în momentul de faţă, eu nu sunt un om care are grija vârstei (nu mă interesează că-mi mai apare câte un rid în plus), ci grija mea este: ce pot să fac cu vârsta mea? După 30 de ani de carieră, simt că mai am mult de spus în continuare. Iar tot ceea ce fac mă întinereşte. (râde) Şi dacă vrei şi un slogan, aşa, ca de partid, atunci pot să-ţi spun: Ines dragă, eu n-o să depun armele, o să rămân activ încă mult timp de-acum înainte! Sunt gata să surmontez toate provocările.
„Fără potriveală n-ar fi nimic”
– Ai în spate trei decenii de carieră și pari mulţumit de ce ai făcut până acum. Dac-ar fi s-o iei de la capăt, ai face la fel?
– Cu siguranță că da! Aş lua-o de la capăt şi aş face acelaşi lucru! Nici n-are sens să mai intru în detalii. Însă, uite, mă întorc iar la anul 2011: prima „Voce a României”, a fost o izbucnire de lacrimi pentru mine. Pentru că nu am înţeles un lucru: că nu e vorba numai de ce-mi place mie, ci de ce le place și altora, de potriveala cu gustul lor. Nu pui pe tarabă numai ce vrei tu: oamenii poate că vor mai mult decât vrei tu, sau altceva decât vrei tu. Asta a fost marea lecţie pe care am învăţat-o în 2011, drept pentru care, înţelegând procesul, în 2012 am câştigat „Vocea României”, cu concurentul meu. Asta e chintesenţa artistului, să fie în consonanță cu lumea: sunt convins că şi Brâncuşi, şi Da Vinci, şi Michelangelo, şi Renoir, şi Mozart, şi Debussy, şi orice alt mare artist, toţi au pictat, au sculptat, au compus, respectându-și talentul și personalitatea artistică, dar şi-au pus, măcar puţin, şi problema dacă operele lor vor plăcea publicului. Atenţie: nu trebuie nici să cazi în extrema cealaltă, adică să faci numai ce vrea publicul. Și nu trebuie să uiţi niciodată că timing-ul e extrem de important în ecuaţia succesului: această nenorocită şi fascinantă potriveală, dintre tine și contemporani, dintre tine şi timpurile pe care le trăieşti. Dacă potriveala nu există, e posibil ca doar posteritatea să te aprecieze. Iar azi, în România, există un conglomerat formidabil, în care actul artistic trebuie impus pe toate fronturile. Cineva zicea foarte bine că azi nu mai ajunge să fii un simplu actor sau un simplu cântăreţ. Dacă nu ai şi câteva cunoştinţe de a folosi marketingul în ceea ce faci, o să simţi nevoia să zici „Îmi pare rău, da’ mă retrag!”. În celebra melodie „New York, New York” se spune: „Dacă reuşesc în New York, reuşesc în toată lumea”. De fapt, dacă reuşeşti în România, atunci reușeşti în toată lumea. Aici majoritatea celor care ne urmăresc sunt „plini de cunoştinţe” şi consideră că dreptatea este numai de partea lor, deci, dacă-i convingi pe ei, atunci chiar eşti tare! Din fericire, timing-ul meu a fost perfect: am avut noroc că am intrat în meserie încă de la începutul epocii ăsteia, de după 1989. Eram un tânăr de 20 de ani, care a prins un tren, din care a ştiut că nu trebuie să coboare. Mi-am văzut de drumul meu şi nu m-am lăsat distras de utopii. De pildă, mi-am dat seama că n-am ce să caut în politică şi prin urmare, m-am ţinut departe de ea: acolo, orice inimă deschisă şi orice formă de afecţiune sunt aspru penalizate şi respinse categoric!
– Am avansat cu dialogul nostru la bucuria profesiei. Cum arată ea pentru un om al scenei?
– Bucuria mea cea mai mare e… dublă. Mie îmi place foarte mult să fac spectacole, pentru că asta e cea mai completă formă de a-ţi etala talentul și spiritul. Sigur, poţi doar să compui, să faci cântece, versuri, dar scena le cuprinde pe toate. La radio auzi vocea, pe CD asculţi melodia, în interviu citeşti gândurile omului, dar pe scenă le cumulezi pe toate. Şi am mai învăţat ceva, în timp: că scena trebuie împărtăşită. E greşit să ţii scena doar pentru tine şi să crezi că fiind doar tu, de la un cap la altul al spectacolului, lumea va fi sedusă iremediabil. Viaţa mi-a arătat că au fost alţii mult mai frumoşi ca mine, şi cu o voce mult mai puternică şi mai rafinată decât a mea. De-asta nu pot să mă auto-intitulez „cel mai mare vocalist al tuturor vremurilor”, deşi am primit nişte premii în sensul ăsta. Nu mă interesează, pentru că nu e adevărat! Deci, când mă gândesc la un spectacol, îmi fac un plan, iar adevărata emoţie şi bucurie este atunci când îmi vine o idee, o pun pe foaie şi-o vizualizez ca pe o scenă de film de Oscar. Mi se face un gol în stomac, zâmbesc ca prostu’ şi zic „Asta-i va bucura pe oameni!”. Apoi vine materializarea ei pe scenă, dar asta e și o bucurie de mai scurtă durată, pentru că, odată ce spectacolul s-a încheiat, pornesc în căutarea unei noi idei surprinzătoare. Mă panichez: „Aoleu, ce fac data viitoare?!” Şi iar încep să mă frământ, până găsesc din nou o soluţie. Fiindcă azi, în meseria asta, după un succes, nu-ţi permiţi să stai cu mâinile încrucişate, în Tibet, şapte ani. Tot ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani a grăbit de o asemenea manieră mersul nostru, încât şi ritmul apariţiilor profesionale s-a accelerat extraordinar de mult: dacă nu-ţi faci simţită prezenţa în public des, consistent şi pregnant, eşti uitat rapid.
Cei patru domni profesori
– Rețetarul bucuriei se apropie de sfârșit: eşti tatăl a patru copii. Domnul Brenciu e un tată bun?
– A fi tată e cea mai frumoasă luptă cu tine însuţi: nu cred că există părinte pe lumea asta, care să nu se fi confruntat cu o împotrivire din partea copilului. Toate discuţiile mai apăsate pe care le-am avut cu Toma, cu Mina, cu Maria şi chiar şi cu Andreea au fost pentru mine cea mai frumoasă şcoală de auto-cunoaştere la care aş putea să am acces vreodată. Dacă mi-ar fi lipsit aceşti patru profesori ai mei, nu cred că aş fi putut să înţeleg lumea la fel de bine pe cât o înţeleg acum. Comoditatea din noi, mentală, verbală, fizică, este îndepărtată de copiii noştri: nu există nici un alt profesor care să intervină direct în viaţa noastră şi să ne schimbe mai rapid decât ei. N-am alternativă: trebuie să ciulesc urechile la fiecare cuvânt al lor. Căci dacă mă retrag dintr-o discuţie cu copiii mei, pierderea e a mea, nu a lor. Sau dacă mă enervez la „masa tratativelor”, din nou, eu sunt cel care pierde. Sigur, atitudinea asta e un deziderat, dar pot să-ţi spun că, în ultimii 20 de ani, m-am ridicat tot mai greu de la „masa tratativelor”.
– Horia, revista „Formula AS” e expertă în reţete şi leacuri. Dac-ar fi să le dai cititorilor noştri un sfat de viaţă, care ar fi el?
– Să facă mâine ce n-au făcut azi, un lucru pe care nu l-au făcut până acum. Dacă mâine te duci la cules de ciuperci, s-ar putea să-ţi placă atât de mult încât să zici: „Ce prost am fost că n-am mai mers până acum!”, ori, dimpotrivă, s-ar putea să constaţi că nu-ţi place ceea ce faci, dar să te fi desfătat cântecul unei păsări sau coloritul unei flori. Câștigul e sigur. Şi avem la dispoziţie 365 de astfel de noi poteci în fiecare an! Viaţa are atât de multe nuanţe şi merită să le descoperim pe toate. Sigur, apar și obstacole în drum, dar ele trebuie înțelese ca niște încercări şi tratate cu calm şi cumpătare. Şi eu, în privinţa asta, încă mă perfecţionez. (râde) Şi aş vrea să le mai amintesc cititorilor noștri ceva: bucuriile mici, cele de suflet, momentele în care ai fost vulnerabil şi situaţiile pe care le-ai abordat cu inima sunt cele care contează, care ne fac să ne simţim bine şi se transformă în amintiri. Ele trebuie adunate, nu pierdute. Câștigător în viață e omul care are cufărul plin cu amintiri, nu cel care are cufărul plin cu bani, dar sufletul gol.
„Vreau să fiu omul cu plus, nu cu minus”
– Luna Noiembrie e plină de evenimente importante pentru tine: pe 20 ai prezentat spectacolul de aniversare a 50 de ani de carieră ai lui Mircea Baniciu, iar pe 24, 25 şi 26 urmează să cânţi tu însuţi, pe scena Sălii Palatului, în spectacolul tău, „My way”. Mai întâi, aş vrea să te întreb în ce constă bucuria prieteniei tale cu Mircea Baniciu?
– Din prima clipă când am auzit vocea lui Mircea Baniciu, deci, când aveam vreo 12-13 ani, am simţit în ea o bucurie formidabilă. Nu am ştiut atunci să-i descifrez timbrul, dar i-am simţit bucuria. Apoi, în 1994, într-unul dintre primele turnee în care am mers ca prezentator, l-am cunoscut personal pe Mircea. Şi asta a fost o mare bucurie! Şi să-ţi mai spun ceva: la Timişoara, unde a fost primul spectacol omagial care i-a fost dedicat, am fost foarte impresionat când l-am văzut cât de mult s-a bucurat şi de câte ori a plâns. Asta, după ce, iniţial, cu modestie, refuzase acest spectacol. Pur şi simplu, nu i se părea normal să i se facă aşa o… odă. Asta mi l-a ridicat şi mai mult în ochi.
– Spectacolul tău, „My way”, pe care îl vei prezenta în trei seri consecutive, marchează împlinirea a treizeci de ani de carieră. Ai emoţii?
– Aş vrea să mă vezi în dimineaţa primului spectacol, în dimineaţa zilei de 24 noiembrie. În dimineaţa aia, în ciuda planificării meticuloase şi a repetiţiilor, or să mă apuce nişte emoţii… Deşi mi-am propus să mă bucur ca şi când urmează să mă întâlnesc cu nişte prieteni, nu cu nişte spectatori care şi-au plătit biletul. Sigur, şi comportamentul meu va fi acela al unui prieten: asta oamenii o ştiu deja. Ştiu că mă voi duce printre ei: pentru mine, scena e toată sala, nu doar partea mai ridicată, din faţă. Evident, pentru anul ăsta am pregătit nişte melodii pe care nu le-am mai cântat niciodată, nişte momente extrem de emoţionante, nişte momente pe care le bibilesc – şi acum ne întoarcem la începutul interviului – ca pe marile opere de artă, adăpostite în cele mai cunoscute muzee ale lumii. Sunt un artist care vrea să-şi perfecţioneze apropierea de oameni, or, lucrul ăsta nu-l poţi face decât dacă tu însuţi te aşezi pe un scaun din sală şi urmăreşti scena cu ochii minţii, imaginându-ţi ce şi cum se va întâmpla, şi rafinând fiecare moment până la cel mai mic detaliu. Eu vreau să creez un standard: lucrez la el şi-l îmbunătăţesc de 20 de ani încoace, de când mi-am făcut propria orchestră.
– O întrebare de final de interviu: ce-ai vrea să se ştie despre tine în mod special, în momentul acesta al vieţii tale?
– Ştii, dacă mi-ai fi pus întrebarea asta acum 20 de ani, probabil că ţi-aş fi răspuns într-o manieră bombastică, aş fi folosit multe epitete, multe imagini tulburătoare, dar azi îţi spun un singur lucru: acum, am două campanii sufleteşti. Una, cea mai apropiată inimii, este: ce fac pentru a rămâne în mintea şi-n sufletul copiilor mei? Şi-aici, lucrurile sunt fără echivoc: aici nu există „lasă că data viitoare o să fiu mai bun, o să mă comport mai bine”. Nu! Există doar ACUM! În ceea ce priveşte publicul care mă înconjoară de 30 de ani… Lor le adresez o zicală americană: „You ain’t seen nothing yet!”, adică „N-aţi văzut încă nimic!” Asta e o promisiune că tot ce s-a întâmplat până acum a fost doar un antrenament, că lucrurile cele mai valoroase abia de-acum înainte vor ieşi la iveală… Indiferent ce fac și cum fac, dorinţa mea este să nasc un zâmbet, să ofer o clipă de detaşare faţă de prezentul atât de dur care ne cotropeşte zi de zi. Sunt atât de multe probleme care ne asaltează, clipă de clipă! Gândeşte-te doar că fiecare grupaj de ştiri de la TV începe cu morţi, răniţi, dispăruţi, accidente, violuri, revolte, greve… Cum să nu-mi doresc să aduc măcar o clipă de senin, în furtuna asta de atrocităţi şi nenorociri?! De-asta, nici pe reţelele sociale eu nu mă plâng şi nu pozez în victimă: oamenii au destule pe cap! Eu vreau să fac lumea să se simtă bine, să fie fericită, măcar câteva clipe. Vreau să fiu omul cu plus, nu cu minus. „Ce să fac ca să fie mai bine?”, asta este deviza mea.
Foto: Marius Bărăgan – 2