Tradițiile noastre culinare se învârt mai mult în jurul porcului, decât în jurul oii, chiar dacă rădăcinile noastre sunt, în mare parte, pastorale și avem, în prezent, al doilea efectiv de ovine din Uniunea Europeană. Mari amatori de caltaboși, tobă, jumări și slănină afumată, reacționăm cu vehemență când autoritățile sanitare veterinare încearcă să reglementeze mai aspru creșterea porcului. Noile măsuri sunt motivate însă de faptul că o boală cumplită, Pesta Porcină Africană, decimează de vreo câțiva ani populația de suine din România.
Puterea tradiției
Zice-se că porcul ar fi, alături de câine, cel mai vechi animal domesticit de oameni. Cu vreo 9.000 de ani în urmă, guițătorul ar fi fost ademenit să stea pe lângă casa omului și pus la îngrășat, ca să fie sacrificat la momentul potrivit. Noi, românii, obișnuim să tăiem porcul în luna decembrie, pe 20, de Sfântul Ignat, din cel puțin două motive: e lună de iarnă, e frig (deși schimbările climatice ne-au procopsit cu zile călduroase și în toiul iernii) și carnea poate fi mai bine conservată apoi se apropie Crăciunul, și gospodarii au carnea la îndemână să prepare bunătățile pe care le vor pune pe masă. Sacrificarea porcului, tranșarea cărnii și prepararea produselor finite au fost integrate atât de bine în tradiția românească, încât și cei stabiliți la oraș părăsesc, pentru câteva zile, ritmul vieții moderne și se întorc acasă, la rude, ca să participe la aceste palpitante evenimente gospodărești. Dacă nu mai au unde să se întoarcă, merg la agropensiunile care organizează astfel de îndeletniciri tradiționale ocazionate de sosirea Crăciunului. Unii cumpără porcul viu și îl taie ei te miri pe unde, chiar și în parcarea din spatele blocului, sau achiziționează câteva hălci de carne pe care le prepară în bucătăria apartamentului. Ce să mai, o masă fără preparate pe bază de porc ar fi considerată o mare neîmplinire pentru mulți dintre noi, la final de an, deși trebuie să punctez că unii dintre noi au adoptat diete în care nu se mai regăsește carnea grăsunului, ba nu se mai regăsește carne deloc!
De la coteț la combinat
Asta ar fi partea de tradiție, de vechi obiceiuri culinare… Ce se întâmplă însă în lumea reală? Cine îl mai crește pe Ghiță și cum? Încerc să ofer câteva răspunsuri. În primul rând, nu mai găsești chiar în fiecare gospodărie un coteț cu porci. Unii locuitori de la sate trăiesc singuri și fără putere, nu mai pot avea grijă de un mamifer care face mult scandal când îi e foame! Te știe tot satul. Alții sunt plecați, casele lor sunt cu lacăt pe poartă. Sunt și săteni care câștigă destul de bine, strâng o sumă de bani peste an și, în decembrie, cumpără un porc viu și îl tranșează în ograda lor. De unde îl cumpără? De la crescători care au capacitatea să îngrijească mai mulți grăsuni, ca să-i vândă la momentul potrivit. Unii cresc și o sută de râmători, în incinte mai dosite, pe la marginea satelor. Avem în România și ferme mari, care cresc zeci de mii de porci, dar acestea îi vând, de regulă, unor abatoare de capacitate mare. Piața porcului în România zilelor noastre este destul de diversă: de la micii crescători, cu câteva exemplare în coteț, hrănite cu cereale din tarlaua lor, la crescători mari, dar tot rurali, și, mai departe, la marile combinate, unele deținute de companii străine, cum este Smithfield (fostul Comptim), cumpărată de chinezi, sau cum este Premium Pork, o companie din Danemarca. Avem și fermieri români care produc la nivel mare, cum este Dimitrie Muscă din Curtici, jud. Arad, unde a dezvoltat o afacere integrată. Avem, așadar, în mare, o zonă a micilor fermieri și o zonă a marilor fermieri. Unii au o piață mică, locală, alții au o piață regională sau națională. Ciocnirea dintre tradiție și reglementările sanitare veterinare are loc, de regulă, în zona micilor fermieri. Statul le cere să se înregistreze sanitar veterinar, ei încearcă să evite respectarea regulilor impuse de stat, invocând tradiția: „strămoșii noștri au crescut porci și fără să le spună inspectorul sanitar veterinar ce să facă!”
O boală necruțătoare
Din păcate, populația de porci din România este afectată, începând din 2018, de o boală cumplită, numită Pesta Porcină Africană. De fapt, primul focar a fost depistat în 2017, în județul Satu Mare, dar după un an, epidemia a izbucnit violent, fiind descoperite focare în fiecare județ. PPA a evoluat, în trecut, în țări ca Spania, Italia și Olanda, dar aceste state au reușit să scape de flagel. După 2007, boala mortală a reapărut în zona Caucazului, de unde s-a răspândit în Rusia, Ucraina, Țările Baltice și Polonia, atât la porcii domestici, cât și la mistreți. China a fost, de asemenea, lovită de această racilă. Evoluția PPA, după 2018, în România (specialiștii zic că, în acel an, cauza primă au fost mistreții bolnavi care au traversat Dunărea, din Ucraina, în satele din județul Tulcea) a condus la reducerea masivă a efectivului de porci, atât în gospodăriile populației, cât și în marile ferme. Sute de mii de porci morți au fost ridicați din ferme și îngropați în gropi comune la marginea satelor. În prezent, numărul focarelor a scăzut vertiginos în țara noastră, dar boala nu a dispărut. Autoritățile sanitare veterinare, beneficiind de consultanța Comisiei Europene, au conceput un plan de acțiune pentru eradicarea acestei boli. Planul de acțiune a condus și la emiterea unor acte legislative privind creșterea porcilor și comercializarea acestora. Noile legi au fost primite cu nemulțumire de opinia publică, mai ales că unii politicieni au speculat momentul, în prag de an electoral, susținând pe rețelele de socializare că „statul vrea să ne distrugă tradițiile”.
Sacrificarea porcului în ogradă este permisă!
Cum sună, însă, noile reglementări? În primul rând, subliniez acest lucru, gospodarilor nu li se interzice să sacrifice în ograda lor porcul de Crăciun, așa cum o fac de generații întregi. Ei își pot crește animalul peste an, iar la momentul potrivit, de Ignat, îl pot tăia liniștiți. Autoritățile le recomandă însă să ducă o mică probă de carne la medicul veterinar, pentru a fi examinată la microscop, în vederea depistării trichinelozei. Este, drept vorbind, în interesul omului, ca să fie sigur că nu consumă o carne infestată. Deci, nu dispare nicio tradiție! Noile reglementări privesc însă mai aplicat comercializarea porcilor, circulația lor pe teritoriul țării, fiindcă în felul acesta, al unui comerț necontrolat, s-a propagat și PPA. Astfel, un crescător de porci nu are voie să vândă animale fără să fie înregistrat sau autorizat sanitar veterinar. În acest caz, ia legătura cu Direcția Sanitară Veterinară și află ce pași are de urmat. Înregistrarea nu ar fi o treabă chiar așa de complicată. Și încă ceva important de precizat: un mic fermier poate opta să își înregistreze ferma ca „exploatație comercială de tip familial”, fără să fie obligat să se înregistreze și la Registrul Comerțului. Rămâne, așadar, persoană fizică, dar trebuie să se înregistreze sanitar veterinar la DSVSA, ca să poată vinde câțiva porci, crescuți în ograda lui. Mai mult: dacă o persoană fizică își înscrie „gospodăria țărănească” într-o cooperativă agricolă poate, de asemenea, să vândă porci vii. Deci, legea nu este chiar restrictivă și nu „omoară tradiția”. Da, este adevărat că nu mai permite haiducia unora, care cresc, nu știi în ce condiții, zeci sau sute de porci, de care nu știe nimeni, și de Crăciun îi scot la vânzare, fără vreo minimă supraveghere sanitară veterinară. Ei numesc asta „creștere tradițională”, dar nu este altceva decât, cum am spus, haiducie, în afara oricăror reguli. Noua legislație cere, de asemenea, tuturor crescătorilor, să respecte anumite condiții de biosecuritate. De precizat, de asemenea, că micii crescători nu mai au voie să vândă purcei: activitatea de reproducție este permisă unor firme – persoane juridice autorizate în acest scop. Prin urmare: gospodarul cumpără purcelul/purceii de la acești furnizori. Da, unele măsuri nu sunt convenabile, dar PPA trebuie eradicată, fără a amenința tradiția creșterii porcului în România!