• Cu reportofonul, printre ultimii credincioși •

E frig. În Harghita, iarna a început devreme anul acesta și seamănă cu amintirile din anii copilăriei. Munții sunt ninși, au culmile albe, așa cum se cuvine în prag de decembrie. E duminică, frigul îi ține pe oameni în case, așa că străzile Cristurului Secuiesc sunt aproape pustii. Biserica ortodoxă se află la drumul mare, prima din șirul de case cu ferestre înalte și porți ce ascund curți largi, cu totul ferite de ochii trecătorului. Intru în pridvorul lăcașului, mă închin, ușa mare se închide în urma mea înghițind cu totul lumea de afară. Înăuntru e o liniște de cristal, atât de curată, încât îmi pot privi sufletul în ea. De pe pereți mă privesc sfinți uriași, cu chipuri simple, zugrăvite parcă anume să-i bucure pe creștinii care vin la biserică. Sunt puțini și stau înlemniți în strane, de parcă ar lua parte la ultima și cea mai de preț liturghie din viața lor. Și poate că așa și este. În Harghita și Covasna, românii sunt tot mai puțini, și bisericile rămân pustii. E o suferință care se simte, o tristețe care îi copleșește și pe sfinții pictați în icoane, și pe credincioșii aflați în biserică. Oamenii se leagă unii de alții prin imediatul vieții, prin mărunțișurile existenței lumești, arar se leagă unii de alții prin rugăciuni. Dar când o fac, se transformă în îngeri. Rugăciunea îi luminează, îi sporește, îi înalță, deznădejdea se transformă în nădejde și în minuni. Iar credincioșii români din Cristuru Secuiesc așteaptă, și ei, o minune: supraviețuirea credinței și a bisericii. M-am rugat și eu alături de ei, ascultându-le, apoi, povestea…
Autoexilat printre secui

Stătea în genunchi în biserică, de parcă ar fi fost în fața lui Hristos. Transpus cu totul în rugăciune, sprijinit într-un baston alb, cu ochii închiși, se ruga, deși slujba se terminase. M-a impresionat atitudinea lui și-am bănuit, pe loc, că în spatele ei se află o poveste. Sau poate o suferință? M-am apropiat și i-am dat binețe, întrebându-l dacă pot să ajut cu ceva. Mi-a răspuns cu ochii închiși. Îl cheamă Albu, Ioan Albu, și este nevăzător. Nu poate să vadă decât lumina lui Dumnezeu. Pe cea din lume a văzut-o ultima dată, pe când era în ultimul an la Academia Militară din București. În locul luminii ochilor, Dumnezeu i-a dat mult mai mult – Lumina de sus. „Noi, oamenii, avem din naștere sămânța credinței în noi. Numai că ea trebuie îngrijită. Eu mai aveam un pic și terminam Academia Militară, când mi-am pierdut vederea. De atunci, biserica a devenit pentru mine insula în care mă reculeg, care mă despovărează de toate cele exterioare, nefolositoare care ne distrag în viață. Ne încărcăm cu trăiri artificiale, impuse, preluăm o informație care ne frământă toată ziua. De toate acestea eu mă despovărez în biserică. Mi-a fost greu să mă obișnuiesc spiritual cu ceea ce am găsit aici, la Cristuru Secuiesc, deși m-am adaptat ușor, sunt secui după mamă. În București, mergeam des la slujbele de la biserica Sfântul Mina-Vergului. Aici, nu am slujba liturghiei în fiecare duminica. Ba, la un moment dat, ni s-a spus că e posibil să o avem doar o dată pe lună, pentru că părintele nu poate să slujească doar aici, are mai multe sate în grijă. Din fericire, nu s-a întâmplat așa, dar tot îmi lipsește când, odată pe lună, e silit să plece. Îmi e greu, atunci când te obișnuiești cu rugăciunea în biserică, sufletul ți-o cere. Așa rezistăm noi, aici, între secui”. Când spune asta, domnul Ioan Albu zâmbește. În ceea ce el numește „rezistență” nu e niciun strop de încrâncenare. „Rezistența” lui e la fel de senină pe cât îi este rugăciunea. „Știți ce simt când vin duminica la biserică și o găsesc goală, pentru că părintele slujește în celelalte sate? Că mi se despică pieptul!”. Vocea îi tremură… S-a întâmplat odată, chiar de Sfântă Marie. De aceea, domnul Ioan Albu are un singur dor. Să vină preoți din București sau din țară la bisericile ortodoxe românești aflate între secui și să slujească prin rotație. „Eu cred că vârfurile bisericii ortodoxe române ar trebui să înțeleagă că nu numai românii din diaspora trăiesc printre străini, ci și noi, cei din Harghita și Covasna. Și să încerce să ne ajute. În duminicile când părintele nostru merge să slujească în celelalte sate pe care le păstorește, ar putea veni la noi preoți misionari, poate pensionari, din alte județe unde preoții sunt mulți. Poate chiar de la București, unde sunt foarte mulți preoți, și se calcă în picioare unii pe alții. Noi i-am putea caza aici și cred că ar fi și pentru ei o experiență, ca un fel de pelerinaj, să vină un preot cu un cântăreț și câțiva credincioși. Știți cât contează o strângere de mână? Ne înstrăinăm unii de alții… Stăm pe rețelele acestea de socializare, suntem toți acolo, dar cât de singuri suntem în realitate… De aceea e atât de important să fim în biserică. Aici e legătura adevărată, unii cu alții și cu cerul de deasupra noastră”.
Biserica ne ține pe noi, românii din Harghita-Covasna

Când l-am întrebat pe Leontin Piper ce este pentru el biserica, a ridicat amândouă mâinile în sus, de parcă ar fi vrut să cuprindă cu ele cerul, apoi le-a lăsat încet în jos, dezamăgit că nu poate. Apoi a oftat și mi-a spus gâtuit – „E ceva, așa…”. Și din nou și-a ridicat brațele, iar apoi cuvintele au început să-i curgă. Și lacrimile, pentru că atinsesem un loc din inima lui care durea. „Pentru mine, biserica este totul, totul, totul… Nu că sunt eu cel mai credincios, că nu sunt, dar când vin la biserică, am o trăire, nu știu… Plâng, pur și simplu!”. Și începe să plângă un bărbat în toată firea, într-o biserică mare, aproape goală, în Cristuru Secuiesc, unde el trăiește împreună cu familia din 1991. Aici s-a și căsătorit cu o româncă, aici i s-a născut și primul și unicul copil, o fetiță. Biserica a fost, în tot acest răstimp, locul în care s-a regăsit pe sine. „Eu nu pot veni la fiecare liturghie, pentru că lucrez în ture. Uneori, chiar dacă eu pot să vin, nu slujește părintele, pentru că e la altă biserică. Mi s-a întâmplat, uneori, să vin, mai ales iarna, și să fiu doar eu cu părintele. Ce încărcătură e atunci, nu vă pot spune în cuvinte, pur și simplu coboară peste tine ceva de sus. Tu și cu preotul tău, în audiență la Dumnezeu! De aceea vă spun că biserica este pentru mine totul! Noi suntem o comunitate mică și săracă, dar sufletește, nu suntem săraci. Biserica ne ține pe noi, românii de aici. De multe ori, aștept o sărbătoare sau pomenirea morților, pentru a putea să ne vedem unii cu alții. E și un fel de a comunica între noi. Sigur că socializez și cu vecinii mei, dar e altceva când ești cu românii tăi. Până în anul 2000, eram 300 de români, aveam și liceu în limba română. Acum am rămas atât de puțini, încât am ajuns să ne fie greu să ne întreținem biserica. Ne plouă în ea, dar nu avem bani să o reparăm. Dacă o să ne împuținăm și mai mult, ne putem trezi că va trebui să o și închidem, pentru că nu o să mai avem cu ce să plătim facturile…”.
„E țara mea! De ce să plec de la mine de-acasă?”

Leontin a trăit toată drama românilor veniți în secuime. Unii au ajuns în Cristuru Secuiesc să-și facă un rost, alții, ca el, au fost trimiși. El a lucrat toată viața la CFR. E român get-beget, născut și crescut într-un sat de lângă Luduș, în Mureș. Când i-a venit repartiția, nici nu știa unde este Cristuru Secuiesc, dar s-a dus pentru că, îmi spune hotărât, „România e țara mea, e peste tot «acasă»”. La început, comunitatea românească era mare, număra sute de familii. Apoi, industria ridicată în comunism a murit încet, iar românii au plecat în locurile de unde veniseră. Cel mai dramatic a fost când fetița lui s-a trezit, în clasa a V-a, singură cuc în clasă. Profesorii au continuat să vină să îi predea doar ei, de parcă i-ar fi fost meditatori. Așa a terminat școala gimnazială, care, apoi s-a închis. Pur și simplu. Pentru că nu a vrut să facă naveta, fata a urmat mai departe un liceu maghiar. „Dar să știți că de aici eu nu plec”, spune Leontin. „E țara mea, de ce să plec de la mine de acasă? Pentru că aici sunt acasă, deși în bloc suntem singura familie de români. Dar nu mi-a fost frică niciodată. Vă spun sincer că eu, dacă mai beau câte un pahar, cânt în gura mare toate cântecele cu români – «Noi suntem români», «C-așa-i românu», toate! Când e 1 Decembrie, eu îmi pun ia pe mine, cocarda în piept și mă plimb prin oraș. De ce să-mi fie frică, ei cum se plimbă de ziua maghiarilor, pe 15 martie? Trăiesc aici de 30 de ani, îmi place. N-am nicio problemă cu nimeni, n-am avut de când am venit. Mi s-a mai întâmplat să mi se spună – «De ce ai venit aici? Dacă ai venit aici, atunci trebuie să știi ungurește!». Iar eu le-am răspuns că vorbesc ungurește, dacă vorbesc și ei românește, adică limba țării în care trăiesc. Știți cum sunt oamenii de aici, din Cristur? Dacă știi să vorbești ungurește, ești respectat, ești chiar fratele lor, nu contează ce ești, român ori secui. Eu nu vorbesc cursiv, nu mi-am bătut capul să învăț bine ungurește, dar mă descurc. Și să știți că eu de aici nu o să plec. Dacă aș avea bani să îmi fac o casă, tot aici mi-aș face”,

Slujește foarte pătruns de liturghie, aproape că nu bagă de seamă aparatul meu de fotografiat, care sparge liniștea bisericii cu declanșatorul. E foarte emoționat, îmi spune și zâmbește ca un copil. Frământă în mâini hârtia pe care a scris cuvintele pe care ar vrea să mi le împărtășească. Îi spun să le lase deoparte și să-mi povestească viața lui, așa cum a fost și cum crede că va fi. Părintele Gavrilă Petre Alexandru e născut și crescut în Țara Făgărașului, în satul Părău. A visat de copil să ajungă preot. Și visul i s-a împlinit. Avea abia trei ani când a început să slujească prin casă. Improviza veșminte preoțești, cădelnițe cu te miri ce. O sete adâncă, de suflet cu totul curat, care nu s-a stins nici când a mai crescut. În școala generală, colegii îi spuneau „părintele”. „Niciodată nu mi-am dorit altceva în viață. Am vrut să fiu preot. Atât”. Părintele Petre are 29 de ani și e preot de trei. Pentru dragostea lui de biserică a lăsat totul. Avea casă acasă, în satul lui, și o slujbă bună. Nu avea însă un altar și suflete pe care să le păstorească, pentru că în Țara Făgărașului sunt preoți în toate bisericile.

„Am vrut să fiu preot onorific, doar să slujesc la altar, fără niciun ban. Îmi câștigam salariul muncind în construcții. Dar nu am găsit în Țara Făgărașului, așa că am ales să vin în Harghita, unde am fost primit cu mare căldură. La începutul preoției mele, m-am gândit să merg eu să-mi colind credincioșii de Nașterea Domnului, nu să-i aștept eu pe ei. Vă spun sincer că m-au primit cu lacrimi în ochi. Mi-au spus că așa ceva nu li s-a întâmplat în viața lor. Eu cred că preoția este cel mai frumos lucru pe care-l poate face omul pe pământ. E un vis, dar și o menire”. Socotim împreună bisericile și satele pe care le păstorește acum părintele – Cristuru Secuiesc, unde e paroh și unde am fost și eu la liturghie, apoi Vidacut, Săcel, Bodogaia și Uilac. Acolo, la Uilac, un mic cătun românesc, a făcut primii pași în preoție. Avea sub epitrahil doar patru familii, cu nouă suflete, dar pentru dragostea lui a fost îndeajuns. A slujit în Uilac până când bisericuța de lemn, ridicată la sfârșit de secol XVII, a fost cotropită de o ciupercă a lemnului, care o roade dinlăuntru, ca un demon. Și tot acolo, la Uilac, domnul Hristos a făcut o minune cu o icoană a Maicii Domnului, pe care părintele Petre îmi propune să mergem să o vedem împreună. Când închid după mine ușa grea a bisericii din Cristuru Secuiesc, simt că am închis după ea o întreagă lume. O lume care amenință să se stingă.
Minunea din satul nimănui

Imaginați-vă un sat pierdut între dealuri, în care acum un veac trăiau două sute de suflete de români. Gândiți-vă la copiii care alergau pe ulițele pline de viață, la sărbătorile când satul întreg mergea să se roage în micuța biserică de lemn. Apoi vremurile au supt vlaga satului Uilac și, pe negândite, fără nicio prigoană, el s-a stins. Când părintele Petre a ajuns aici să slujească, obștea satului de odinioară mai număra doar nouă suflete, în patru familii, și acelea îmbătrânite. În urmă cu doi ani, peste bisericuța de lemn s-a abătut o ispită – icoana Maicii Domnului de pe catapeteasmă a început să fie roasă de o ciupercă de lemn. Era chiar la începutul preoției părintelui.

Obștea s-a strâns mirată în fața ei, s-au rugat, dar boala și-a croit mai departe drumul în lemnul sfânt, la fel cum cancerul roade un trup sănătos, căscând o rană adâncă. Sătenii s-au rugat ca Domnul să îndepărteze încercarea și, după două săptămâni de rugăciune, când au intrat în biserică, au văzut că rugile le fuseseră primite: icoana Preasfintei era curată, la fel ca la început! Harul astupase rana din lemn și refăcuse, miraculos, pictura. Dar blestemul ciupercii a revenit, iar acum în biserică nu se mai poate sluji. Când am intrat în ea, am simțit miros de moarte, de parcă o putere nevăzută o sufoca. De pretutindeni, din podele, din tavan, de pe pereți, ciuperca creștea, ca într-un film de groază, o entitate aproape extraterestră, venită din altă lume. Am ieșit amețit. Afară ne aștepta crâsnicul bisericii, rezemat în botă, cu oile păscând lângă el, ultimul dascăl pe care, probabil, îl va avea Uilacul.

Călin Ioan Costea e născut și crescut aici. Și de aici nu va pleca niciodată. Ultima oară când a ieșit din sat a fost acum zece ani, când a trebuit să-și schimbe buletinul. Cât e ziua de lungă, își grijește mioarele, iar în duminici sau sărbători, când părintele Petre vine să slujească în satele dimprejur, îi e dascăl la strană. „Când eu cânt la strană, parcă plec de pe acest pământ. Când faci o leturghie, te afli în slavă, în binecuvântarea lui Dumnezeu”. Îl întreb dacă nu îi e urât să stea cât e ziua de lungă singur, doar cu oile. Îmi răspunde rar, de parcă s-ar așeza în fiecare cuvânt. „Nu mi-i urât. Eu m-am obișnuit cu singurătatea, ca-n călugărie. Mai zic – «Doamne… fărădelegile mele!» și mă gândesc că viața îi scurtă, și nu știm unde o terminăm!”. La plecare, Călin mi-a întins mâna, mână rece și aspră de cioban. Dar ochii îi erau plini de căldură. O căldură pe care gerul Harghitei n-o va birui cât îi lumea. Pe ea am păstrat-o în suflet, cu ea v-am scris și aceste rânduri.