România din Anglia
„Mă simt încă foarte, foarte român. Încerc să mă reapropii cât mai mult de România”

Din Camden Town, cartierul vibrând de viață din nordul Londrei, și până în Golders Green, sunt doar patru stații de „tube”, cum au poreclit englezii, cu umorul lor, alambicatul, dar extrem de eficientul metrou londonez. Cobor cu o stație mai devreme, în Hampstead, și o iau la pas, prin The Hill Garden and Pergola, ca să mă umplu de culorile răvășitoare ale toamnei londoneze. Larma orașului se stinge cu fiecare pas pe care îl fac, iar liniștea se înstăpânește peste străzi. Mai sunt câteva minute până la 11, ora întâlnirii cu violonistul Remus Azoiței, am ajuns deja pe strada ce duce la locuința lui, și în timp ce admir casele albe, cu curți îngrijite, nu pot să nu mă gândesc la privilegiul pe care îl au vecinii marelui artist: să asculți în serile lungi, de toamnă, acordurile viorii sale Niccolo Gagliano din anul 1740! La 11 punct, Remus Azoiței apare în ușa casei și mă invită în camera cu vedere la stradă, în care tronează un pian elegant. E îmbrăcat elegant, peste câteva ore are cursuri la Royal Music Academy. Remus Azoiței predă vioara de peste două decenii la prestigioasa școală londoneză, în paralel cu o susținută activitate concertistică pe marile scene ale lumii. Cu studii la New York și la Londra, marele violonist rămâne profund atașat de România și e unul dintre cei mai mari promotori ai lui George Enescu. Sunt, se spune, un milion de români în Londra, dar dacă ar fi să numești doar unul singur, care să ilustreze triumful talentului românesc în Occident, acela este Remus Azoiței.
Triumf la 6 ani!
– Celebritatea ascunde, adesea, povestea vieții unui artist. Ați debutat pe scenă la numai 8 ani, alături de Orchestra Simfonică din Galați. De unde pasiunea pentru muzică, de unde precocitatea aceasta extraordinară? Și cât de greu a fost drumul din Galațiul natal până la Londra, unde ne aflăm acum?

– Pasiunea pentru muzică vine din familie. Mama era artistă, picta și era pasionată de muzica clasică. Aveam acasă un pick-up, pe care se ascultau „Anotimpurile” lui Vivaldi. Mama îmi spunea că lăsam baltă jucăriile și stăteam lipit de pick-up, când auzeam vioara. Asta le-a dat alor mei ideea să mă înscrie la școala de muzică din Galați. Aveam cinci ani! Atunci am intrat în contact cu vioara și, după mai multe căutări, am ajuns la profesorul potrivit pentru mine, Ionel Nistor, care lansase deja o pleiadă de tineri talentați. Așa a început drumul. La șase ani, am luat primul premiu: Lira de Aur, la Suceava, un concurs național unde veneau toți copiii talentați ai României. Eram cel mai mic interpret din concurs. Reacțiile concursului le-au creat o mare dilemă părinților: dintr-o dată, situația mea era foarte serioasă. Am început, alături de ei, un drum foarte lung și sinuos. După câțiva ani, a trebuit să ne mutăm din Galați, pentru ca eu să pot studia la București. Eram îndrumat de maestrul emerit Mihai Constantinescu, și o vreme, făceam drumul de la Galați ca să iau lecții în Capitală. Era un efort supraomenesc și, în cele din urmă, am reușit să ne mutăm la București în 1984, când am devenit elev al Liceului „George Enescu”, începând din clasa a VII-a. Apoi am intrat la Conservator, la clasa maestrului Daniel Podlovski, unde am și rămas asistent, la Catedra de vioară. Între timp, am câștigat câteva concursuri importante, după care am obținut o bursă de studii la Juilliard, în New York, cea mai importantă școală de muzică din lume, unde am avut șansa să lucrez cu reputați profesori de renume mondial. Era în 1997…
„Eram noi mai înapoiați la tehnologie, dar bagajul muzical cu care am plecat din România avea greutate și consistență”
– Cum a fost șocul întâlnirii cu Occidentul, pentru un tânăr venit din tranziția românească?

– După Revoluție, am participat la concursuri importante, cântam foarte des în Vest. Dar, desigur, America este ceva foarte special, iar New York-ul și mai și. A fost un șoc. Țin minte o întâmplare de atunci, din ’97, când am ajuns la New York, ca student cu bursă completă. Toată lumea mă întreba acolo ce adresă de e-mail am. Deja la ei era în mare vogă Internetul, dar noi, în România, n-aveam habar de așa ceva. Mi s-a recomandat să mă duc la laboratorul de computere să îmi iau rapid o adresă de e-mail. Și m-am dus acolo cu o sacoșă mare, să iau câteva adrese… (zâmbește). În sala aceea cu monitoare enorme, era plin de colegi de-ai mei, care s-au oprit din ce făceau și-au început să râdă când m-au văzut că venisem cu sacoșa ca să-mi iau adresa de e-mail! Atunci mi-am dat seama cât de retrograzi eram noi, în România, din acest punct de vedere. M-am rușinat, devenisem subiect de glume. Asta, până la prima audiție, până la primul nostru concert de la Juilliard. De atunci, de când au văzut cum cânt, n-a mai râs nimeni niciodată de mine. Eram foarte, foarte bun, iar acesta a fost un mic șoc pentru toți. Și, din momentul acela, am fost foarte respectat la Juilliard.
Eram noi mai înapoiați la tehnologie, dar bagajul muzical cu care am plecat din România avea greutate și consistență. De fapt, tot ce a ieșit din România după Revoluție era produsul unui sistem în care talentul fierbea la foc mic. Aveam profesori, îndrumători de mare valoare. De altfel, nu doar la muzică eram străluciți, eram buni la sport, la orice eram extraordinar de competitivi. Liceul „George Enescu” era un nucleu de talent incredibil. Eu am fost un produs al acelui sistem și am fost valoros, mai ales prin educația pe care am primit-o. Acum mă aflu, probabil, în punctul culminant al carierei mele și sunt mândru să recunosc că educația de bază am primit-o în România. Statul român a investit în educația mea, în primii mei ani, și nu vorbesc doar de educația muzicală, ci și de formarea mea ca persoană. România m-a crescut, iar, ulterior, am fost șlefuit în mari școli de afară, în concerte pe marile scene internaționale. Din acest motiv, eu acum încerc să mă apropii de România cât se poate de mult, să cânt cât de multe concerte pot, să cânt la Festivalul „Enescu”, să jurizez la Concursul „Enescu”. În plus, încerc să ajut tinerii artiști din România cu tot ce pot. Îi încurajez, îi ascult și le ofer din timpul meu…
– Tot mai mulți tineri români iau drumul Occidentului la vârsta facultății. În cazul dumneavoastră, ce plus a adus străinătatea?
– Noi, românii, eram foarte buni la muzică, însă, cumva, aveam o afinitate cu școala sovietică. Tot ce ni se punea pe masă venea de la ruși, prin natura istoriei, după război. Din această cauză, deși eram foarte buni, aveam o singură dimensiune a educației muzicale, a felului de a face muzică. Școala rusă, de exemplu, nu e bazată pe ideea de muzică de cameră, pe ideea de ansambluri mici, care, de fapt, șlefuiesc un artist în cel mai bun mod. În Vest, este o cu totul altă cultură, pe alte baze. Simt că eu nu aș fi fost complet, dacă nu obțineam și această latură opusă, occidentală, a felului de a face muzică. Mă simt un artist complet, după toate aceste experiențe.
– Ne-am obișnuit, în ultimii ani, ca marile talente ale României să cucerească Occidentul. Totuși, în cazul dumneavoastră, succesul de pe scenă e dublat de invitația de a preda la o școală uriașă: Royal Academy of Music. Cum a apărut oportunitatea aceasta extraordinară?
– După ce am absolvit la „Juilliard”, în State, m-am mutat la Londra pentru că este un loc foarte bine poziționat, o metropolă ultra-conectată cu orice destinație. Pentru mine avea sens să fiu aici, a fost o alegere naturală. Întotdeauna m-a atras Europa, mă simt european în suflet și, deși mi-a plăcut foarte mult la New York, nu mă vedeam trăind acolo. La Londra, am început să cânt foarte mult la Wimbledon Hall, la Festival Hall, eram o prezență foarte activă. De asemenea, am mai intrat un an, ca student, la Royal Academy of Music pentru a studia cu un mare maestru, Maurice Hasson, un mare violonist francez de modă veche, o experiență care m-a rafinat. Între timp, Royal Academy m-a invitat să susțin „masterclass”-uri, ceea ce a fost, desigur, un mare privilegiu și o provocare, și, la scurt timp, m-au invitat să devin profesor, iar asta a fost cea mai mare onoare pentru mine. A fost absolut flatant și ca persoană, și ca muzician, și ca român plecat de acasă de ani de zile, să obțin o astfel de poziție. Cred că faptul că am avut șansa să iau ce era mai bun din ambele școli muzicale, și din Est, și din Vest, a fost unul dintre motivele pentru care am fost numit profesor de vioară la Academia Regală de Muzică din Londra, în 2001.
– Tocmai vă pregătiți să mergeți la cursurile de la Royal Academy of Music. Cum e mediul de acolo și cât de ridicat e nivelul?
– E un mediu foarte performant, foarte profesional. Avem 1.000 de candidați pe 20-30 de locuri. Vin tineri talentați din toată lumea, din Coreea, din China, din Canada, din America, avem centre de recrutare pe toate continentele. Academia e o instituție de mare prestigiu – doar ce-am sărbătorit 200 de ani de existență – și a dat nume mari muzicii clasice. Clădirea e absolut superbă, avem o stagiune de concerte simfonice, sala e plină la refuz de fiecare dată. Studenții noștri câștigă concursuri mari, au rata de angajare cea mai ridicată, peste 90%. Am mulți foști studenți care performează în cele mai mari orchestre din lume.
„De când cu Brexit-ul, taxele de școlarizare au crescut de trei ori, iar românii nu-și mai pot permite să studieze aici”
– Ați predat și în România, acum predați în Anglia. Cum vedeți plusurile și minusurile sistemului nostru de învățământ universitar actual, față de cel occidental?

– În mare, sistemul din România este foarte valoros. Poate, pe undeva, mi-aș dori să existe o simbioză mai mare între partea teoretică și cea practică. Profesorii de teorie, de analiză muzicală, și profesorii de instrument nu sunt conectați. Cumva, promovează aceleași valori, dar separat. Pe când, dacă ar vorbi efectiv aceeași limbă muzicală, atunci mesajul ar fi mult mai puternic. Ar trebui un efort concertat pentru a merge pe o singură linie.
Dacă vorbim de Anglia, trebuie să subliniez deschiderea pe care academia o are față de a invita persoane din exterior să țină „masterclass”-uri și să îndrume studenții. Avem aici profesori vizitatori, care, în mod repetat, într-un an de zile, oferă și „masterclass”-uri, și lecții individuale studenților. Asta e foarte important, pentru că ai un mediu sănătos, în care ești deschis la toate informațiile. În România, mai puțin găsești acest lucru, ești într-un mediu mai închis, în care nu ai ce face, decât să ai totală încredere în profesorul tău. Ceea ce, sigur, trebuie să ai, dar această relație nu este supusă niciunui stres de nicio altă opinie. Mă refer la un stres sănătos, din care, până la urmă, studentul câștigă. Și atunci se pierde ceva, pe undeva…
– Ați lucrat cu studenți români la Academia Regală? Cum sunt ei?
– Anul acesta nu am niciun student, dar am avut mulți de-a lungul timpului, și foarte buni. Din păcate, de când cu Brexit-ul, taxele de școlarizare au crescut de trei ori, iar românii nu-și mai pot permite să studieze aici. Se dau niște burse, dar chiar dacă ai o bursă parțială, restul de plată este peste puterea oricărui om. Din păcate, românii nu o să-și mai poate permite marile școli din Anglia. Și românii pierd, dar Anglia va pierde cel mai mult, pentru că talentul românesc a fost întotdeauna foarte puternic și orice școală mare ar trebui să profite de acest talent.
– Aveți un interes special pentru George Enescu. Puteați să vă alegeți alte modele, având la activ școala de la New York și apoi experiența londoneză. Ce v-a apropiat de Enescu, ce vă ține atât de atașat de opera sa?
– În primul rând, valoarea lui artistică și figura sa umană sunt acaparatoare. Întotdeauna m-am simțit atras de muzica lui. Apoi, cu timpul, am constatat că este cântat foarte prost. Pur și simplu, este cântat prost! Iar acum, în România, este cântat foarte puțin, aproape deloc. E drept că este și foarte greu de interpretat, iar lumea nu se mai apropie de Enescu ca nivel de performanță interpretativă. Din păcate! Așa că eu îl cânt în fiecare recital și sunt un promotor neclintit al muzicii lui.
– Simțiți promovarea lui Enescu și ca pe o responsabilitate, în calitatea dvs. de român?
– Fără discuție! La mine, orice student, indiferent de naționalitate, trebuie să cânte o sonată de Enescu. Și mulți absolvă cu o sonată de Enescu în program sau cu o lucrare de Enescu, și sunt încântați. Plus că au un profesor, eu zic, în temă (râde) și vor să profite de acest avantaj. Și mie îmi face, desigur, mare plăcere să-i învăț Enescu.
– Cum e văzut George Enescu în Occident?
– Enescu rămâne o figură puțin promovată în Vest. De altfel, pe Enescu însuși prea puțin l-a preocupat celebritatea. În plus, era o persoană cu foarte multe fațete, toate extraordinare, ca profesionist. Nu era doar marele violonist sau marele pianist. Era și marele dirijor, marele pedagog și, cumva, este foarte greu de etichetat ce a fost Enescu de fapt: compozitorul sau violonistul sau șeful de orchestră? La toate excelează! Dacă era doar dirijor, era cel mai bun din lume. Ca violonist, știm, de asemenea, că era, probabil, cel mai bun din lume la acel moment. Compozitorul – este absolut genial. Enescu este foarte greu de catalogat ca muzician. În schimb, este unanim acceptat că a fost o figură monumentală a secolului XX și are locul său în marele templu muzical al lumii; și pe partea de compoziție, și ca violonist sau pedagog, el rămâne o mare stea. Apoi, există o problemă cu drepturile de autor ale compozițiilor lui, care sunt încă protejate și costă foarte, foarte mult. Până nu o să scăpăm de aceste drepturi (la 75 de ani de la moartea sa), el va fi greu de promovat. Când nu vor mai exista costurile drepturilor de autor, vom avea un atu în mânecă. Dar încercăm să-l promovăm și așa. Eu sunt director artistic al Societății „George Enescu” din Londra. Avem o stagiune de concerte la Londra, în care, obligatoriu, trebuie cântată o lucrare de Enescu. Stagiunea e găzduită de sediul Institutului Cultural Român din Londra, care are o sală de concerte de înaltă clasă. Vin români, dar vin și foarte mulți străini, iar asta e foarte bine. Evenimentele sunt susținute din bugetul ICR, iar lumea vine, efectiv, pentru un concert bun, într-o locație prestigioasă.
„Sunt și britanic, am două pașapoarte. Dar sunt român, de fapt”
– Caracterizările care vi s-au făcut, de-a lungul timpului, în presa internațională de specialitate vorbesc despre „delicatețe”, „culoare”, „temperament”. De unde vin aceste calități? Le aducem, cumva, și de acolo de unde ne naștem?
– La personalitatea noastră concură foarte multe elemente: și uman, și educațional, și geografic, ești produsul a tot ce ți s-a întâmplat și a tot ce ai cunoscut și tot ce ai învățat. Eu mă simt încă foarte, foarte român. Sunt și britanic, am două pașapoarte. Dar sunt român, de fapt. Și încerc să mă reapropii cât mai mult de România. Încerc să ajut cât pot, pe orice cale. Îmi place contactul cu românii și cu orchestrele din România, simt că este ceva benefic și pentru mine, și pentru ei. Am un cvartet la Iași, care se numește Ad Libitum, e cel mai important cvartet al României. Și din acest motiv mă duc la Iași foarte, foarte des să cântăm împreună. Mă umple de românism asta și e foarte bine!
„Nu există voința politică care să susțină o sală de concerte de peste 3.500 de locuri, așa cum Bucureștiul ar merita”
– Domnule Azoiței, ați concertat pe marile scene ale lumii. Ce anume le face atât de speciale, dincolo de acustică și de alte detalii de ordin tehnic?

– Ce le face, cu adevărat, speciale este educația publicului. Pur și simplu, există un public educat, care are încă plăcerea de a veni la un concert, deși suntem bombardați de media și de rețelele online. Măcar are unde să vină, pentru că la noi, la București, nu avem o sală de concerte profesională. Avem un Festival „Enescu” de renume internațional, dar nu avem o sală de concerte, pentru că nu există voința politică care să susțină o sală de concerte de peste 3.500 de locuri, așa cum Bucureștiul ar merita. S-au construit stadioane, s-au construit tot felul de infrastructuri, dar cultura nu aduce voturi… Mie mi se pare o chestiune de minimă igienă culturală, să avem o sală de concerte de nivel internațional. Îți trebuie o sală culturală de concerte în centrul Capitalei, care să definească nivelul de cultură al Bucureștiului și al României. Ateneul este o sală splendidă, cu încărcătură istorică, dar nu mai face față noului București și nevoilor culturale de azi. Este o sală mică, de numai 900 locuri…
– Care e bucata muzicală la care, când vă gândiți, vă evocă cel mai mult România?
– Categoric, „Lăutarul” de George Enescu. „Lăutarul”, episodul 1, din suita „Impresii din copilărie”, care are zece episoade. Este pentru vioară solo, pianul așteaptă, pe scenă, ca acest „Lăutar” să se întâmple, după care, intră, la rându-i, în joc. Acest „Lăutar” a rămas celebru, ca un eșantion al simțămintelor românești. Eu l-am propus ca piesă obligatorie în etapa 1 a Concursului „Enescu”, iar propunerea a fost adoptată. Este foarte, foarte greu de interpretat, mulți fug de acest „Lăutar”. Este o bucată foarte minuțios scrisă, îți trebuie mult timp să descifrezi partitura. Enescu e foarte precis în ceea ce-și dorește de la interpretarea piesei, acele două pagini de partitură sunt, practic, negre! Din cauza asta, străinii fug de Enescu, pentru că e foarte, foarte greu. Dar, odată ce l-au gustat, rămân cu el. Noi, la Concursul „Enescu”, i-am obligat pe toți să învețe acest „Lăutar”. Și ne bucurăm pentru orice concurent care l-a învățat. Îl cântă mai bine sau mai puțin corect, dar măcar a avut un contact cu marele nostru compozitor, iar asta e cel mai important.
Corespondență din Londra