• Amintiri îngropate în zăpezi •
MARIUS CHIVU
Masa cu povești
Niciodată nu știm când anume în viața noastră are loc cea mai frumoasă întrunire de familie, poate chiar ultima, când toată lumea e prezentă, când cu toții sunt sănătoși, având toate motivele să fie veseli, și nimeni nu-și dorește să fie altundeva. În memoria mea există o astfel de seară de Crăciun, petrecută în familie, cândva, înainte de `88. Suntem la țară, în casa bunicilor, îngropată în troiene. Peste zi, tata și bunicul au tras din greu să facă poteci prin zăpadă în jurul casei, în timp ce eu am împodobit bradul în pridvor. Acum suntem cu toții în casa unde lemnele pocnesc în sobă – s-a făcut atât de cald, încât ferestrele s-au aburit. Dacă le-aș șterge cu mâna și aș privi afară, aș vedea umbrele copacilor și zăpada sclipind în lumina lunii, ca în ilustrațiile din cărțile pentru copii.
Pregătirile de dinaintea mesei mi-au plăcut dintotdeauna cel mai mult. Fiind singurul copil, pe mine mă trimiteau să aduc din cămară ce a fost uitat. Bunica face mămăligă în tuci, pe plita sobei, în timp ce cârnații sfârâie în tigaie, tata are grijă ca ibricul cu țuică pusă la fiert să nu dea în foc, bunicul tocmai aduce din beciul casei un castron cu varză murată și cu multă zeamă, iar mama aranjează masa mutată în mijlocul camerei, ca să avem loc cu toții. Pe mine m-au pus să caut la radioul cu tranzistori un canal cu muzică de petrecere. (Dacă e un sunet a cărui emoție îmi lipsește, atunci acesta este: fâșâitul și micile păcăneli ce se înlănțuiau când mutai încetișor scala între canale.)
Nu știu cum sunt copiii de azi, dar „pe vremea mea” eram fericiți să ne petrecem timpul cu adulții, să ne dea lucruri de făcut, să „stăm în gura lor”, ascultând conversații de oameni mari, pe care nu le înțelegeam. Căci atunci oamenii își petreceau multă vreme discutând. Programul la televizor era scurt (două ore pe seară) și neinteresant (multă propagandă ceaușistă), nu existau telefoane mobile și nici o altă formă de ecran pe care să ruleze Internetul. Întrunirile de familie țineau locul acestora, fiind un mare prilej de povestit: toată lumea lua parte, toată lumea era prezentă. Nu exista nimic altceva mai bun de făcut, nimic altceva care să-ți distragă atenția. Niciun ecran în care să fii tentat să te refugiezi, să te izolezi în mijlocul familiei. Toată lumea asculta ce spunea toată lumea și cu toții se bucurau din plin de asta, pentru că timpul petrecut departe unii de alții – fără telefoane mobile, fără Internet, fără social media – făcea ca poveștile să se adune și oamenii să aibă multe de povestit atunci când se întâlneau față în față.
Existau și altfel de momente, căci trăiam vremuri pline de lipsuri (portocalele erau o raritate, spre exemplu) și interdicții (în funcție de numărul de înmatriculare, aveai voie să circuli cu mașina o dată la două weekend-uri, de pildă), dar eu îmi amintesc cu precădere bucuria de a fi împreună în preajma Crăciunului. O bucurie firească, naturală, cu adevărat așteptată, căci nu era anunțată, întreținută și sâcâită de colinde difuzate non-stop, cu mult timp în avans, pe zeci de televiziuni și posturi de radio, și nici stimulată permanent sau alterată de imagini și reclame pline de sloganuri-clișeu, ce încearcă să-ți vândă ceva, orice, totul, la „preț promoțional de Sărbători”. Atunci nimeni nu încerca să-ți vândă nimic, iar Crăciunul era o sărbătoare privată, se petrecea cu adevărat în case, în familie, în inimi.
Ce vreau să spun cu această amintire e că, de Crăciun, n-ar trebui să fie nevoie de mai mult decât de o familie și de bucuria (regăsită) de a sta la povești unii cu alții. Nu știm niciodată când va fi ultima întrunire cu toată lumea prezentă.
SIMONA POCLID
Un colind, la marginea lumii
Vechiul Voicăuți dormea sub nămeți. Pe drumul mare, care ducea spre Prut, nu mai trecea nimeni. Bătrânii se închinau dimineața și seara, cu rugă-minți întărite de lacrimi: să nu se întoarcă foametea și tifosul, să crească mari copiii, să trăiască vitele și să se înalțe la anu’ grâul. Să meargă viața înainte, oricât de grea, dar cu o brumă de nădejde, ca o cingătoare pentru inimă.
Dintotdeauna, în locul acela izolat, rupt parcă de lume, Crăciunul ne-a umplut inimile cu bucurie. Se înseninau și bolnavii, se tămăduiau femeile ce abia născuseră, râdeau copiii cărora le creșteau dinții. Se primeneau casele, și ștergarele înghețau pe sârmele agățate de căpriorii cerdacului. Mirosea a pâine caldă și nopțile se lungeau leneșe, ca niște lăicere țesute din visurile cele mai adânci. Satul se aburca încetișor pe umărul libertății de după comunism. Eram în casa bunicilor. Grăunțele întinse-n pod, merele și perele, bucățile de slănină, nucile și lâna strânsă sul, orânduite toate în lăzi și saci de iută, îmi păreau cele mai mari bogății ale Pământului. Se îngrămădeau în șură găinile și mieii, iar când totul îngheța, satul încremenea. Numai fumul, urcând molcom din hogeacuri, anunța că suntem vii. Când nu se ivea pe cer, cineva se îmbrăca, lua lopata-n mâini și pornea spre casa vecină, ca nu cumva o năpastă să se fi petrecut.
Mă întorc cu gândul la un anume Crăciun, când aveam doar câțiva ani. Îmi spusese Bunica, cu tristețe-n inimă, că ea crede că nu vom avea colindători, căci ninsese mult și un frig năprasnic s-a aciuat pe vale. În plus, noi, vălenii, eram departe de orice așezare, aproape de graniță, trăiam în doar câteva căsuțe mici, agățate de malul unui pârâu, un cătun izolat. Mă aninasem de speteaza scaunului și pândeam fereastra, doar-doar voi vedea și eu copii mai mărișori, să-i aud colindând, să le învăț purtarea, să cresc și eu și să pot străbate apoi satul, anunțând nașterea lui Hristos, despre care Bunica-mi vorbea ca despre cel mai bun dintre oameni. Și eu credeam, cum cred toți copiii, din toată inima, că nu suntem singuri, că nu ne-a uitat Dumnezeu în valea fără sfârșit, plină de pâraie înghețate și acoperită de nămeți uriași. Țurțurii de la streașină se alungiseră aproape cât fereastra, iar sticla înghețase. Îmi rămăsese un colțișor cât un ghioc, în care cotrobăiam cu ochii, așteptând, așteptând… Și nu venea nimeni, de parcă murise tot satul. Mă aninam de pestelca Bunicii și mă tânguiam: „Haidi, Mamaii, chiar nu vini niminea pi la noi?”, o întrebam, iar ea mă privea parcă din Cer, scoborând peste mine dragoste și liniște. Văzând Bunicul că mă perpelesc atât, îmi spune: „Lasî, Matinî hăi, cî la tini a sî vinî”. Și nici nu-și termină bine vorba, că începu câinele să latre și pe prispa măturată ziua-ntreagă, pe care deja se lăsase prea mult omăt, s-au auzit pași grei tropăind. Erau colindători din satul vecin, oameni blajini și mai săraci decât noi, care-i știau pe Bunicul și pe Bunica și care au îndurat omătul și gerul, știind că-i de datoria lor să colinde. Colind lung, lung, cu voci plângătoare. Nu-mi mai amintesc vorbele, îmi joacă și acum lacrimile-n ochi de bucuria cu care umpluseră valea, în vreme ce inimile noastre au prins aripi. Și, deși mă înspăimântau cu sumanele lor pline de zăpadă, am știut că Hristos chiar se născuse și că Bunicul meu pricepea mai bine decât oricine, cum merg lucrurile pe pământ.
RUXANDRA CONSTANTINESCU
Lumină și bucurie
Cum toți creștinii avem prin botez o fărâmă de Dumnezeu, purtăm în noi și-o fărâmă de Naștere, un mic Iisus care începe să crească, precum grâul pus la încolțit, de Sfântul Andrei. E „ceva” ce trebuie să fie îngrijit cu iubire și cu speranță. Masa cu un tacâm în plus, pentru Cel care Vine. Bradul care-l așteaptă, încărcat de beteală și lumânări. Colindele care îl preaslăvesc. Magii pornind după stea. Bucuria care ne pătrunde în suflet, fără să bată la ușă. Îngeri care vestesc nașterea Pruncului Sfânt. Așa cred că ar trebui să arate cea mai frumoasă amintire despre Crăciun! Lumină și bucurie fără sfârșit.
OANA GLASU
„Moș Crăciune, Moș Crăciune, dacă vii și pe la noi…”
Am copilărit pe malul Dunării, la Corabia, în vremuri în care iernile aveau de toate: ninsori diafane, viscol turbat, nămeți cât vedeai cu ochii, dar mai ales multă căldură între oameni. Nu-mi amintesc pe atunci, și până târziu, încoace, iarnă fără zăpadă, mai ales de Crăciun. Uneori se întâmpla să ningă în Ajun sau chiar în ziua de Crăciun, iar asta însemna prima minune pe care Moșul o făcea pentru noi, copiii. Era tare dorită ninsoarea, așteptam prospețimea ei, care punea stăpânire pe străzi, pe copaci, pe case… Nici cadourile de sub brad nu ne încântau atât de tare precum zăpada. Poate doar câte o portocală, o mandarină sau vreo banană, pe care le obținea mama de la prietena ei, Zulfia, o albaneză, a cărei familie venise în România din Macedonia, dar care mai păstra legătura cu neamurile de dincolo, de unde mai primea câteodată curmale, smochine, cafea, măsline și cașcaval. Adevărate minuni, în anii grei ai comunismului, fără lumină, fără mâncare, cu rație de pâine, zahăr și ulei… Mirosul agrumelor întregea atmosfera unică pe care o trăiam an de an, înconjurați de rude, prieteni, vecini, alături de care intram treptat în spiritul sărbătorii. Pe atunci, când oamenii se bucurau împreună și așteptau sărbătorile, respectând neabătut tradițiile, Crăciunul chiar se întâmpla să fie ca o filă de poveste.
Mama mea (ce duioșie mă împresoară amintindu-mi-o) respecta datina străbună, care însemna ca nimeni, nici măcar noi, copiii care muream de poftă, nimeni să nu mănânce, să nu se înfrupte din bucatele pregătite pentru sărbătoare, până când nu se îngrijea mai întâi de cei plecați la cer. „Întâi mortul și pe urmă muritorii” era obiceiul pe care-l respecta neabătut și parcă mă văd pândind japonezele, prescurile și năporojniile scoase din cuptorul mașinii de gătit (și tare mă rugam să iasă vreuna mai strâmbă ca s-o pot gusta). Priveam cu jind cum intra siropul dulce în cele șase feluri de prăjituri, miroseam cremele și știam că numai după ce va fi auzit clopotul bisericii din zorii Crăciunului și după ce mama va împărți prin vecini, abia atunci ne vom atinge și noi, copiii, de bunătăți.
Mi-a rămas în minte din anii aceia mai ales o anume seară de Ajun, când casa era plină de neamuri și cântam colinde. După ce noi, copiii, am terminat de cântat toate strofele din Moș Crăciun cu plete dalbe, s-a auzit, dintr-odată, vocea unchiului Romulus. A colindat singur un colind care îl pomenea pe unul din bătrânii neamului nostru, mort în război: „Moș Crăciune, Moș Crăciune/ Dacă vii și pe la noi/ Adu-ni-l te rog, bătrâne, pe tăticul înapoi/ Știu că a plecat departe/ Pază sfântă la hotar/ Dar te rog mult, Moș Crăciune,/ Adu-ni-l acasă iar!”. Când s-a oprit din cântat, s-a lăsat o tăcere mare, și multe lacrimi au apărut în ochii celor prezenți. Apoi am început să-l colindăm iar toți, împreună, până ne-au apucat zorile, cu ceața iernii coborâtă pe Dunărea înghețată, cu zăpada troian adunată prin porți.
Astăzi, pe strada mea de la Corabia nu mai sunt zăpezile de altădată, nici albe, nici albastre, nici copii la săniuș, nici cântec, nici poveste. Poate doar alte femei care se duc de Crăciun la biserică! Iar eu le petrec cu privirea și aștept clopotul care să-mi vestească sfârșitul slujbei. Cu bucurie și cu un colind vechi în inimă.
GEORGE ARUN
Crăciunița
Să fi avut vreo nouă ani. Înaintea Crăciunului, ninsese două zile și două nopți încontinuu, cei doi brazi din fața casei erau ca doi oameni de zăpadă uriași, nu li se mai vedeau crengile. Sătenii mergeau la grajdurile cu vite, care erau mai departe de casă, pe schiuri, altfel s-ar fi afundat în noianul alb până la brâu.
În Ajunul Crăciunului, când întunericul începe să-și facă loc în ziua atât de scurtă, am mai repetat de câteva ori colindele împreună cu prietenul meu, Marius, după care m-am îmbrăcat cu pantalonii din zeghe, cu pieptarul din blană de oaie, peste care mi-am tras paltonul, cu căciula fumurie din blană de miel, și la sfârșit, am încălțat bocancii pe care îi dădusem cu cremă și îi lustruisem cu o bucată de postav. Eram echipat ca pentru o expediție la Polul Nord.
Marea provocare abia acum avea să urmeze. Ne-am prins schiurile la picioare și am pornit cu colindatul, din casă în casă. Când casa era așezată într-o vale, era o bucurie, alunecam pe schiuri și chiar ne luam și la întrecere, parcă nici nu atingeam nămeții de zăpadă. Însă atunci când o casă era în vârful dealului, trebuia să mergem cu schiurile de-a curmezișul pentru a ajunge la ea. Pe la jumătatea drumului oboseam, ne odihneam puțin și o luam de la capăt. Când ajungeam la casa gospodarului și câinii începeau să latre, gazda ne deschidea ușa și ne spunea: „Ia ziceți, măi băieți, să vedem ce colinde știți”. Cântam în fața ferestrei câteva colinde, apoi gospodarul ne chema în casă, ne dădea nuci, mere, dar și bani, pe care îi strângeam într-o mănușă din lână, doar cu un deget. Nu lăsam nicio familie necolindată, și nu atât pentru darurile pe care le primeam, cât pentru „a fi în rândul lumii”, pentru a ne bucura împreună și pentru a simți magia Crăciunului pe fețele sătenilor. Atunci eram toți la fel, copii și adulți, în noaptea misterioasă a nașterii pruncului Iisus.
Drumul până la casa celui mai bogat om din sat, Gheorghe al lui Cioacă, a fost o adevărată aventură. Casa era așezată în cel mai îndepărtat loc al satului, în vârful unui deal, dar nu asta era o problemă, ci faptul că gospodarul avea cinci câini ciobănești, pe care îi ținea dezlegați, ca să nu se apropie ursul de grajdul cu vite. Toate perechile de colindători ne-am dat întâlnire la poalele dealului, la miezul nopții, și am pornit în ceată, ca niște războinici care trebuiau să cucerească o cetate. Chiotele și fluierăturile noastre se amestecau cu lătratul câinilor. Înaintam anevoios, pentru că mergeam cu schiurile de-a curmezișul dealului care parcă nu se mai termina. Ajunși aproape de casă, dulăii au tăbărât pe noi, înotând prin zăpadă, dar eram o ceată de vreo douăzeci de băieți, care ne apăram cu bețele de la schiuri. La casa lui Cioacă am cântat colindele, toți într-un cor, câinii s-au oprit din lătrat și parcă auzeam cum colindele urcă spre cer, în pustietatea aceea de poveste.
Gazda ne-a cinstit pe toți cum se cuvine, iar noi ne-am văzut de drum. Am terminat de colindat și am ajuns acasă când se crăpa de ziuă. Am simțit mirosul de cârnați, de carne afumată, de piftie și cozonac, apoi a venit surpriza. În bucătărie, pe o blană de oaie, am văzut un mielușel alb ca spuma laptelui. Tata tocmai îi dădea să sugă lapte cu biberonul. „E mielușică, mi-a zis tata, a fătat-o oaia înainte de vreme și în grajd e ger de crapă pietrele. O ținem în casă până o mai crește”. Am simțit că era o minune dumnezeiască, un dar pe care l-am primit tocmai în noaptea nașterii pruncului Iisus. Am botezat-o Crăciunița. În sat se spune că dacă prima oară vezi un miel alb, vei avea parte numai de noroc, de bucurii, de cele ale sufletului. Dacă vezi un miel negru, vei avea parte de bani. Eu am avut parte de un miracol, de o bucurie a sufletului, de vreme ce o mai țin minte și acum pe Crăciunița.