„România pierde anual, numai din tăierile ilegale de păduri, 6 miliarde de euro!”
– Ați depus în Parlament, în luna Noiembrie, un proiect de lege destinat înființării unui DNA dedicat infracțiunilor de mediu. De ce considerați că este nevoie de o nouă instituție?
– Am descoperit cu stupoare că aproximativ 95% dintre dosarele deschise pe infracțiuni de mediu rămân nerezolvate. Fie sunt clasate, fie date cu renunțare la urmărire penală. Asta, în timp ce noi știm din raportul pe țară întocmit de Comisia Europeană că România pierde anual, numai din tăierile ilegale de păduri, 6 miliarde de euro! Nu mai vorbim despre afacerile ilegale cu deșeuri, și ele cu sume uriașe. Dincolo de deficitul economic, pierderea cea mai grea a românilor e cea de sănătate. Pierdem ani din viață din cauza poluării, dăm foc, îngropăm, aruncăm deșeuri în râuri, ne tăiem pădurile, iar toate astea ne pun viața în pericol. Acești infractori, care câștigă ilegal averi provocând dezastre ecologice, nu ar mai continua să facă asta dacă ar exista consecințe penale pentru ei. Însă, deocamdată, nu ajung în fața instanței, nu dau socoteală, nu ajung să plătească pentru pagubele produse comunităților. Avem legi, dar nu sunt aplicate. Ne-am uitat la celelate state europene, ele ce au făcut? Nu suntem singurii care se confruntă cu astfel de infracțiuni de mediu. Am văzut că acolo unde există probleme legate de deșeuri și defrișări, au început să se găsească soluții, iar una dintre ele este specializarea procurorilor și a personalului auxiliar care să ajute în gestionarea acestor dosare, ba chiar a instanțelor. Această specializare pe mediu poate duce la rezultate palpabile, chiar spectaculoase. Când infractorii de mediu vor vedea că se aplică legea, vor fi consecințe reale, nu doar pe hârtie, lucrurile se vor schimba. Deocamdată, își continuă afacerile nestingheriți, trăiesc în opulență, câștigă munți de bani, din care sponsorizează campanii politice, electorale, pentru partidele care le oferă protecție. Până în prezent, parlamentul nu a votat o legislație fermă, de luptă, împotriva mafiei lemnului sau a gunoaielor. Ba chiar a slabit legislația existentă, cu tot felul de amendamente. Este evident că parlamentarii nu își doresc ca acești infractori să fie prinși. Ce vreau eu este ca măcar legislația actuală, să fie respectată, pusă în practică. Din păcate, când am prezentat proiectul de lege în comisii, au avut loc discuții halucinante, în care parlamentarii au negat faptul că avem probleme de mediu, au negat chiar și cifra de 6 miliarde de euro din raportul Comisiei Europene, cifră pe care chiar ei o trecuseră în raportul pentru PNRR, dedicat fondurilor de mediu! „Ce treabă are Comisia Europeană? De unde știe ea situația din România?”. Ei neagă chiar și raportul Curții de Conturi, care arată prejudiciul uriaș adus economiei României de tăierile ilegale, sau datele Inventarului Forestier Național, ce arată că, anual, dispar ilegal din păduri 20 de milioane de metri cubi de lemn. Iar PNL și PSD susțin în comisii că toate aceste date sunt subiective, venite de la niște ecologiști isterici, și că nu merită luate în calcul.
– La nivelul populației țării, infracțiunile de mediu sunt cunoscute? Ce reacție au oamenii?
– Dacă ieșim acum pe stradă împreună și întrebăm primul om întâlnit ce știe el despre mediu, ne va spune pe loc o poveste legată de o pădure tăiată, de mormane de gunoaie aruncate pe câmp sau în cartier, de râuri otrăvite. În August, am pornit într-un autocar împreună cu colegii de la USR Tineret într-o caravană timp de o lună, prin 12 județe. Dintre cei cu care am vorbit despre proiectul de lege, n-a fost unul care să nu spună că trebuie făcut ceva cât mai repede. Noi am crezut că va trebui să le explicăm de ce este nevoie de un DNA al pădurilor, dar, de multe ori, s-a întâmplat invers, ei ne spuneau nouă despre prăpădul mediului. La Oradea, un tânăr a venit la noi spunând: „dați-mi să semnez!”. L-am întrebat de ce e atât de convins și ne-a povestit că el muncește de mai mulți ani în străinătate. Când s-a întors în țară și a mers în satul bunicilor, unde avea câteva hectare de pădure de care nu se atinsese, ce să vezi, pădurea fusese toată tăiată. De cine? Nu se știe, nu a primit niciun răspuns. Pe faleză, o doamnă din Constanța ne-a spus că, atunci când fiul ei, pădurar, îi cere un sfat, ce să facă atunci când vede că se fură, ea se gândește mai întâi la viața lui. Dacă ar ști că statul îi oferă vreo protecție, un sprijin, l-ar sfătui să se lupte, să apere pădurea. Din întâlnirile noastre de pe teren, a rezultat că statul îi apără tot pe ăia care îl amenință, îl atacă, îl hărțuiesc pe pădurarul ce vrea să își facă treaba corect, sau pe localnicul care încearcă să apere natura. Avem cazuri recente de cetățeni amendați pentru că au sesizat autorităților munți de gunoaie amplasați pe malul râului, în natură.
„În Făgăraș au dat foc la un munte, ca să șteargă urma tăierilor ilegale”
– Ce s-a întâmplat cu marile dosare deschise pentru tăieri ilegale?
– Avem dosare prescrise în mod rușinos. De curând a fost prescris dosarul Hrebenciuc, în care au fost retrocedate ilegal 43000 de hectare de pădure, cu un prejudiciu de 300 de milioane de euro! Și-a recunoscut vinovăția, faptul că a intervenit pe lângă diverși funcționari și, după 8 ani de zile, în care dosarul a fost plimbat în diferite instanțe, acum s-a prescris. E curat ca lacrima Hrebenciuc. Un alt caz dramatic s-a petrecut în Făgăraș. Am fost și am văzut: un munte întreg tăiat, ras tot, 300 de hectare de pădure, apoi, ca să nu mai existe dovezi, să se verifice cioatele, au dat foc. A ars tot muntele ăla. Vorbim și aici de zeci de milioane de euro prejudicii și de dezastru ecologic. Anul ăsta, în dosarul Cheresteaua 1, capii rețelei au fost condamnați la închisoare, dar atenție, pentru evaziune fiscală, pentru că nu își declaraseră profitul, nu pentru tăierea pădurilor, pentru că și acolo fapta s-a prescris, la fel ca în dosarele Cheresteaua 2 și 3! Nici măcar nu au ajuns pe masa instanțelor, au rămas la procurori. Am convingerea că dacă am fi avut DNA-ul pădurilor, oamenii ăștia nu ar fi scăpat. România ar câștiga enorm de pe urma unei instituții specializate, iar faptul că asta este o tendință europeană nu face decât să îmi confirme convingerea.
„E clar că sistemul a clacat în fața infracționalității”
– Cum ar putea procurorii de mediu să își facă treaba corect, dacă nu există consens la autoritatea de stat decidentă?
– Nu sunt idealistă să cred că, peste noapte, o instituție nou înființată va avea câștig de cauză imediat. Dar trebuie să pornim de undeva și trebuie să începem chiar acum. Eu sunt un om optimist, când văd o îmbunătățire, vreau să o împărtășesc cu toată lumea, să mă bucur. Dar este foarte clar că sistemul este blocat, a clacat în fața infracționalității ca un corp cu o puternică fractură, căruia politicienii îi recomandă un plasture. Mi s-a spus în comisii că există câțiva procurori, care au participat la conferințe legate de legislația europeană din domeniul mediului. Un DNA specializat ar însemna, în sfârșit, o portiță pentru procurorii care chiar vor să ducă la capăt un dosar legat de o infracțiune de mediu. Să se focuseze pe domeniu, să aibă pârghii și bugete reale pentru a opri situații ce afectează comunități întregi. Comunități în care autoritățile locale, în loc să îi protejeze pe oameni, fie închid ochii, fie sunt complici sau chiar autori ai infracțiunilor. Eu nu cred că toate instituțiile statului sunt acaparate în întregime de oameni corupți. Peste tot există indivizi care se aliniază sistemului, dar și oameni corecți, pe care trebuie să îi încurajăm și să îi protejăm. Dosarele de mediu sunt o problemă de siguranță națională.