S-a îndrăgostit de critica literară și, de atunci, n-a încetat să facă din ea o reușită. Și, dacă volumele publicate în România acum aproape un deceniu i-au adus nu mai puțin de 11 premii prestigioase, articolele recente îi sunt publicate la edituri internaționale, ca Bloomsbury sau Peter Lang. Dar largul lumii nu-l ispitește. Andrei Terian nu s-ar da plecat din Sibiul natal, unde în prezent e profesor și prorector, fiind convins că performanța se poate face oriunde. Dovadă sunt și granturile europene de cercetare pe care le-a atras în ultimii ani, alături de colegii săi: au adus Universității „Lucian Blaga” din Sibiu peste zece milioane de euro și au plasat-o pe locul întâi în țară, în cercetarea umanistă.
„Nu mi-am dorit să fiu temut, mi-am dorit să fiu citit”
– Criticii literari sunt personaje adesea temute. Tu ce fel de critic ești, Andrei?

– Sunt un critic bun, adică profesionist, deci implicit și rău! (râde) Nu mi-am dorit niciodată să fiu temut, mi-am dorit să fiu citit. Și norocul meu a fost că am prins ultima vârstă de aur a criticii literare românești, la începutul anilor 2000, când critica de întâmpinare a cărților era infinit mai puternică decât acum, când toți simțeam că facem ceva relevant, când toți ne citeam pe toți, într-un soi de competiție și foarte plăcută, și foarte dură. Editurile începeau să investească în ficțiune, proza românească era în resurecție, iar noi, criticii, eram mulți, ne credeam buni și simțeam că lucrurile despre care scriem au cu adevărat o miză.
– Azi, rar se mai întâmplă să întâlnești într-o revistă o pagină adevărată de critică. De fapt, unde a dispărut critica literară?
– S-a risipit și împrăștiat în buzunarele virtuale ale blogurilor și rețelelor sociale sau s-a retras în nișa academică, atât de disprețuită acum zece ani, dar care azi a devenit mult mai ofertantă și mai bine plătită. Cum spunea un faimos critic australian, Ronan McDonald, „acum am devenit cu toții critici”. Azi, toată lumea are acces la discursul public, iar cei cu păreri mai avizate și mai interesante au devenit chiar influenceri culturali, făcând concurență criticului de meserie. Pe de altă parte, mulți critici au rămas mental la începutul anilor 2000, frustrați că și-au pierdut popularitatea și incapabili să-și adecveze discursul la așteptările publicului de azi. Însă lumea s-a schimbat! Nu mai poți fi, ca în secolul trecut, și faimos, și boem, și popular, și profund și, dacă se poate, și studiat în manuale. E veșnica dilemă a criticului român, care nu se poate hotărî ce-și dorește: prestigiu academic sau succes de public. În ce mă privește, am ales de acum 15 ani nișa academică, în defavoarea popularității, și merg în continuare pe ea.
– Faci parte dintre cei care nu și-au dorit să scrie literatură, ci și-au dorit să scrie despre literatură. Ce te-a atras la actul ăsta de interpretare?
– Deși mi-a plăcut de mic să citesc, cu câteva mici excepții (basmele, miturile grecești repovestite, epopeile etc.), ficțiunea chiar nu m-a atras. Am avut însă în liceu norocul unui profesor de română excepțional și carismatic, Sergiu Godină, care n-a cerut de la mine să-i tocesc comentariile literare, ci m-a încurajat să citesc critică de capul meu. Datorită lui, în clasa a IX-a, am dat peste „Arca lui Noe” a lui Nicolae Manolescu și cartea m-a cucerit, pur și simplu. Dintr-o dată, îmi făcea inteligibilă literatura, care fusese pentru mine doar un haos de impresii și emoții. Cu cartea aia am început să gândesc pe cont propriu și să mă las încet sedus de pluralitatea interpretărilor.
– … iar asta te-a adus în capitală, la Facultatea de Litere, unde totuși n-ai rămas. Nu era Bucureștiul mai ofertant?
– N-am avut niciodată prejudecățile clasice ale ardelenilor față de bucureșteni, dar am avut două limite: căldura și transportul în comun. În primul an de facultate, mi-am lăsat câteva restanțe pe toamnă, doar ca să mă pot întoarce mai repede la Sibiu, într-atât mă demoralizase canicula. Până la urmă, am ales Sibiul, pentru că aici rămăsese viitoarea mea soție, pentru că nu-mi doream să ajung un tânăr intelectual care la 40 de ani stă în continuare în chirie, dar și pentru că am avut ambiția și convingerea că se poate face performanță de oriunde. Dacă instanțele la care te raportezi intelectual sunt Harvard sau Stanford, chiar nu contează că stai în Sibiu sau București. Ba chiar s-ar putea să ai avantaje mai mari într-un oraș în care orice distanță între instituții se parcurge pe jos, în zece minute. În primele șase luni după ce m-am întors acasă, mi se părea că totul se mișcă în reluare și că zilele au 37 de ore. Azi, mi s-ar părea insuportabil să locuiesc într-un oraș în care faci o oră sau mai bine până la locul de muncă.
„Lumea nu se oprește la Curtici”
– Ai vorbit de performanță. Una din căile în care poate fi ea măsurată e și numărul impresionant de granturi de cercetare pe care le-ai câștigat împreună cu colegii din Sibiu. Cum a început nebunia asta?

– Ideea mi-a venit în 2010, când îmi petreceam majoritatea timpului ca profesor și scriind cronici. Tocmai îmi apăruse „A cincea esență”, doctoratul meu despre G. Călinescu, la care avusesem foarte multe cronici favorabile. De fapt, impactul cărții îmi depășise orice așteptări. Luasem atunci aproape toate premiile posibile, eram bucuros, dar nu știam ce să fac mai departe cu viața mea. Să mai scriu o carte, cu un succes comparabil, nu m-ar fi satisfăcut. Voiam altceva. Timp de jumătate de an, am stat în starea asta de nehotărâre. Mi-am văzut mai departe de cursuri și am făcut să treacă timpul angajându-mă pe computer într-un joc de strategie care m-a absorbit cu totul. După șase luni, ajunsesem pe primul loc într-o lume cu 10.000 de jucători, coordonam cea mai puternică alianță din lume, făceam de toate, de la planificări de atacuri, la diplomație și ridicări de moral. Totul a culminat cu noaptea de Înviere, când soția mea, care mă știa cam nedus la biserică, a văzut că mă trezesc la patru dimineața și m-a întrebat plină de speranță dacă mă duc să iau Sfintele Paști. „Nu, am răspuns eu cam jenat, trebuie să lansez nava de colonizare…” (râde). Din acest blocaj m-a scos o competiție de proiecte academice. Am câștigat și, timp de doi ani de zile, am avut propriul buget și am putut să studiez în detaliu ceea ce-mi plăcea pe atunci. A fost momentul când lumea mi s-a deschis efectiv. Aveam 31 de ani și nu mai ieșisem niciodată din țară. Când am plecat la prima conferință internațională cu acest proiect, în Slovacia, la Nitra, un oraș pe jumătate cât Sibiul, am stat de vorbă cu un profesor de franceză și i-am spus foarte mândru că sunt un critic din România și că până în momentul acela scrisesem vreo 400 de cronici literare. Îmi amintesc și acum politețea amuzată cu care m-a privit, înainte să mă întrebe: „Bine, bine, dar critică literară adevărată nu scrieți?” Eram năucit, descopeream atunci că unii oameni înțelegeau prin critică literară cu totul altceva decât mine sau majoritatea românilor. Sau, cum ar spune criticul Mircea Martin, am avut brusc revelația că lumea nu se oprește la Curtici. (râde) Ei bine, din această curiozitate de a vedea cum fac alții performanță a început totul. Iar proiectele de cercetare mi-au oferit autonomie, mi-au permis să particip la orice eveniment academic din lume și să rămân permanent conectat la cele mai noi metode și idei. La scurt timp după, a venit și primul proiect de echipă, pe care l-am derulat împreună cu Radu Vancu, Dragoș Varga și Alex Goldiș. Iar de atunci, aplicăm constant la competiții cu echipe din ce în ce mai mari. În prezent, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu desfășoară în paralel cinci proiecte internaționale, cu buget de cel puțin un milion de euro fiecare. Dintre ele, TRANSHIROL, pe care l-am câștigat în 2020, în competiția ERC (supranumită „Nobelul granturilor”), e proiectul care ne-a adus recunoașterea maximă în lumea cercetării. E încă în desfășurare, dar sunt încrezător că se va finaliza cu o amplă și foarte provocatoare istorie transnațională a literaturii române.
Granturile europene, o gură de oxigen
– Hai să aruncăm o privire asupra aurei create în jurul Universității din Sibiu, care astăzi stârnește deopotrivă admirație și invidie. Cum ați ajuns la statutul ăsta?

– E o poveste pe care o spun cu plăcere, de fiecare dată când am ocazia. Acum vreo 10-15 ani, când garda veche a profesorilor din Sibiu a ieșit la pensie, ne-am trezit noi, adică eu, Radu Vancu, directorul revistei „Transilvania”, și Dragoș Varga, care e acum decanul Facultății de Litere, că, deși n-aveam nici 40 de ani, ajunseserăm cei mai bătrâni din departament. Asta ne-a dat libertatea de a recruta alături de noi exact oamenii pe care ni-i doream. Am făcut selecția exclusiv pe valoare și nu am ținut la tradiția de a lua oameni doar din propria ogradă, ci am adus tineri de peste tot. De la Sibiu l-am păstrat pe Vlad Pojoga, care e deja un nume cunoscut în aplicarea instrumentelor digital humanities la studiul literaturii. De la Cluj i-am adus pe Ștefan Baghiu, cel mai bun cercetător din generația tânără care s-a afirmat în studiile literare românești, și pe Ovio Olaru, specialist în literaturi nordice, traducător al lui Jon Fosse, laureatul Nobel de anul acesta. Lor li s-au adăugat recent mai tinerele Snejana Ung și Maria Chiorean, de la Timișoara, respectiv Cluj. Sunt toți oameni inteligenți, motivați, care se simt bine la Sibiu. Iar noi, cei mai în vârstă, nu avem fumuri de maeștri ci, din contră, încercăm să ținem pasul cu ei din punct de vedere bibliografic și-i încurajăm permanent să se dezvolte. I-am sprijinit să meargă în stagii de specializare la Stanford și Oxford, iar anul acesta, ne pregătim să trimitem pe doi dintre ei la Institutul de Literatură Mondială al Universității Harvard.
– În lumea academică umblă vorba și că cercetătorii de la Sibiu sunt incredibil de bine plătiți. Așa e?

– Toți cercetătorii au niște salarii de bază, venite din bugetul de cercetare al universității. Sunt niște salarii de aproximativ 3000 de lei. Însă, în funcție de capacitatea lor de a se implica în câștigarea și apoi implementarea de proiecte, li se adaugă câte un salariu lunar din fiecare astfel de proiect. Așa se face că un cercetător aflat la început de drum, sosit la noi chiar după doctorat, poate să câștige peste 10.000 de lei pe lună, în timp ce aceia cu mai multă vechime și experiență pot ajunge și la 20.000. Granturile europene reprezintă azi o gură de oxigen într-o țară în care salariile din universități și din institutele de cercetare sunt mult mai mici decât în restul Europei și în care ponderea anuală dedicată din PIB cercetării se zbate pe la 0,2-0,3%. Știu că suntem uneori invidiați, dar și să scriem și să câștigăm aceste proiecte e un efort intelectual de proporții.
– Luna trecută, Sibiul a fost gazda unui mare eveniment al lumii literare. Universitatea „Lucian Blaga” l-a adus să conferențieze pe Franco Moretti, o somitate a teoriei literare de azi, fratele mult mai celebrului regizor Nani Moretti.
– Franco Moretti este, fără îndoială, personajul cel mai important din critica literară mondială a acestui prim sfert de secol XXI. E cel care a demonstrat în ultimele decenii că științele umaniste își merită cu adevărat denumirea de științe. Vedete în lumea studiilor literare au mai existat, gândiți-vă doar la generația ’60-’70 în Franța, cu Barthes, Deleuze și Derrida. Dar dacă acești maîtres à penser se impuneau printr-un limbaj super-complicat, de te simțeai rușinat că nu poți pătrunde cu totul sensul spuselor lor, Moretti e o celebritate atipică, de o limpezime și o claritate care îl fac în același timp ușor de înțeles și briliant. Asta, fără să-i mai menționez carisma inconfundabilă, căci, deși și-a petrecut mare parte din timp la Stanford, Moretti rămâne un italian șarmant.
– Și totuși, să faci cercetare, adică știință, din ceva vag, nebulos și subiectiv, cum e literatura, pare greu de înțeles…
– Problema nu ține de natura obiectului, ci de natura întrebărilor. În legătură cu literatura putem pune foarte multe întrebări și putem primi foarte multe răspunsuri despre lumea în care trăim. Timp de mai bine de 150 de ani, literații noștri au crezut cu sfințenie în principiul autonomiei esteticului, care vedea literatura ca o lume în sine, pe care nu trebuie s-o apropiem prea mult de politică sau de societate, de teamă ca nu cumva s-o mânjim sau să o subordonăm acestora. Însă literatura e cea mai bună oglindă a unei societăți (chiar dacă nu întotdeauna o oglindă fidelă). A fost, fără îndoială, și o strategie de supraviețuire sub dictaturi această pretinsă neutralitate a literaturii. Dar literatura nu e neutră. S-o considerăm neutră ar însemna să-i tăiem colții. Literatura merită cercetată tocmai pentru că obiectul ei e mereu lumea noastră, chiar și atunci când la mijloc sunt utopii, distopii sau viitoruri posibile.
Literatura SF, o experiență imersivă
– Știu că ești un mare consumator de science-fiction. E genul acesta literar unul care-ți permite să fii mai mult cititor și mai puțin critic?

– Cred că e o prejudecată la mijloc. Pentru mine, o carte bună nu e neapărat cartea care mă face să uit de rutinele mele de interpretare și să stau anesteziat de plăcere, ci cea care mi le activează și mai tare, care mă ajută să fac conexiuni, să gândesc lucruri la care nu m-am mai gândit până atunci. Sunt câteva romane SF pe care le-aș recomanda oricând, de la cele clasice, cum sunt „Fundația” lui Isaac Asimov, până la cele semnate de autori mai noi, precum Dan Simmons sau Peter F. Hamilton, care rămân extrem de interesanți în felul în care amestecă SF-ul cu literatura înaltă. De altfel, dacă ne uităm la cărțile nominalizate azi la marile premii literare, cel puțin în Statele Unite, o să vedem că genul dominant e adesea ficțiunea post-apocaliptică, care e o combinație de SF, utopie și literatură pură. Să citesc literatură SF e pentru mine o experiență cu totul imersivă, ca o scufundare a unui scafandru care explorează alte lumi, rămânând mereu conștient și lucid. Unele cărți chiar reușesc să ne arate că existența noastră e mult mai complexă decât o credeam, ne reconciliază cu ea, cu asperitățile și paradoxurile ei, și ne arată că lumea e mult mai locuibilă.
– Mă întorc puțin la literatura română și la felul în care e ea receptată azi. În timp ce unii critici încearcă s-o scoată din conul de umbră, lăudând-o chiar și când nu e cazul, alții se arată cu totul deziluzionați de provincialismul ei. De fapt, unde se situează azi literatura noastră? E ea parte din marea literatură a lumii?
– Literatura română trăiește un moment de grație pe toate planurile, intră tot mai mult în circuitul internațional, iar interesul pentru ea în revistele academice străine e în continuă creștere. Marea noastră frustrare e însă că noi n-am avut un cap de serie, un autor mare, care să se afirme de aici, din România, dar să se vândă în tiraje mondiale. Sigur, îl avem pe Mircea Cărtărescu, e un autor divinizat în Spania, Suedia, Germania, dar care nu a reușit să rupă încă piața anglo-americană, care rămâne, totuși, piața dominantă la nivel global. Oricum, dacă am spune că literatura română e o literatură mică, pentru mulți ar părea jignitor, dar trebuie să privim lucrurile în context. Care din literaturile lumii mai sunt azi literaturi „mari”? Nici despre literatura rusă sau cea germană n-aș putea afirma așa ceva. Și nu vorbim acum de Dostoievski, Goethe sau Schiller, ci de producția literară curentă. Revenind la inserția în literatura mondială, cred că unul dintre lucrurile care ne-au ținut în loc pe noi, românii, e că ne-am dorit prea mult, din cele mai vechi timpuri, să ne sincronizăm cu Occidentul, să ne inserăm cât mai curând într-un trend, în loc să oferim literaturii universale o insulă a noastră, o culoare locală, așa cum au făcut de-a lungul timpului nordicii, rușii sau sud-americanii. Când vom reuși în sfârșit să facem asta, cred că Nobelul la care visăm de atâta timp nici măcar nu va mai conta…
– Alcătuirea proiectelor și atribuțiile de prorector mănâncă mult timp și energie. De scris nu ți-e dor? A trecut ceva timp de la ultima ta carte publicată.
– Din păcate, de când am intrat în administrație, să fac critică literară a ajuns un fel de privilegiu pentru mine, chiar dacă să stau să studiez dedesubturile literaturii e lucrul care îmi place cel mai mult. Am mereu câteva articole neterminate, care așteaptă să mă smulg din rutina birocratică. Unul dintre ele e despre cea mai importantă descoperire științifică pe care am făcut-o până acum, faptul că primul roman românesc scris vreodată, „Elvira sau amorul făr’ de sfârșit”, semnat cu inițialele D.F.B., îi aparține, de fapt, lui C.A. Rosetti. Am descoperit asta împreună cu câțiva colegi, combinând istoria literară cu analiza computațională. Dincolo de asta, cartea, o satiră la adresa căsătoriei tradiționale, e și o declarație de dragoste mascată față de o femeie măritată, din înalta societate, pe care o bănuiesc a fi Elena Cantacuzino. Dacă nu s-ar fi publicat sub pseudonim, volumul ar fi declanșat, cu siguranță, un scandal monstruos. În tot cazul, cert e că unul dintre cei mai importanți politicieni români e și autorul primului roman românesc. Asemenea descoperiri îmi amintesc de ce iubesc literatura: pentru că, dincolo de retorici și convenții, de stiluri și scriituri, ea te face să trăiești mii de alte vieți, și ale autorilor, și ale personajelor din cărți. Cunoașteți voi o definiție mai bună pentru nemurire?