Nu e ușor să vorbești despre rugăciune. Fiecare om are o vorbire aparte cu Dumnezeu. Unii se roagă din cărți, alții spun rugăciuni învățate în anii copilăriei, alții își inventează propriile lor rugăciuni. Nu forma contează, ci fondul, motivul pentru care îi ceri lui Dumnezeu ajutor. Și intensitatea cererii tale, ardoarea, convingerea că vei fi ascultat. În ce mă privește, dacă ar fi să aleg un model, aș spune că el se află în rugăciunea țăranilor noștri: rugăciunea simplă, curată, însoțită de credința nețărmurită că Dumnezeu te ascultă și rânduiește toate spre folosul tău. Un folos pe care, ca să îl meriți, trebuie să trăiești – cum altfel, decât în numele Domnului – curat, frumos, înmulțind binele. În vremurile noastre pline de nestatornicie și amenințări, când oamenii credincioși au tot mai mare nevoie de sprijinul rugăciunii, l-am invitat pe colaboratorul revistei noastre, antropologul și teologul COSTION NICOLESCU, să vorbească despre rugăciunea țăranului, legătura nepierdută, prin vreme, a satului românesc, cu Dumnezeu.
„Țăranul îl vedea pe Dumnezeu peste tot”
– Domnule Costion Nicolescu, în calitatea dvs de antropolog și de cercetător la Muzeul Țăranului din București, ați străbătut multe sate și ați cunoscut mulți țărani. Cum le era credința? Cum se rugau, cum vorbeau cu Dumnezeu?

– Pentru mine e limpede că, față de noi, cei de la oraș, ţăranul român a avut un sentiment al prezenţei lui Dumnezeu mai apropiate. Se ȋntâlnea cu El la biserică, dar și în afara ei. Dumnezeu e prezent, prin creaţia Lui, ȋn natură, la tot pasul, iar ţăranii sunt într-un contact nemijlocit cu natura. De aici convieţuirea lor foarte apropiată cu Dumnezeu. Voia, nu voia, țăranul îl vedea pe Dumnezeu peste tot; Îl vedea, Îl simţea. Până să ajungă ȋntr-o relaţie de credință cu El, Îl simţea. Dumnezeu era acolo, în creația Lui. Pe urmă, sigur, dacă Îl simţea, venea și dorinţa de convorbire cu El. Dacă e cineva lângă tine, schimbi un cuvânt cu el, o privire. Sau, chiar dacă nu schimbi, se creează un anumit câmp de atenţie, de simţire reciprocă, care, până la urmă, trebuie să conducă la o comunicare şi, eventual, la comuniune. La fel este şi relaţia cu Dumnezeu, pe care trebuie să Îl cunoşti cumva, pentru că e greu să te rogi la un dumnezeu-idee. Trebuie să Îl cunoşti, să Îl simţi că ȋţi e aproape şi să ai ȋncredere că El ȋţi rezolvă problemele. De aici porneşte totul. Noi avem nevoie de foarte mult ajutor. În petrecerea lui ȋn viaţă, omul are fragilitatea lui şi se confruntă cu tot felul de adversităţi la tot pasul – asta este experienţa fiecăruia dintre noi. Chiar şi cei care par că o duc foarte bine şi sunt foarte ȋnlesniţi material, chiar şi aceia au nevoie de un ajutor. Şi atunci, sigur că te adresezi lui Dumnezeu.
Așadar, ţăranul român are această cunoaştere a lui Dumnezeu din biserică şi din natura ȋnconjurătoare şi, pe urmă, şi din faptul că societatea ţărănească este astfel construită ȋncât să Îl includă pe Dumnezeu ȋn interiorul ei; timpul, spaţiul, toate se raportează la Dumnezeu. Dumnezeu este ȋn interiorul societăţii ţărăneşti, cu ȋnvăţătura Lui, cu exigenţele Lui, cu iubirea Lui, cu Lucrarea Lui, cu toate. Și atunci, sigur că apare această convorbire a ţăranului cu Dumnezeu. Această „convorbire” este rugăciunea, rugăciune care este ruptă, ȋn fond, din rugăciunea bisericii. Rugăciunea de acasă şi rugăciunea bisericii fac parte din acelaşi tip de comunicare cu Dumnezeu.
„Rugăciunile scurte au o forță extraordinară”
– Spre deosebire de rugăciunea bisericii, rugăciunea personală a ţăranului este ȋntotdeauna mai scurtă, este simplă, directă, un mesaj care urmează să fie neapărat împlinit…

– Rugăciunea pleacă la ţăran dintr-o foarte mare ȋncredere şi preţuire pe care el o acordă cuvântului. Îmi amintesc că țăranii îi spuneau lui Ernest Bernea că orice cuvânt vine de la Dumnezeu şi are taina lui. Această credinţă, că orice cuvânt vine de la Dumnezeu, ȋl ajută pe ţăran să formuleze rugăciuni scurte, de doar două-trei cuvinte, dar foarte ȋncărcate, foarte apăsate, foarte directe, foarte pline de suflet, de inimă, de iubire. Dacă țăranul spune: „Doamne, dă să plouă!” – el ştie că, alături de puterea lui Dumnezeu, cuvântul lui schimbă ceva în lume, pentru că Dumnezeu se ȋnsoţeşte ȋntr-un cuvânt care e lucrător. De aceea rugăciunile scurte au o forţă extraordinară, pentru că totul e cuprins ȋn cuvântul respectiv. Noi ȋnvăţăm la teologie că avem aceste trei tipuri de rugăciuni: de cerere, de mulţumire şi de slăvire. Cea mai ȋnaltă formă e rugăciunea de slăvire, pentru că e iubire directă, nu mai ai nevoie să ceri ceva, să mulţumeşti pentru ceva, eşti degajat de nevoi. „Slavă Domnului!”, sau „Slavă lui Dumnezeu!” e o expresie permanentă ȋn vorbirea curentă a țăranilor noștri, e o slavă atotcuprinzătoare, îi dăm, adică, slavă lui Dumnezeu pentru toate. Dacă țăranul spune: „Mare-i Dumnezeu!” sau „Ştie Dumnezeu!”, e o simțire a lui Dumnezeu ca fiind foarte aproape – El te aude, te vede, este aici, nu poţi să Îl ocoleşti.
Avem apoi rugăciunile de cerere, cele foarte scurte: „Dă-ne, Doamne!” sau „Doamne, ajută!”, sau „Doamne, păzeşte!”, „Doamne, fereşte!”, „Doamne, apără-ne!”, „Doamne, nu ne lăsa!”, „Scapă-ne, Doamne!”, „Doamne, iartă-ne!”, „Doamne, miluieşte-ne!”. Sunt o mulţime de formule. Mie ȋmi place forma asta de rugăciune simplă, pe care am auzit-o mai ales ȋn Ardeal: „Doamne, ȋndură-te!”. „Dur” ȋnseamnă ceva tare; „ȋndură-te” nu ȋnseamnă să te ȋntăreşti, ci să te milostiveşti. Mi s-a părut ȋntotdeauna că aceste rugăciuni au o tentă isihastă, la fel ca rugăciunea inimii sau „rugăciunea lui Iisus”, cum i se mai spune: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!” – care este cuprinsă ȋn rugăciunea şi mai scurtă „Doamne miluieşte-mă!”, pe care o zic țăranii noștri. Prin aceste rugăciuni se cere ceva foarte puternic, în formă foarte scurtă, şi de aceea sunt uşor de folosit ȋn tot momentul, când ai nevoie. Când eşti ȋntr-o nevoie urgentă şi foarte mare, până să te duci la preot, până să spui o rugăciune lungă, zici: „Doamne, ajută-mă!” sau „Doamne, scapă-mă!”. La sat, aceste rugăciuni scurte de cerere sunt aproape un mod de a trăi, pentru că rugăciunile scurte sunt rugăciuni nădăjduitoare, cu nădejdea pusă ȋn ele. Dincolo de faptul că poate să ceară: „Ajută-mă, Doamne!”, țăranul spune mereu şi: „Ne-o ajuta Dumnezeu să facem!”. E o nădejde că Dumnezeu te va ajuta ȋntr-un gând, într-o intenţie. Sau, zice el: „Mare-i mila lui Dumnezeu!” Sau mai simplu: „Mare-i Dumnezeu!” – ceea ce este o nădejde totală. Aș adăuga aici un fel de rugăciuni aparte ale țăranilor noștri, care la oraș nu se mai folosesc deloc: nu sunt rugăciuni de cerere, ci de binecuvântare. Ţăranul zice: „Mergi cu Dumnezeu!”. E o binecuvântare, să „mergi cu Dumnezeu” ȋnseamnă să ȋţi meargă bine. Sau „Mila lui Dumnezeu cu tine!”. Sau: „Numai bine să dea Dumnezeu” – care e puţin contradictorie, pentru că Dumnezeu nu poate să dea decât bine, dar e o ȋntărire să fii sub binele lui Dumnezeu. Sau „Să vă bucure Dumnezeu!”. Am lăsat la urmă rugăciunile de mulţumire, pe care, din păcate, adesea le uităm noi, orășenii. Nu uităm să cerem, dar uităm să mulțumim după ce am primit. Mă uit şi la mine: de multe ori – fac rugăciuni ȋnainte de cuminecare, dar după, mai rar. Mă rog ȋnainte de masă, dar la sfârşit, uit rugăciunea de mulţumire. La ţăran, e firească rugăciunea asta de mulțumire, trăiește mereu cu ea. Îl ȋntrebi: „Ce faci?”, „Mulţumesc lui Dumnezeu, bine…”. Nu zice niciodată, ca noi – „Fac bine”. Este şi o vorbă: ȋi mulţumim lui Dumnezeu şi la bine, şi la greu. E o rugăciune foarte puternică, are o ȋncărcătură teologică. Sau „Ferit-a Dumnezeu!”, ȋn sensul că mulţumeşti că te-a ferit de ceva. Mi-a spus soţia mea despre bunica ei – şi cred că am auzit şi eu – că avea o rugăciune de mulțumire tulburătoare: „Doamne, pupa-ţi-aş tălpile!”. Cu ea suntem în clipa când Maria Magdalena Îi şterge picioarele lui Iisus cu părul ei. Dar să pupi tălpile cuiva e şi mai jos decât i-ai spăla picioarele. Ruga asta chiar că e ţărănească şi românească! Arată şi iubirea de Dumnezeu, şi smerenia, şi plecarea ȋn faţa Lui şi devoţiunea totală.
„Crucea e cea mai rapidă și mai simplă rugăciune”
– O formă și mai concisă a rugăciunii țăranilor noștri e aceea făcută prin gesturi, fără cuvinte.
– Da, la țăranul nostru există crucea ca formă de rugăciune. Crucea, ȋn fond, este o rugăciune. Te ȋnchini şi, că spui, că nu spui, ȋnchinarea cuprinde Treimea: cruce ȋţi faci şi când ceri ajutor, şi când mulţumeşti, şi când dai slavă. În multe ocazii este și o rugăciune care o ȋnsoţeşte. Cea mai simplă este: „Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh!”. Când ȋţi faci cruce, deci, chiar dacă nu spui, e Treimea acolo şi e slăvirea Ei. Crucea e cea mai rapidă şi mai simplă rugăciune. Când suntem ȋntr-un moment de pericol, când am scăpat de ceva, când ne bucurăm de ceva, trecem pe lângă biserică, când vedem ceva frumos, crucea ne ȋnsoţeşte ca o rugăciune, uneori rostită şi cu cuvinte ȋnsoţitoare, alteori doar cu gestul, care este o recunoaştere a lui Dumnezeu. De aceea se zice: ne ȋnchinăm, ne plecăm capul. Crucea este şi implicarea Treimii, e şi slăvire, şi chemare ȋn ajutor, şi cerere de iertare. Crucea e, poate, rugăciunea cea mai simplă, cea mai directă şi cea mai rapidă a ţăranului ȋn orice ocazie.
„La țăran, până și lucrul zilei este o rugăciune”
– Țăranul parcă face şi pune cruce peste tot și toate…
– Da, inclusiv pe case, pe acareturi, e pusă şi ca mărturisire că eşti creştin, dar şi ca să te protejeze, că e protectoare. Și ar mai trebui spus ceva – odată cu apariţia cărţilor, care la început erau foarte rare, apare în casele țăranilor și Sfânta Scriptură. Am văzut la un moş ȋn Maramureş, ȋn casă, un loc ȋntre grinzi, un loc „de cinste”, în care era o Scriptură. Lângă ea avea busuioc şi o sticluţă cu agheasmă. Când venea seara şi avea un pic de timp, ȋntindea mâna – casele nu erau foarte ȋnalte – lua cartea şi citea. Am fost odată în satul Jacul Românesc, la o universitate de vară, făcută de părintele Ilie Moldovan, Dumnezeu să ȋl ierte, şi am stat la o văduvă, Florica Caş. Odată, când m-am ȋntors acasă, ea citea Viaţa şi ȋnvăţăturile Sfântului Grigorie Teologul – deci nu o cărticică de rugăciuni, ci o carte adâncă, teologică, ea fiind o femeie simplă, cu câteva clase. Citea cu foarte mare seriozitate, cu nişte ochelari lăbărţaţi pe nas. Ar trebui să spun că la țăranii noștri, orice citire dintr-o carte sfântă ȋnseamnă rugăciune. Deci, pentru ei, dacă citeşti din Scripturi, e ca şi când te-ai ruga, nu e ca şi când ai citi dintr-o carte. Noi, la oraş, citim chiar și Biblia informativ, de multe ori, citirea nu e transformată ȋn rugăciune. Or, la țărani, până și lucrul zilei este o rugăciune. Cum e el pornit, cu gândul la Dumnezeu, seriozitatea cu care face totul, toate dau o ȋncărcătură de rugăciune lucrului, muncile zilei sunt făcute ȋntr-o comunicare cu Dumnezeu. Și ar mai fi ceva – de când au apărut la sat litografiile şi icoanele pe sticlă, nu există nicio casă fără icoană, sau chiar mai multe. Nu icoane preţioase pe lemn, mai rar întâlneai așa ceva, dar erau icoane şi cruci. Ei bine, pentru ţăranul român, trecerea pe lângă orice icoană este un moment de rugăciune. Ei nu treceau cum trec eu prin casă pe lângă icoane, că m-am obişnuit cu ele şi nu mai sunt atent de fiecare dată la ele. El nu trecea fără să se ȋnchine, fără să trimită un gând la Maica Domnului sau la sfinţii reprezentaţi. Sunt lucruri care pot să pară excepţii, dar nu sunt. Între ţărani sunt unii mai răsăriţi, iar ȋn domeniul credinţei tot aşa se ȋntâmplă: unii sunt mai râvnitori prin firea lor, prin darul lor natural. Toată lumea e chemată şi trebuie să fie credincioasă şi să facă rugăciuni, dar unii au darul ăsta, ȋi vezi că o fac cu râvnă şi ajung mai sus şi nu sunt niciodată numai pentru ei, ci sunt şi pentru ceilalţi. De exemplu, există acel miniaturist Picu Pătruţ – Procopie, din Săliștea Sibiului; era călugărit şi ȋl chema Procopie. El spune ȋn nişte stihuri ale lui: „Și sunt binevoitoriu/ Către Hristos rugătoriu/ Pentru a voastră spășire/ Şi veşnică fericire”. Asta era condiţia lui – să se roage pentru cei din satul lui.
– Domnule Costion Nicolescu, cu această ȋntrebare şi acest gând, aş dori să ȋncheiem: oare noi, cei de astăzi, mai mult oameni ai oraşelor decât oameni ai satelor, putem să ȋnvăţăm ceva din experienţa țăranilor? Ne foloseşte tot acest tezaur la ceva?
– Forma rugăciunilor țăranilor noștri a ajuns până la noi, rugăciunile acestea scurte le folosim şi noi, dar impresia mea este că la oraş, ȋn general, le folosim fără implicarea pe care o avea ţăranul. Deci, ne rugăm puţin din vârful buzelor. Una e să ai un gând, ca Dumnezeu să te ajute la ceva, şi alta e să-ţi pui tot sufletul în rugăciune. E altceva. La oraş sunt expresii, nu sunt rugăciuni. Când spunem „Ferească Dumnezeu!”, noi nu ne rugăm. Doar spunem aşa, o vorbă… Ca să ajungi să folosești rugăciunile scurte ale țăranilor români, trebuie să Îl simţi pe Dumnezeu apropiat, nu ca pe un supraveghetor moral, ci apropiat, ca cineva pe care ȋl iubeşti şi te iubeşte. Asta este la ţăran: conştiinţa că Dumnezeu este lângă tine. Nu uiţi lucrul ăsta niciun moment, iar lucrul ăsta nu ȋţi e spre spaimă, ci spre ajutor cu drag. Străduinţa la sat era ca să umbli cu Dumnezeu ȋn viaţă. Orice ȋnceput – de treabă, de pornire la drum, ȋnceputul aratului, plecatul cu oile, totul se făcea cu „Doamne, ajută!” şi cu cruce, totul era cu invocarea lui Dumnezeu şi cu gândul că Dumnezeu o să fie şi cu tine şi o să te ajute.