O primăvară permanentă: Amza și Pavel
– Interviul nostru va apărea în revistă între Mărțișor și Ziua femeii, două sărbători care întâmpină primăvara. Ajunge ea, oare, și în sufletul tău? Ți se potrivește calendarul sentimental cu ivirea primilor ghiocei?
– Eu am primăvară în suflet cam tot timpul anului! Iar florile ei mă bucură enorm! Înainte să am copiii, chiar obișnuiam să-mi cumpăr singură flori, ca să creez o atmosferă romantică în casă, dar acum ea e stăpânită de Amza și Pavel, ei sunt primăvara mea permanentă. Dar continui să primesc multe flori la spectacole și cu diverse alte ocazii, deci nu duc lipsă… Doar cu florile din ghivece aveam probleme înainte: niciodată nu eram capabilă să le îngrijesc ca lumea și-mi ziceam: „Dacă de o floare în ghiveci nu pot să am grijă, cum o să am grijă de niște copii?!”. Acum, pot să zic liniștită că dacă la flori nu mă pricep, copii pot să cresc, slavă Domnului!
– De la pandemie încoace, trăim ca pe front: amenințări, războaie, nesiguranță – cum îți păstrezi liniștea sufletească și zâmbetul de pe obraz?
– Fac permanent un efort conștient ca să-mi păstrez energia vitală…, căci de acolo vine și seninul interior. Am grijă ca acele „ingrediente” care nasc zâmbetul să existe permanent. De-a lungul timpului am învățat spre cine să plec urechea, ale cui păreri să le ascult, am învățat de cine să mă feresc, cum să mă protejez de orice îmi poate dăuna, am învățat ce-mi face bine… Sigur, nu reușesc întotdeauna, dar, în general, îmi iese.
Fețele bucuriei
– Și ce-ți face ție bine, Aylin?
– În primul rând, familia mea. Faptul că ea există. Stabilitatea pe care mi-o dă. Sănătatea familiei mele: când băieții îmi sunt bolnavi, nimic nu mai merge! Și apoi prietenii mei, pe care îi prețuiesc foarte mult: în ultima vreme, chiar mi se pare că am în jurul meu oameni care mă iubesc așa cum sunt, mă apreciază pentru cine sunt, cu bune și cu rele, și știu să mă încurajeze. Așa cum fac și eu cu ei: vreau să fiu prezentă, pentru ei, oricând au nevoie. În categoria asta intră și sora mea: ea mi-e și familie, și prietenă! Nu în ultimul rând, tare bine îmi face și meseria: e vorba de rolurile pe care am șansa să le pregătesc și să le joc, dar și de acea curiozitate legată de ce va să vină (pe ce text voi lucra, prin ce gen de experiență umană mă va trece personajul etc.). Și știi ce e frumos, apropo de meserie? Cândva, nu știam ce fel de spectacole voiam să fac, ce fel de roluri eram dispusă să fac, era multă nelămurire în mine. Ei, acum, am ajuns în punctul în care mi-e clar ce nu vreau să fac și refuz proiectele care nu-mi convin, fără să mă simt vinovată: noutatea, în general, e extrem de incitantă, dar acum știu că nu orice gen de noutate mă interesează. Nu mai accept decât acea noutate al cărei conținut îmi priește, îi face bine energiei aceleia vitale, de care pomeneam mai devreme.
Casa bunicii
– Îți mai încarci puterile în satul copilăriei tale, Fântâna Mare? Se spune că obârșia e dătătoare de energii pe viață.
– Acum mă gândesc la Fântâna Mare cu melancolie. Și fac asta în fiecare zi, crede-mă! E un subiect foarte delicat! Am fost acolo, pentru ultima dată, vara trecută, când s-a realizat un documentar pentru postul de televiziune francez Arte, un documentar despre bucătăria românească. Pentru influența turcească s-a ales Dobrogea. Împreună cu realizatorul Alex Petriceanu, cu mama și cu sora mea, am mers la Fântâna Mare. Toate trei am gătit sarmale și șubereci pentru film, în căsuța noastră, în casa bunicii. Care, ulterior, a fost vândută… Deci, acum nu mai am unde să mă duc. Dar mi-a rămas un tablou cu casa bunicii, pe care l-am primit cadou de la pictorul Ferudin Iaia, și mi-au rămas, bineînțeles, amintirile… Un sat care se scufundă în amintiri…
– Mai există cele patru cișmele, despre care ne-ai povestit într-un alt interviu, mai există geamia?
– Da, cișmelele încă sunt toate, geamia mai e și ea și-i cheamă pe credincioși la rugăciune, oamenii, în continuare, vorbesc doar în limba turcă, comoditățile civilizației moderne sunt, în schimb, „pe alese”, în casele din sat nu există apă curentă, în schimb toată lumea are cablu și internet și cont pe Facebook… Știi, chiar mă întreb cine din sat mai practică islamul, așa cum era practicat când eram eu mică: la fiecare chemare la rugăciune, în casă se făcea liniște, apoi mătușa mea se retrăgea într-o cameră, își scotea covorașul ritualic și începea să se roage. Momentele alea mie mi se păreau fabuloase! Stăteam cuminte într-un colț al camerei și o urmăream fascinată: posturile de rugăciune, namazurile, așa se numesc, cu rugăciunile fiecăruia, care erau spuse fie în gând, fie bolborosite așa, în șoaptă… Atunci când eram mică nu înțelegeam ce însemna întreg acest ritual, dar mi se părea atât de frumos!
Prin Dobrogea, în căutarea trecutului
– Pari legată, încă, de rădăcinile tale. Se adâncesc pe măsură ce timpul trece?
– Da… Privesc în mine și mă întreb ce tot caut să aflu, de ce contează atât de mult de unde vin… Dar contează enorm! Din ce în ce mai mult! Cred că sentimentul apartenenței este cel care mă atrage ca un magnet. Și dorința de a nu mă rupe de tot de viața aceea, din copilărie: azi sunt o persoană complet diferită, dar nu de tot, nu diferită până la dispariție. E așa, o dualitate… De-aici probabil a pornit și munca mea de documentare: am plecat prin Dobrogea să caut muzică tradițională turcească, folclor turcesc, genul de muzică pe care îl cântau, în copilăria mea, bătrânii din Fântâna Mare, și așa, stând la povești cu oamenii din comunitatea turcească, am descoperit că mai sunt foarte puțini cei care mai vorbesc limba, muzica veche nu o mai știe aproape nimeni, iar generațiile tinere, adolescenții, păstrează islamul ca religie, dar nu îl mai practică, iar turca nu doar că n-o mai vorbesc, dar nici măcar n-o înțeleg. E trist… Am discutat și cu un văr de-al meu, care e hogea, adică preot musulman, și l-am întrebat: „Ce se va întâmpla cu comunitatea noastră? Ce se va întâmpla cu turcii din Dobrogea?” La care el, cu foarte mare lejeritate, mi-a răspuns scurt: „Dispărem!”. Mă simt vinovată cumva: fac parte din generația care duce la dispariția acestei comunități, până la noi, a rezistat vreme de secole! Pe de altă parte, fac și eu ce pot, după puterile mele: adun muzică veche, câtă mai găsesc, fac spectacole și concerte în care o promovez…
– Băieții tăi vorbesc turcește?
– Asta e încă o vină pe care o car în spate: nu, băieții mei nu vorbesc turcește. Acasă, în casa familiei pe care mi-am făcut-o, nu în casa familiei în care m-am născut, nu vorbesc în turcă, fiindcă n-am cu cine. Și același lucru o să-ți spună orice turc din Dobrogea! În schimb, dacă aș fi fost o turcoaică din Turcia, care trăiește în România, numai în turcă aș fi vorbit. Așa fac toți expații din Turcia care trăiesc aici: vorbesc, în principal, turca. Noi, turcii dobrogeni, cred că avem în gena noastră o dorință atât de mare de a ne adapta, încât nu mai știm cine suntem. Suntem experți în adaptare, dar am împins lucrurile până la propria anulare. Privind și reversul monedei, poate că această capacitate de adaptare pe mine, personal, m-a ajutat în meserie, dar… La modul general, care e costul pentru noi, comunitatea de turci dobrogeni?!
– Te-ai întristat. Haide să schimbăm vorba. Ce-ți mai fac feciorii, Amza și Pavel?
– Foarte bine! Amza e la școală acum, iar Pavel e acasă, fiindcă a fost un pic bolnav: unul e în clasa a II-a, celălalt e în clasa pregătitoare. Sunt doi copii foarte diferiți, dar complementari. Sunt sensibili și au o inteligență emoțională foarte dezvoltată: înțeleg foarte bine și ce simt ei, și ce se întâmplă în jurul lor. Le place să se joace pe jocuri video, dar eu îi las să facă asta cu măsură: la capitolul ăsta, echilibrul e foarte greu de găsit. Însă au rezultate bune la școală, acumulează rapid informațiile pe care le primesc, deci, probabil că țin destul de egal brațele balanței. În plus – lucru care mă face foarte mândră – le place mult să citească: am insistat pe ideea asta, a lecturii din cărți încă de când erau foarte mici, iar acum li se pare ceva și natural, și atrăgător, și plăcut. Așadar, suntem pe drumul cel bun.
„Mereu alături pe drumul vieții”
– Remarc cât de des și cu câtă emoție vorbești despre acasă și despre familia ta. E la fel de „performantă” ca la ultimul nostru interviu? Au trecut câțiva ani…
– Este! Am grijă să fie. Am grijă să-mi protejez coconul familiei: dacă ai mei nu sunt bine, dacă acasă nu e totul bine, atunci nimic n-are cum să fie bine. Asta am învățat-o de mult… Eram de foarte puțin timp cu soțul meu, Bebe, când am realizat lucrul ăsta, și gândește-te că suntem o echipă veche: anul ăsta împlinim douăzeci și unu de ani de când am devenit un cuplu! Am trecut prin multe și în evoluția personală, și în evoluția cuplului, dar mereu am găsit echilibrul care să ne țină alături. Și în continuare, găsim tot timpul resursele și modalitățile cele mai potrivite ca să mergem înainte, pe drumul vieții, tot împreună, mereu împreună. Da! Eu și soțul meu facem o echipă foarte bună… Știi, îmi amintesc că abia mă decisesem să dau admitere la Actorie, iar ca să mă pregătesc pentru examen, am apelat la domnul profesor Nae Iliescu. Ei, primul lucru de care s-a interesat dânsul a fost: „Ești într-o relație? Ți-e bine?”. Domnul Iliescu era un om cu o experiență de teatru foarte mare și care acumulase multă înțelepciune: știa cât de important e acest „acasă” pentru un actor! Mi-a spus că faptul de a avea o familie, de-a avea la ce să mă întorc, e cel mai important. Pentru că, vezi, meseria asta de actor poate să fie foarte crudă, foarte solicitantă emoțional. Noi, în interviuri, vorbim doar de reușite, de rolurile pe care le-am făcut, dar există un aspect mai dur, mai dureros și care poate să ocupe mai mult „spațiu” în viața unui actor: timpul în care nu ai niciun job, când ești respins, când la un casting e chemată toată lumea, numai tu, nu… Iar situațiile astea, oricât ți le-ai explica la nivel intelectual, n-ai cum să nu le iei și la modul personal, n-au cum să nu te afecteze, și dacă te mai și întorci acasă doar la patru pereți, e jale! Crede-mă, depresia e foarte prezentă în lumea noastră, a actorilor.
– Nu e și cazul tău! La Teatrul Național, acolo unde ești angajată, joci în această stagiune în unsprezece piese…
– Sunt multe, dar în trecut am avut perioade cu mult mai puține… Cred că acum sunt la nivelul la care aș putea să-mi permit ca, de pildă, anul ăsta, să nu mai intru în niciun spectacol nou. Energie am destulă, dar parc-aș mai face și alte lucruri: aș vrea ca, o perioadă, să mă concentrez puțin pe ale mele, pe un proiect personal. Deși e greu! Teatrul Național înseamnă foarte mult pentru mine, sunt foarte atașată de el… Teatrul Național a fost și este pentru mine o salvare, în sensul că îmi practic meseria, tot învăț și tot evoluez, lucrând cu regizorii cei mai mișto, dar având și un program suficient de flexibil, încât să pot să-mi cresc și copiii, să fiu alături de ei. Adică, n-am fost nevoită să alerg de colo-colo cu disperare ca să prind un rol, un proiect. Ce mai: angajamentul la Teatrul Național e un privilegiu pe care îl apreciez cu-adevărat! Îmi satisfac nevoia de a lucra, cât de cât îmi satisfac și nevoile financiare și pot să-mi văd și de copii, de familie.
– Te temi de blazare în meserie?
– O, da! Cunosc oameni blazați și fug de ei ca de… Mai rău de-atât nu cred că există în meseria asta! Actoria nu este o meserie pe care s-o faci blazat. Exclus!
– Cum îți ții viu dragul de meserie?
– Mă înconjor cu oameni care, ca și mine, sunt foarte pasionați de ce fac: și să știi că pasiunea nu poți s-o mimezi, nu poți s-o joci. Ea e autentică sau nu e! Dar când o vezi la cineva, e așa de plăcut, de îmbucurător. Și te motivează și pe tine, te alimentează cumva, că vitalitatea vine din pasiune, nu din blazare… Pe de altă parte, într-un context în care toată lumea vine „la muncă”, acră și fără chef, dacă tu apari plin de energie și de entuziasm, devii de-a dreptul „dubios”. E mai cool să fii blazat. (râde) Serios, deși poate că uneori și eu par blazată… Deși, nu, nu cred. Că nu sunt!
– Vorbeai înainte de un proiect, în afară de scena teatrului. Spre ce țintă îți îndrepți săgeata?
– Vreau să fac un spectacol în care să cânt muzică turcească din Dobrogea. Tot așa, cu trupa mea, dar la care vreau să mai adaug niște instrumente, să mai aduc niște muzicieni. Îmi doresc ca acest spectacol să aibă o poveste, să aibă o regie complexă, o scenografie elaborată: am multe idei, trebuie să discut și cu niște producători… În orice caz, planul e ca acest spectacol să fie gata până la sfârșitul anului.
– Să ne întoarcem la primăvară. Care din culorile ei se potrivesc cel mai bine cu viața ta?
– Dacă e să mă ghidez după casa mea, privind în jur, îmi dau seama că predomină albastrul și turcoazul. Deci, nuanțele cerului senin. Care sper ca în continuare să mă ducă spre fericire și înțelepciune.