• Pe malul Dunării, între Oltenița și Giurgiu, în inima câmpiilor nesfârșite, sunt locuri unde oamenii trăiesc de la facerea lumii și care poartă în ele amintiri la limita între realitate și vis. Uneori, granița dintre ele se pierde și istoria devine legendă •
Pe gheața primăverii

Merg pe gheața lacului Cătălui și gheața e translucidă, căci dedesubt se pot vedea uneori umbre ciudate, ca și cum niște ființe mari ar înota acolo, căutând o ieșire, însoțite de bule stranii de aer care aleargă pe dedesubt. Vântul bate nebunește, spulberând puțina zăpadă așezată azi-noapte peste lacul încremenit. Fiecare respirație arde. Înaintea mea merge Porumbiță, bodogănind ceva despre iernile târzii de pe Dunăre, despre iernile nebune ale acestor câmpii fără capăt, care nu lasă primăvara să se apropie. Nu-l aud. Vântul șuieră și gheața trosnește, un fel de țiuituri cum n-am mai auzit niciodată. Vin din depărtare, se apropie cu viteză, trec pe lângă noi și dispar către satul Căscioarele, pe care l-am lăsat în urmă și care acum aproape că nu se mai vede, pierdut în ceață și negură. De fiecare dată încremenesc și de fiecare dată Porumbiță se întoarce cu o mutră ironică, își dă căciula ba mai pe ochi, ba mai pe ceafă. „Nenicule”, zice, „se vede că ești de la oraș. Așa țistuie gheața iarna, așa face când se crapă. Vine crăpătura ca fulgerul, aia șuieră așa, și se duce către biserică. Dar nu se rupe, ascultă-mă pe mine, că sunt om de șaiștrei de ani, și știu eu ce vorbesc. Ziua se delasă gheața, noaptea se strânge la loc. D-aia face așa.”
În față se zărește Ostrovelul, o insuliță năpădită de mărăcinișuri, prinsă în gheață, iar dincolo de Ostrovel ar trebui să fie malul și ruinele unei străvechi mânăstiri, pe care eu le caut și ale căror fotografii le-am văzut. „Băi nenică, io te duc până acolo și-ți mai spui una-alta, fiindcă așa-mi place mie, să fie omul-om și prietenie, dar fii atent la mine-aicea, locul ăsta unde mergem noi acuma nu-i ăl bun. Noi nici copiii nu-i lăsăm să vină p-aicea de capul lor. Acuma, umblă multe povești, io nu știu care-i bună și care nu, că nu sunt ăl mai învățat, dar spun și eu ce-am auzit și-am văzut. Am săpat și la șantier, la arheologi când au fost, și nu mi-a plăcut ce-au făcut, că au tulburat morții și asta lor n-are cum să le placă.”
Călugării cu perne de lut
Fane zis Porumbiță, pe care-l cheamă de fapt Ștefan Vlașu, are o mutră strânsă din cauza gerului, ridurile de pe fața lui au devenit rigide, dându-i o expresie ciudată. Peste puloverul de lână groasă poartă o salopetă militară, iar în picioare cizme de cauciuc, pentru că atunci când a hotărât, în trei secunde, că merge cu mine, pur și simplu a lăsat vacile cum erau, a închis ușa grajdului și-a zis „hai, nenicule”.
Ajungem la Ostrovel, care arată bizar, o palmă de pământ înghețat în mijlocul lacului, cotropit de hățișuri de netrecut. „Au săpat și pe Ostrovel, dar n-au găsit decât ziduri, nenică, îngropate în pământ, și tot felul de cioburi, dar acolo unde-a fost mânăstirea nu-i lucru curat. Din mânăstire n-a mai rămas decât un picior de la turlă, dar se vede că-i din alte timpuri, ce oameni or fi fost ăia care-au făcut-o, nu știu să spui. Da-ți spui cu mâna pe inimă că atuncea când au scos la reveneală mormintele, ne-a stat inima-n loc. Io îmi făceam cruce pe cerul gurii cu limba când am văzut oasele rânjite frumos, învelite în haine de călugări. Să vedea cât de colo că-s călugări, le ieșea oasele prin haine din alea negre, și ăștia le dezgropaseră cu măturica, de se vedea tot. Atuncea eram și eu mai tânăr, să fie vreo treij’ de ani d-atunci, și eram tare de inimă, dar tot mi s-a zbârlit pielea pe mine. Băi nenică, ascult-acia ce spun: aveau, nene, puse sub cap cărămizi uite-așa, de lut, toți la rând. Dormeau somnul de veci pe perne din lut! Păi crezi că le-a plăcut să le deranjeze ăștia somnul de veci? Că ei au plecat și-am rămas noi, aici, să dăm piept cu…”
Mai sunt câteva sute de metri. Se vede malul. În stânga, „d-aia parte”, cum zice Porumbiță, malul e crestat de două șanțuri lungi, paralele, acoperite cu zăpadă viscolită. Pe o coastă de măgură se vede ruina absolut stranie a unei mânăstiri străvechi, un fel de sfinx modelat din cărămizi și mortar, ce pare crescut din pământ, din vegetația sărăcăcioasă și galbenă de la picioarele sale. E ireal. Porumbiță a devenit mai tăcut. Suntem în bătaia vântului. Poate că e vreo două după-amiaza, numai că lumina bate a înserare. Un vaiet lugubru se aude dinspre ruină. Porumbiță se oprește: „Așa face ea când bate vântul. Urlă! E așa, o gaură în zid prin care trece vântul și ăla urlă așa.” Figura lui a devenit gravă. Calcă cu grijă, ca și cum ar vrea să ocolească ceva.
Prințesa de aur
Mărăcini galbeni se agață de picioarele noastre, ca și cum ar vrea să ne împiedice. Porumbiță merge înaintea mea. Ne apropiem de silueta roșiatică a ceea ce a mai rămas din turla mânăstirii, stingheră printre arbuști contorsionați. „Aici e, nenică, fii atent, uite pe unde se duc zidurile, pe sub pământ, vezi? De-aici, dacă te uiți, ar trebui să se vadă tot satul când e senin. Io stau acolo, pe mal, la coada lacului, și văd ciotul de zid tot timpul. Io nu vreau să spun ce n-am văzut, Doamne iartă-mă, da’ aicea sunt și lucruri necurate, părerea mea…” „E loc bântuit?”, întreb. Omul tace, își dă căciula din nou de pe ceafă pe ochi și își ia o expresie conspirativă. „Am văzut lumini. Nu numai eu, a văzut tot satul care stă de partea ailaltă a Cătăluiului. Eu nu-s nebun din ăia, să zic ce n-am văzut. Aicea se-ntâmplă nește chestii, și să nu crezi că Porumbiță e prost! Îți arăt acuma un loc unde-a fost găsită Domnița, era îngropată în biserică. Călugării au fost afară din biserică îngropați, dar ea era înăuntru, uite, cam pe-aicea.” Dă puțin la o parte zăpada, cu mâinile. „Și eu zic că asta-i chestia care esplică multe, că muierea asta nu era muiere de rând, mă-nțelegi? În primul rând, că avea o lespede de piatră așa, de doi metri, împodobită pe margini, ce n-a văzut pământul, încrustată frumos, tare și grea, de n-au putut-o ridica șapte oameni. Și dedesubt, nenică, ce crezi? Aur! A-ur! Era învelită cu o haină uite-așa, de aur, și o rochie lungă, care se mai vedea, și capul ei, nenică, dacă-l vedeai! era pus pe o perniță de catifea!” Așteaptă o clipă să vadă ce impresie îmi fac toate acestea, cu figura lui de vulpoi rătăcit în inima vântului. „Și acuma fii atent! În păr, care era roșu, avea 17 ace lungi de aur, cu stele în capăt, și pe fiecare stea era o piatră scumpă. Haina în care era înfășurată avea butoni de aur și fireturi ca la generali, în urechi avea cercei de cei lungi cu pietre și pe deget un inel cu semne pe care nimeni nu le știe. Și acuma, te întreb nenică, cine era Domnița asta? Cum a făcut ea că din toate mormintele, că au mai fost și alte morminte în biserică, dar erau goale de aur, tocmai ea să scape? E lucru curat?” Dă din cap ca și cum numai el ar putea să înțeleagă grozăvia acestei descoperiri. „Unii spun că era o fecioară curată, din neam de boieri, alții că a fost o regină care avea puteri. Dar eu cred că ea nu mai are liniște de când a fost tulburată, și nici neamul ei. Nu-i de mirare tot ce se întâmplă p-aicea, că vin babele de pe șapte sate să ia clisă când e lună plină, pentru prostii drăcești! Păi când au dat piatra de mormânt la o parte, s-au cutremurat caii-n luncă, nenică, s-a învolburat Cătăluiul, de-au zis oamenii că vine zăpor peste noi, de-și făceau toți cruci. Înțelegi? Curat lucru era și creștinesc să dai piatra la o parte? Dacă era legată cu blestem? Ă? Ăi de-or săpat or plecat, noi am rămas aicea, să numărăm firele de busuioc crescute prin tigvă de șarpe, că așa se face pentru necurății. Astea-s vrăji, să știi de la mine, când găsești busuioc în tigvă să știi că ăla a fost pus de Bunăvestire, pentru legătură cu necurații, și eu aicea am găsit, cum te văd și cum mă vezi, treburi din-astea, și cânepă de vară arsă și pământul scurmat și știu bine cine și ce face. Porumbiță nu-i prost, dar mai mult nu pot să spun.” Și domnița?, întreb. „Aicea-i, și nu-i bucuroasă. Toată lumea știe că ea a scufundat Ostrovelul. Umblă ca fumul, risipită în patru zări. I-au făcut și slujbă de pomenire la biserică, a stat o vreme cuminte, și pe urmă iar s-a pus pe vânt.”
Am înconjurat locul prin nămeți, am pipăit zidurile rămase din străvechea mânăstire, am călcat poate peste mormintele călugărilor. Porumbiță a devenit din ce în ce mai tăcut, până când mi-a spus sec: „Nenică, mă duc la vacile mele, că mă așteaptă, să lasă seara, nu mai sta pe-aici!”.
Insula scufundată
A doua zi, am descoperit că satul Căscioarele este răsfirat peste niște măguri superbe, de pe care, când e senin, se vede Dunărea, aflată la doi pași. De data aceasta însă, soarele se prefigura prin ceață ca un glob de vrăjitoare, peste fața căruia alunecă umbre. Am înconjurat biserica în căutarea marii și enigmaticei pietre de mormânt, ce abia fusese cărată de șase oameni, și am văzut din ea doar un colț ieșit din zăpadă.
Am traversat din nou lacul pe gheață și am văzut păsările satului încremenite ca niște statui, grupate în cercuri perfect simetrice, în jurul unor copci albăstrii, am străbătut crângurile nebune numite Tufele Grecului, unde uneori dispar animale așa, pur și simplu, mergi pe urma lor și deodată urma se întrerupe. Ca și cum animalul s-ar fi evaporat. Am bătut ulițe stranii, cu porți și ferestre ferecate, din spatele cărora nu răzbătea niciun zgomot. Nimeni nu vorbește cu inima deschisă despre cele ce se petrec dincolo de lac, dar toți depun mărturie că, într-adevăr, într-o bună zi, Ostrovelul Mic s-a scufundat, ca și cum n-ar fi fost, înghițit în adâncuri. Da, au fost cai duși, care duși au rămas pentru totdeauna. Da, în sat s-au văzut urme de lupi mari, care străbătuseră ulițele, toți în același sens, pentru a dispărea undeva, înspre Dunăre, și a doua zi, luna era înconjurată de nori sângerii, ca și cum duhuri rele ar fi îmbolnăvit-o. În anul acela a fost secetă grozavă, pământul crăpase de-ți intra călcâiul în el și soarele ardea peste câmpie, de cădeau păsările fulgerate din copaci.
Tufele Grecului
Pe o coastă, sus, în fața casei sale, un țăran de treabă, pe nume Niculae Pițoi, a arătat cu mâna spre malul celălalt al lacului, unde se află ruinele și dincolo de care se află Tufele Grecului, și mi-a spus așa: „Băiete, acolo, vară-iarnă, tot mereu e o pâclă care se iscă din pădure. Când pâcla coboară pe oglinda Cătăluiului, nici vita nu se-apropie de apă, peștii cei mari se lasă pe fund cu urechile desfăcute, iar corbii se duc peste câmpie. Atuncea nu-i om în sat sau animal să intre acolo, că dac-ar intra, n-ar mai ieși, și nimeni nu i-ar mai găsi în veci!”. Nu, nu vrea și nu poate să-mi spună ce-i cu vorbele astea despre femei bătrâne care fac acolo, la ruine, tot felul de vrăji, dar e adevărat, unii le-au văzut. „Și Domnița dezgropată?” „Păi, dânsa cică umblă pe-acolo, prin ceață. Ea a fost îngropată mireasă curată”, zice, „dar asta a fost demult taare. Cică mirele ei era un grec de la Silistra, pe care ea-l aducea cu puterile ei când voia. Grecul era prins cu vrajă de dragoste când era aici, dar când pleca, era însurat cu alta, de-a lui.” „Și?” Omul se leagănă de pe un picior pe altul în zăpada amestecată cu noroi, căci toate acestea le vorbim afară, sub cer. „Când a aflat, ea s-a îmbrăcat albă, în mireasă, și-a pus inelul de aur cu semne, și-a înfipt 17 ace de aur în păr și s-a omorât. S-a aruncat în lac și l-a blestemat. Cică el a venit atunci călare și a plâns-o, și a plâns-o, până când a răsărit busuioc la mormântul ei. Era cu mințile luate, vezi bine, că ea nu-și pierduse puterile după moarte, și atunci el s-a ridicat și a fugit în pădure. Nu s-a mai întors niciodată. Nimeni nu l-a mai văzut. De atunci, se numește pădurea Tufele Grecului și cam de pe-atunci au cam început să dispară animale acolo, dacă nu chiar și oameni, după cum am auzit.”
Tanti Lena
E îmbrobodită bine, cu un fel de halat ciudat pus peste pulovere groase, cu fața roșcovană și plină, cu picioarele înfipte în cizme înalte de cauciuc: „Mulți spun multe. Dar și mai multe nu le spune nimeni, că despre unele lucruri nu să vorbește așa, orișicând. Unele locuri au putere și dacă le vorbești, le împrăștii puterea.” „Dar busuiocul?”, întreb, „busuiocul care crește pe Ostrovel și la vechea mânăstire? Am auzit că-i bun pentru leacuri de dragoste.” Dă din cap, ca și cum i s-ar fi lămurit o chestiune importantă. „Păi, de ce nu zici așa?” Se apleacă puțin în față, ca și cum ne-ar putea auzi cineva. „Nu”, zice, „pe Ostrovel nu-i busuioc, acolo alunul e bun, că-și trage puterea din apă, și mai sunt niște mărăcini roșii, tot așa, care se usucă și se fac praf. Astea nu-s treburi de bărbați.” Tac, dar pe ea n-o rabdă inima să nu mai spună ceva. Alunul de pe Ostrovel se taie pe ascuns, fără să te vadă nimeni, ca un fel de nuia, și se pune la grindă sau sub talpa casei. Apără de duhuri rele, de vrăji, trimite morții în lumea lor. Așa. Mărăcinii-s de dragoste. O întreb de domnița îngropată în mânăstire. „Știu eu ce cauți. Ea, mireasa, e mama lor.” A cui? „Mireasa face și desface. Nu zic, a făcut și bine, da’ poate c-a făcut și rău, fără să vrea. Că puterile nu știu pe mâna cui intră, cum soarele nu știe pe cine bate. Luminează și pe bun, și pe rău, Doamne iartă-mă. Da-ți spun eu unde să te duci.”
Vrăji de dragoste
Pe vârful dealului, acolo unde vântul taie ca o mie de săbii, e o căsuță mică și dărăpănată, făcută din pământ și lemn. În stânga e o intrare atât de joasă, că trebuie să mă înclin într-o plecăciune adâncă pentru a intra. Casa e cu fața spre răsărit și spre lac. Înăuntru e un cuptor din pământ văruit. Pereții sunt joși și albi, cu oale și cratițe agățate de jur împrejur. Stau pe o laviță mică de tot. Geamlâcul e strâns în cercuri de gheață, la fel ca lacul, și aștept dintr-o clipă în alta să crape cu un țiuit.
Baba Tinca – așa îi spune satul – povestește cu o viteză extraordinară. Ochii ei albăstrii scapără, mâinile ei vorbesc, arată, împung aerul cu degetele, îl taie în felii.
Îi spun despre Porumbiță. Despre vrăji bulgărești, despre busuiocul pus să crească prin tigvă de șarpe, dincolo de lac, sub Tufele Grecului, și despre Mireasa îngropată în biserica vechii mânăstiri.
Baba Tinca mă privește pe sub broboada groasă o clipă, apoi zâmbește larg. „Copile!”, zice ea mai mult pentru sine. „Știe Porumbiță ce știe, dar nu știe bine. Să spui eu cum a fost, că cam îmi dau eu seama ce vrei să știi. Acolo a fost, peste balta Cătăluiului, curte de boieri, dacă nu de domni cumva, după cum se spune, c-a fost demult tare, nici bunica nu era născută când steteau pereții mânăstirii pe picioare și umblau călugării până-n marnea Dunării și mai departe. Mie mi-a spus socru-meu, Dumnezeu să-l ierte, că mânăstirea s-a surpat când a fost bunică-său copil, de la o tremurătură necurată de pământ. Dar ce spui eu acuma a fost mai demult. Cică Domnița asta care s-a omorât mireasă, nimeni nu știe cum a chemat-o, cică asta a avut mamă de lapte pe o bulgăroaică mașteră, de peste Dunăre. Și bulgăroaica asta de la care o fi supt ea, erea meșteră la farmece, știa ce nu știa pământul, toate din cer și din apă, toate plantele de leac și de dragoste. Și vrăjitoarea asta mai avea o fată, fata ei bună. Domnița a supt la țâța ei deodată cu fata și amundouă au învățat de la vrăjitoare câte-n lună și-n stele. Când s-au făcut din copile fete de măritat, zice din bătrâni că s-au certat pe grecul ăsta din Silistra. Amundouă îl iubeau pe el. Au făcut ele farmece, ba cu apă din baltă, ba cu busuioc de lună, ba cu bobii, toate păcatele le-au făcut. Se luptau pe grec. Cică venea grecul mâncând pământul la ele, ba la una, ba la alta, prin aer venea. Îi luaseră mințile și era ca nebun. Ele, surori de lapte la vrăjitoare, aveau puteri mari, lucrau cu necuratul. Azi așa, mâine așa, așa vrăji au făcut, că umblau duhurile rele în tot locul, puteai să le vezi și să le auzi cum se hlizeau pe deasupra. Călugării făceau slujbe, dar degeaba.” Baba Tinca tace o clipă, cu ochii înfipți în geamlâc, ca și cum ar socoti dacă să-mi mai spună ceva sau nu. Pare ceva grav. Se hotărăște. Vorbește aproape în șoaptă. „Acuma, unii spun că Domnița ar fi făcut un copil din flori, dar că a fost blestemat de cealaltă și a fost născut mort. Alții spun că umbla după ea un boier mare, s-o ia de nevastă, dar ea nu putea să-l lase pe grec la ailaltă. Ce-o fi fost, nu știu, dar necuratul și-a băgat coada. Și-atuncea, Domnița a făcut-o de necaz pe-aia. A suflat-o în fum de aur, cu vrajă mare.” Mă privește fix, ca să vadă dacă pricep grozăvia. „I-a prins la ailaltă sufletul în fum de aur și l-a dat diavolului! Grecul, care cică ar fi văzut pe necuratul luând-o, și-a pierdut mințile și cică și-acuma mai umblă prin crânguri, cu mințile pierdute, nu poate nici muri, nici trăi. Nici în cer, nici în pământ. Domnița s-a îmbrăcat în mireasă, s-a învelit cu mantie de aur și s-a înecat în Cătălui. Maică-sa bună a plâns până s-a dus la Domnul, curtea boierului s-a risipit în patru vânturi sub blestem, și ele, vrăjitoarele, una a fost îngropată cu alai în biserică, cealaltă afară, în cimitir. Cică grecul merge și azi, ba la una căutând-o, ba la cealaltă, și nu se găsesc niciodată unii pe alții, că de murit nu pot muri. Sufletul vrăjitoarelor nu-i primit la Dumnezeu, da-i alungat și de necuratul, și-atuncea ele umblă pe după lună, căutându-se. Pe urmă au venit turcii și-au prădat tot-tot, au spulberat piatră de pe piatră, numai mormântul Miresei nu l-au spulberat. Așa blestem de puternic a fost pus pe el și așa duhuri mari umblau pe-acolo de pază. La urmă, a fost cutremurătura de pământ și n-a mai rămas picior de om pe-acolo, numai ele, cu grecul lor, căutându-se.”
Geamlâcul e acoperit complet cu gheață. „Și-acuma?”, întreb. „Acuma, așa-i cum zice Porumbiță, crește busuiocul prin cap de șarpe acolo, și ăla-i pus în zi anume, că leacurile și vrăjile n-au moarte. Merg vrăjitoarele acolo să lege și să dezlege, le mai văd unii noaptea, pe toiege de alun. Eu zic că Mireasa e mama lor. Când au dezgropat-o ăia, la săpături, părea vie, cu inelul cu semne pe deget și acele de aur în păr.”
(Fotografiile autorului)
(Poveștile Bărăganului continuă și în numerele viitoare.)
Superb.