Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

O „afacere” în numele binelui – OPHORI Cosmetics S.R.L.

Români care au reușit

Crema de mâini OPHORI

Totul a început la un ONG din Brașov, care se ocupa de persoane cu dizabilități mintale, cu scopul de a-i ajuta să se integreze social și profesional, prin diverse activități de terapie ocupațională. Reușind să deprindă abilități minime de autogospodărire – de la călcat haine, până la prepararea hranei sau cumpărături diverse –, speranța tuturor era ca aceste persoane cu probleme să ajungă, la un moment dat, să-și găsească un loc de muncă.

„Pentru că activitățile clasice de terapie ocupațională aveau un nivel foarte redus de complexitate (colorat, tăiat cu foarfeca etc.), o mână de voluntari și terapeuți au gândit și au creat un mic atelier, de doar 10 mp, pe care l-au numit OPHORI. „Ne-am dorit ca acesta să fie o simulare a unui loc de muncă, unde beneficiarii apți aveau sarcini bine stabilite – proceduri, timp de lucru etc. Ideea era ca beneficiarii să se obișnuiască cu modul de funcționare a unui loc de muncă, sporindu-le acestora șansele de a se angaja”, spune Bogdan Dimciu, administratorul ­OPHORI Cos­me­tics SRL.

„Dacă facem o treabă excelentă, comunitatea ne va susține”

Gata de concurs

Acest atelier-loc de muncă a funcționat timp de trei ani, din 2017 până în 2020, doar pe bază de donații. Nimic din ce se producea aici nu era comercializat. Din păcate, în urma acestui experiment, un singur beneficiar a reușit să-și găsească un loc de muncă. Și atunci, pentru a-i ajuta și pe ceilalți să-și valorifice cunoștințele și abilitățile obținute deja în atelier, echipa de voluntari a decis să le creeze ei înșiși locurile de ­muncă.

– Cum s-a întâmplat asta?

– În 2020, ne-am separat de ONG-ul inițial și am creat OPHORI Cosmetics SRL, firma fiind una dintre primele întreprinderi sociale de inserție din județul Brașov și primul laborator de produse de îngrijire din România destinat creării de locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități. În prezent, majoritatea angajaților sunt persoane cu dizabilități. Am încheiat anul 2023 cu 11 angajați, dintre care opt persoane din grupuri vulnerabile.

– Produsele cosmetice nu au fost o alegere riscantă, pe o piață suprasaturată?

– Fiecare perioadă prin care a trecut OPHORI a venit cu alte provocări. Fiind un laborator social început de la zero, am avut posibilitatea de a trece prin toate etapele de dezvoltare a unei afaceri și a trebuit să fim permanent atenți să păstrăm echilibrul între integrarea profesională și rentabilitatea economică. OPHORI fiind, în practică, un SRL îmbinat cu un ONG, atât principiile economice, cât și cele sociale trebuie să existe în paralel. Nici unul dintre membrii fondatori nu a avut experiență antreprenorială anterioară înființării OPHORI, astfel încât nimeni nu a făcut o ana­liză a pieței de cosmetice. Nici acum nu facem așa ceva. Considerăm că, dacă facem o treabă excelentă, comunitatea ne va susține.

Cosmetice realizate manual

– Care este paleta de produse?

Cosmetice OPHORI

– Brand-ul OPHORI este împărțit în trei categorii: OPHORI Cosmetics – produse de îngrijire a pielii, săpunuri solide și lichide, creme de mâini și balsamuri; OPHORI Aromatics – produse pentru împrospătarea    aerului din încăperi, spray-uri și difuzoare cu bețișoare; OPHORI Professional – produse de curățare, respectiv detergenți pentru podea și pentru vase.

În acest moment, avem în producție aproximativ 30 sortimente, toate dezvoltate cu formule și proceduri unice, adaptate angajaților noștri. Faptul că majoritatea lor sunt persoane cu dizabilități ne limitează uneori diversitatea produselor pe care le putem realiza, din cauza unor proceduri potențial periculoase pentru aceștia.

– De ce aș alege să cumpăr și să folosesc produsele OPHORI, în detrimentul altora existente pe piață?

– Într-o emisiune TV, prezentatorul recomanda o Dacia Duster astfel: „Mașina asta e făcută în România, este ieftină, are tot ce trebuie. Românule, ce dorești mai mult?”. După același raționament v-aș răspunde și eu: produsele OPHORI sunt făcute în România, din ingrediente naturale, pe baza unor formule unice, testate în laboratoare specializate și realizate în condiții acreditate, care le garantează calitatea. Toate cosmeticele noastre sunt realizate manual, de către persoane cu dizabilități, iar fiecare produs cumpărat ajută la continuitatea unui loc de muncă pentru membrii vulnerabili ai comunității. Astfel, alegând să cumperi un produs OPHORI, obții beneficiile unui produs de excepție, contribuind, totodată, la integrarea socială a unor oameni cu probleme de viață.

30.000 de produse vândute anual

– Cine vă susține financiar acest demers social?

Bogdan Dimciu (mijloc) și echipa OPHORI

– În 2020, când am înființat OPHORI ca SRL, am beneficiat de o finanțare europeană, în valoare de 70.000 de euro, fonduri destinate întreprinderilor sociale. În prezent, cea mai mare parte a veniturilor provin din activitatea economică pe care o desfășurăm, respectiv, din comercializarea produselor noastre.

– S-a întâmplat să dați de dificultăți atât de mari, încât să vă fi dorit să renunțați?

– Încă din 2021, OPHORI se află în primele trei companii de producție de produse de îngrijire a pielii din orașul Brașov, având în același timp peste o sută de recenzii de cinci stele pe Google. În fiecare an, vindem peste 30.000 de produse, atât persoanelor fizice, cât și companiilor.

– Sunt mai multe bucurii sau mai multe tristeți, în viața de antreprenor în România?

– Succesul întreprinderii sociale de inserție OPHORI este măsurat prin numărul de angajați vulnerabili. Viețile persoanelor pe care le angajăm se schimbă în bine, prin faptul că au acces la venituri mai mari și posibilitatea de a învăța lucruri noi, precum și de a-și pune în practică abilitățile. Bucuria de a fi antreprenor este legată de potențialul ca activitatea desfășurată să aibă impact pozitiv în viețile oamenilor. Apreciem ajutorul oferit de comunitate, inclusiv de instituții ale statului, atunci când OPHORI a avut nevoie.

În prezent, ne desfășurăm activitatea în două laboratoare, de trei ani suntem în topul firmelor din Brașov din domeniul manufacturării de produse de îngrijire și am ajuns la un catalog de peste 30 de produse, vândute în zeci de mii de unități anual. Suntem primii care au deschis un magazin social într-un mall din România. Aceste rezultate sunt cu atât mai spectaculoase, cu cât rolul nostru este, încă de la început, de a crea locuri de muncă pentru persoane cu dizabilități. Tot din 2021, publicația organizației Social Economy Europe a recunoscut modelul de integrare socio-profesională OPHORI, ca fiind unul de bună practică.

O altă bucurie e aceea că două dintre produsele noastre se află acum în fazele finale de jurizare ale competiției European Natural Beauty Awards 2024, a cărei finală va avea loc în Suedia, în 9 octombrie 2024. OPHORI este singurul brand românesc care participă la această competiție. Nădăjduim ca toate eforturile noastre să fie recunoscute, mai ales pentru că avem onoarea de a ne reprezenta țara. Cu atâtea bucurii existente și așteptate, haideți să nu vorbim deloc despre tristeți!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian