Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Arta și inteligența artificială

• Ce spune Eugen Demetercă, director de imagine în TVR, despre arta făcută cu AI •

Am aflat, cei mai mulți dintre noi, despre această invenție uluitoare numită Inteligența Artificială. E o “minte” creată de om în plan cibernetic și utilizată deja pe scară largă de oricine are un computer sau un smart­phone. Intri pe ChatGpt, de pildă, pui o întrebare și obții răspunsul instant. Inteligența Artificială este folosită însă și în scopuri artistice. Eugen Demetercă, director de imagine în TVR, este unul din mânuitorii acestei noi forțe pentru a crea frumusețe.

De la filmări, la ture cu caiacul

Pe Eugen l-am cunoscut cu mulți ani în urmă, când venea la filmări ducând într-o mână trepiedul pus într-o husă, și camera Beta, în cealaltă mână. Contam pe el că se descurcă bine în condițiile de filmare din teren, de regulă solicitante. Nu-mi făceam griji că nu urcă dealul sau că fuge la mașină din cauza unei rafale de vânt. Să nu mai spun că am avut mereu încredere în ochiul lui: vedea ce trebuie, selecta imaginile relevante. Pare-se că tânărului director de imagine nu i-au fost de-ajuns ieșirile aproape săptămânale pe coclauri ca să filmeze pentru reportajele TVR. A vrut să fie și mai mult prezent în natură: a mers la cursuri de caiac pe Lacul Herăstrău. Apoi i s-au deschis în față toate porțile ascunse ale Deltei Dunării: “Toată via­ța o să-mi aduc aminte cum, de la o primă ieșire de două ore pe Herăstrău, de tatonare, am sărit direct la o tură în Delta Dunării, când am parcurs vreo 120 de kilometri în patru zile. Asta, în condițiile în care am cărat cu caiacul tot ce aveam nevoie pentru supraviețuire: echipament de cam­ping, apă, haine, mâncare etc. Am continuat, și bine am făcut, fiindcă din 2017 și până acum, n-a fost an în care să nu merg cu caiacul,    trei-patru ieșiri lungi, pe an, de la trei la cinci zile, prin sălbăticie”. Firește că astfel de ieșiri au fost tot atâtea ocazii de partide de… fotografiat. “Au fost o grămadă de momente frumoase, care s-au lăsat cu fotografii spectaculoase, am ajuns în locuri la care n-aș fi avut acces altfel decât cu caiacul și am cunoscut oameni fabuloși, cu care am rămas prieten”, precizează Eugen.

Peisaje fantastice

Asfințit cu fluturi

Marea surpriză pe care a făcut-o Eugen tuturor cunoscuților lui a fost însă o nouă pasiune, neanunțată, aproape bulversantă: arta asistată de Inteligența Artificială. A început să publice pe pagina sa de Facebook diverse tablouri cu peisaje și chipuri fantastice, parcă din altă lume. Omul pe care-l găseai mai degrabă pe teren s-a repliat în fața calculatorului, lucrând cu un instrument nou, invizibil, dar puternic. Mâna care ținea strâns padela a apucat mouse-ul. Ochiul care scruta stufărișul bălților privește acum un monitor aprins. Mintea care selecta imagini din afara ei caută acum în ea însăși imagini flamboaiante: “Eu am descoperit acum multă vreme că am o minte curioasă, așa că fac periodic incursiuni în afara cotidianului. Aceste incursiuni sunt exterioare, atunci când e vorba de film, fotografie ori caiac, sau interioare, atunci când folosesc instrumente digitale sau AI ca să materializez o idee din interiorul meu. De mic mi-a plăcut să desenez, motiv pentru care părinții m-au încurajat să merg la o școală de arte, în paralel cu școala generală. Acolo am studiat desen, pictură, sculptură, discipline pe care am continuat să le aprofundez la liceul de artă, unde am optat să-mi continui studiile. După terminarea liceului, am primit atestat pe grafica publicitară, dar, pentru că sunt un mare fan al tridimensionalității, am încercat și sculptura. Chiar dacă eram la secția de grafică, în taberele de la sfârșitul fiecărui an de liceu am fost “client” nelipsit la sculptură. Niște zeci de ani am avut o lucrare în lemn expusă în fața liceului. Acum nu mai este, căci timpul și-a spus cuvântul”. Atunci când a descoperit instrumentele digitale de creație, a lăsat creioanele, pensulele, șpaclul și dalta în favoarea mouse-ului și a tabletei grafice. Și-a împărțit timpul de creație între 2D, cu programul Photoshop, de pildă, și 3D, cu programe de “sculptură” digitală, cum sunt Zbrush, Lightwave, 3DStudioMax și Blender, mai nou. De la acestea și până la creația asistată de AI, pasul n-a fost mare: “L-am făcut mânat de curiozitate”. Sigur, nu e de ajuns să fii curios și gata, astrele se aliniază! Mai trebuie să și studiezi, să explorezi o lume necunoscută. Eugen s-a pus, așadar, pe învățat. A descoperit că Inteligența Artificială acoperă o gamă largă de instrumente digitale, fiecare cu aptitudini proprii: “În general, primul pas în lucrul cu AI-ul presupune un text, propoziții sau fraze prin care îi spui ce vrei să obții. Acest text se numește prompt, iar cu acest prompt începem și lucrul cu AI-urile care generează imagini. Procesul de lucru cu AI-ul nu e chiar atât de simplu pe cât pare la prima vedere. Și mai are un specific: când ajungi la un prompt bun, poți să generezi zeci sau sute de imagini cu el. Dar sunt oare toate acele ima­gini ce trebuie? Bineînțeles că nu! Și e rolul creatorului, al artistului, să aleagă cea mai bună lucrare dintr-o serie de generări, aceea care corespunde cel mai bine criteriilor artistice și tehnice (compoziție, culoare, tonuri, lumină, perspectivă linia­ră/cro­matică/atmosferică). Și aici intervine experiența creatorului, e momentul în care cunoștințele de istoria artei și gusturile formate în ani de studiu sunt esențiale. Lucrările din expozițiile mele de până acum au în spate zeci, dacă nu chiar sute de imagini care nu s-au calificat din varii motive. Omul e cel care lucrează cu AI-ul, și nu invers”.

Recunoaștere publică

Pictură cu AI

Cu multă muncă și tenacitate, Eugen Demetercă a reușit să devină cunoscut în plan public. Tablourile lui au, de acum, mulți admiratori. A fost invitat special la sesiunea de comunicări științifice a Universității Hyperion, a fost invitat al “Fundației Regale Margareta a României” și al “Fundației pentru Tineret a Municipiului București”, precum și la multele ateliere făcute împreună cu Revista “Știință și Tehnică” în București și prin țară. Eugen este convins că viitorul aparține Inteligenței Artificiale: “Inteligența Artificială și-a făcut loc de relativ puțină vreme în viețile noastre, motiv pentru care nu foarte multă lume știe să lucreze cu ea și să o folosească în viața de zi cu zi. Dar oare așa va rămâne? Dacă e să ne uităm către ce se duc cei mai mulți bani în acest moment, o să observăm că partea leului e direcționată către dezvoltarea Inteligenței Artificiale. «Partea leului» înseamnă miliarde de dolari, iar planurile pentru viitor ale companiilor mari prevăd sume și mai mari. Google, Microsoft, Nvidia, Adobe, Amazon, Alibaba și multe alte firme toarnă mulți bani în această direcție, de frică să nu rămână în urmă. Căci da, putem vorbi de o «cursă a înarmărilor» când e vorba de AI. Dacă nu se schimbă ceva dramatic în lumea în care trăim, viitorul nostru va fi din ce în ce mai strâns legat de această tehnologie revoluționară. E musai să începem să o folosim, iar pentru asta trebuie să învățăm. Dar cum să înveți ceva ce nu se predă la școală? De pe internet sau de la cineva care știe, așa ca mine. Da, predau și cursuri de grafică & muzică asistată de Inteligența Artificială. Și fac asta pentru că sunt conștient de faptul că e nevoie ca elevii de azi să intre cât mai repede în contact cu AI-ul și să știe să-l folosească cât mai bine. De ce? Pentru că în viitorul apropiat, diferențierea pe piața muncii se va face între cei care știu să lucreze cu AI-ul și cei care nu știu. Bine, această separare se face deja iar justificarea este în eficiență”. Eugen a tipărit recent calendare 2025 cu tablourile lui realizate cu ajutorul AI. Acestea vor atârna pe pereți în multe case, în noul an. Preocupările acestea dau seama despre cum a evoluat România în ultimii 20 de ani. Când mergeam pe atunci la filmări pe dea­luri cu Eugen, cred că nu aveam calculator acasă. Aveam sigur telefon cu taste. Acum, nu numai că vorbim de Inteligența Artificială, dar au ajuns, unii din noi, să o utilizeze pentru a crea frumusețe.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.