Medicină magică
Noii cei Mari sunt un leac popular vindecător de boli grele. În lumea satului Maramureșean nu se vorbea despre el decât în șoaptă, și nu existau decât rari bărbați care se încumetau să-l prepare, expunându-se unui pericol cu bună știință, în schimbul vindecării celui bolnav. Într-un sat, era cel mult un singur asemenea vraci, dar uneori, abia de aflai unul la șapte sate.
Vraciul

Ce făcea vrăjitorul? Pleca de acasă când „se zăré de ziuă”, primenit, nemâncat și nevorbind cu nimeni, înarmat cu nouă linguri mari de lemn, un cuțit de aramă și o oală mare de lut cu cerc ori o cofă de lemn. Ținea postul negru, postul tăcerii și se ruga tot timpul drumului. Un om pur intră într-o lume nouă, care înseamnă lumea începuturilor, conținând toate darurile și puterile înnoitoare ale vieții. Pentru că lumea se naște în fiecare zi.
Rețeta
În 1985, am auzit prima relatare despre Noii cei Mari de la mama mea, Luchiana Făt.
„Noii cei Mari să ieu cu nouă linguri mari de lemn din nouă vaduri – pă unde trec carăle – din nouă furnicare cu furnici, din nouă moșâroaie de cârtiță și din nouă feliuri de lemn câte-o crenguță. Trebe o oală mare de lut cu cerc. Cu aceie pleca la adunat să încapă tăte. Și umbla până cătă asfințit. Lua câte nouă linguri de apă din nouă vaduri și dacă pierdea o singură lingură, murea omu’. Cât umbla și lua și băga înlăontru, în oală, nu grăie cu nime. Și era tare scump vrăjitoriu’. Cât o zî de coasă (cea mai plătită muncă) îi plăteau oamenii. Zâceau că dacă nu-i plătit, nu-i primit.”
„În apa ceie din oală punea din mușuroi lut cu furnici, bețâșoare mici, de-acele cum duc furnicile-n gură; apoi lua lut din nouă moșâroaie fără furnici (argilă), apoi crenguțele. Și tăte le puné laolaltă. Ș-apoi da la om să beie în nouă zile câte-o lingură de apă de-aceie și-i descânta. Da vezi, io descântecu’ nu-l știu. În el era tătă forța.”
Descântecul

După câțiva ani, am auzit și descântecul. Cea care-l știa era nora ultimului bărbat care mai adunase Noii în Desești. Socrul ei murise de mult. Înainte să moară, știind că nu are voie să ducă această mare vrajă în mormânt, a tot încercat s-o lase unui bărbat, numai că niciunul nu se arăta dispus s-o învețe. Cel care nu se dezleagă de o taină pe care o deține nu poate să moară sau nu-l „primește” pământul. Așa s-a făcut că atunci când și-a simțit sfârșitul, bătrânul i-a încredințat descântecul nurorii sale, Ioana, peste vâlceaua de la poartă, stând el în curte și ea în uliță. Iată relatarea:
„Cât umbli după ele, nu grăiești nimic și nu mănânci. Nu grăiești nimic până nu descânți omul pentru care ai umblat și ai adunat Noii. Zâci: «Să luară, să dusără/ De la casă, de la masă/ Mândră și frumoasă/ Grasă, sănătoasă/ S-o dus până la miez de miez de cale/ S-o-ntâlnit cu nouă muroi, nouă muroaie/ Nouă deochitori, nouă deochitoare/ În față o săgetat/ În strai de moarte o lăsat/ Nu te cânta, nu te văieta/ Că io cu un cuțât de aramă ț’oi descânta/ Înapoi Beteșâgu’ ț’oi îndărăpta/ În mare duce-l-oi/ Ș-acolo țâpa-l-oi/ Acolo să pieie/ Acolo să răspieie/ Ca roua de Sfântu Soare/ Ca ștoptitu în cărare/ Ptúu!». Apoi se stropește omu’ și-i dai să beie o gură de apă din oală! Leacu îi bun pentru Baiu-cel-Rău și la dediochi.”
Magia

Adunând Noii, vindecătorul întoarce tot răul provocat de boală până la momentul zero, când ea nu exista. În vasul său, vrăjitorul a încropit în mic o lume nouă, curată, perfectă, în care nu există boală, disperare și moarte, integrându-se și pe sine în ea, fiindcă el este creatorul, capabil să treacă prin sufletul și trupul său suferința și boala celui pentru care a plecat în Călătorie.
Noii cei Mari sunt o culme a gândirii arhaice populare și a iubirii de semeni. Dacă medicina modernă ar privi spre medicina magică și fiecare medic ar trece prin sine suferința bolnavului, n-ar mai exista pe lume nicio boală incurabilă, ci numai Speranță fără de moarte, Speranța fără de care viața nu poate fi.