
În ciuda pandemiei, „Gala Hop”, eveniment anual dedicat tinerilor actori, are loc și anul acesta. Între 3 și 6 septembrie, „Sala Amfiteatru”, de pe acoperișul Teatrului Național din București, îi găzduiește pe cei care visează să devină nume de referință ale scenei românești. Directorul „Galei Hop” este marele coregraf Gigi Căciuleanu.
„A fi animator înseamnă pasiune”
– Gigi, ești deja la a doua ediție a „Galei Tânărului Actor”, în calitate de „guru” pentru foarte tinerii tăi colegi. Ce le-ai cerut să pregătească anul acesta concurenților?

– Nuuuu, în niciun caz „guru”! Am ezitat mult înainte de a accepta și anul acesta să fiu nu doar director artistic ci, mai degrabă, un animator al „Galei Hop”. A fi director este o funcție. A fi animator înseamnă PASIUNE. Tocmai pasiunea care mă stăpânește de-o viață, pentru ceea ce mișcarea este și poate fi!, ca artă. Dar și ca meserie. Ca MEȘTEȘUG. Mă bucur și de faptul că acest an coincide atât cu aniversarea a 30 de ani de când am avut posibilitatea de a mă reîntoarce și a re-exista în țara unde m-am născut, cât și cu celebrarea celor trei decenii ale UNITER, căruia, din suflet, îi urez la mulți ani!
– De ce ai ales texte din Shakespeare, ca punct de pornire pentru concursul din acest an?
– Oricare din textele lui Shakespeare este o bijuterie. Texte minunate, de o valoare nu doar teatrală, ci și poetică. Metaforă pură! „Duduind” de psihologie și filozofie. De un fel de a gândi viața, proprie atât marilor filozofi, cât și înțelepciunii omului trăind din pulsațiile Pământului, familiară și unui Cioran, și unui Păcală. Iar mișcarea, mai ales cea scenică, este în primul rând o trăire filozofică a corpului. Dansul a fost existențial cu mult înainte de a se fi inventat termenul… Înainte de toate, ne spune Biblia, a fost Verbul. Verbul-vorbă care este și verbul-Predicat, Mișcare. Vibraţie. Big Bang? Dansul lui Shiva născător (și născocitor!) de lumi.
– Ție îți place să îi numești pe actorii cu care lucrezi „dans-actori”. Ce este un dans-actor?
– A fi DansActor este un apanaj al celor care lucrează cu mine. În teatrul (meu) coregrafic este loc pentru interpreți venind din coregrafie, dar și din teatru. Este vorba de a-i aduce pe interpreții spectacolelor mele la un numitor comun. De unde și termenul de DansActorie. Când lucrez cu un dansator „de meserie”, încerc să-l fac – nu doar să gândească, dar să ȘI „actueze” ca actor. Când lucrez cu un actor, procesul este reversibil și tot atât de activ. Exemple? Lari Giorgescu (actor), interpretându-mi duo-uri cu Rasmina Călbăjos (dansatoare). Ori Ana Vișan (balerină) cu Bogdan Iacob (actor). Exemple sunt multe. De altfel, acest proces de „contopire” a început de atunci de când la facultatea de teatru s-a înființat o secție de coregrafie. Și numeroși sunt cei care, pornind de la dans, au simțit nevoia de a se „înscrie” apoi la actorie. Probabil spre a se „completa”! Țin, totuși, să precizez, că nu este în intenția mea să „fabric” DansActori prin intermediul „Galei Hop”. Ceea ce mă pasionează este să reușesc să-i … pasionez pe actori pentru arta mișcării.
– Ai spus cândva că un trup frumos este un trup inteligent. Cum explici asta și care este legătura dintre inteligență și frumusețe?
– Atunci când o gazelă fuge cât poate de iute, alergată fiind de tigru, ambele lor corpuri sunt în primul rând inteligente. Inteligența pe care ți-o cere, dar ți-o și conferă jungla. Nu din întâmplare, „Cartea junglei” (de fapt o fabulă a lumii în care trăim) a fost imaginată de Rudyard Kipling, același filozof care a scris minunatul poem: If (Dacă). „… If you can trust yourself when all men doubt you…”
Aș putea califica Dansul, printre alte atâtea definiții, ca fiind nu numai o artă a vieții, ci și un meșteșug al supraviețuirii. Duse, și arta, și meșteșugul, la extremă. Atunci când dansezi (am în vedere a dansa, și nu a dănțui), o faci din tot corpul, cu întreaga-ți făptură, fără a-ți precupeți câtuși de putin forțele. Abia când ajungi la capătul puterilor și în măsura în care poți depăși acest stadiu, mișcarea devine DANS.
Acestea fiind zise, bineînțeles că nu este în intenția nimănui să-i transforme pe actrițe/actori în balerine/balerini. Dansul și teatrul sunt două arte bine definite și de sine stătătoare. Dacă însă un actor își poate stăpâni corpul, se pricepe a-l struni și a-l pune în slujba artei sale, acest lucru nu poate decât să-i confere un mare plus. Actrițe mari, ca Gina Patrichi, nu au ezitat să lucreze cu Miriam Răducanu. Nu numai în ceea ce privește mișcarea, ci chiar esența rolurilor grele pe care le aveau de rezolvat.
„Miriam Răducanu mi-a fost și inițiator, și catalizator”
– Acum ești mentor pentru tânăra generație. Cum ți se pare asta?

– Nu sunt și nici nu doresc să fiu mentorul nimănui. Dacă pot fi catalizator, sunt fericit. M-aș considera mai degrabă ca fiind un „dătător de chei”. Chei pe care, cu sudoare de frunte și trup, cu stors de creieri și împunsături în inimă, le-am „dibuit” și fabricat. Chei pe care cei cu care îmi este dat să lucrez nu au altceva de făcut decât să le preia. Pe ideea: Cheița mică descuie poarta mare.
– Dar care au fost mentorii tăi?
– Le datorez foarte mult tuturor profesorilor mei. Nu numai maeștrilor de dans de la București sau Moscova, dar și celor de literatură, gramatică, istorie, matematică… celor de „cultură generală”, cum se obișnuia să fie numiți.
Miriam Răducanu, o pe cât de mare artistă, în afară de orice normă, pe atât un pedagog de excepție, mi-a fost și inițiator, și catalizator. Am trăit adolescența alături de Miriam, așa cum caligrafii japonezi își fac ucenicia trăind pe lângă maeștrii lor. De aceea o consider pe Miriam nu doar ca pe o Maestră, ci fiind: o MĂIASTRĂ. Cu un ochi spre Brâncuși, cu care Miriam este fără doar și poate înrudită artistic. Consider că alături de Miriam am fost „inițiat” nu numai în ale dansului, ci în general, în ale Artei moderne și contemporane: pictură, sculptură, muzică, desen…
„Universitățile mele”
– Când trebuie să intervină ruperea cordonului ombilical dintre ucenic și maestru?

– Oricând și… niciodată. Cu Miriam, viața ne-a despărțit fizic. Sufletește nu va reuși să o facă nimic, niciodată.
– Cum a fost acest moment al ruperii de mentor pentru tine?
– Dacă acest moment ar fi fost să existe, l-aș plasa, cred, atunci când mi-am semnat prima coregrafie. Pe care am dansat-o în sala de sport a Institutului de Arhitectură din București, cu prima mea mică trupă, alcătuită, în afară de mine, din Ruxandra Racoviță, Sonia Dumitrescu și Dan Mastacan ca DansActor (atunci s-a născut, chiar dacă nu l-am numit, ideea acestui concept). Coregrafia se numea Voci. Ulterior, varianta de Duo, cu Ruxandra Racoviță, mi-a prilejuit primul „premiu I” la Concursul Internațional de Coregrafie de la Köln, în 1971. De fapt, coregrafie, ca „materie”, am învățat făcând-o. Întâi la Essen, în Germania, unde Pina Bausch mă angajase ca „gast dozent (profesor invitat) de dans contemporan”, ceea ce era „contra naturii”, eu venind din Est, iar dansul contemporan era și rămâne conotat ca o exclusivitate a Vestului, și unde Pina, fiind deja cu un picior la Wuppertal, mă lăsase cu compania ei, „Folkwang Ballet”, unde mi-am „făcut mâna”, creând pentru interpreți ca Susanne Linke, Catherine Denisot, Carlos Orta, primele mele piese cu dansatori occidentali. Apoi, timp de 5 ani, am fost director și coregraf titular al trupei de dans înființate de Rosella Hightower, la „Grand Théâtre de Nancy”, în Franța, o țară unde m-am și stabilit de atunci. Acestea pot spune că au fost, preluând celebra expresie a lui Maxim Gorki, „universitățile mele”.
– De-a lungul vremii ai dansat alături de nume uriașe ale baletului mondial. Ai amintiri pe care ai putea să ni le împărtășești?
– Pina Bausch dansând… Era în perioada în care dansam în același spectacol, la Essen sau prin turnee (Anglia, Olanda…), Pina pe „ale ei”, eu pe „ale mele”. Mă văd ca acum, stând în culise, aşteptând să-mi vină rândul. Scena era mai ridicată, ca un fel de estradă față de culise. Deci: stau cu coatele pe acea parte de estradă ascunsă publicului, cu bărbia în pumni, cu ochii pironiți la scenă și văd picioarele Pinei în prim-plan, corpul ducându-i-se la nesfârșit în sus, ca atunci când privești un turn de jos. O lume întreagă – în acel trup care începea de la tălpi. Nu se poate descrie prin cuvinte emoția pe care am resimțit-o și pe care până astăzi o port în mine, vibrând în acele călcături de dinozaur îngeresc. Mai târziu am scris și un text inspirat și din acele momente intim apocaliptice… Dacă e timp, ți-l spun la sfârșitul acestei discuții.
„Tata rus, mama rus, numa Ivan-moldovan”…

– Să revenim la biografia ta neartistică. Familia ta e un „melting pot”. Poți să ne povestești despre ea?
– Mama mamei, rusoaică născută la Petersburg (Kliuciariov), s-a căsătorit foarte tânără, cu un moldovean din Basarabia (Sârbu), unde a dat naștere numeroșilor săi copii. Mama lui tata: grecoaică get-beget (Apostolopulos), căsătorită cu bunicul (Kaciulkov), rus de origine greacă. Cu moșia Blîndești, peste Prut. În familie era o vorbă: „Tata rus, mama rus, numa Ivan-moldovan”… Aș vorbi de părinți, de bunici, de străbunici în termeni de sevă de arbore. De altfel, și genealogia se definește ca o plantă cu rădăcini ramificate, luându-și puterile din negurile pământului. Am mai tot spus-o: viața a vrut să călătoresc cu o valiză plină cu ale mele rădăcini. Este din păcate (sau din fericire) soarta a din ce în ce mai multor oameni care se văd nevoiți să se dezrădăcineze. E trist atunci când gândim pământul ca fiind un sol cultivabil. Dar dacă îl gândim ca pe o planetă, atunci rădăcinile se duc în cer. Ca și ramurile…
– Am fost împreună în Basarabia, în satul strămoșilor tăi. Școala satului poartă chiar numele unui astfel de strămoș. Cine era și de ce școala satului îi poartă azi numele?
– Străbunicul sau chiar stră-străbunicul este poetul care, primul, a îndrăznit să scrie nu în rusă, ci în limba română, cu caractere latine: Ioan Sârbu. În Basarabia, care făcea atunci parte din imperiul rus. De unde și venerația localnicilor, care au botezat liceul cu numele său. Tot dânsul a construit bisericuța din satul Măscăuți, de unde este originară și mama.
Un alt strănepot, fratele mamei, unchiul meu, Sergiu Sârbu, cunoscut la Alexandria, după plecarea silită din Basarabia, ca „Domn Profesor”, unde aproape tot târgul îi fusese elev la materii atât de diferite precum gramatica, literatura, latina, matematica, l-a moștenit ca poet. Scria versuri în română, rusă, franceză, latină… Doamne, dacă cineva, cândva, ar avea ideea și posibilitatea de a le publica…
– Locuiești la Paris. Simți acel oraș ca pe un spațiu sau ca pe o stare de spirit? Cum arată Parisul lui Gigi Căciuleanu?
– Parisul este orașul lui Enescu, Cioran, Brâncuși, Modigliani, Picasso, Dali, Ionesco… Sunt fericit că este și orașul meu.
– Te exprimi prin dans, actorie, poezie, desen… Pari un suflet pentru care artele sunt prea puține. De ce dans? De ce teatru? De ce poezie? De ce desen?
– Sunt, toate, ramuri ale unei aceleiași arte: cea de a trasa linii, de a lansa semne, de a codifica lumea (sau a o dezlega) prin metafore.
– Care este locul pe care îl iubești cel mai mult pe lume?
– Depinde cum definim noțiunea de „lume”. Pentru mine nu există fericire mai mare decât aceea de „A FI” (în sensul shakespeare-ian), cu toată ființa mea, într-un teatru. Pe scenă.
– Cât de tare ți-a destabilizat pandemia, prin care trecem, viața?
– Eu cred că pe mine mai degrabă mă re-stabilizează… Mi-a dat timp. Acestea fiind zise, ar cam fi vremea ca această porcărie să se termine!
– Cum ai traversat această perioadă? Cu ce ți-ai umplut timpul?
– Ca întotdeauna, de când mă știu: „dus cu pluta”.
– Când revii la lucru și cu ce ne vei mai uimi?

– Se va reveni la „normal” atunci când Doamne-Doamne o va dori și în felul în care El o va dori. La mine, până una-alta, urmează, în noiembrie, un nou spectacol, la Paris, cu o dansatoare (formată printre alţii de mine și de Ruxandra Racoviță), Fabienne De Bastiani, alături de un Clovn-Actor (termen inventat tot de mine): „Arlequin et la Ballerine”. Tot în acea perioadă, îmi vor apărea la Paris două volume de poezie. Care, de fapt, tot spectacole sunt. Și fiindcă veni vorba, iată și poemul de care pomenisem înainte, pe care inițial îl numisem „Dansatorul”, dar căruia cred că i-aș zice, mai degrabă, DANSÂND:
Şi animal Şi înger Drac Pasăre sfântă
Călcând ba pe pământ Ba prin noroi de cer
Oglinda dinăuntru Mă-nfruntă Mă frământă
O febră mă încântă Cald Rece Foc Sau Ger
Împărat Măscărici Ori clovn Și spectator
Ba servitor-stăpân Ba dictator-vasal
Între curaj Şi frici de fragil corp astral
Un pas după un altul Un val după alt val
Mă duc Și mă aduc Prin amintiri și dor
Contaminat de soare Înnebunit de lună
Alunec pe gheţuşul atâtor primăveri
Nimica altceva nu vreau să povestesc
Decât că mă evapor de-o flacără nebună
Pe graiu-mi păsăresc Venit de nicăieri
Marionetă, Da! Dar şi păpuşar-sforar
Din inimă-mi prin trup altfel se scurge vremea
Decât la cei din jur Ce harnică mi-e lenea
Şi cât de grea-i povara unui moment cu har
Gigi Căciuleanu: „Ma nuit avec Nijinski” (Noaptea mea cu Nijinski) Espace Acteur – Paris