
Apele sunt strâns unite de puterea Duhului Sfânt, încă de la facerea lumii. Biblia ne spune, încă din primul ei capitol, că „La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul și pământul era netocmit şi gol. Întuneric era deasupra adâncului şi Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor.”(Geneză I 1-2). Apa a fost, așadar, încă dintru începuturi, leagăn al vieții, pentru trupurile noastre, și un vas al harului dumnezeiesc. Și în tradiția poporului nostru apa e un principiu al forței dintâi, pe ea se duce răul, devale, în descântece, și binele vine cu apă neîncepută. Neamul nostru a simțit forța dumnezeiască a apei, și de aceea, în fiecare an, pe 6 ianuarie, credincioșii așteaptă răbdători pogorârea Duhului Sfânt asupra apelor, iar apoi iau acasă Agheasma Mare, pentru a-și sfinți nu numai trupul, ci și casele, ogoarele și animalele din bătătură. Părintele Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității din București, este un dascăl foarte atent la această simțire a poporului. S-a hrănit din ea toată copilăria, petrecută într-un sat din Bărăgan, iar la maturitate a știut să se aplece asupra ei cu dragoste și evlavie. De aceea, dialogul nostru despre praznicul Bobotezei a plecat chiar de aici, de la iubirea smerită pe care părintele o are pentru datinile țăranului român.
„Când venea Boboteaza, satul era într-o atmosferă sfântă”
– Părinte Constantin, aș vrea să începem cu o evocare. Știu că ați crescut într-un sat de câmpie și aș vrea să vă întreb cum era ziua de Bobotează? V-au rămas în amintire chipuri, scene, miresme?

– Port în mine o amintire foarte frumoasă, curată, sfântă, a acelor vremuri, ce mă hrănește și astăzi. Albești, satul copilăriei mele, un sat mic din Bărăgan, este chiar raiul pe pământ. E un sat vechi, pomenit pe vremea lui Mihai Viteazu, care număra, în vremea copilăriei mele, mai puțin de 300 de familii. În casa părinților mei, Pătrașcu și Maria, ca al cincilea și ultimul copil, am fost părtaș unei vieți simple, curate și rânduite în cel mai sănătos etos creștinesc, discret, fără vorbă multă, dar ferm și statornic așezați în viața cu Dumnezeu. La noi în casă nu se vorbea de rău despre nimeni. Lucrul acesta se datora tatălui meu, care era întruchiparea bunătății și a discreției, purtându-se cu toată lumea la fel de frumos. Când venea Boboteaza, satul era deja într-o atmosferă sfântă – nu găsesc alt cuvânt mai potrivit – un fel de vrajă, o cumințenie a oamenilor, o liniște, o tăcere din altă lume. Serile acelor zile parcă ascundeau în ele o taină. Oamenii parcă simțeau sfințenia timpului și își reglau și vorba, și călcatul, în consecință. Așa mi-a rămas mie în minte. Sensibilitatea copilului din mine – pe care, vai, am pierdut-o în întregime – mă ajuta să dau dimensiuni cosmice și locurilor, și lucrurilor. Satul întreg, așa adunat cum era, intra în atmosfera de sărbătoare, pe care nimeni nu îndrăznea să o tulbure. Când eram eu copil, începutul satului era în locul unde era biserica. De acolo plecau cetele de colindători în ajunul Crăciunului sau flăcăii cu plugușorul de Anul Nou. De acolo pleca și Părintele cu botezul.
– Îl așteptați?

– Lumea era în febra așteptării încă de dimineață. Părintele copilăriei mele a fost Radu Ciurea, un preot înalt ca bradul, elegant, discret, cu călcătură domoală dar apăsată, cu vorbă puțină, dar fermă. Făcea parte din ultimele generații de preoți formate înainte de război, cu o cultură bisericească foarte solidă. Insufla mult respect. Îl așteptam cu poarta deschisă la curte. Din când în când, ne trimitea Mamarea Lambra (bunica ce stătea cu noi) sau mama, să vedem pe unde a ajuns preotul, să nu ne surprindă, cumva, pe picior greșit. Părintele intra în curte, însoțit de dascăl întotdeauna, și începea troparul: „în Iordan botezându-te tu, Doamne…” Ușa casei era larg deschisă, noi eram toată familia așezați în rând, începând cu tata și terminând cu cel mai mic copil. Părintele stropea cu agheasmă mare toate camerele, apoi ne stropea pe fiecare pe cap, și noi îi sărutam crucea și mâna. La sfârșit, se adresa lui tata, cu o vorbă de complezență: „Pătrașcule, e bine, e bine! Așa! Așa!” și pleca fără întârziere. Astfel străbătea tot satul, cu epitrahilul de gât, cu crucea într-o mână și sfeștocul de busuioc în cealaltă. Dascălul venea întotdeauna în urma lui, la un pas-doi, ținând căldărușa cu agheasmă. De ce atunci mi se părea că lucrurile au o dimensiune cu totul aparte? Simțeam că se întâmplă ceva deosebit, deși nu puteam spune ce. Acum retrăiesc parcă în ochii nepoților mei surprinderea cu care mă privesc cum le sfințesc casele, în ziua de Bobotează.
Apoi, tot ca pregătire pentru Bobotează, era postul din ajunul ei. După ce ne înfruptaserăm zile bune din toate bunătățile, postul aspru făcea să fie ziua tare lungă. Aveam să mâncăm abia a doua zi la prânz. În fine, ziua Bobotezei era cu totul specială. Mă fascinează și acum imaginea adunării satului întreg, la Bobotează mai mult parcă decât la orice altă sărbătoare. Rămâneau acasă doar bătrânii neputincioși, bolnavii și copiii mici. Slujba era lungă, nesfârșită. Mergeam cu tata de dimineață și mă așezam undeva între strană și altar. Acolo era locul tatei. În față erau bătrânii satului. Ce-mi aduc aminte erau cântările lungi, intonate de Nea Gheorghe, dascălul bătrân, și de fiul său, Nea Ion, dascălul tânăr. Amândoi aveau școală de cântăreți și știau cântarea bisericească predată înainte de război. Îmi mai amintesc că la marile sărbători, Părintele Radu cânta în sfântul altar axioanele respectivelor praznice, cu voce bună, apăsat, rar, intonând cu exactitate notele. Era un moment special. Când mai târziu m-am făcut preot, tata și mama așteptau să cânt și eu axionul la praznice, dar nu le-am făcut această bucurie. Am fost timid și n-am ajuns să cânt niciodată ca Părintele Radu Ciurea.
„Coboram la fântâni cu cântare molcomă, ce se pierdea în văzduh”
– Slujba de sfințire a apei cum era? Se făcea în afara bisericii, ca acum?

– Întotdeauna plecam în procesiune, deși, pe vremea aceea, iernile erau grele. Era ger, ger cumplit, uneori, de crăpau pietrele, cum se spune. La Bobotează, gerul iernii atingea vârful, de unde și cunoscuta expresie „Gerul Bobotezei”. Crivățul așeza uneori zăpada în troiene mai mari decât casele. Mi-aduc aminte o iarnă în care toate gardurile care separau gospodăriile oamenilor și delimitau drumurile erau acoperite în întregime de zăpadă, încât mergeam la Mama Anica – sora cea mai mare a mamei – care stătea pe cealaltă stradă, direct prin curțile oamenilor. Pentru sfințirea apei celei mari se mergea devale, la fântâni. La vremea aceea nu aveam apă în sat. Erau două grupuri de fântâni, unul în partea de nord, cu vreo cinci-șase fântâni, care era și cel mai aproape de biserică, iar altul în partea de est. Toate fântânile erau cu cumpănă și cu găleți de lemn. Aveau apă diferită. O fântână era de băut, alta avea apă bună de fiert fasolea, alta era pentru animale… De la biserică, după liturghie, se forma o procesiune frumoasă, cu prapurii în frunte, urmați de părinte, cântăreți, bătrâni, gospodarii satului și apoi de toți ceilalți. Coboram la fântâni încet și cu cântare molcomă, ce se pierdea, din când în când, în văzduh. Noi, copiii, ieșeam un pic din rânduială, fie alergând înainte, fie rămânând în urmă, dar neimpietând cu nimic sfințenia momentului. Păstrez în minte o neștearsă imagine a bătrânelor satului, cu fețele albe, brăzdate de trăsături adânci. Pe cap purtau broboade mari, negre, cu care se înfășurau.

Lunca Călmățuiului era o întindere nesfârșită de zăpadă. Bătea, de obicei, vântul care o spulbera. Ajunși la fântâni, se făcea slujba sfințirii apei celei mari, care dura iarăși foarte mult. Lumea se așeza de jur-împrejurul mesei unde slujea Părintele. Mă ridic cu ochii minții deasupra acelei mulțimi adunate la praznicul Botezului Domnului și văd lumea adunată înaintea lui Dumnezeu, cu simțul sfințeniei momentului. Ce timpuri! Ce lume! Luam apa proaspăt sfințită în sticle cu busuioc. După terminarea slujbei, ne grăbeam să ajungem acasă, unde mai așteptam ca tata să stropească cu Agheasmă Mare toate animalele, vaca, oile, găinile, gâștele și grajdurile. Totul se stropea cu agheasmă. Masa de Bobotează era la fel de bogată ca masa de Crăciun, cu tobă, cu sarmale, cu friptură, cu cârnați și celelalte. Înainte de a mânca, luam toți Agheasmă Mare, de trei ori, făcându-ne semnul Crucii. Masa de Bobotează, ca și aceea de Crăciun, se desfășura în atmosfera aceea sfântă – e cel mai potrivit cuvânt. Aveam să retrăiesc atmosfera aceea mult mai târziu, în trapeza mânăstirilor, când se intra la masă, imediat după slujba Dumnezeieștii Liturghii, și masa se desfășura parcă în cadrul slujbei, oricum în aceeași atmosferă.
– S-a schimbat praznicul Bobotezei față de anii copilăriei?
– Nu știu și nu pot să spun dacă s-a schimbat în vreun fel Boboteaza. S-a schimbat, sigur, percepția mea. Deși am devenit preot, din mila lui Dumnezeu și pentru credința părinților mei, nu cred că am pătruns mai mult decât în vremea copilăriei în taina acestor zile. Sunt sigur că la vârsta copilăriei, tocmai pentru că suntem mai curați și mai nevinovați, suntem mult mai receptivi la cele dumnezeiești, mult mai deschiși. Pentru mine s-au schimbat scenografia, contextul. Fiind preot la oraș, mi-au lipsit întotdeauna satul, lumea satului, care mi s-a părut a fi fost mai simplă, mai aproape de autentic și mai completă, mai bogată. Sunt foarte convins de faptul că gradul de cultură ne îndepărtează de miezul vieții, care se trăiește în simplitate, fără prea multe explicații și speculații.
„Botezul Domnului în Iordan are implicații cosmice”
– Părinte Constantin, de ce acest praznic al Botezului Domnului este atât de important pentru biserică, încât îi consacră, practic, două zile, și îl pregătește prin post?

– Cred că ceea ce a făcut să pătrundă adânc în sufletul oamenilor această zi este faptul că primesc spre împărtășire Agheasma Mare, apa sfințită. Ei simt că primesc spre împărtășire ceva foarte sfânt, foarte dumnezeiesc, cu putere mare, au simțul că cel mai important lucru care se întâmplă când vin la Biserică este că se împărtășesc, într-un fel sau altul, de sfințenia și binecuvântarea lui Dumnezeu, că primesc ceva de la Dumnezeu care le face bine, le dă sănătate și spor în viață. După Sfânta Împărtășanie, Agheasma Mare este cea mai prețioasă. O explicație poate fi și aceea că o vreme îndelungată credincioșii au stat departe de Sfânta Împărtășanie. În vremea copilăriei mele, de care tot am amintit, se împărtășeau numai bătrânii, la Crăciun și la Paști. În plus, pentru Sfânta Împărtășanie se cer o anumită pregătire și o anumită stare, în timp ce Agheasma Mare se dă cu dărnicie tuturor și fără prea multe condiții. Așadar, lumea râvnește la Agheasma Mare, pentru că este șansa împărtășirii de cele dumnezeiești, mult mai accesibilă decât Sfânta Împărtășanie. În plus, Agheasma Mare este mai accesibilă și ca înțelegere. Împărtășirea cu Trupul și Sângele Domnului este o taină mare și de nepătruns cu mintea omului. Sfințirea apei parcă este ceva mai accesibil înțelegerii. În fine, un ultim argument este acela că Agheasma Mare se sfințește o singură dată în an, fiind așadar, o unică ocazie, ceea ce le creează doritorilor interes. Sunt desigur și explicații teologice. Părinții Bisericii, dezvoltând mărturiile din Sfintele Evanghelii, au numit Boboteaza și Epifanie sau Theofanie, pentru că la Botezul Domnului se arată taina Prea Sfintei Treimi, Fiul botezându-se în Iordan, Tatăl mărturisind prin glasul din cer despre Fiu și Duhul Sfânt pogorându-se în chip de porumbel. Evenimentul Botezului Domnului în Iordan are implicații cosmice. Prin atingerea și împărtășirea de dumnezeirea Fiului se sfințește firea apelor, apele împrumută atributele sau caracteristicile dumnezeirii. Noi nu putem cuprinde dimensiunile acestui eveniment tocmai pentru că nu am făcut experiența dumnezeirii, nu știm, de fapt, ce este dumnezeirea, măreția ei, sfințenia ei, puterea ei. Botezul Domnului, ca toate celelalte evenimente majore din viața Domnului Hristos, sunt cruciale pentru istoria omenirii și a creației întregi, tocmai pentru că fiecare din acestea – Nașterea, Botezul, Schimbarea la Față, Răstignirea, Învierea, Înălțarea – asociază evenimentului dumnezeiesc în sine lumea întreagă, făptura întreagă. Marele dar pe care bunătatea lui Dumnezeu l-a dăruit tuturor oamenilor este posibilitatea de a participa și ei, aparținători oricăror timpuri ulterioare, la aceste evenimente dumnezeiești, prin recapitularea lor anuală în cadrul vieții liturgice. Pentru că ceea ce este dumnezeiesc este un veșnic prezent, marile praznice din viața Bisericii sunt tocmai deschideri ale istoriei, ale făpturii, ale omenirii, spre acest veșnic prezent dumnezeiesc.
„Poporul simplu are simțul împărtășirii de cele dumnezeiești”
– Aș vrea să vă întreb cum se folosește Agheasma Mare și de ce este ea diferită de Agheasma Mică.

– Agheasma Mare se ia opt zile după Bobotează, până la odovanie sau sfârșitul praznicului. Cine merge la bisericile mânăstirești în această perioadă știe că aceste opt zile sunt consacrate Botezului Domnului, slujbele fac continuu referire al acest eveniment. Agheasma Mare se ia pe nemâncate, dimineața. Ne facem semnul crucii și luăm de trei ori (trei guri) Agheasmă Mare. În zilele în care ne împărtășim, Agheasma Mare se ia după Sfânta Împărtășanie. După aceste opt zile, Agheasma Mare se păstrează la loc ferit și de cinste în casă și putem lua peste an, cu binecuvântarea preotului, în diferite situații mai speciale sau când trecem prin încercări grele. De asemenea, la ocazii grele, când simțim, de exemplu, o ispită a vrăjmașului în casa noastră, putem stropi în casă cu Agheasmă Mare. Agheasma Mare este diferită de Agheasma Mică tocmai pentru că se săvârșește numai o dată în an, este legată de praznicul și de evenimentul Botezului Domnului și se sfințește cu o slujbă specială, în care arhiereul sau preotul invocă asupra apei, de două ori, venirea Duhului lui Dumnezeu. Agheasma Mică este săvârșită oricând de preot și ea se găsește tot timpul, la dispoziția credincioșilor, în biserică sau la casele lor. Agheasma Mică poate fi luată în toate zilele anului.
– Vi s-a întâmplat în viață să vă întâlniți cu proprietățile minunate ale agheasmei? E adevărat că dacă e păstrată cu grijă, nu se strică timp de foarte mulți ani?

– Da, este adevărat că Agheasma Mare nu se strică. Acasă, la țară, și acum păstrăm Agheasma Mare de mulți ani și, de fiecare dată când o gustăm, are gustul de apă proaspătă. Nu am să vă povestesc vreo întâmplare deosebită. Eu am crescut într-o casă și într-un sat unde nimeni nu căuta și nici nu aștepta să vadă minuni. Și cred că acesta este etosul sănătos, creștin ortodox. În fond, minunea cea mare este Biserica și viața ei liturgică. Dumnezeiasca Liturghie este cea mai mare minune, și Agheasma Mare este o mare minune în sine. Minunea este că ni se împărtășește Dumnezeu prin aceste lucruri smerite. Poporul simplu are simțul împărtășirii de cele dumnezeiești, de aceea vine la biserică pentru a se împărtăși de ele, prin anafură, agheasmă, prin atingerea de lucruri sfinte, și, desigur, prin Sfânta Împărtășanie.