
Pandemia cu coronavirus nu a pus la grea încercare doar spitalele și economia, ci și biserica și pe credincioșii ei. Sfintele lăcașe au fost închise în primăvara anului trecut, slujbele au putut fi urmărite doar cu ajutorul radioului, televiziunii sau internetului. Una dintre cele mai încercate țări a fost Italia, locul unde muncesc și se roagă peste un milion de români, probabil cea mai mare comunitate din afara granițelor țării. Despre „starea” credinței lor, în vremuri de grea încercare, precum și despre nădejdea și orizontul lor sufletesc, l-am rugat să ne vorbească, într-un interviu luat „la distanță”, pe Preasfințitul Atanasie de Bogdania, arhiereul-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei. Basarabean la origini, moldovean cu surâsul în inimă și pe chip, păstorul credincioșilor ortodocși din Italia este întruchiparea supremă a optimismului, convins fiind că „fără pătimire nu există nici bucurii”.
„O ducere a crucii, dar și o înviere”
– Preasfinția Voastră, românii noștri plecați la muncă în Italia trec de un milion. Au dus cu ei o bucată de țară. Le ducem dorul și grija. Cum au trecut concetățenii noștri prin pandemie?

– Încep prin a vă spune cum a pornit totul. Eram în prima duminică din postul Sfintelor Paști, chiar în timpul Sfintei Liturghii, când au început să sune telefoanele. Erau autoritățile italiene, care ne contactau pentru a ne spune că trebuie să terminăm slujba cât mai repede, că totul se închide, inclusiv bisericile. Ceea ce în opiniile unor medii de presă era doar o „gripă mai severă” a schimbat o întreagă lume, aproape de pe o zi pe alta. Pentru noi, din punct de vedere duhovnicesc, carantina a însemnat o ducere a Crucii, dar și un urcuș spre Înviere, o împreună pătimire, nu numai cu Hristos, ci și cu poporul pe care îl păstorim aici. Primele săptămâni au fost cele mai grele, iar durerea cea mai mare a fost aceea de a sluji fără credincioși în biserică. Nouă, clericilor, ni se permitea în condiții cu totul speciale să mergem la biserică, dar biserica trebuia să rămână închisă, iar slujba se transmitea exclusiv online. Aveam un sentiment ciudat, când mă întorceam spre sfântul lăcaș gol, și trebuia să spun: „Pace tuturor!” Iar apoi spuneam un cuvânt de mângâiere, de încurajare, în fața unui telefon care filma, fără a avea certitudinea că acest cuvânt ajunge într-adevăr la inima omului. Suntem deprinși să îi privim în ochi pe creștinii care vin la biserică și să simțim căldura unei prezențe fizice când ne rugăm. De aceea, chiar dacă această soluție a transmisiunii slujbelor a salvat cumva pastorația, am simțit, totuși, și latura ei negativă, faptul că prezența fizică a credincioșilor este de neînlocuit. Din ceea ce am citit în presă, știu că nicio țară din lume nu a stat atât de mult într-un „lockdown” absolut, ca Italia – trei luni de zile. Noi am intrat în această carantină în prima săptămână din luna martie, iar bisericile s-au redeschis, prin semnarea unui protocol între guvern și toate confesiunile din Italia, abia pe 18 mai. Prima liturghie pe care am săvârșit-o împreună cu credincioșii a fost de ziua Sfinților Împărați Constantin și Elena.
„În plină urgie a bolii, numărul credincioșilor a crescut”
– Și cum a fost când ați putut sluji din nou, cu biserica plină?

– Am trăit o mare bucurie. Am simțit Pronia dumnezeiască, ținând cont de faptul că Sfântul Constantin cel Mare a fost cel care a deschis bisericile creștine în anul 313 și tot el le-a redeschis, iată, în pandemie, dându-ne o nouă speranță. Apoi cazurile de îmbolnăvire au scăzut foarte mult pe timpul verii, chiar credeam că vom scăpa, dar, odată cu venirea toamnei, pandemia a reizbucnit, am ajuns chiar și la 45.000 de cazuri pe zi, ceea ce a dus la noi măsuri restrictive. Dar, de data aceasta, din fericire, bisericile au rămas deschise, cu respectarea unor măsuri de siguranță. Iar asta a contat foarte mult, pentru că, totul fiind închis, dar bisericile deschise, pentru comunitatea românească a fost un semn al speranței, iar numărul credincioșilor care veneau la slujbe, paradoxal, a crescut. Așa am ajuns să fim siliți să căutăm soluții, să slujim afară, chiar dacă era frig. Asta mi-a confirmat faptul că românul este legat de biserică și de ceilalți români. Pentru noi, biserica e locul în care te poți regăsi și unde te poți vedea cu semenii tăi, e locul în care poți să regăsești ceea ce ai lăsat acasă, o mică Românie. Iar românii sunt foarte legați de țară. Înainte de pandemie, românii veneau foarte des în țară, era o legătură cu România foarte apropiată, o legătură pe care am simțit-o foarte puternică în comunitățile noastre. De la Roma la București erau cinci zboruri pe zi, un zbor dura cam două ore. Era mai ușor să ajungi la București de la Roma cu avionul, decât din alte orașe ale țării, în Capitală, cu mașina. În plus, erau curse rutiere directe, care aduceau săptămânal pachete din țară românilor de aici, care nu pot renunța la gusturile cu care au crescut acasă. De aceea, pandemia a fost o grea încercare. În prezent, din cinci zboruri pe zi, la Roma mai există doar unul pe săptămână, și acela este, uneori, anulat. În plus, pentru a putea călători, trebuie să stai în carantină la destinație. În felul acesta, legătura cu țara a fost, practic, ruptă. Și e dureros să nu poți să îți îmbrățișezi părinții și frații, să te întâlnești cu cei pe care i-ai lăsat în țară. Legătura cu cei din România este acum păstrată prin telefon și pe internet, prin rețelele de socializare. Dar această relație la distanță, doar prin mijloace tehnologice, își are limitele ei, ceva îi lipsește, pentru că o parte a sufletului nu poate fi înlocuită, e săracă în har. Chiar dacă te vezi cu cineva pe un ecran, tot îți lipsește acea privire ochi în ochi, când te întâlnești cu adevărat cu cei dragi, îți lipsesc îmbrățișările cu cei pe care îi iubești, te doare că nu mai poți săruta mâinile mamei. Toate acestea nu pot fi înlocuite de tehnologie.
„A fost cea mai frumoasă perioadă din viața mea!”
– Preasfinția Voastră, ce credeți despre năprazna prin care trecem? Este pandemia o pedeapsă de la Dumnezeu, pentru păcatele noastre, sau a vrut Domnul să ne arate o cale spre descoperire lăuntrică, prin însingurare, un drum către rugăciunea adâncă?

– La începutul pandemiei eu am fost tentat să o văd ca pe o pedeapsă, dar apoi, mai ales după ce s-au deschis bisericile, am ajuns să o privesc ca pe o binecuvântare. Înainte de pandemie, întreaga lume era ca un tren de mare viteză, cum circulă unele pe aici, prin occident, și, la un moment dat, când a apărut pandemia, a fost ca și cum cineva ar fi tras frâna de urgență și, firesc, toate lucrurile din tren au cazut, s-au dat peste cap. Cei care au rămas în picioare au fost cei care au avut o așezare duhovnicească. Ei nu cad în general în timpul vieții și nu au căzut nici în această pandemie. Cel care avea o interiorizare, o smerenie, o relație cu totul deosebită cu Domnul, acela a rămas în picioare. Și vă mărturisesc că, după carantină, astfel de oameni m-au șocat cu mărturisirile lor. Am primit sute și sute de spovedanii, mai ales de când s-au deschis bisericile, și mulți credincioși mi-au spus un lucru uimitor: „Preasfinția Voastră, a fost cea mai frumoasă perioadă din viața mea!” Și îmi spuneau asta cu lacrimi în ochi. Erau acei credincioși care fuseseră autentic ancorați în trăirea din biserică, înainte de pandemie. Trăirea asta a lor m-a făcut să îmi pun întrebarea ca duhovnic: ce taină ascunde Dumnezeu în această pandemie, care n-aș spune că ne-a fost trimisă de El, ci îngăduită de El, indiferent de cauzele ei naturale, care, bineînțeles, sunt logice, dar nesatisfăcătoare pentru noi, cei care credem. Explicația logică nu astâmpără setea omului de a cunoaște mai mult, de a pătrunde în adânc. Și acesta este, cred eu, cel mai important lucru: că doar în Hristos și în cele duhovnicești poți să înțelegi rostul adevărat al lucrurilor. Rostul acesta mi-a fost mie descoperit doar atunci când s-au redeschis bisericile și i-am văzut pe oameni participând la prima slujbă, cu lacrimi în ochi, când i-am văzut că au o sete să se împărtășească, după ce stătuseră trei luni închiși și nu putuseră să facă acest lucru. Să guste din Trupul și Sângele Domnului sau, pur și simplu, să pună în palme o bucățică de anafură cu lacrimi în ochi și să se bucure de ea, să fie pentru ei cel mai prețios lucru de pe pământ. Lacrimile de bucurie, Împărtășania sau anafura nu le poți transmite prin internet. Nici lacrimile noastre, ale slujitorilor altarului, care ne cădeau atunci când ne împărtășeam singuri, în perioada de carantină, nu puteau fi transmise prin internet. Dar aceste lacrimi de durere se pot schimba în lacrimi de bucurie. Și s-au schimbat! Așa am ajuns ca toată această suferință să fie transformată, de fapt, într-o creștere duhovnicească pe care nu am simțit-o niciodată atât de intensă ca în acest ultim an. Există întotdeauna o creștere duhovnicească în înțelegerea lucrurilor – ceea ce pare la început o durere devine, în timp, o binecuvântare. Aici este taina Crucii, care ne descoperă taina Învierii. Fără Cruce nu poate exista Înviere, fără pătimire nu există bucurie. Oamenii s-au interiorizat, harul a mișcat foarte multe inimi în această perioadă. Moartea e o realitate atât de obiectivă! Oamenii au înțeles că pot muri. Și eu, și tu, toți putem muri. Și atunci, ceea ce ne salvează este să trăim harul chiar acum, în această clipă. Gândul omului se întâlnește cu gândul lui Dumnezeu, iar inima omului cu inima lui Dumnezeu și se îmbrățișează. Atunci simți foarte intens puterea harului. Foarte rar ai aceeași rezonanță cu gândul lui Dumnezeu în momentele tale de fericire. De obicei, atunci când este fericit, omul uită de Domnul. E prins de dulceața efemeră a clipei și lasă cele dumnezeiești la o parte. De aceea cred că Hristos îngăduie anumite încercări în viața omului, în particular, și a omenirii, în general, pentru că poate să ne aducă astfel multă creștere duhovnicească.
„Pandemia a dat naștere unei extraordinare solidarități românești”
– Preasfinția Voastră, dincolo de trăirea aceasta adâncă, pe care a scos-o la lumină pandemia, aș vrea să vă întreb ce a făcut biserica ortodoxă pentru credincioșii români din Italia? Mă refer la gesturile concrete.

– Preoții au avut în pandemie un privilegiu. Chiar dacă erau siliți să slujească singuri în biserică, ei au avut libertatea de a ieși din casă. Completau o foaie și puteau să se deplaseze. Așa au putut să meargă la credincioși să îi ajute, nu numai cu rugăciuni, ci și cu lucruri foarte concrete. S-au făcut și colecte, s-au ajutat azilele de bătrâni, chiar spitale din România. Toate aceste acțiuni au fost cuantificabile și le-am făcut publice, dar nu aș vrea să insist asupra lor, pentru că în pandemie, ceea ce a contat a fost în primul rând ajutorul spiritual venit din partea bisericii, un ajutor care a însemnat foarte mult. În timpul Postului, preoții au ajuns la credincioși, au stat de vorbă cu ei, le-au dus cărți de rugăciuni și tămâie, le-au împărțit de Înviere Sfintele Paști, împreună cu o iconiță, iar pe oameni asta i-a mișcat mult. N-aș vrea să vorbesc însă doar de preoți, ci și de credincioșii care s-au ajutat unii pe alții. Pandemia a dat naștere unei extraordinare solidarități românești. De exemplu, în carantină, românii care lucrau în domeniul alimentar sau în instituții guvernamentale sau care aveau firme de curățenie au putut să iasă din casă mai ușor. Și aveai surpriza să vezi, de exemplu, că dintr-o mașină a unei firme de curățenie sau de dezinfectare a spațiilor (mulți români au astfel de firme, în Italia) coboară un creștin de-al nostru, îmbrăcat într-un combinezon din acela cum vezi la televizor, de protecție contra virusului, și începe să descarce alimente, dar și icoane sau cărți de rugăciuni, ca să le împartă apoi celor care erau izolați și aveau nevoie de întărire. Am avut cazuri dramatice, la care a trebuit să ajungem, pentru că autoritățile de stat nu au reușit să intervină peste tot. Nu pentru că nu au vrut, ci pentru că nu au mai putut, așa au fost circumstanțele. Aici s-a văzut inventivitatea românului, care în cea mai dificilă situație, când alții nu mai văd soluții, el găsește una, ca să ajungă la fratele lui, să îi dea ceea ce el are nevoie. Și îi aduce nu numai hrană pentru trup, ci și pentru suflet – „Uite, frate, ia și o pâine, ia și o carte de rugăciune, un acatist, un paraclis. Citește, ca să te întărești!” În felul acesta prinzi curaj! Așa crește solidaritatea dintre oameni, iar oamenii se sensibilizează.
„În criză, Dumnezeu scoate aurul la suprafață”
– Preasfinția Voastră, la final, aș vrea să vă întreb cum priviți către viitor? Cum vom depăși această criză?

– Criza este momentul adevărului, acolo unde există o criză există adevăr, pentru că în criză, omul se întâlnește cu Dumnezeu. Dacă la dumneavoastră criza a fost partea cea mai importantă a întrebării, atunci cea mai importantă parte a răspunsului meu este adevărul. Adevărul este cel care ne scoate din criză, iar timpul este important doar din perspectiva omului, nu și din perspectiva Domnului. Omul este înrobit de timp, orice zi, oră, minut ori secundă nu este altceva decât o amintire a faptului că sfârșitul nostru se apropie. Dar sfârșitul este cel care ne poate aduce întâlnirea cu Hristos în Împărăția Sa sau poate aduce despărțirea de El, dacă nu L-am cunoscut în această viață și nu am descoperit acel adevăr despre care vorbeam. Și să știți că fiecare generație în parte poate să se apropie de Dumnezeu sau să se îndepărteze de El și să se apropie de alte lucruri, nu numai la nivel personal, ci și la nivel comunitar, la nivel de umanitate. Iar Dumnezeu lasă în mâna omului posibilitatea de a-și croi viitorul. De aceea nu cred într-un viitor dinainte stabilit, pe care noi doar îl bifăm, etapă cu etapă. În fiecare zi noi ne pictăm viitorul. Iar biserica ne cheamă să pictăm tot timpul în inimile noastre icoana lui Hristos, după al cărui chip am fost făcuți, și la a cărui asemănare suntem chemați să ajungem. La această asemănare putem ajunge doar prin inimă, prin cele duhovnicești, de aceea este esențial să căutăm răspunsurile duhovnicești. Văd adesea că noi căutăm să îi facem vinovați pe ceilalți pentru problemele noastre, să le extrapolăm, să le punem pe seama celorlalți, în loc să căutăm sursa lor în noi. Iar asta nu ne rezolvă problemele! Soluția este să ne asumăm greutățile, să îi spunem lui Dumnezeu: „Doamne, fie binecuvântată această încercare pe care mi-ai trimis-o! Cu siguranță ea ne va aduce mai mult har, mă va apropia mai mult de mântuire!” Asumarea este cea care ne aduce ieșirea din greutăți și bucuria Învierii. În plan universal, eu văd totul din perspectiva mântuirii, și sunt sigur că Domnul va găsi mijloacele de a ne apropia de ceea ce El consideră important în această viață. În criză, Dumnezeu decantează lucrurile, le filtrează, scoate aurul la suprafață și lasă la o parte tot ce îl înconjura și era impuritate. Sunt lucruri care ne umplu viața și timpul de aici, care contează aici, dar nu mai contează dincolo. De aceea eu cred că singurul lucru important este să ne căutăm mântuirea, iar Domnul va găsi cu siguranță toate modalitățile prin care să aducă inimile noastre mai aproape de cele dumnezeiești și mai departe de cele lumești. Noi trăim tot timpul o tensiune între „De ce, Doamne?” și „Slavă Ție, Doamne!”. Eu însumi sunt așa, de multe ori zic „De ce ai îngăduit, Doamne?”, iar Domnul nu îmi răspunde prin cuvinte, ci prin fapte. Așa mi-a răspuns la întrebările legate de această pandemie prin lacrimile de fericire ale credincioșilor, și nu am mai spus apoi „De ce, Doamne?”, ci „Slavă Ție, Doamne!” Domnul întotdeauna ne va răspunde la întrebări și la frământări. De aceea să avem mai multă încredere în El, că El este la cârma acestei corăbii care este biserica, dar și lumea toată.