Găleata cu spurcăciuni

– „Tu, Catiță, spui drept?
– Drept îți spui. Cât oi trăi, n-oi uita! Și astăzi stau și mă socotesc cât de spăriată am fost, de n-am auzât cum s-o durălit găleata pe pietrișul văii. Când i-am văzut ochii verzi, ca de mâță, mi s-o scurs puterea în pământ și șuiera ascuțât, din gât, gândeai că să dejdină, să rupe o creangă dintr-un copac bătut de vânt mare. Ie! Așe o fo când am văzut-o primajdată pe Muma Pădurii!”.
Vorbele spuse de Buna au rămas deasupra mea ca un nor. Ședeam pe scăunașul cu trei picioare și ascultam poveștile oamenilor mari. Nu m-aș fi dus de-acolo nici moartă, atâta de mult îmi plăceau! Tot felul de lume venea la Buna, fie să-i ceară un sfat, în cine știe ce încurcătură a vieții, fie să ia ceva împrumut, ori doar să facă schimb de semințe și oltașuri, altoiuri de flori pentru care era renumită. Cel mai mult și mai mult îmi plăcea când se adunau în tărnațul nostru cumetrele Hermina și Catarina, care aveau casele pe cealaltă uliță. Ele veneau la Buna mai ales în zile de sărbătoare îngăduite de sfinți, de obicei după-amiaza, când nu era slobod să lucri nici prin grădini, nici prin casă, de teamă că te-ar trăsni sau ți-ar rătăci mințile. Cumetrele veneau îmbrăcate tistaș, îngrijit, cu năframă albă pe cap, că erau văduve de multă vreme, și cu șurțe nialcoșe, dichisite, cu buzunare mari și volane. De obicei, nu trecea multă vreme după ce se așezau pe laița din tărnaț și începea spectacolul pe care mă străduiam să nu-l pierd niciodată și care mă ținea nemișcată, lipită de scaun, ceasuri întregi. Vorbeau, vorbeau, și atâta se minunau de ceea ce povesteau, că își băteau palmele una de alta, de mare mirare. „Chiar așe o fo, tu, Catiță?”. „Tomna așe cum îți spui!”, își întărea Buna vorbele și rămâneam și eu cu gura căscată, ascultând-o. Ba, seara, când cumetrele plecau la casele lor și rămâneam doar noi două, o puneam să-mi mai spună o dată povestea, cu vorbe mari pe-nțelesul meu. Bucuroasă de atâta succes, Buna o lua de la capăt, adăugând alte și alte detalii și întâmplări, pe care se jura că nu le-a mai zis nimănui.
„Eram fată fecioară, când m-am întâlnit primajdată cu Muma Pădurii. M-a trimis mama după apă la ciurgău. Pe cărare, am văzut de departe cum venea o femeie îmbrăcată cu o haină mnierie, albastră-sură, dar nu m-am luat pă samă că ce poate fi, până am ajuns mai aproape de ea. Când m-am apropiat, am ridicat privirea, ca să-i pot da binețe, dar am încremenit când am văzut-o. Era o arătare de femeie, lungă și subțire tare, cu un cap mic, mic, sucit pe un gât gros. Avea păr lung și încâlcit, plin de ierburi și frunze uscate. N-am mai avut nicio putere să vorbesc, mi-am scăpat viderea din mână și am luat-o la fugă înapoi cătră casă. În urma mea am auzit un hohotit scrâșnit și urât, de părea că taie careva o piatră cu firizeul. Mi s-o făcut pielea de găină și-am fujit, fără să-mi întorc capul. Numa după câteva ceasuri am avut curaj să merem acolo, io și mama Ruzali, ca să ne luăm înapoi găleata. Da ce să mai iei, că am aflat-o plină de lut, amestecat cu paie și cu păr de câne. Nu ne-am mai atins de ea, acolo am lăsat-o, la marginea cărării. Așe și-o râs Muma Pădurii de noi, ne-o înfundat viderea de spurcăciuni. După câteva luni, căldarea aia era plină de niște flori mici, verzui, cu frunze ce păreau mereu stropite de rouă. Am mai văzut-o pe Muma Pădurii încă o dată, la mulți ani după ce m-am măritat, tot acolo, pe cărarea de la ciurgău. Numai că era cu spatele la mine și ea nu m-a sâmțit. Și io, când mi-am dat seama că cine îi, țuruc, înapoi!, n-am mai făcut niciun pas. M-am întors repede, și de-atunci am luat obiceiu ca numai după ce mă asiguram că nu-i nimenea pe cărare, să pornesc după apă proaspătă la izvor. Așe să faci și tu, cât îi trăi!”
Hainele pe dos

Mătușa Onița era soră mai mare cu Buna mea. Avea casa pe un deal. Drumul până la ea urca într-o pantă domoală și se oprea într-un pâlc de aluni. Venea des mătușa pe la Buna. Atâtea povesteau amândouă, de-ai fi zis că e ultima oară în viața lor când se văd și era musai să spună tot. Cred că și acuma mai povestesc, pentru că în cimitirul unde sunt îngropate, le desparte numai un prag de iarbă aspră, plină de cimbrișor sălbatic.
De câte ori venea la noi, mătușa purta sfeterul ori căbatul cu care era îmbrăcată, pe dos. Ori, dacă era vară și nu trebuia să se apere de frig, purta șurța de la brâu pusă invers, cu buzunarele către burtă. N-am întrebat-o niciodată pe Buna de ce umblă cu hainele puse pe dos, dar am aflat explicația ascultându-le poveștile, într-o zi în care s-au întâlnit mai multe cumetre în tărnațul Bunii.
„Țâi minte, Leonoră, zâua când or mers Aurel, frati-to, și cu Văsălică al nost, la Baie, la recrutație? No, amu oi povesti ceva ce n-am mai spus în veci la nime. Tu știi că eram în vorbă cu Aurel și că dacă s-ar fi întors din război, ne-am fi luat amândoi, Dumnezău să-l hodinească, pe unde îi! No, în zâua aceia în care or plecat pe jos, ca să ajungă la Baia Mare, io m-am înțăles cu Aurel să mă duc o vreme cu ei, să-i petrec, până la stâna lui Grigore. Da n-am ajuns pân’ la stână, că tăt am auzât ba în fața noastră, ba în spate, un fâșâit de frunze. Nu se vedea nimeni, ori de câte ori ne uitam. Apoi, mi s-o depărut că cineva îi strâgă pe Aurel și pe Văsălică, dar se auzea cam slab, ca și cum ar fi fost la mare distanță ăla care strâga. Mai degrabă era on șuier moale, care vinea din adâncul pădurii, dar de care parte nu puteai să-ți dai prea bine sama, că se tăt oprea. După ce-am trecut valea pân apă, că nu era atunci puntea de-amu, când am ajuns la huciurile cele mari de porumbele și de pomnițele, am auzât limpede ca bună zâua cum îi strâgă pe nume, mai întâi pe Aurel, apoi pe fratile meu, Vasile. Și-atuncea mi-o trecut pân cap că numa Muma Pădurii poate fi, și că și-o pus în cap să-i bolunzască pe feciorii cu care eram. Mi-am făcut cruce, dar degeaba, am văzut că feciorii erau deja prinși în puterea ei. Să uitau spărieți cătră huci și părea că nu mai au putere deloc. Şi când i-am văzut cum se uitau la mine de neajutorați, nu ştiu cum mi-o dat în minte să le zic să să puie în jănunţi, să-şi facă cruce şi să să roaje. Şi ei m-or ascultat, şi-apoi n-or mai zâs nimica, numa or rămas înholbați și tăt oftau. De mână i-am dus până la stână, și acolo, moș Grigore i-o spălat pă obraz cu apă sfinţâtă din care stropea și stâna și oile din când în când, ca să le apere de rele. „Muma Pădurii o fost”, o zâs moș Grigore, „bine că ți-o vinit, fată, în minte să faci cruce și să-i pui să să roaje. Așe ea n-o mai avut putere asupra lor și n-o mai putut să-i celuiască, să-i atragă în fundu pădurii ca să-și facă mendrele cu ei. Dară tu, fată, bagă de samă, și de-amu umblă numa cu hainele întoarse pe dos, musai o cămeșă ori un sfeter să ai îmbrăcat pe dos, ca să nu te mai poată cunoaște Muma Pădurii și să te pedepsească pântru că ai oprit-o cu rugăciunea ta! Și m-o învățat moșu să-mi întorc pe dos batăr zadia, înainte să viu acasă. Pe feciori i-am lăsat acolo, la stână. Ei o căzut amândoi într-un somn greu, după ce i-o spălat cu apă sfințâtă și or plecat numa a doua zi către Baie, la recrutat. Nu i-o mai văzut nime de-atunci înainte, că nu s-o mai întors din război. De-aia umblu și amu cu hainele tăt pe dos, că nu să știe unde te poți întâlni cu Avezuha, și ea nu te iartă de i-ai greșit, în veci amin! Ia, pe nănaşu meu, Ion, bărbat falnic, l-o purtat Muma Pădurii prin vale, prin apă, peste bolovani, tăt în sus şi în jos, îl striga, când dintr-o parte, când din alta, şi el o rămas hăbăuc de cap, de nu mai știa nici cum îl cheamă. Când l-o găsit, tăvălit peste pietre, l-o adus nănaşa cu carul acasă, mai mult mort decât viu, cu hainele rupte şi cu părul şi musteţile zburlite, întărite de ger, că era în postul Crăciunului. Nici n-o mai trăit mult după aceea, şi înainte să moară, cu limbă de moarte o lăsat să-l îngroape în partea de temeteu de lângă pădure. Acolo-i și azi, dar mormântul e tot mereu călcat în picioare. Eu poci bănui cine-şi bate joc de el aşe, dar mai bine tac, îmi ieu șurța pe dos și-mi văz de drumu mieu”.