
Viața părintelui Bogdan-Costin Georgescu este o încununare a nădejdii și răbdării. Era student la Facultatea de Utilaj Tehnologic pentru Construcții din București, când un prieten seminarist la „Radu Vodă” i-a împrumutat Dogmatica lui Irineu Mihălcescu şi Istoria Bisericii Ortodoxe Române, celebra carte a lui Mircea Păcurariu. Pătruns de frumusețea acestor lecturi, s-a hotărât să dea admitere „clandestin” și la Teologie. „Clandestin”, pentru că în vremea aceea nu era admis să urmezi în același timp cursurile a două facultăți. Dar apropierea lui Bogdan de biserică se petrecuse cu mult înainte, în anii copilăriei, când de mână cu mama sau cei doi bunici, aștepta spovedania și împărtășania de la marele duhovnic ploieștean, părintele Dumitru Nicolae Bădiceanu. Acesta umbla încălţat călugărește, doar în sandale, și amintirea lui, încununată de modestie și har, l-a impresionat mult! Student fiind, a început apoi să citească din ce în ce mai multă Teologie şi Filosofie, spre disperarea asistenţilor de la Construcții, care vedeau că studentul lor nu înainta cu proiectele. Într-o zi, unul dintre ei a descoperit că sub planșa studentului pe care acesta trebuia să facă un proiect, se afla o carte pe care o citea pe ascuns: Reflecţii despre spiritualitatea poporului român, a Părintelui Dumitru Stăniloae. I-a confiscat cartea, l-a ameninţat cu restanţa, dar după o săptămână i-a adus-o înapoi, spunându-i că nu a citit în viața lui ceva atât de frumos și că ar mai vrea să citească și alte cărți asemenea ei. Aceea a fost clipa în care Bogdan-Costin Georgescu a înțeles că va trebui să construiască și altceva în viață, nu doar case. Să construiască și să modeleze suflete. Şi biserici, folosindu-se de cunoştinţele inginereşti! Cumpenele grele care i-au apărut în cale nu l-au descurajat; nici chiar boala cumplită care i-a amenințat viața. S-a rugat, s-a smerit și a biruit.
Valeriu Popa și părintele Ghelasie
– Erați student când ați fost diagnosticat cu o boală grea. Vă mai amintiți cum a fost momentul în care ați aflat? Care au fost primele gânduri pe care le-ați avut?

– Era prin 1995. Mai aveam un an la facultatea de Utilaj Tehnologic şi încă doi la Teologie. Nu ştiam că drumul va fi atât de greu. Erau două facultăţi serioase, și cu tot entuziasmul inițial, nu prea mai aveam somn. Aveam de dat enorm de multe examene. Toate acestea au dus la un consum fizic şi psihic din care, în mod normal, dacă nu ştii să ieşi, abandonezi. Dar eu nu am abandonat. Am mers înainte. Învățam, la propriu, cât doi. Și știţi ce mâncau studenţii pe vremea aceea: răbdări prăjite. Iar eu îmi cheltuiam banii pe cărţi, era imposibil să nu citesc Eliade, Cioran, Petre Ţuţea. Era moda Humanitas! Pe când mă pregăteam de terminarea primei facultăți, a venit vestea! Aveam cancer cu metastaze. Oboseala mă biruise. Mama a fost cea care ne-a comunicat verdictul analizei anatomo-patologice de la Colţea! Mie şi prietenei mele de-atunci, astăzi, soția mea, Mihaela, fostă colegă la Construcţii. Evident, vestea a căzut ca un trăznet. Cel mai tare m-am temut că voi fi părăsit, dar liniștită și zâmbitoare, Mihaela i-a spus mamei că nu se va despărţi de mine şi îmi va rămâne alături până la sfârşit! Dragostea ei m-a vindecat! Eu aşa cred! Pentru că „sfârşitul” nu a mai venit! Aș minți dacă aș spune că nu mi-a fost frică, dar am fost înconjurat de oameni-îngeri (inclusiv medici!). Când am văzut câţi oameni mă iubesc aşa, fără niciun interes, mi-am dat seama că am o misiune! Cel puţin aceea de a rezista! Mi-a fost foarte frică, dar Dumnezeu m-a învăţat să am încredere și răbdare, multă, foarte multă răbdare…
– Povestiți-ne despre îngerii dvs….

– Au fost mulți: duhovnicul meu, ca să stea lângă mine, lipsea de la serviciu. Mihaela, logodnica mea, făcea naveta Ploiești-București și dormea pe un pat de spital, alături de mine. Dar s-a mai întâmplat ceva important: după verdictul necruţător, am ajuns, prin intermediul unor prieteni, la Valeriu Popa, faimosul bioenergetician. Când m-a văzut, s-a încruntat, mi-aduc şi acum aminte, mi-a luat mâna dreaptă şi mi-a spus foarte serios: „Măi, băiatule, ce-ai făcut, ai un virus african herpetic?”. Ulterior s-a confirmat, aveam temutul virus Epstein-Barr, un virus herpetic cauzator de mononucleoză, de tumori canceroase, în special de cancere naso-faringiene, exact ce aveam eu. Nu ştiu nici acum de unde am luat acest virus! Valeriu Popa mi-a spus atunci: „Vrei să trăieşti? Promite-i ceva lui Dumnezeu! Dar să te ţii de promisiune!” Aceste cuvinte au sunat ca un clopot de fier în urechile mele! Ulterior, Valeriu Popa mi-a indicat un tratament naturist foarte sever, a insistat să urmez şi calea medicinii clasice, dar, în paralel, să urmez şi calea Bisericii! Aşa am făcut! Cobaltoterapie, citostatice, medicamente, regim fără multe proteine de origine animală (lucru care m-a adus în situaţia de a înţelege valenţele terapeutice ale posturilor). Tot Valeriu Popa m-a sfătuit să caut duhovnici mari prin mânăstiri și să ajung neapărat la Părintele Ghelasie Gheorghe de la Frăsinei, autorul „Medicinei isihaste”. Prin câte mânăstiri nu am umblat! Ciolanu, Sihăstria, Frăsinei, Rarău, Putna, Ghighiu (la Părintele Pantelimon), Bistriţa de Olt, Crasna, Cernica… Într-o zi, pe când se afla în chilia improvizată într-un butoi, pus la marginea unei păduri, Părintele Ghelasie mi-a spus să ridic o biserică, pentru că nu voi muri, cât o voi ridica! Suna nebunește! Cum să ridic o biserică?! Şi atunci mi-am adus aminte de cuvintele lui Valeriu Popa: „Promite-i ceva lui Dumnezeu!…” La data respectivă nu eram preot, ci un amărât de student la Teologie! Cum să ridic eu o biserică?! Cu ce?! Dar nu am mai stat pe gânduri! I-am promis lui Dumnezeu că dacă mă va lăsa să trăiesc, voi zidi o biserică! Şi Dumnezeu a lucrat!
În 2000, am fost hirotonit preot, pe seama nou-înfiinţatei parohii Pisculeşti (comuna Tinosu, Prahova), unde nu aveam nici măcar terenul pe care să ridic biserica! S-a luat hotărârea de a se înfiinţa noua parohie, dar nimeni nu s-a înscris la concurs, pentru că nu exista biserică acolo, nu era nimic. A fost foarte greu! Dar am mers. Și vreau să vă spun că mi-a trimis Dumnezeu tot ceea ce aveam nevoie! În primul rând, nişte oameni minunaţi, oamenii din Pisculeşti, care, având în sfârșit primul preot din viaţa lor în sat, m-au ajutat enorm, deşi puterea lor era infimă faţă de necesităţile pe care le impune ridicarea unei biserici. Revenind la boala mea, nu pot să uit călătoriile la Iaşi, cu soția mea Mihaela, la Sfânta Parascheva, și nici faptul că după ce am plecat de la Pisculeşti, unde am slujit zece ani, am ajuns în Blejoi, tocmai la o biserică cu hramul Sfintei Cuvioase Parascheva. Azi, aş putea spune că Sfânta Parascheva m-a vindecat de cancer! Cu siguranţă, Sfintei Cuvioase Parascheva îi datorez tot!
„Pariul cu moartea”
– Cum vi s-a modificat existența după ce ați aflat diagnosticul? Ce schimbări ați făcut în viața de zi cu zi?

– Din punct de vedere spiritual nu a fost cazul să mă schimb, pentru că aşa fusesem crescut, în credință, în duhul Bisericii, cu toate ale sale. Iar încercarea prin care treceam îmi cerea să-mi adaptez viaţa, fără a-mi pierde credinţa. Dimpotrivă, ea sporea tot mai mult. Cunosc cazuri de oameni care s-au supărat pe Dumnezeu, pe Biserică, puşi în faţa unor asemenea perspective sumbre. Eu, nu. Eu am rămas zidit mai departe în credința mea, pe care am adâncit-o, dar mi-am schimbat radical viața imediată. Cum până atunci, datorită ne-somnului şi alimentaţiei dezordonate, îmi dereglasem total metabolismul, am început să-mi pun foarte multă ordine în viață. La început a fost greu, chiar foarte greu, să urmez tratamentele medicale, dar ajutat de tratamentul „duhovnicesc” al Părintelui Ghelasie şi de tratamentul naturist dat de Valeriu Popa, am început să le suport tot mai bine. Am eliminat carnea, am optat pentru hrana vegetală, am început să elimin și mâncărurile gătite și fierte (afară de ceaiurile de plante), să consum mâncare crudă (fructe şi legume, recomandate în aceste tipuri de cancere), am renunțat la pâinea albă, clasică, cu gluten, şi am înlocuit-o cu „pâinea harică” a Părintelui Ghelasie. Tratamentul sufletesc și duhovnicesc a fost și el pe măsură. Am început să merg la cât mai multe masluri, mai ales prin mânăstiri, în special la Jercălăi (la Părintele Cleopa), la Ghighiu (la Părintele Pantelimon), dar şi la Măicuţa Maria de la Parepa. Am continuat să merg la Iaşi, la Sfânta Parascheva, şi la Bucureşti, la Sfântul Dimitrie Basarabov, sau la Curtea de Argeş, la Sfânta Filofteea. Am trecut prin aproape toate mânăstirile din ţară. Apoi am început să mă rog zilnic, mai mult și mai concentrat. Am început să citesc tot mai multe cărți de teologie şi filosofie; paradoxal, aş putea spune, perioada aceea grea a bolii a fost şi cea în care am acumulat foarte mult. Citeam enorm, mă alinam cu Mircea Eliade şi Ţuţea, citeam poemele concentraţionare ale poeţilor damnaţi, descopeream lucruri pe care regimul comunist ni le interzisese. Asta a fost partea minunată a experienţei prin care am trecut. Aş putea spune că am devenit mult mai serios în aplecările mele spirituale, culturale şi chiar scriitoriceşti. Simţeam că trebuie să scriu, să mărturisesc situaţia prin care treceam, parcă temându-mă că va veni şi vremea când nu voi mai putea mărturisi nimic. Încă prin 1992, când eram student la Construcţii, începusem să țin un jurnal, dar colegii de cameră mă ironizau, spunându-mi, ca „prietenii lui Iov”, că: „un viitor inginer trebuie să stăpânească tehnica, nu literatura”. Am continuat, totuşi, jurnalul, în ciuda ironiilor. Unul dintre ei pusese chiar un pariu că, în trei ani, mă voi plictisi şi mă voi lăsa de scris. Între timp, Jurnalul unei generaţii descătuşate. În căutarea Arhe-Chipului, nu numai că a continuat (continuă şi astăzi, îl ţin şi în prezent!), dar a fost şi publicat. Eu am câştigat pariul cu fostul meu coleg, dar mult mai important este că am câştigat pariul cu moartea, prin voia lui Dumnezeu!
– Vă amintiți momentul în care ați simțit că veți reuși în războiul cu boala?

– De fapt, au fost două momente. Primul, așa cum am spus, a fost încurajarea pe care am primit-o prin cuvintele logodnicei mele, care, aflând diagnosticul, i-a spus mamei că va rămâne cu mine până la sfârşit (un sfârşit care nu a mai venit, de douăzecişişase de ani!) Am ştiut atunci că aveam un drum lung de făcut prin mlaştina disperării, alături de viitoarea mea preoteasă. Al doilea moment (incipit vita nuova, cum ar zice Papini), a fost când am văzut turnată, cu etrieri şi betoane, fundaţia bisericii de la Pisculeşti. Atunci am simţit că biserica se va ridica şi că voi fi în măsură să-mi ţin promisiunea în faţa lui Dumnezeu. Şi acum am rămas cu senzaţia că mereu trebuie să fac câte ceva nou, pentru că, altminteri, simt că-mi trădez promisiunea făcută pentru salvarea vieții. Acum, traiul meu se desfăşoară în triada BBC (ca să glumesc puţin!), nu canalul renumit de radio şi televiziune din Marea Britanie, desigur, ci între Biserică, Bibliotecă şi… Colegiu! Slujesc, citesc, scriu, predau la şcoală, lucrez cu tinerii (coordonez o filială a „Ligii Tinerilor Ortodocși Români”), dezvolt un proiect de colaborare cu Biserica Ortodoxă a Antiohiei, printr-o legătură cu o parohie ortodoxă din Lancaster (Marea Britanie), predau la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Ploieşti şi ţin şi un cenaclu literar la Blejoi, Cenaclul literar „Radu Tudoran”. În plus, continui preocupările mele de antropologie în cadrul Societăţii Prahovene de Antropologie Generală, pe care am înfiinţat-o împreună cu un coleg de la doctorat.
– Părinte Bogdan, ce-ați învățat din această experiență a bolii și a vindecării?
– Uneori, consider boala prin care am trecut o perioadă carcerală, în mod figurativ, dar din care am căpătat experienţă de viaţă şi de moarte. Simt că am trecut printr-o detenţie spirituală, din care am ieşit mai întărit în credinţă.
„Închiși în case, ne asemănăm monahilor din chilii”
– De la o vreme, existența noastră se confruntă cu mari încercări: pandemia, acum războiul. Experiența prin care ați trecut vă ajută să le înfruntați mai ușor?

– Referitor la pandemie, am afirmat tot timpul că trebuie făcută separaţie între credinţă şi medicină şi am luat partea bună a perioadei de izolare, perioadă care a fost una a schimbărilor totale în abordarea vieţii sociale. Sunt convins că vom trece peste această năpastă, că putem să ne rugăm în casele noastre, devenite biserici, şi că nu cădem în depresia cauzată de această situaţie, dacă ne mai curăţăm de praf cărţile pe care le avem în biblioteci şi le deschidem cu sfială, cu respect, dar şi cu nădejde. Aşa vom ieşi mult mai îmbogăţiţi din această recluziune. Nu uitaţi că, închiși în case, ne asemănam monahilor care în chiliile lor nu fac crize de depresie, ci renasc mereu prin rugăciune intensivă: „Doamne ajută!”. Se pare, însă, că după ce am ieșit din pandemie, trecem printr-o altă încercare, extrem de periculoasă: războiul din Ucraina. Din partea pravoslavniciei ruse, situaţia seamănă cu un „imperialism pseudo-bizantin”, de nuanţă stahanovistă, care nu are nimic în comun cu adevărata Ortodoxie. Am luat hotărârea ca în cadrul parohiei Blejoi, pe lângă ajutoarele pe care le strângem pentru refugiaţi, să facem Acatistul Sfintei Parascheva în fiecare zi a săptămânii, cu excepţia duminicilor, când vom face, după Liturghie, Acatistul Sfântului Gherasim al Kefaloniei. Aceasta se va întâmpla pe toată perioada războiului. Ne vom ruga pentru apărarea României, ferirea de război şi pentru pace.
– Suntem în Postul Mare și în așteptarea marii sărbători a Învierii Domnului. Cum să ne pregătim pentru aceasta? Ce sfaturi ne dați?
– Să ne rugăm cât mai mult unii pentru alţii, pentru pace, să postim dacă se poate, să facem milostenie pentru cei năpăstuiţi, să frecventăm bisericile mai des, pentru că, iată, încet-încet, revenim la normalitatea pre-pandemică, să citim mult, să nu cădem în ispitele pierzătoare de energie şi timp şi, mai ales: ţineţi-vă inima în rai şi mintea în iad! Adică, eliminaţi judecata altora din gândurile dumneavoastră şi chemaţi mai mult dragostea de semeni! Aşa să ne ajute Dumnezeu!
Foto: CRISTI IORDACHE – Președinte LTCOR Blejoi, BOGDAN STEJARU – membru LTCOR Blejoi