Pagina cititorilor
Stimată „Formula AS”,

Mă numesc Irina și sunt de naționalitate ucraineană. Locuiesc în Maramureș, pe Valea Vișeului. Vă scriu cu litere de mână, pentru că nu am internet (calculator). Aș vrea să vă povestesc despre viața și obiceiurile de la mine din sat, de Sfintele Paști. Zic „Paști” și nu „Paște”, cum obișnuiesc greșit să spună mulți oameni. Așa ne-a spus preotul că se zice corect, Paști și nu Paște, căci paște iarba vaca și e o derâdere.
Deci, de Sfintele Paști, la mine în sat, e foarte frumos. Oamenii sunt foarte credincioși, unii postesc tot postul, fără lactate, să nu mai vorbesc de carne. Unii nu mănâncă de joi seara până duminică, când vin de la biserică cu coșurile sfințite cu pască și cu de toate. Pasca se face de joi, căci în Vinerea Mare e sărbătoare. Păștile se împodobesc foarte frumos, cu cunună de jur împrejur, din același aluat, adică se sucește o bucată de aluat, se lățește cu palma și se zimțează pe ambele părți, ceva ce imită într-un fel cununa Domnului Hristos. Apoi, pe Pască se mai pun puișori, trandafiri, cruci din același aluat. Se fac 5-7 Paști, care țin până la Ruptul sterpei, adică Mira, cum spun ucrainenii. „Mira” de fapt înseamnă „măsură” a laptelui. În copilăria mea, se duceau toate acestea în coșuri mari, cu două mânere frumos lucrate, cu flori pe lucrătură, modele de tot felul colorate.
După slujbă și sfințirea coșurilor, pe la ora 8-9 dimineața, oamenii se grăbeau să ajungă acasă cât mai repede. După ce terminau de mâncat din coș, nu era voie să doarmă în prima zi de Paști, că dacă se culcau, cică erau leneși tot anul sau îi prindea ploaia greblând și uda fânul sau otava uscată.
După toate acestea, lumea se ducea la biserică. După slujbă, se jucau tot felul de jocuri, mai ales cei tineri, dar și oameni de toate vârstele. Iată câteva din jocuri: „De-a prinselea”, „Sfoara” (urcatul pe umerii băieților așezați în cerc). Iar „Sfoara” era așa: se prindeau fete și băieți, vreo 20, și fugeau în jurul bisericii. Primul și ultimul era întotdeauna un băiat. După ce fugeau o bucată de vreme, cel care conducea „sfoara” sucea toată „sfoara”, adică făcea o curbă mare, și ultimul trebuia să se țină foarte bine de penultimul, că dacă nu, se ducea de-a „picatul” de toată frumusețea. Ei, și se mai juca Bâza sau se așezau în cerc și se cânta un cântecel, un fel de „Batistuță”, „Cercul” sau „Roata de plop”, „A plecat craiul de acasă” etc.
Și uite așa, abia așteptam să vină Sfintele Paști, ca să mâncăm de toate, după un post lung, și apoi să mergem trei zile la jucat jocuri. A treia zi, oamenii se distrau până se întuneca de tot, și ne venea să plângem că s-au terminat Paștile. Se pleca acasă cu tristețe și se glumea așa: „Hai să prindem Paștile de coadă, să mai stea, să nu plece încă”. Nu ne puteam despărți așa repede de jocuri. Pe drum spre casă, fugeam de ni se rupeau picioarele, să nu ne certe părinții că am stat așa mult.
Ce să spun, că după Paști, veneau muncile de primăvară, ceea ce mie, personal, nu-mi prea plăcea. De ce? Pentru că mama mă lua cu ea la toate, începând cu mersul în pod și alesul fasolei, porumbului, adică se alegeau boabele cele mai mari și mai frumoase pentru semănat, iar cele mici, pentru mâncat. Mălaiul de mâncat era „jornat”, adică măcinat. „Jarna” se afla în șură și era făcută dintr-o roată de piatră foarte grea, așezată într-un lăcaș anume, se învârtea manual, și era foarte greu de mânuit, din cauză că era foarte mare și grea. Învârteam eu cu verișoara mea, Maria lui Anca (Marica Ancena), cu care mi-am petrecut copilăria. Dar asta o las pe altă dată. Și de ce nu-mi plăcea primăvara? Pentru că Postul Paștilor era lung și nu mâncam nici lactate. Țin minte că, odată, separa mama smântâna de lapte. Eu mă uitam la ea și-i spuneam: „Ce frumos miroase laptele!”. Mama: „Mănâncă, sufletul meu, că tu poți bea lapte. Tu ești încă mică și nu-i păcat să bei lapte!”. Dar oricât mi-era de poftă, ziceam „Nu, nu, nu vreau”. Mi-era frică de păcat. Iar când ne duceau la spovedit înainte de Paști, ne era rușine să spunem la preot că am mâncat de dulce. Și de ce nu-mi plăcea postul Paștilor?! Pentru că în post vremea era foarte urâtă: ploua, noroi, frig, fleșcăreală, copaci negri (adică fără frunze), pământul negru, fără iarbă, și postitul cel lung. Abia în Săptămâna Mare începea să-mi placă primăvara, când ne duceam la spovedit, și abia așteptam să scăpăm de păcate, iar după spovadă, zburam către casă și mi se părea că eram așa de ușoară (eu cu Maria Ancena), adică ușurate de păcate, și aveam grijă ca în săptămâna aceea să nu mai greșim cu nimic, adică să nu înjurăm, să nu ne certăm sau să ne batem. După Paști, nu-mi plăcea că se termină toată distracția și „Hai, la muncă agricolă!”. Nu-mi plăcea deloc, că trebuia să facem curat în pod (după sortatul semințelor de mălai, fasole, floarea-soarelui) și ieșea un praf la măturat, de-l simțeam până în plămâni. De aceea, nici acum nu-mi place praful, fac alergie la praf. Apoi, după Paști, trebuia să mergi în grădină, să plantăm, să semănăm: ceapă, arpagic, salată, varză, usturoi etc. Iar pe marginea grădinii de zarzavat („horodeț”), mama semăna flori, foarte multe flori. Dar cu toate astea, mie nu-mi plăcea grădinăritul, că trebuia să umblu cu degetele în lut. După ce mă murdăream bine pe mâini, lutul se usca și abia așteptam să mă spăl, căci mi se strepezeau și dinții în gură de acel lut uscat pe mâini. Nu o înțelegeam pe mama, cum poate suporta atâta praf și atâta noroi pe mâini și picioare? Și-am hotărât să nu rămân țărancă! Alt motiv că nu-mi plăcea primăvara (timpurie), era că venea semănatul, pusul de cartofi în pământ și apoi săpatul. Era un chin acest săpat. Veneau căldurile și noi trebuia să săpăm toată ziua, cu pauză mică de jumătate de oră la prânz. În opinci era prea cald, te ardea cauciucul ăla negru, deci, bineînțeles, eram desculțe. De ce folosesc genul feminin? Pentru că la săpat participam numai femeile, bărbații ar fi fost numiți „babe”, dacă ar fi săpat și ei. Bărbații aveau de cosit, de tăiat lemne, cu toate că la tăiat lemne cu fierăstrăul tata mă lua și pe mine. Și niciodată nu-i plăcea cum trag de fierăstrău: ba trăgeam prea încet, ba prea repede. Nicicum nu era bine. Îmi venea să plâng, dar să nu mă vadă tata, că mă certa și mai tare.

Am uitat să spun că pe mama, fiind foarte harnică, și acuma o pomenesc oamenii: Bodmariucka era mare găzdoaie („gazdănia”), avea toate semințele de semănat de ale ei, nu cumpărate, se scula de dimineață, țesea, torcea, semăna cânepă, și ce-mi plăcea la cules de cânepă era că mălaiul era deja mare și făcea umbră. Și nu mă dogorea soarele care ne și bronza tare, ori, la țară, nu era frumos să fii tuciuriu, era frumos să ai pielea albă. Ne luam bluze cu mâneci lungi, fustele oricum erau lungi, ne puneam baticul și abia ni se vedeau ochii, ca să nu ne „ardem” (bronzăm). Iar la săpat și greblat toată ziua ne făceam răni între degetul mare și arătător. Eventual, când făceai câte o pauză, îți înfășurai rănile cu cârpe.
Ei, de aia nu-mi plăcea mie primăvara, pentru că eu, fiind cea mai mică din casă, trebuia să pasc mieii, oile (până mergeau la munte), vacile, vițeii, boii etc. Desculță, pășteam mieii și pe soare, și pe ploaie, ne înțepam în tălpi, ne împiedicam fugind după „ciortovi vivți” (oile și mieii). Nu mai spun că erau și ciulini (spini), toate aceste belele erau la picioarele noastre goale, iar deasupra capului era soarele nemilos. Și așa curgea toată vara, până toamna, pe care o așteptam cu drag, pentru că mergeam la școală. Mama mă ținea cu mieii, până se-ntorceau oile de la munte. Și mai ținea câte-un berbec cu coarne mari, care mă bătea, până m-am plâns că nu mai stau cu mieii dacă nu scap de berbec. Dar de Berbec (zodie), n-am scăpat. Soțul meu e, din păcate, „berbec”.
Ei, și-așa trecea primăvara, și odată cu ea, și viața. De câte ori se apropie Paștile, amintirile astea se întorc la mine. Și odată cu ele, vin și soarele, ploaia, întâmplările de demult. Amintiri cum numai aici există, la ucrainenii de pe Valea Vișeului. La noi e pace. Să înălțăm laudă lui Dumnezeu!
IRINCA