
Este nepoata lui Victor Brauner, marele nostru pictor suprarealist, celebrat în programul „Timișoara, capitală europeană”. De întâlnit, nu l-a întâlnit însă niciodată. Regimul comunist nu i-a permis să iasă din țară, iar când a reușit s-o facă, era deja prea târziu. Poveștile ei despre cei șase frați Brauner și viețile lor ne restituie însă partea nevăzută din destinul unei familii cu totul speciale. Azi, Vera Micznik își împarte timpul între Vancouver și New York, alături de soțul ei, compozitor. Și, după o viață consacrată catedrei, ca profesor la University of British Columbia, continuă să publice articole de muzicologie, preocuparea ei dintotdeauna.
Refugiul francez
– Vera, vă propun să o luăm chiar pe firul biografic, pentru a descâlci puțin istoria familiei dvs. și începuturile ei, la Piatra Neamț. E locul în care s-a născut, de altfel, și Victor Brauner.

– Victor s-a născut în 1903, într-o familie tipică de evrei. Herman Brauner, capul familiei, era inginer silvic, proprietarul unei fabrici de cherestea și tatăl a șase copii, în ordinea nașterii: Rudolf (Rudy), Rovena (Vena), Victor, Veronica (Ronca), Harry și Theodor (Teddy). Toți acești frați Brauner erau foarte apropiați unii de alții, foarte legați între ei, în tinerețe. Dintre ei, mama mea (Veronica) s-a căsătorit prima și foarte devreme, la 18 ani, cu Leopold Micznik, un evreu de origine basarabeană. Eu însă m-am născut târziu, abia în 1944, după două decenii de căsnicie. Cred că mama și-a dorit ca mai întâi să-și trăiască viața, profesându-și pasiunea, gimnastica. Mai târziu, când a venit timpul să facă copii, prin 1935-1938, deja amenințarea nazistă era destul de mare, așa că m-au mai „amânat”, până la eliberare.
– V-ați născut, prin urmare, într-un an istoric…
– Da, m-am născut exact când războiul se încheia, iar lumea începea să creadă cu tărie în ideile comuniste. La vremea aceea, în familia mea majoritatea erau simpatizanți comuniști. Era o familie de evrei care tocmai scăpase de amenințarea nazistă, de anii în care trăiseră cu drepturi reduse, cu obligația de a face muncă obligatorie și de a purta steaua evreiască pe mânecă. Instalarea comuniștilor la putere pentru mulți evrei hăituiți de nemți și de legionari a fost o ușurare.
Fuga în Alpi
– Victor Brauner însuși a cochetat o vreme cu ideile comuniste. Prin anii 1935-1936, s-a apropiat de Partidul Comunist, aflat în clandestinitate, pentru ca un an mai târziu, revoltat de direcția pe care o impunea Moscova, să se distanțeze net de comunism.

– Asta se întâmpla în anii în care Victor se întorsese temporar în România, fiindcă încă nu reușise să-și facă un rost la Paris. Dar în 1938, lucrurile au luat o întorsătură mai gravă, un decret regal îi obliga pe evrei să solicite din nou cetățenia română. Situația devenise foarte apăsătoare și în mediile artistice, și Victor a decis să plece de tot și s-a stabilit la Paris. Despre opțiunile lui comuniste din perioada franceză n-aș ști să spun. Dar anii de după război au fost ani în care ideile de stânga circulau liber printre intelectualii vremii. Ce știu sigur însă e că a trebuit să fugă în nenumărate rânduri din Paris, din cauza naziștilor. S-a refugiat o vreme la Perpignan, în sudul Franței, apoi într-o mică localitate din apropiere, Canet-Plage. De acolo, a plănuit o fugă în SUA, cu ajutorul Comitetului de Salvare, apoi una în Cuba, dar ambele încercări au eșuat. A mai stat o vreme prin Marsilia. La un moment dat, și-a obținut un act de identitate fals. Iar din 1942, a intrat cu totul în clandestinitate. A fugit cu Jacqueline Abraham, soția lui, în munți, în Alpi, și au stat ascunși timp de trei ani.
– Iar cu partea de familie rămasă în țară ce s-a întâmplat după război?
– Foarte curând, și-au dat seama că regimul comunist proaspăt instalat e departe de ce-și imaginau ei. Vena a plecat în 1948 la Geneva, unde a lucrat toată viața ca ingineră la fabrica de ceasuri Montblanc. Teddy, mezinul, a fugit primul, chiar la începutul războiului. A plecat din România pe o barcă, împreună cu pictorul Jean David, cu care era bun prieten. Au ajuns în Cipru și de acolo au obținut permisiune să ajungă în Israel. În Israel, Teddy a făcut o carieră artistică frumoasă, de fotograf.
– La un moment dat, în unele fotografii de arhivă, îl regăsim alături de Victor Brauner, la Paris.
– Până la urmă, s-a instalat și el la Paris, după mari ezitări, pentru că nu voia să fie perceput ca umbra fratelui mai mare. După război, Victor Brauner avea deja parte de foarte multă recunoaștere ca pictor. Teddy făcea niște fotografii extraordinare. Am cumpărat și eu câteva de la fiica lui, Marion, care trăiește la Paris. În țară au rămas mama mea, Harry, care era un folclorist de renume (Harry Brauner, n.r.), și Rudy, care a făcut o carieră frumoasă de doctor. Rudy nu a fost niciodată însurat, a avut o parteneră până la bătrânețe, dar de locuit a locuit mereu cu mama lui, de care a și avut grijă, până la sfârșitul ei, în anii ‘60. Pe Rudy îl vedeam mai des, pentru că în fiecare duminică sora mea, Olga, și cu mine ne îmbrăcam frumos și mergeam cu mama în vizită la mama-mare, la bunica Deborah, unde primeam cremă de vanilie.
– …și unde bunicul Herman făcea ședințe de spiritism. Victor Brauner le povestea prietenilor că pasiunea lui pentru ocultism a început de fapt foarte devreme, urmărindu-și tatăl. Așa este?
– Pe bunicul nu l-am cunoscut, a murit la începutul anilor ‘40, înainte să mă nasc eu, dar știu de la mama, care a fost martoră în copilărie la aceste ședințe, în casa de la Piatra Neamț, că bunicul intra în transă și comunica într-o stare de hipnoză cu spirite din lumea de dincolo, că uneori li se părea și lor, copiilor, că masa se mișcă sau că se întâmplă diverse lucruri. În tot cazul, bătrânul Herman fusese foarte pasionat de ocultism.
Margit, iubirea de tinerețe
– La începutul războiului, Victor a divorțat de prima lui soție, Margit Brauner, care a rămas, se pare, în România. Pe ea ați avut ocazia să o cunoașteți?

– Da, pe ea am cunoscut-o bine, fiindcă ea era dintotdeauna prietena foarte bună a mamei mele. Margit Kosch era tot evreică, româncă, dar cu rădăcini maghiare. De altfel, în familia noastră, multă vreme s-a respectat această veche tradiție, și Braunerii s-au căsătorit tot cu evreice. Margit a fost iubirea de tinerețe a lui Victor, o artistă ambițioasă și temperamentală. Făcea artă plastică și textile. Când Victor a plecat la Paris ultima oară, în 1938, hotărât să rămână definitiv, Margit n-a mai plecat cu el. În 1939 au și divorțat. Dar deja cu un an înainte, Victor o cunoscuse prin intermediul unor prieteni pe Jacqueline Abraham, evreică și ea, care i-a devenit apoi soție. O femeie mai protectoare, mai liniștită, cu care a rămas până la capătul vieții. Eu nu l-am cunoscut personal pe unchiul meu, dar înclin să cred că era un bărbat destul de rezervat, de timid și de ezitant cu femeile, dar că tocmai felul acesta al lui de-a fi, misterios, îi dădea farmec. Restul băieților Brauner, se cam știa, erau destul de fluturași. Cât despre Margit, ea a rămas la București, unde a trăit până prin anii ‘60.
– I-ați putea face un portret din câteva tușe?
– Era urâtă, după standardele clasice de frumusețe, dar extrem de frumoasă, când începeai să observi expresivitatea feței ei. Era foarte plină de viață. O femeie inteligentă, o intelectuală din cercul artistic pe care Victor și-l crease la București. Au fost căsătoriți aproape un deceniu. Mergeam deseori cu mama pe la ea, când mama ieșise deja la pensie, să stăm la taclale. Margit era prietenă foarte bună și cu pictorița Medi Wechsler Dinu și cu soțul ei, poetul suprarealist Stephan Roll, pe numele lui adevărat Gheorghe Dinu, care era un tip extrem de spiritual, adoram bancurile și glumele lui. Cam ăsta era grupul în care se mișca mama. Când am plecat în sfârșit în Israel, cu mama și sora mea, am plecat toate trei, îmbrăcate în niște paltoane maxi croite din materialele superbe țesute de mâinile lui Margit. Eram foarte mândre de ținutele noastre de creator.
O dramă de familie
– Despre Victor se vorbea vreodată în acest grup de prieteni? Erau totuși foștii lui tovarăși de idei.

– Ca să înțelegeți de ce nu vorbeau, ar trebui să vă spun că anii aceia au fost pentru familia Brauner marcați de o poveste mult mai dureroasă. În 1950, fratele mamei, Harry Brauner, a fost acuzat în lotul Pătrășcanu și trimis la închisoare împreună cu partenera lui de atunci, Lena Constante. Lucrețiu Pătrășcanu reprezenta aripa intelectuală a Partidului Comunist, care începuse să se distanțeze de stalinism, deci trebuia lichidată. Iar întâmplarea face că Lena era prietenă foarte apropiată cu soția lui Pătrășcanu, iar Harry era extrem de apropiat de Lucrețiu. Înțelegeți de ce, în atmosfera aceea de spaimă care exista, ca să mă protejeze și să se protejeze și pe ei, părinții aveau grijă să nu aflu prea multe. Nu doar că nu vorbeau despre Victor, fratele fugit în străinătate, dar nu vorbeau nici despre faptul că suntem evrei. Eu am aflat întâmplător.
– Cum așa?
– Când aveam zece ani, aveam o prietenă cu care mă jucam în parc și pe care o mai vizitam uneori acasă. Într-o zi, mama ei m-a luat deoparte și mi-a spus în șoaptă: „Vreau să-ți spun ceva, tu și cu fata mea sunteți singurele evreice din cartier”. Dar nu mi-a spus ce înseamnă evreice, iar eu am crezut, după tonul conspirativ, că e ceva foarte, foarte secret. Drept pentru care nu am vorbit cu nimeni multă vreme. Până ce la școala noastră a venit o fată nouă, tot evreică, care m-a invitat odată la ea acasă. Și mama ei m-a întrebat direct: „Tu ești evreică?”. Iar eu am răspuns rușinată: „… Cred că da, dar vă rog să nu-i spuneți lui mama!” Evident că i-a povestit și au râs în hohote.
– Înțeleg că mama dvs. a fost ultima dintre frați care a părăsit țara, nu?
– Exact. Tata a murit devreme, iar mama a rămas singură. Din partea tatălui oricum nu mai aveam pe nimeni. Rudele lui plecaseră cu mult înainte în Rhodesia, unde făceau afaceri cu diamante. Iar noi abia la finalul anilor ‘60, când am aflat că putem fi în sfârșit răscumpărate de statul Israel, am depus cerere de plecare din țară. În 1971 ni s-a aprobat și am plecat la Tel Aviv. Am stat apoi o perioadă de timp la Geneva, iar de la Geneva, m-am lăsat purtată de o poveste de dragoste tumultuoasă, care m-a dus tocmai pe continentul american, unde trăiesc și azi.
Tablourile din pivniță
– Lucrări de-ale lui Victor v-au mai rămas în România sau a dus totul cu el?

– Când a plecat, Victor și-a lăsat tablourile în casa maternă, adică la bunica și la Rudy. Doar că între timp izbucnise războiul, iar ei, purtând numele de Brauner, erau mai expuși persecuțiilor naziste. Așa că Rudy a organizat pe șest mutarea tablourilor din casa bunicii acasă la mama, în pivniță. Le-a ascuns în spatele șirurilor de lemne. Primăverile, ai mei trăiau cu spaima că, pe măsură ce lemnele se consumau, tablourile deveneau vizibile. În anii ‘70, mama a găsit de cuviință să-i returneze lui Rudy tablourile. Între timp, Harry și Lena ieșiseră din închisoare și, la rejudecarea lotului Pătrășcanu, au fost reabilitați și au primit un apartament în Drumul Taberei. Și atunci, Rudy le-a dat și lor o parte din tablouri. Mamei i-a rămas doar un portret al ei făcut de Victor în ulei, un portret mai mic al tatălui și câteva desene, care sunt acum la noi.
– După ce a scăpat de exil și războiul s-a încheiat, Victor a reluat legătura cu familia? De existența dvs. știa?
– Știa, firește. Dar de văzut, m-a văzut doar în fotografii. După ce Harry a ieșit din închisoare și regimul comunist s-a mai relaxat, pe mama au lăsat-o de câteva ori să iasă din țară și s-a dus să-l viziteze la Paris. Victor a fost extrem de drăguț și generos cu ea. O ducea deja foarte bine, avea bani și i-a închiriat surorii lui un apartament, pe toată perioada șederii la Paris, ca ea să poată sta liniștită, să aibă intimitate. Dar cel mai emoționant pentru mine rămâne faptul că, știind că sunt muziciană (eram în liceu și mă pregăteam pentru Conservator), Victor mi-a trimis cinci din discurile lui de jazz. Cinci din cei mai buni jazzmani ai lumii la vremea aceea, pe care în România nu îi avea nimeni. Și acum îl admir pentru gusturile lui în muzică. Gestul lui m-a influențat enorm. Datorită lui am descoperit jazzul modern, și pentru asta îi sunt recunoscătoare pe viață.
– De care dintre frați era Victor mai apropiat?
– După ce Teddy a ajuns la Paris, era destul de apropiat de el. Dar și cu Vena avea relații foarte bune. Vena ajungea destul de ușor la Paris, de la Geneva. Dar Vena era mai degrabă într-o relație de admirație față de Victor, decât într-una de prietenie. Ea vedea mai mult artistul în el decât fratele și îl trata ca atare. Victor Brauner era un om prietenos și sociabil cu toată lumea, dar atât de obsedat de munca lui, încât nu-l vedeai cu orele la șuete. Nu-i plăcea să piardă timpul. Iar mama, care îl văzuse la Paris în ipostaza lui de pictor foarte cunoscut, ne vorbea cu mare admirație și încântare de calitățile lui intelectuale și de mediile în care se mișca. Că era foarte deștept, nu doar talentat, era de la sine înțeles, toți o știam. În anii aceia, am trăit și eu, și sora mea, cu conștiința că avem un unchi foarte inteligent și talentat la Paris. Iar azi simt că îi port pe toți Braunerii în genele mele, sunt mândră și emoționată că am avut norocul să mă nasc într-o familie ca asta.
– Cu ceilalți frați Brauner ce s-a întâmplat? Au avut copii? Aveți verișori sau sunteți singurele moștenitoare?
– Familia e astăzi foarte mică, fiindcă doar mama a avut două fete, pe mine și pe Olga, și Teddy tot două fete, pe care le-a făcut la Paris, pe Dana și pe Marion. Vena n-a avut copii și nici nu s-a recăsătorit după divorț. Rudy, fratele cel mai mare al lui Victor, a murit când eu eram deja în America, n-am putut merge la înmormântare. Victor a murit mult mai devreme, în 1966, aveam 22 de ani, ne-a scris Vena din Geneva să ne anunțe, dar nici noi, nici mama nu am mers la înmormântare, pentru că nu ni s-a dat pașaport. Harry a murit în 1988, Lena Constante i-a supraviețuit. În 1990, când a reușit să iasă din țară, a scris o carte magnifică despre teribila ei experiență în temnițele comuniste, despre cele 3000 de zile de singurătate absolută. Iar mama a rămas în Israel, a paralizat treptat, din păcate, și s-a sfârșit acolo. A stat o vreme cu sora mea, apoi sora mea a venit la Montreal, mai aproape de mine.
Îndrăgostită de Timișoara
– Și acum, iată, „Timișoara, capitală europeană” s-a bucurat să vă aibă aproape, cu ocazia acestei grandioase expoziții Brauner. Cum a fost să vă reîntoarceți acasă și să vă redescoperiți unchiul prin tablourile lui?

– Nu mai venisem de foarte multă vreme în România, pentru că epuizasem toate motivele pentru care aș fi putut s-o fac. Nu mai aveam nici rude, nici proprietăți de familie. Dar am descoperit acum Timișoara și mi-a plăcut la nebunie orașul. Cât despre Victor Brauner, am pentru el o admirație mai curând ca pentru un personaj, decât ca pentru o rudă. Nu l-am cunoscut. Și, chiar dacă l-aș fi cunoscut, tot am convingerea că nu l-aș fi cunoscut. Oamenii ca el păstrează mereu un anume mister, rareori se arată așa cum sunt cu adevărat. Am vizitat de mai multe ori expoziția care îi e dedicată, ultima dată în liniște, de una singură. Dar nu știu dacă „emoționată” e un cuvânt potrivit. Sunt mai înclinată să înțeleg și să las înțelesul să mă emoționeze, și când ascult muzica, și când privesc o lucrare de artă. În mod similar, l-am descoperit acum și pe unchiul meu.
– Autoarea mulțumește Oanei Doboși, Ralucăi Selejan și librăriei „La Două Bufnițe”, pentru intermediere
– Fotografiile sunt reproduse din catalogul „Victor Brauner. Invenții și Magie”