În miezul verii, biserica ortodoxă prăznuiește marea sărbătoare a Sfinților Apostoli Petru și Pavel. 29 iunie e ziua în care cei doi apostoli ai lui Hristos au fost uciși la Roma pe care o încreștinaseră; Pavel, prin decapitare, pentru că era cetățean al imperiului, iar Petru prin răstignire, la fel ca Mântuitorul. Din smerenie, spune tradiția, mai-marele apostolilor a cerut să fie crucificat cu capul în jos.
Părintele arhimandrit Andrei Coroian, de la Catedrala Episcopală din Deva, este legat în mod special de acești doi mari sfinți, pentru că atât biserica satului în care a crescut, precum și lăcașul în care slujește acum se află sub ocrotirea lor.
Talpa de foc a Sfântului Petru
– Părinte Andrei Coroian, dincolo de felul în care îi înfățișează Scriptura pe cei doi mari sfinți ai creștinătății Petru și Pavel, cum îi simțiți dumneavoastră, în adâncul inimii? Ei sunt sărbătoriți împreună, deși în viața de toate zilele au fost diferiți…

– Atunci când am fost la Vatican prima dată, acum șapte ani, am vrut neapărat să merg la mormântul Sfântului Apostol Petru. Și am avut o surpriză: că atunci când m-am închinat la acea statuie a lui din bazilica San Pietro și când am pus mâna pe talpa Sfântului Petru, ardea. Ea e rece, altfel, cum e orice statuie de marmură, dar acum ardea, era ca de foc, pur și simplu. A fost exact cum mă gândeam eu la Sfântul Apostol Petru – un sfânt cu credința înfocată. Pentru că Petru pornește în viața lui duhovnicească de la credință. El a fost fratele apostolului Andrei și fiul lui Iona, un pescar simplu din Betsaida Galileii. Înainte de a-L urma pe Hristos, se numea Simon, Domnul Iisus i-a schimbat numele în Petru. Dintre cei doisprezece ucenici, el a fost, poate, apostolul cu cea mai fierbinte credință și, totodată, cel mai în vârstă. Este primul care L-a mărturisit pe Iisus Hristos ca Dumnezeu când i-a spus de față cu toți ceilalți: „Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu”. E cea mai puternică mărturisire despre Iisus care s-a făcut vreodată în istorie. Sigur, a avut și el clătinări în credință, s-a și lepădat de Domnul, chiar de trei ori. Dar lepădarea aceasta întreită din timpul pătimirilor Domnului a îndreptat-o prin pocăință, la o simplă privire blândă a lui Hristos. Domnul l-a întrebat: „Petre, mă iubești tu pe mine?” „Da, Doamne,”, i-a răspuns Petru, „Tu știi că Te iubesc.” Și Mântuitorul a repetat întrebarea de trei ori, după numărul lepădărilor lui Petru, și tot de trei ori i-a răspuns sfântul apostol. Atunci i-a șters Iisus păcatul, iar Petru a trăit o pocăință adâncă toată viața. Se spune în tradiție că avea urme adânci pe obraz de la câte lacrimi de căință vărsase. Pocăința aceasta l-a transformat atât de mult încât, la Pogorârea Duhului Sfânt, a fost primul apostol care a ieșit în piață în Ierusalim și a predicat. Predica ni s-a păstrat în Scriptură, în cartea Faptelor Sfinților Apostoli, o predică în urma căreia s-au convertit la creștinism 3.000 de suflete. Petru a fost un om de mare trăire, după Înviere a vindecat boli, a înviat morți, în Scriptură ni se spune că până și umbra lui vindeca oameni. Modul cum a sfârșit, în 29 iunie, anul 65, sub Nero, arată adânca lui dragoste și slujire pentru Domnul Hristos.
Se spune că, atunci când a aflat că urma să fie răstignit, s-a pregătit să fugă din Roma, dar pe drum i-a ieșit Domnul în cale. Când Petru l-a întrebat: „Unde te duci, Doamne?”, Iisus i-a răspuns: „Mă duc să mă răstignesc a doua oară.” Atunci sfântul apostol a înțeles că venise vremea să îl mărturisească pe Hristos prin mucenicie. Așa că s-a întors în Roma, iar când a venit momentul pătimirii, a cerut să fie răstignit cu capul în jos, ceea ce ne arată adânca lui smerenie, care l-a și făcut întâistătător al apostolilor. Se spune despre el că e serafimul lui Iisus. Serafimii sunt ceata de îngeri cea mai apropiată de Sfânta Treime, sunt cei aprinși de dragostea pentru Dumnezeu. Lor le-a urmat Petru, iar faptul că a trăit atât de adânc credința și iubirea lui Hristos l-a făcut cel mai mare între apostoli.
Pavel, iubirea revărsată
– Și pe Sfântul Apostol Pavel cum îl vedeți?

– La același nivel cu Petru, dar, cumva, la polul opus. Dacă Petru e întruparea credinței, atunci Sfântul Apostol Pavel e iubirea revărsată, un apostol în stare să spună: „Pentru mine, a viețui înseamnă Hristos, iar a muri, dobândă”. Tot ce spune în epistole, tot ce face, modul cum abordează lucrurile e cu totul dumnezeiesc. În plus, spre deosebire de Petru, el a venit spre Hristos printr-o cultură foarte fină, subtilă și vastă. A fost din neamul lui Veniamin, școlit cu toate școlile timpului, a urmat celebra școală rabinică a lui Gamaliel, dar apoi și la Alexandria, după cum zic unele tradiții. Pe lângă faptul că avea o bună cunoaștere a Vechiului Testament, cunoștea și scrierile literare vechi. Se vede asta din faptul că a reușit în capitolul XIII al Epistolei întâia către Corinteni, să dea omenirii un imn al iubirii dumnezeiești cum nu s-a mai scris vreodată. Nimeni n-a mai putut să scrie așa ceva de atunci. Și pentru că vorbim de un apostol cu o cultură rafinată, aș vrea să citez aici un fragment din portretul pe care ÎPS Bartolomeu Anania i-l face, în introducerea sa la Epistole Pauline. Cred că e cea mai frumoasă descriere a Sfântului Apostol Pavel din cultura română. Nimeni n-a scris despre acest apostol atât de frumos și de sintetic. „Personalitate complexă, inteligenţă vie, cultură vastă, temperament dinamic, Pavel e un râu de energie în continuă mişcare. Pururea inspirat şi veghetor, e, în același timp, mistic şi om de acțiune, teolog şi misionar, întemeietor şi organizator, păstor şi catehet, polemist redutabil şi orator înflăcărat, dialectician şi liric. Mai presus de toate, însă, el este părinte. Totul însă, absolut totul, i se subordonează sentimentului suprem: iubirea sa pentru Domnul său, Iisus Hristos. Istoria bimilenară a creştinismului nu a mai cunoscut un om cu devoţiunea lui Pavel”.
– Ne-ați spus despre întâlnirea dumneavoastră cu Sfântul Apostol Petru, la Roma, în catedrala care-i poartă numele. Când ați ajuns să îl cunoașteți pe Pavel?
– V-am spus despre experiența din Catedrala San Pietro, pentru că acolo a fost culmea trăirii mele cu acest mare apostol. Dar la Roma am fost și la mormântul Sfântului Pavel, la bazilica „San Paolo fuori le mura”, și acolo am trăit o stare deosebită. Am simțit acolo acest duh al lui de lumină și de iubire. Cu Sfântul Pavel, cel mai mult mă desfăt citindu-i epistolele. Și cred că asta și trebuie să facem, ca să ne apropiem de el, trebuie să citim ceea ce el a scris. Sunt unele texte ale lui pe care le-am memorat, cum e cel de la Coloseni, de exemplu: „Întru El locuiește, trupește, toată plinătatea Dumnezeirii”. Sfântul Apostol Pavel are o teologie profundă, și, ca să pătrund în profunzimile lui, pe mine mă ajută să-i citesc și Acatistul, pentru că simt un mare har când îl citesc.
– Mi-ați spus că ați copilărit într-un sat a cărui biserică avea hramul celor doi sfinți. Cum îi sărbătoreau țăranii pe apostolii Petru și Pavel?

– Biserica noastră s-a construit când eram eu în clasa întâi și îmi amintesc că, înainte de a fi ridicată, slujbele din sat se făceau la o cruce, aflată lângă sat, la care părintele venea vara. Acolo ne adunam tot satul și acolo se făceau, pe 29 iunie, toate slujbele închinate Sfinților Apostoli, chiar și Sfânta Liturghie. Atunci m-a impresionat acea cântare, foarte cunoscută în Ardeal: „Simone, spune tu dacă Mă iubești/ Oile, oile să mi le păzești” – pe a cărei melodie a compus Adrian Păunescu „Tu, Ardeal”. Hramurile acelea mi le amintesc ca pe o manifestare de dragoste, de unire, crucea aceea era un loc în care ne întâlneam toți sătenii. Apoi, după ce am ridicat și biserica, la hramuri veneau credincioși și din satele vecine. Așa ajungeam ca fiecare familie din sat să găzduiască la ea zeci, poate chiar sute de persoane, cărora le întindeam și masă. Era ceva foarte simplu, mâncam pe iarbă, cum puteam, dar era ceva deosebit, era o mare sărbătoare, cu foarte multă comuniune și, asta îmi amintesc bine, cu multă dragoste. Aceasta a fost prima mea întâlnire cu sărbătoarea sfinților Petru și Pavel.
„Petru e piatra credinței, Pavel e iubirea”
– Părinte Andrei, cei doi sfinți, Petru și Pavel, au fost foarte diferiți. Primul a trăit alături de Mântuitorul, de la începutul propovăduirii și până la sfârșit, lepădându-se de El și apoi pocăindu-se, celălalt, Pavel, nu-L întâlnește niciodată pe Iisus în viață, și e prigonitorul creștinilor, până când Hristos îi apare în lumină, convertindu-l brusc. Petru a fost apostolul evreilor, Pavel al neamurilor. Petru a susținut tăierea împrejur pentru toți, Pavel i s-a împotrivit cu tărie. Greu s-ar putea imagina două personalități atât de diferite și, totuși, biserica alege să îi sărbătorească în aceeași zi, pe 29 iunie, într-un mare praznic, pregătit printr-un post de câteva săptămâni. De ce a ales să-i prăznuiască împreună?

– Pentru că, deși ei, aparent, sunt diferiți, au murit, am putea spune, împreună, la Roma, în aceeași zi, pe 29 iunie, în anul 65, Pavel prin decapitare, iar Petru prin răstignire. Aceste mici contradicții care au fost între ei au apărut într-un anumit context, în care a ieșit la iveală Pavel, intelectualul, care gândea mai rațional. Dar ei au fost foarte apropiați. Să nu uităm că icoana ortodoxă a praznicului îi arată într-o îmbrățișare duioasă, duhovnicească. Sfântul Apostol Petru spune la un moment dat despre Pavel, scriind într-una dintre epistolele sale – „iubitul nostru frate, Pavel”. Apoi, deși drumul lor alături de Hristos pare diferit, există și multe asemănări. Amândoi L-au văzut pe Iisus în lumina harului – Sfântul Apostol Pavel, pe drumul Damascului, Petru pe Tabor. Apoi, Petru a stat trei ani lângă Domnul Iisus, Pavel a stat și el trei ani în pustia Arabiei, după convertire, când i s-a arătat Domnul și i-a transmis duhovnicește învățătura Lui. Pavel a învățat direct de la Dumnezeu, e ceva fenomenal! Sigur că există și deosebiri, care, însă, nu îi despart, ci îi ajută să se completeze unul pe celălalt. Pavel a crescut în Tars, un mare oraș, s-a pregătit și a studiat ca un om de știință de astăzi. Sfântul Apostol Petru nu ar fi putut face lucrul acesta, pentru că a fost un om simplu, care a trăit într-un mediu închis, iudaic. Dar a fost un mare trăitor. Era verhovnicul apostolilor, adică cel mai de seamă dintre ei, și știa că Hristos a venit pentru toate neamurile pământului, așa că s-a bucurat de convertirea lui Pavel, pentru că știa că Pavel poate face în propovăduirea evangheliei ceea ce el nu poate face. De aceea a fost o strânsă legătură între ei. Eu cred că Petru înțelegea învățătura lui Hristos ca și Pavel, chiar dacă nu avea cultura lui. De aceea, Biserica îi numește „părinții evlaviei noastre”. Petru e stânca, piatra credinței noastre, a fost apostolul cel mai înfocat cât trăia Hristos, iar Pavel e iubirea, el vine din afara cercului de apostoli, cu o cultură pe care n-o avea niciunul dintre ei.
– Deci, unul e temelia credinței pe care stăm, iar celălalt, cupola ei.
– Da, Petru începe de la credință, e stânca credinței, și urcă către dragoste. Vedem asta și din scara virtuților pe care Sfântul Apostol Petru ne-o descrie în a doua sa Epistolă Sobornicească, unde el descrie toate treptele desăvârșirii, pornind de la credință și sfârșind în iubire: „adăugaţi la credinţa voastră fapta bună, iar la fapta bună: cunoştinţa, la cunoştinţă: înfrânarea; la înfrânare: răbdarea; la răbdare: evlavia; la evlavie: iubirea frăţească, iar la iubirea frăţească: dragostea”. În schimb, Pavel vine de la iubire spre credința în Hristos. Petru urcă de la pământ la cer, Pavel vine de la cer la pământ și se întâlnesc, până la urmă. În final, cred eu, Dumnezeu întotdeauna apreciază mai mult simplitatea, pentru că El Însuși e simplitate. Numai că noi, datorită contextului lumii și desfășurării istoriei ajungem să trăim așa cum trăim, având nevoie de multă știință ca să ajungem, în cele din urmă, tot la simplitate.
„Țăranii noștri îl iubeau pe Petru, cu care se asemănau”
– Dintre cei doi apostoli, țăranii români l-au ales doar pe Petru. El este, cum i se spune în legendele noastre, „cumătrul lui Dumnezeu”, alături de care se plimbă pe pământ, prin satele noastre, unde împarte virtuți și face minuni. Sfântul Apostol Pavel nu apare deloc. Cum vă explicați?

– Cred că e de înțeles acest lucru. Noi nu am fost un popor de intelectuali, am fost un popor de păstori, satul tradițional era format din oameni simpli, fără școală. Și, fiind un popor simplu, cred că ne-a fost foarte greu să credem într-un Dumnezeu abstract, nevăzut, de neajuns. Zicea și părintele Stăniloae, într-un interviu, că în toată Europa, lumea era foarte simplă – de aceea au putut să primească din creștinism poruncile morale – să nu furi, să nu ucizi, dar n-au putut să înțeleagă subtilitățile teologice, în care se frământa filosofie. Țăranilor noștri li se spunea să fie cucernici, să fie evlavioși, să fie oameni de omenie – și asta era o mulțumire, cumva trăiau ca în grădina lui Dumnezeu, de aici și dragostea lor pentru Petru, cu care se asemănau, nu cu Pavel, pe care nu aveau cum să îl înțeleagă. Și ar mai fi, poate, o explicație. Poate că Petru e prezent în legende și datorită latinității noastre, apartenenței noastre la cultura latină, care l-a supraevaluat pe Petru și l-a făcut vicarul lui Dumnezeu pe pământ.
– Părinte Andrei, la final aș vrea să le spuneți cititorilor noștri cum să se apropie de acești doi mari sfinți ai creștinătății, cum să facă să le fie ascultate rugăciunile?
– În primul rând, să le citească acatistul. Prin acatist rezonezi cu ei, poate nu imediat, dar până la urmă, rezonezi. Dacă nu rezonezi tu, rezonează sfântul cu tine. Eu însumi am avut mari trăiri, numai citind acatistul Sfinților Apostoli, săptămânal, la biserică. Atâtea mi-au venit în inimă… revărsări de har și înțelegeri deosebite. Când le citim acatistul la catedrala din Deva, care se află sub ocrotirea lor, parcă se coboară cerul pe pământ. Și i-aș mai sfătui pe creștini să citească și epistolele celor doi sfinți apostoli din Scriptură, i-aș îndemna să citească varianta Bibliei diortosită de Înalt Preasfințitul Bartolomeu, pentru că introducerile pe care le face dânsul acolo, la fiecare carte a Sfintei Scripturi, sunt extraordinare. Acolo vor găsi și portretul Sfântului Apostol Pavel, din care eu am citat doar o mică parte.
Așadar, să se apropie de ei rugându-se și citind. Rugăciunea, desigur, e cea mai importantă lucrare, mama tuturor virtuților, din rugăciune se nasc toate. Și să nu ne rugăm doar acasă, să mergem la biserică. Biserica te învață cum să-i cinstești pe sfinți, cum să-i iubești. E de ajuns să participi. Dar și citirea Noului Testament este la fel de importantă, pentru că este tot o împărtășire de Cuvântul lui Dumnezeu.