Părintele Rafail Lukacs este singurul preot ortodox de naționalitate maghiară din România. Slujește într-o bisericuță în orașul Sovata, la câțiva kilometri de vestita stațiune balneară din județul Mureș. Vorbește cu oricine-i cere ajutorul fie în limba română, fie în limba maghiară, cu același firesc. În ortodoxie, nu contează limba pe care o vorbești, ci ceea ce simți, felul în care îl poți transmite oamenilor pe Dumnezeu. Iar părintele Lukacs știe foarte bine asta.
Un sentiment românesc
S-a născut și a crescut în Nyiradony, un sat de lângă Debrețin, în Ungaria. Cu câteva secole în urmă, după ce fusese pustiit de ciumă, satul acela a fost populat cu români, aduși mai ales din zona de nord a Ardealului. În timp, aceștia și-au pierdut limba, dar și-au păstrat credința greco-catolică.
„Eu am avut mereu în mine un sentiment românesc, limba română am învățat-o singur, cred că s-a lipit, pentru că aveam genetic ceva românesc. Aveam rude în România, veneam des, legătura cu țara era naturală”.
Părintele Lukacs a învățat limba română buchisind scrierile ortodoxe ale Sfinților Părinți, cu creionul în mână și dicționarul alături. Și e fascinant să asculți un ungur vorbind românește cu un ușor accent de Bucovina. Își amintește cum, la grădiniță fiind, se juca de-a popa, își punea pe umeri câte o față de masă și-i „cununa” pe colegii săi. Evident, pe-atunci n-avea habar ce anume înseamnă preoția și nici că acesta e drumul pe care va păși mai târziu. Copil, mergea însoțit de mama la biserica reformată. „Mie îmi plăcea mai mult biserica greco-catolică, unde mergeam cu bunica, care era altceva decât biserica rece și cenușie a mamei. Îi spuneam „biserica frumoasă”, poate pentru că era ceva mai colorată, cu sfinții aceia pictați pe pereți”. Preotul îl lua cu el în altar, să-l ajute cu lumânarea și cu cădelnița. Într-o zi, l-a luat în brațe, și micului Robert acesta i s-a părut un moment special. „Atunci am zis că vreau să mă fac preot greco-catolic, nu reformat, iar părintele a zis că e de acord, doar dacă și mama mea face acest pas. L-a făcut, de dragul meu, și a trecut și ea la greco-catolici, un motiv în plus pentru care o prețuiesc”.
„Ortodoxia a prins putere și în Ungaria”
La începutul anilor ‘90, nu existau informații despre ortodoxie în limba maghiară. Până și grecii, care ajunseseră cu comerțul până în Ungaria și aduseseră cu ei acolo ortodoxia fuseseră, în timp, asimilați. „Acum, lucrurile s-au schimbat, iar ortodoxia a prins putere și în Ungaria. Sunt foarte mulți tineri care, dezamăgiți de duhovnicia rece a catolicilor și reformaților, au luat calea ortodoxiei”, spune părintele.
Printre ei, Robert Lukacs, adolescent. Nicăieri nu se simțea pe de-a-ntregul liniștit, bănuia că trebuie să existe și altceva care să-l facă să se simtă împlinit. A văzut într-o zi la televiziunea maghiară o slujbă ortodoxă, oficiată de Patriarhul Moscovei, într-o biserică din Budapesta. Abia atunci a înțeles ce răspuns au neliniștea și căutarea de până atunci. Avea doar 14 ani.
– Ce v-a atras la ortodoxie, dacă erați elev al unui liceu teologic greco-catolic?
– Liceul era administrat de biserică, aveam slujbe zilnic, dar nu era obligatoriu să participăm. În schimb, așa cum v-am spus, era o rânduială care trebuia respectată, dar am avut și acces la foarte multe informații. Duhovnicul meu de la acea vreme avea un duh ortodox și, știind exact care-mi e neliniștea, m-a îndemnat să trec la ortodoxie. După ce văzusem acea emisiune la televizor, am tot pus întrebări profesoarei de religie. Mi-a spus doar că era o slujbă ortodoxă, dar a lăsat multe alte întrebări fără răspuns, temându-se ca nu cumva, înțelegând mai mult, să mă piardă. De exemplu, în cercul copiilor din parohie, eu eram cel care spunea rozariul. Am întrebat dacă și ortodocșii îl folosesc, mi s-a spus că da, ceea ce, evident, era o minciună. Dacă aș fi aflat adevărul, aș fi renunțat să-l mai citesc, și asta ar fi fost, din punctul lor de vedere, o rătăcire și o sminteală.
În facultate, a avut primele intenții de a trece la ortodoxie. I-a cerut sfatul Prea Sfințitului Părinte Sofronie Drincec, pe atunci Episcop al Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria. „Mi-a spus să am răbdare, să-mi finalizez studiile, apoi să văd ce drum aleg”. Drumul fusese deja ales, doar momentul pentru primul pas concret mai trebuia așteptat puțin.
„S-a simțit miros de tămâie încă de la colțul străzii”
Robert Lukacs nu era singur în căutările sale. Avea colegi și profesori care știau deja multe despre ortodoxie. Într-o zi, cu un grup de colegi, au plecat la Budapesta, ca să pășească în Catedrala Ortodoxă văzută la televizor. „Vă rog să mă credeți că s-a simțit miros de tămâie încă de la colțul străzii, iar când am intrat, părintele diacon, bătrân, cu barba mare, albă, ne-a zâmbit atât de frumos, de parcă era un sfânt din icoane, și nu om ca noi. Și primele cuvinte pe care le-am auzit au fost din slujba Învierii: «Afară de Tine, ajutor întru necazuri nu avem». A fost momentul în care am simțit, concret, că am ajuns acasă”. Și au mers la catedrală apoi de câte ori a fost posibil, pentru o vorbă bună sau pentru a împrumuta cărți. Cărți curate, despre ortodoxie și sfinții cei frumoși ai ei.
„Cred că ne-a prins tare bine rigoarea și exigența din timpul seminarului. Locuiam în internat, chiar și cei care erau din localitate, și nu aveam voie să ieșim decât cu motive bine întemeiate și cu aprobarea conducerii. Nu aveam voie să intrăm în case particulare, nici să fi avut câte o prietenă mai devreme de anul II, să nu ne smintească de la drumul ales. Cei care-și găsiseră prietenă trebuiau să o prezinte episcopului, să primească binecuvântarea acestuia, pentru a-i sta alături unui viitor preot. În condițiile acelea foarte stricte ne era testată, cu siguranță, chemarea către preoție, vocația, dincolo de materiile predate. Instituția funcționa cumva după rânduiala catolică, mult mai strictă, poate de aceea mulți au renunțat, pe parcurs. În România, din păcate, Teologia seamănă cu orice altă facultate, și multora le e greu să înțeleagă că preoția e o misiune, nu o meserie”.
Slujbele la care participau seminariștii erau frecventate de o categorie de fete pe care aceștia le numeau „abțibilduri”. „Se lipeau într-adins de noi, dar noi nu le căutam, le ocoleam. Multe dintre ele sunt și acum nemăritate. Cele care spun că nu sunt vrednice să fie preotese sunt tocmai cele care au exact această chemare. Invers, nu. Preotesele sunt cele care ne țin pe noi. Sunt multe parohii în care ar fi greu sau imposibil de rezistat, ca preot, fără salariul preotesei. E foarte bine, acolo unde se poate, să aibă și preoteasa o carieră a ei, deși însuși acest statut cere multă jertfă și capacitate de înțelegere”.
Părintele Cleopa
Cu același grup de colegi ce-și căutau calea, Robert făcuse drumuri multe la mânăstirile din Moldova. Nu știau o boabă românește, dar înțelegeau perfect slujbele, care nu se deosebeau foarte mult de cele greco-catolice, al căror tipic îl învățau în facultate. Înțelegeau cu inima. Au ajuns la mânăstirile Secu și Sihăstria, unde monahii i-au primit cu bucurie, chiar dacă, prin vorbă, erau încă străini unii de alții. L-au mai prins în viață pe părintele Ilie Cleopa și smerenia sa i-a însoțit mereu mai apoi, ca un fel de pelerină de lumină sub ocrotirea căreia răul nu-și prea are loc.
– De ce mergeați la mânăstiri din Moldova și nu din Ardeal, care era mai aproape?
– În cercurile cu cuget răsăritean ale greco-catolicilor se știa de mânăstiri, de părintele Cleopa, de Moldova. Când am putut, am venit și noi, veneam în fiecare vară. Și azi cunosc mai bine Moldova decât Ardealul. Era acolo și un părinte, Nil, din Maramureș, care știa ungurește, iar el ne-a ajutat foarte mult încă de la început. În al doilea an am mers mai încrezători, știind că avem un înger păzitor acolo. După convertire, am fost nevoit să caut acolo liniștea, ca să mă aflu între oameni care mă susțineau moral.
La câteva zile după examenul de licență, Robert Lukacs a și luat calea Budapestei, la Mitropolitul rus al Vienei, Ilarion Alfeyev, sub jurisdicția căruia se află ortodocșii din Ungaria. Acesta i-a stabilit, pe loc, data botezului întru ortodoxie și preotul care va oficia această slujbă. Nimeni n-a știut nimic. Dumnezeu, însă, știa. Și asta era suficient.
În 2006, greco-catolicul Robert Lukacs a „murit”, lăsând loc de naștere ortodoxului Rafail Lukacs. „Se mai întâmplă și acum, la unele evenimente oficiale, să mă aflu scris sau strigat Robert Lukacs și să nu reacționez. Robert a rămas doar un nume scris în buletin, atâta tot. O bucățică de hârtie fără valoare și fără nicio legătură cu omul care sunt de 17 ani încoace. O eroare, dacă vreți, pe care am să-ncerc s-o îndrept, ca să nu mă mai simt străin față de propriile acte de identitate”, spune râzând părintele Rafail.
Decizia de a trece la ortodoxie a stârnit o mică furtună atât în familie, cât și printre profesorii de la Facultatea de teologie greco-catolică. „Mama s-a supărat, ea se vedea mamă de preot greco-catolic, printre bătrânele din sat, care credeau, cu toate, că ortodoxia e o sectă. Iar profesorii și preoții de la facultate se simțeau trădați, acuzându-mă că făcusem studii pe cheltuiala lor și ar fi trebuit să le fiu recunoscător pentru asta, nu să le întorc spatele. E drept, avusesem o dilemă când am terminat studiile: ori îi derutez pe credincioși, slujind ortodox ca preot greco-catolic, ori nu voi fi sincer cu mine și voi tânji după ortodoxie toată viața”.
Un mesaj fără cuvinte
– Sunteți singurul din grup care s-a convertit?
– Da. Ceilalți au rămas greco-catolici, dar cu cuget ortodox. Nu cred că sunt fericiți, trebuie să fie tare ciudat la slujbe. Eu n-am regretat niciodată pasul făcut, simt că Dumnezeu așa a lucrat, ne-a dat mereu bucurii, ca să nu ne poticnim. Semne au văzut toți, și profesorii, și colegii, nu poate spune nimeni că nu se așteptau să fac pasul ăsta. Am îmbrăcat prima dată reverenda ortodoxă în anul IV de facultate și, de atunci, nu am mai dat-o jos. Doar înainte de a mă converti a fost o pauză de vreo trei ani. Umblu așa, pentru că simt că e o parte din mine, e un mesaj fără cuvinte. Și umblu mult pe jos, mai ales în Sovata, ca oamenii să știe că au păstor.
La momentul producerii, convertirea părintelui Rafail făcuse subiectul unui articol de presă. Citindu-l, Prea Sfințitul Andrei Andreicuț, pe atunci arhiepiscop de Alba Iulia, l-a chemat pentru o misiune ortodoxă printre familiile mixte din județul Mureș și l-a hirotonit preot în parohia Păsăreni de lângă Târgu Mureș. „Era o parohie mică, cu doar cinci ortodocși, un sat unguresc, în care biserica ortodoxă, deși renovată de câteva ori, fusese părăsită. Se vedea cerul prin acoperișul spart. Am renovat-o, am amenajat și un mic paraclis în satul vecin, Bolintineni, unde aveam tot cinci credincioși. Opt ani am slujit acolo. La Liturghii și la sărbători, veneau mulți credincioși din Târgu Mureș, care căutau rânduiala și liniștea de care nu prea aveau parte la oraș. Aceia merg și acum tot acolo”.
– Cum a fost, duhovnicește vorbind, un astfel de început? Nu v-ați temut că nu o să rezistați cu doar zece credincioși?
– Nu ne-am gândit deloc la asta. Acum, că ziceți, m-aș putea întreba, dar nu mai are niciun rost. Episcopul ne-a trimis acolo, iar noi ne-am bucurat. Soția chiar zicea: „Toate erau alandala, veșmintele erau prăfuite și șifonate, dar tu erai bucuros ca un copil care primește jucării”. Eram bucuros că ajunsesem preot, că pot sluji. Îmi dorisem de mic să slujesc și acum mi se îndeplinea visul, nu conta că e într-o catedrală sau într-o biserică dintr-un loc uitat de lume. Ne-am apucat de lucru și apoi tot ce am reușit, am reușit cu ajutorul lui Dumnezeu. Dacă am fi stat să ne gândim la greutăți, poate și acum ar fi fost ruine acolo.
– Și cum ați reușit, totuși, să renovați o biserică într-o parohie cu doar cinci credincioși?
– S-a întâmplat să ajungă în zona noastră Viorel Ilișoi, care era pe-atunci jurnalist la „Jurnalul Național”. A fost foarte impresionat de cum arăta biserica, iar articolul scris de dânsul i-a mișcat pe mulți. Am primit foarte multe donații și așa am reușit să finalizăm lucrările și să sfințim, în 2013, biserica, pe care o preluasem în 2010. În satul vecin, Bolintineni, unde aveam filie, un sat de români, maghiarizat sub stăpânirea ungară, am sfințit paraclisul în 2015.
„Nu sunt agentul nimănui. Doar al lui Hristos aș vrea să fiu”
În Sovata, părintele Rafail Lukacs slujește de cinci ani. Aici, în oraș și băi, la un loc, nu sunt mai mult de șase sute de ortodocși. „Credincioșii mei vorbesc limba maghiară, și chiar dacă mai fac câte un dezacord, ei înțeleg ce vreau să spun. De slujit, slujesc mereu numai în limba română, doar la înmormântări, când sunt rugat, mai folosesc și limba maghiară, că vin și rude care nu știu românește”.
– Cum v-au primit credincioșii? Nu li s-a părut ciudat, un ungur, preot ortodox?
– Creștinii au avut oarecare teamă când am venit. La instalare, un om în vârstă mi-a zis că ei au un sentiment puternic de naționalitate. Nu a zis naționalism, ci naționalitate. Le-am spus că eu nu sunt agentul nimănui, doar al lui Hristos aș vrea să fiu. Părintele Mircea Hojda, care a slujit aici înaintea mea, a fost foarte iubit de toți, de toate etniile, așa că am venit pe un teren bun și liniștit, din acest punct de vedere. Biserica e ea însăși o mărturie în acest sens, construită tot de părintele Hojda, care se vede că s-a jertfit mult pentru această comunitate.
– Părinte Rafail, ați avut ispite de când sunteți pe calea ortodoxiei?
– Ca om, da, totdeauna avem. Cred că e adevărat ce se spune în Patericul Egiptean: „Doamne, ia ispitele și nimeni nu se va mântui!”. Duhovnicește, n-am avut ispite, nici de când sunt pe Cale, nici înainte. Am trăit în umbra ortodoxiei mereu și am căutat să fiu condus de această duhovnicie. Poate Dumnezeu așa a lucrat, ca să nu ne taie aripile: ne-a dat mai mult, ca să avem bucurie. Trăim mai bine decât merităm. Și nu mă refer doar la mine, personal, la familia mea, ci, în general, la toți credincioșii ortodocși. Ar trebui să fim mai conștienți de asta și să trăim tot ce ne este dat cu o permanentă și sinceră bucurie.