– Aflată la Toplița, în zona rece din nordul Harghitei, reînviată după 200 de ani, Mânăstirea Doamnei dogorăște de rugăciunile fierbinți ale unor maici din Moldova. Rugul aprins al ortodoxiei –

Dacă un fir de lumină s-ar pogorî din cer și un abur s-ar ridica din pământul Ardealului, s-ar întâlni la mijloc și ar alcătui o gură de rai. Veți găsi acolo, cum am găsit și eu, pajiști în care nu mai vezi iarba de flori, o mireasmă vie de fân proaspăt cosit și un aer mai limpede decât lumina ochilor. Și veți afla astfel că lumea noastră e o oglindă a celei de dincolo, iar cea de dincolo se bucură atunci când se vede oglindită pe pământ. Un loc ca acesta, jumătate plai, jumătate gură de rai, așa cum spun basmele populare, și-a găsit pentru mine, într-o dimineață de iulie, și un nume – Mânăstirea Doamnei. E complicat să vă spun cum am ajuns la ea, dar hărțile vă pot purta într-acolo de îndată ce căutați Toplița. Toplița, din județul Harghita. Doar că ele nu vă pot pregăti pentru cele ce urmează. Nu există nicio hartă și nicio enciclopedie în lume care să te învețe cum să ajungi într-o gură de rai. Pentru asta trebuie să ai ochii deschiși, inima largă și simțurile gata să primească în ele harul. Da, așa spun sfinții, că nu doar trupul are simțurile lui, ci și sufletul. Și dacă ți-ai deschis sufltul, vei fi gata să asculți o poveste care, ca orice poveste, începe cu „a fost odată”…
Doamna Safta

A fost odată, e mult de atunci, de când doamna Safta, soața voievodului Gheorghe Ștefan (1653 – 1658) al Moldovei, a trecut prin Toplița. Pleca în pribegie, căci vodă fusese scos din scaun de turci și urma să-și caute adăpost prin străini. La vremuri de cumpănă, omul se reazămă de Dumnezeu. Așa se va fi întâmplat și cu doamna Safta, care, poposind în raiul acela pogorât pe pământ, aflând că acolo mai adăstaseră călugări, dar se pribegiseră în lume la fel ca și ea, a hotărât să ridice o mânăstire. A vrut-o frumoasă, din piatră, asemenea ctitoriilor din Moldova, să-i fie ei și soțului voievod spre pomenirea în veci. Dar nu avea răgaz. Trebuia să-și urmeze pribegia, să părăsească Ardealul, așa că și-a pus toată nădejdea în câțiva boieri români, pe care i-a întâlnit la Toplița. Le-a lăsat pe mână o mică avere, poruncindu-le să nu se zgârcească, ci să înalțe un locaș cum nu a fost altul, spre slava lui Dumnezeu. Boierii i-au promis, doamna a plecat, anii au trecut. Nu știm când se va fi întors prin aceste locuri domnița pribeagă, poate că după 1668, când vodă Gheorghe Ștefan a trecut la Domnul. Ce știm este că în locul unei mânăstiri durate în piatră, a găsit un schit simplu, cu o bisericuță de lemn și câteva chilii. Boierii îi risipiseră banii. Se va fi mâhnit doamna Safta, dar sărăcia a scăpat schitul din potrivniciile veacului. Lângă trupul de lemn al sfântului locaș au crescut rânduri de români. Călugării de la schit i-au învățat cum să se roage și, așa cum consemnează cronicile, să scrie și să citească. Tot cronicile pomenesc de un călugăr-dascăl gălățean, Vasile Sturzea, care a viețuit aici între anii 1680-1695. După el, un alt monah, de data aceasta putnean, avea să repare locașul Mânăstirii Doamnei – „Această sfântă biserică s-a acoperit și catapeteasma s-au zugrăvit prin cheltuiala mai micului între frați și smerit Nicodim, pentru iertarea păcatelor sale 1755, luna iunie 25 zile”. Dar izvorul acesta de har și învățătură a fost apoi strivit de talpa grea a Imperiului Austro-Ungar, care i-a alungat pe călugări. Curtea de la Viena ar fi vrut credința ortodoxă unită cu Roma. „Mânăstirile de lemn să fie arse pretutindeni, cele de piatră să se distrugă și să se facă raport Excelenței sale guvernatorului, atât despre restituirea bisericilor, cât și despre demolarea mănăstirilor. Iar dacă cineva s-ar opune prea înaltei porunci regale, dată de mărita comisie, să fie pedepsit negreșit cu moarte prin spânzurare sau prin pierderea capului, ca unii care disprețuiesc poruncile regești și tulbură pacea și ordinea publică”. Așa suna ordinul crăiesc și așa a și fost pus în executare, începând cu primăvara lui 1761, de generalul de neagră amintire Adolf Nikolaus von Bukow, gâdele mânăstirilor românești din Ardeal. Soarta bisericuței și a chiliilor ctitorite din averea doamnei Safta ar fi urmat să sfârșească în flăcări, dacă o credincioasă din sat nu ar fi avut un gând de la Dumnezeu. Ea a dat crucea jos de pe acoperișul bisericii, va fi scos, poate, și icoanele din ea, iar când au venit cătanele, le-a spus să nu se atingă de sfântul locaș, pentru că este șura ei. Așa a răzbit prin vremuri micuța biserică de lemn. Dacă ar fi fost durată din piatră, așa cum își dorea doamna Safta, nu ar mai fi ajuns până la noi. Generalul austriac ar fi întors-o în pământ așa cum a făcut cu toate mânăstirile Transilvaniei, două sute la număr…

După prigoana lui Bukow, mânăstirea a rămas pustie, până când un stareț cu viață sfântă, părintele Mihail Goia, de la Mânăstirea Sfântul Ilie din Toplița, a pus umărul și a ridicat-o din ruină. Se întâmpla imediat după război, în 1948, când ciuma roșie comunistă începea să pună stăpânire peste țară, sub amenințarea tancurilor sovietice. „Bisericuța Mânăstirii Doamnei o rămas pustie vreo două sute de ani. S-or pierdut toate lucrurile cele de valoare, s-or pierdut cărțile, actele, pictura, bolțile s-or stricat. O plouat și n-o acoperit-o nimeni. Noi am găsit o biserică părăsită; stăteau copiii cu vitele și oile pe lângă ea și se jucau, în timp ce animalele pășteau în curtea ei. Nu avea uși, nici geamuri, era ca o colibă… O parte din icoanele originale le-am găsit într-un grajd, la un vecin, în ieslea vitelor”, își amintea părintele Mihail Goia primii pași pe care i-a făcut pentru reînvierea bisericii de lemn. Strădania lui avea să dea roade. Pe 21 noiembrie, 1958, episcopul Emilian Antal, nepotul Patriarhului Miron Cristea, a resfințit locașul Mânăstirii Doamnei, la trei sute de ani de la ridicarea lui. Credința își întindea din nou aripile. Putea să zboare. Douăzeci de ani mai târziu, părinții de la Mânăstirea Toplița vor ridica și un rând de chilii, iar biserica va fi repictată.
O stareță pentru mileniul III

E moldoveancă din Bacău, crescută în harul părinților sfinți din ținutul brăzdat de mânăstiri al Neamțului. De acolo a plecat, cred eu, totul. Și sinceritatea ei debordantă, și deschiderea caldă a inimii (m-a primit ca pe un prieten, nu ca pe un reporter) și, mai ales, o putere de neclintit a credinței. Nu puterea stâncii, cu care adesea asociem credința, ci a unui șuvoi de munte, care e de neoprit și care reușește, indiferent ce i-ar sta în cale, să-și găsească un drum. Dacă nu are, atunci și-l croiește. Prin lume, prin vremuri și prin oameni. De aceea, cred eu, a ales-o Dumnezeu pe maica Ecaterina Murariu să-i croiască schitului Doamnei Safta, ajuns, de acum, o mânăstire venerabilă, un drum prin vremuri noi. Maica a venit la Toplița în anul 1999, împreună cu câteva surori de la Mânăstirea Tismana, iar trei ani mai târziu, a și fost numită stareță. Temeliile călugăriei ei fuseseră însă așezate în Moldova, la Mânăstirea Sihăstria. „Eu mergeam în copilărie cu mama în pelerinaje la mânăstiri. Așa am ajuns să îl cunosc și pe părintele Ambrozie, ecleziarhul de la Mânăstirea Sihăstria. Un monah care a avut un sfârșit de sfânt. A murit pe când trăiau și părintele Paisie, și părintele Cleopa. Era Sâmbăta Mare, pregătise biserica toată în alb, pentru Paște, s-a așezat pe un scaun să se odihnească și așa a trecut la Domnul. Înainte le spusese ucenicilor lui: «Peste patru zile, îmi veți aprinde candela la mormânt!». Ei, și până să moară părintele Ambrozie, noi ne-am spovedit la el, și eu și mama. Iar părintele, văzând, cred, ceva în mine, mi-a aruncat, la un moment dat, să fi avut eu vreo 10-11 ani, o vorbă – «Măi, copilă, tu nu vrei să te duci la mânăstire?». Așa a simțit el, dar, vă dați seama că eu, la vârsta aceea, nici nu știam ce e aceea viață de mânăstire. Dar, de rușine, i-am spus, «Da, o să merg la mânăstire!» Nu a fost un «Da» convins, eram mică. Dar părintele a ținut minte și s-a tot rugat pentru mine. Și au trecut anii și am ajuns să simt că eu nu pot fi altceva decât călugăriță. Nici nu concepeam să fac altceva cu viața mea. Așa că, atunci când am împlinit optsprezece ani, mi-am făcut bagajele și, după ce am dat bacalaureatul, nici nu am mai așteptat rezultatul și am plecat la Mânăstirea Tismana, unde am și fost călugărită. Cu părintele Ambrozie m-am reîntâlnit o dată, în tren. Eram deja călugărită și, când m-a văzut în haine de monahie, tare s-a bucurat… Mi-a zis: «Vezi, că Dumnezeu tot a rânduit să te călugărești!»”.
Leacuri mânăstirești

Cine trece porțile Mânăstirii Doamnei are surpriza ca, la pangar, pe lângă icoane, să găsească o mulțime de leacuri din plante, pe care măicuțele le prepară chiar în mânăstire – tincturi, alifii, siropuri și ceaiuri. Tradiția rețetelor călugărești e venită de dincolo de munți, de la un sfânt încă necanonizat, despre care ați putut citi în paginile revistei noastre – părintele Elefterie Mihale, duhovnicul mânăstirilor Dervent, Secu și Agapia Veche. Maica Ecaterina l-a cunoscut încă din copilărie. „V-am spus că eu mergeam cu mama în pelerinaj, la mânăstiri. Printre ele, și Agapia Veche, unde slujea, în anii copilăriei mele, părintele Elefterie Mihale. El a fost sfânt în viață! Eu l-am cunoscut încă de pe când aveam șapte ani – era înalt, slab, cu o barbă lungă. La Agapia Veche, am văzut o mulțime de vindecări făcute de părintele, că veneau la el o grămadă de oameni. A fost un om foarte duhovnicesc, tăcut, liniștit, de abia îi auzeai glasul. Când ieșea cu Sfintele Daruri la Liturghie, toată lumea se așeza pe jos, iar el călca pe credincioși. Dar îl simțeai ca un fulg! Și pe mine a călcat, copilă fiind, dar vă spun, efectiv, nu îl simțeai! De la el am învățat, încă din copilărie, eu și alte două maici din mânăstire, despre plantele medicinale, așa că am început să facem tincturi. Și nu numai de la părintele Elefterie am învățat, ci și din Formula As, din care am colecționat teancuri de reviste. Și, încet, încet, am ajuns ca acum să avem un laborator al mânăstirii, așa că mulți oameni vin, se tratează cu produsele noastre, iar apoi ne scriu, bucuroși, că s-au vindecat. Avem pelerini care nu ne caută doar pentru rugăciune, ci și pentru aceste leacuri pe care le preparăm. A ajuns, pentru noi, parte din lucrarea noastră călugărească, să ne trudim cu prepararea acestor tratamente naturiste. La noi e și o zonă spe-cială, nepoluată, cu foarte multe plante medicinale. De pe pajiștile noastre culegem valeriană, țintaură, turiță, răchitan, din Munții Călimani pedicuță, nu mai zic de mesteacăn și dud, care sunt și în alte părți. Noi suntem puțintele, șapte viețuitoare în total, dar avem și oameni care cunosc plantele medicinale și ne aduc”.
– Aici, la mânăstire, aveți ca ocrotitor al paraclisului nou pe Sfântul Ioan Maximovici. Cum de a ajuns un sfânt, arhiepiscop de San Francisco, să fie ocrotitorul unei mânăstiri toplițene?

– Totul a început de la o iconiță a lui, pe care a primit-o o maică de la noi, într-o carte. Nu știam cine este reprezentat pe ea, așa că maica a tot întrebat, până când cineva i-a spus că e Sfântul Ioan Maximovici. De atunci, a început să îi citească acatistul și a văzut că, orice problemă avea, primea ajutorul. Așa am ajuns toate să îi facem acatistul și să primim ajutor imediat. Nu știam prea multe despre viața lui, dar am auzit că un părinte din orașul Sfântul Gheorghe a adus din America o părticică din moaștele acestui sfânt, așa că l-am invitat la noi, ca să ne închinăm. Când părintele a venit la mânăstire cu părticica din moaștele Sfântului Ioan Maximovici, ne-am speriat de câtă lume a venit la slujbă – o mare de oameni! Noi nu anunțaserăm prea mulți creștini, dar sfântul, prin căile lui tainice, i-a adus. De atunci, ne-am dorit tare să-l avem la noi în mânăstire, ne-am rugat pentru asta Domnului și apoi am scris la Arhiepiscopia de San Francisco, unde se află moaștele Sfântului Ioan Maximovici, să ne binecuvânteze și pe noi cu o părticică, și, în scurtă vreme, am primit o cutiuță în care se află un fragment din aceste moaște. Mitropolitul de acolo ne-a rugat și să ridicăm o biserică în cinstea sfântului, unde să așezăm la închinare aceste sfinte moaște. De atunci, binecuvântările asupra mânăstirii s-au ținut lanț și aș putea spune că Sfântul a făcut minuni cu noi. Prima minune a fost când cutiuța cu moaștele s-a deschis singură. Știu că pare greu de crezut, dar așa lucrează Sfântul Ioan Maximovici. Când am văzut lucrarea lui, am avut curajul să ne apucăm de biserică, deși bani nu aveam deloc. Ni i-a trimis Sfântul și am dus la capăt construcția.
– Și cum vă trimitea?
– Vă spun sincer că nu știu. Noi îl rugam așa: „Sfinte, te rugăm să îți ridici tu căsuța!”. Și el și-o ridica. O să vă spun o singură întâmplare, care pentru noi a fost o minune. Înainte de un hram, părintele nostru duhovnic ne-a spus că ar fi tare frumos să așezăm la noua biserică o ușă de intrare ca la Mânăstirea Sihăstria. Mi s-a părut imposibil, noi nu suntem, totuși, Mânăstirea Sihăstria, o ușă de acel fel costa 29.500 de lei. Dar, i-am spus părintelui că dacă sfântul vrea, atunci ne va trimite banii. Seara, am plecat la bancă să ridic cei 4.000 de lei pe care îi mai aveam în cont, ca să plătesc nevoile mânăstirii. Când am ajuns la ghișeu, am cerut să îmi dea toți banii noștri, dar funcționara mi-a răspuns că nu poate, că sunt prea mulți și nu pot fi ridicați dintr-o dată! Am crezut că mă păcălește, vă spun sincer. De unde să avem noi bani?! Dânsa s-a uitat și mi-a spus că în cont avem 29.500 de lei. Era exact prețul ușii! Deci, nu 30.000, nu 29.000, ci exact prețul ușii! Doamna mi-a spus că fuseseră virați de un domn, pe nume Petru, pe care îl știam, pentru că ne ajuta la biserică, atunci când aveam nevoie, cu o mie, două de lei. Era un bătrân foarte evlavios, care nu voia nici măcar să ne lase un pomelnic. Dar noi nu vorbiserăm cu nimeni, nu știam decât noi că avem nevoie de acești bani pentru ușa bisericii. Eu cred că Sfântul l-a îndemnat pe domnul Petru să ne trimită exact cât aveam nevoie. Altă explicație nu am. Așa lucrează Sfântul Ioan Maximovici.
– La final, v-aș ruga să le dați un sfat cititorilor noștri. Cum să-și țină credința?

– Cum să vă spun, noi suntem, toate, călugărițe din Moldova, și am fost trimise într-un loc în care credința este mai rece. Aici nu e ca la noi, la Suceava sau Neamț, unde, dacă vrei să faci o biserică, toată lumea sare să te ajute. Dar, vedeți, dacă Sfântul Ioan Maximovici ne-a ajutat atât de mult în tot ce facem, nici nu mai simțim răceala credinței de pe aceste meleaguri. Încât v-aș spune că, în credința noastră, trebuie să avem în primul rând dragoste pentru Dumnezeu și pentru aproapele nostru. Dacă ai dragoste, poți orice, nu mai vezi nici ura celuilalt, pe care nici nu trebuie să o vezi ca ură, ci ca neputință. Dumnezeu ne-a pus fiecăruia în inimă o luminiță din dumnezeirea lui. Dacă îl punem înaintea noastră pe aproapele nostru, atunci toate ne sunt cu putință. Și, dacă am învățat ceva de la Sfântul Ioan Maximovici, atunci aceasta a fost să am o nădejde oarbă în Dumnezeu. Vedeam că e imposibil să fac ceva, că noi nu avem posibilități, nicio sursă importantă de venit, dar mă trezeam că sfântul poate să facă totul. Și chiar face. Dacă, totuși, nu se întâmplă ceea ce cerem la rugăciune, atunci înseamnă că nu ne este de folos.
Dacă doriți să comandați leacurile naturiste făcute de măicuțele de la Mânăstirea Doamnei, puteți accesa pagina de facebook a mânăstirii: produsemanastiresti.toplitene