În „război” cu internetul
– Telefonul meu te găsește în vacanță, la mare. Am așteptat să se facă seară, ca să nu renunți la plajă și soare. Știu ce înseamnă vacanța, pentru un om zidit în muncă, așa ca tine…

– Da, ai dreptate. Vacanţa e momentul cel mai potrivit pentru un interviu, fiindcă am timp. Iar cum invitaţia vine din partea dragei mele reviste Formula AS, dialogul nu poate decât să-mi aducă şi mai multă bucurie. Da, foarte binevenită vacanţa, pentru că activitatea mea de peste an este extrem de intensă. Cea artistică, cea de antreprenor şi, mai presus de toate, cea de mamă şi soţie. Zi după zi, lună după lună, muncă, alergătură, nu pot să neg că nu mă ajunge şi pe mine oboseala. La un moment dat, trebuie să te opreşti, apuci „cablul” şi îl smulgi din priză, fiindcă numai o detaşare totală te poate reseta. Aşadar, câteva zile am fugit cu familia la mare. Joacă multă cu Sofia Maria, fetița mea, care deja are şase ani, dar şi câte o cafea cu soţul meu. Timp de vorbe pe care nu apucăm să ni le spunem când suntem prinşi cu munca. Pentru cineva ocupat, o oră de povestit cu jumătatea ta, pe terasa hotelului, este un adevărat lux.
– Ai parte de liniște în vacanță sau oamenii stau la coadă ca să facă poze cu tine?
– Sunt mulți oameni care mă recunosc de la televizor și din concerte, însă fără să mă deranjeze. M-au solicitat să facem fotografii împreună, dar discret. Am primit cu drag, și m-am ales cu complimente la schimb: „Doamnă, ce subțirică sunteţi în realitate, la televizor păreţi mai… mare!”. Asta, pentru că ecranul „îngraşă” şi, în plus, eu apar mai mereu în costum popular bucovinean complet, cu tot cu bundă, ceea ce măreşte şi mai mult. Dar, apropo de imagine, eu mă aflu „în război” cu tot ceea ce se întâmplă azi în online. Sunt de-a dreptul revoltată, fiindcă se minte enorm, prin imagini şi fapte care nu au nicio legătură cu realitatea. Fotografii editate, de zici că oamenii sunt perfecţi, imagini ce par desprinse din lumi în care fericirea şi frumuseţea sunt absolute. Like-uri şi inimioare cu nemiluita, dar de fapt cumpărate în proporţie covârşitoare, doar ca să dai impresia că ai succes. Faima aceasta îţi aduce publicitate, iar tu câştigi, vânzând iluzii periculoase. Ce şir de minciuni! Ce false modele! Culmea este că oamenii au ajuns să creadă atât de mult că un milion de like-uri sunt chiar o măsură a valorii, încât, dacă refuzi să le cumperi, apari tot mai rar, iar asta pentru ei înseamnă că nu mai prezinţi niciun interes. Se fac afişe pentru spectacole: un artist de reală valoare, cu o carieră de zeci de ani, e aşezat într-un colţ, iar în mijloc, mare, un nume umflat cu pompa, la cerere, vezi doamne, are milioane de inimi în online. Eu refuz să intru în joc, refuz să plutesc în acest uriaş balon de săpun. Mă mulţumesc cu cei două sute de mii de urmăritori reali, le sunt recunoscătoare, iar faptul că, deşi nu fac comerţ cu inimioare, am sute de evenimente pe an, demonstrează că totuşi mai e speranţă ca adevărul să iasă la suprafaţă. Merită să faci lucrurile serios și temeinic, treaptă cu treaptă, în ciuda faptului că e greu. Nu mi-a fost uşor să studiez ani în șir, să particip de mică la zeci de concursuri, să treacă timp până să-mi fac debutul la Televiziunea română. Dar au trecut douăzeci şi cinci de ani de atunci, și sunt mândră de ce-am izbutit.
„Mă roagă să le cânt la nuntă, deși n-au habar de folclor”
– Oare strădania ta are corespondent în realitate? Mai există oameni amatori de folclor?

– Eu cred că în momentul de față, folclorul este la cea mai mare căutare între toate muzicile. O dovadă e faptul că mulţi artişti valoroşi, de pop sau rock, împrumută teme folclorice în muzica lor. Elementele care unesc cel mai mult un popor sunt tradiţiile. Într-o lume în continuă schimbare, ele sunt rădăcinile noastre. Uitaţi, eu merg la multe evenimente în Bucureşti, le cânt unor tineri crescuţi pe asfalt, cum se spune. N-au avut niciodată legătură cu satul, nici bunici n-au la ţară, dar mă roagă să le cânt la nuntă, deşi nu au habar de folclor. Niciunul nu ştie să danseze pe muzică populară, dar absolut toată lumea e pe ring. După atâţia ani de cântat, încă mi se pare miraculos cum folclorul ne aduce împreună, fie că suntem familiari cu el, fie că nu. Dovadă clară că îl avem în sânge! Numai oamenii cu orizonturi înguste susţin că folclorul e „demodat”. Un timp îmi era teamă că au dreptate, simţeam, de exemplu, că dragostea pentru costumul popular se risipeşte. Dar globalizarea ne-a adus şi ceva bun: marile case de modă au descoperit ia românească şi au introdus-o cu mare fast în colecţiile lor. A fost nevoie de asta, ca să realizăm ce comoară aveam în propria noastră ogradă. Orice femeie „sus pusă”, care strâmba din nas la vederea costumului popular, pe care-l considera pentru ţărăncuţe, are azi obligatoriu în şifonier umeraşe cu ii. De ce s-a ajuns aici, nu prea ştiu, dar până la urmă, mă mulţumesc şi cu acest drum întortocheat al întoarcerii iei acasă.
– Mai are folclorul sevă, de unde să se hrănească, bătrâni de la care să culegem cântece autentice?

– Eu cred că a cânta folclor nu înseamnă doar a interpreta teme din aburii istoriei. El nu e legat numai de trecut, folclorul este în continuă mişcare și în prezent. Înţeleg şi le dau dreptate tinerilor, că nu se mai identifică, în 2023, cu temele sârbelor de la 1900. Dar azi putem cânta despre înstrăinare, despre pribegia românului, plecat să-și câștige pâinea în lume în timp ce pruncii le plâng acasă de dor. Sunt subiecte actuale, ce marchează momente profunde ale prezentului, care pot fi puse pe acordurile folclorice specifice fiecărei zone. Oamenii se vor identifica cu ele, pentru că le trăiesc în clipa asta, nu sunt nişte frânturi din poveştile bunicilor. Aşa păstrezi muzica folclorică vie.
O cruciţă cusută, o rugăciune rostită
– De ceva timp ai și activitatea ta de antreprenor. Este legată tot de folclor?

– Da, și este vorba despre o afacere în domeniul vestimentar, cu îmbrăcăminte tradiţională. În „Lada cu zestre”, aşa cum se numeşte o parte din colecţie, sunt piese vechi, originale, sau cusute azi, manual, exact pe tipicul şi cu materialele strămoşeşti. Evident, acestea sunt ceva mai costisitoare. Dar avem şi cămăşi accesibile, cusute la maşină, fără să ne abatem, însă, de la motivele tradiţionale. Fiecare model are tâlcul său, aşa cum a fost moștenit, vorbeşte despre bucurie, necaz, nuntă, despre naştere și desprinderea de viaţa aceasta. Înţelepciunea populară „coda” artistic aceste teme în modelele brodate pe costume. O cruciţă cusută, o rugăciune rostită, aşa cosea bunica. Astfel, iile cu care eu am urcat pe cele mai importante scene ale ţării şi care au fost cusute de bunica, precum și ii cusute de alte bunici, au în magazinul nostru replici pentru buzunarul fiecăruia, brodate pe pânză fină, de calitate, bumbac, in, pânză topită. În felul acesta, trag nădejdea să nu se piardă modelele, temele, particularităţile zonelor din care provin, căci în Bucovina, de pildă, fiecare subregiune are tipicul său. Modelele din zona Rădăuţiului sunt diferite de cele din partea Dornelor. Dar există un lucru care e comun tuturor: costumul popular este o încununare, o înălțare în rang. Îl îmbraci şi, dintr-o dată, ai prestanţă, stai drept, te simți ca un rege, noblețea lui te face să nu mai vorbești urât, să te comporţi mai frumos. Nu poţi mânca seminţe cu coroana pe cap. Exact aşa este portul străbun şi merită să luptăm pentru păstrarea lui.
– Viorica, dacă am pierde „bătălia”, iar tradiţiile ar fi să dispară, ce am pune în loc?
– Sunt de neînlocuit. Îmi place să cred că sunt imposibil de pierdut, fiindcă tradiţiile sunt scrise în codul nostru genetic. Dar dacă, Doamne fereşte!, s-ar pierde, cred am completa golul cu lucruri împrumutate, care după un timp vom crede că ne aparţin, şi din acea clipă, nu am mai şti cine suntem, ne-am pierde rădăcinile și istoria. Bieți oameni rătăciți. Eu cred că fără tradiţie am fi nivelaţi, una cu pământul. Poate că asta se şi doreşte, să fim toţi la fel, marele vis al globalizării, dar eu cred cu convingere că românii au un specific tradiţional care-i scoate din comun. Evident, vorbesc despre tradiţia în general, nu doar referitor la costumele populare, tradiţii arhitectonice, creştine, tradiţiile vorbelor de duh. Există o interdependenţă de nezdruncinat între tradiţie, dragoste de ţară şi credinţă. De fapt, acesta este tricolorul nostru. Cred cu toată fiinţa mea că noi, românii, suntem unici.
Dulce Bucovină…
– Un întreg din care fac parte și bucovinenii. Născută acolo şi reprezentantă prin muzică a acestei zone, te invit să faci reclamă Bucovinei, așa cum merită…

– Cu cea mai mare plăcere, fiindcă e uşor: Bucovina este, pur şi simplu, o esență a frumosului, în înțelegerea lui completă. Primii sunt oamenii, buni ca pâinea caldă, am colindat ţara, dar nu am văzut nicăieri un asemenea spirit ca al bucovinenilor – oamenii se ajută între ei, necondiţionat. Nu vorbesc ca să nu tac, am exemple. Recent, în comuna Mânăstirea Humorului, locul meu de baştină, a ars o casă a unui gospodar. Pe loc şi fără să fie chemaţi, cincizeci de oameni s-au mobilizat, au făcut curăţenie, iar casa se înalţă la loc, fiecare contribuind după puterile lui. Au realizat oamenii că tragedia ar fi fost mai mică dacă exista maşină de pompieri în comună, aşa că toată comunitatea a pus mână de la mână şi a cumpărat una. Bucovinenii nu şi-au pierdut bunătatea, or ăsta nu e deloc lucru puţin, căci am observat români din alte regiuni ale țării care trăiesc pe sistemul „care pe care”. Bucovinenii sunt corecţi, extrem de harnici şi de ordonaţi, trăsături ce sunt moştenite şi prin influenţa austriecilor, care și-au întins şaptezeci de ani imperiul peste colinele Bucovinei. Iar prezența frumosului continuă cu peisajele, parcă lăsate în dar de Dumnezeu, ca să răsplătească bunătatea oamenilor. Ce să mai spun despre mânăstirile de poveste, ce aduc şi azi atâţia vizitatori. Cine a fost o dată în Bucovina revine negreşit.
– „Dulce Bucovină, țara mea de glorii, țara mea de dor”… De ce o fi Bucovina așa de „dulce”?

– În primul rând, pentru că era și el bucovinean, molipsit pe viață de locul nașterii. Apoi, eu cred că „dulce” are legătură cu graiul, cu vorba ușor curgătoare a bucovinenilor. Dar peste asta, dulceaţa e în oameni, în blândețea peisajului, ba chiar și în mâncare. Dulcele este expresia atribuită unei vieţi tihnite şi line, iar timpul este dulce în Bucovina, fiindcă aici el încă mai are răbdare cu oamenii. Și tata e „dulce”. Calm, cumpătat, harnic, bucuros de tot ce-l înconjoară. „Tată, cum poţi fi aşa de fericit?”, l-am întrebat. „Pentru că sunt împlinit cu ceea ce fac zi de zi.” La peste şaptezeci de ani, nu stă locului, coseşte fâneaţa, îngrijeşte de animale, grădină, pomi. E energic şi sănătos, fiindcă munceşte cu drag, la soare, în aer curat, fapt ce-i mângâie sufletul şi i-l îndulceşte. Mi-a zis în faţă că preferă curăția animalelor, decât duplicitatea oamenilor, şi că nu va renunţa la ele, oricât de greu i-ar veni să le mai îngrijească.
– Dacă tot vorbeam de tradiţii în pericol de dispariţie, oare creşterea animalelor nu e în vârful listei?
– Indrăznesc să te contrazic. Recunosc, au fost la un moment dat nişte ani în care oamenii păreau să renunţe la a creşte animale pe lângă casă. „Nu mai merită”, spuneau. E costisitor, în plus, tinerii sunt plecaţi, şi atunci, bunicii pentru ce să se spetească cu îngrijirea lor? Dar uite că, între timp, tinerii revin. Se întorc nu doar pe meleagurile natale, dar şi la obiceiurile strămoşeşti. O fac modern, organizând ferme, majoritatea ecologice. Păstrează tradiţiile, dar se ajută şi de tehnologie, ceea ce este ideal. Tot mai mulţi oameni realizează pericolul în care ne pune comerţul de tip supermarket, vor să trăiască sănătos şi se întorc la… tradiţii. Cel mai îmbucurător e că întoarcerea vine din rândul tinerilor, care se întorc acasă, în România, după ani de căutări pe meleaguri străine.
„Dacă aş fi copac, aş vrea să fiu brad”
– Viorica, copilăria ta nu a fost în pribegie, ci în casa părinților, dintre colinele Bucovinei. Ne povesteai la prima noastră întâlnire despre mărul cel bătrân, în care tata îţi montase o toacă. Mai trăiește acel măr?

– Trăiește, da, tot mai aplecat, dar trăiește. L-am rugat pe tata, orice ar fi, să nu-l taie, să lase pomul până nu mai poate de puteri, şi cade singur. Nici toaca mea veche nu a putrezit de tot. O voi încuraja pe Sofia să bată la ea. Hmmm, cred că ai încercat să mă atragi în vremurile copilăriei, cu întrebarea aceasta, şi ai reuşit. Mă absoarbe, pur şi simplu, pâlnia timpului, când merg în casa şi curtea părintească, amintirea aşterne peste mine o pace pe care nu o pot explica. A devenit un clişeu să spui cât de bine te relaxezi când mergi acasă, dar, crede-mă, sentimentul ăsta de rupere totală de lume, îl simt cel mai profund acasă, în Bucovina. Adică, mult mai mult decât la Piatra Neamţ, acolo unde e azi casa mea, unde locuiesc şi trăiesc cu soţul şi fetiţa noastră. Mă trage spre el pământul pe care m-am născut şi mă atrage Rarăul – muntele acesta semeţ, ce stă de pază la hotarele Bucovinei cu Ardealul. Se spune, oricum, despre el că are energii aparte, iar eu chiar le simt. Cum vine asta? Nu ştiu, pur şi simplu, simt o nevoie acută, căreia nu mă pot împotrivi, ca măcar o dată, la câteva luni, să urc pe Rarău. Chiar şi drumul până acolo şerpuitor printre brazi, mă umple de fericire. Dacă aş fi copac, aş vrea să fiu brad. Urc să ating Pietrele Doamnei şi, de pe Popchii Rarăului sau Piatra Şoimului, să privesc peste zări. Experimentez o pace, una pe care eu o mai trăiesc doar când merg la Sfânta Liturghie sau când stau lângă duhovnicul meu. Acestea sunt împrejurări din viaţa mea, în care simt că primesc energie bună, pe care nu mi-o mai fură nimeni. Mă las liberă să o primesc, şi ea îmi curăţă negurile (griji, întrebări, nesiguranţe…). Cobor de acolo om fericit.