Depresia sezonieră

Foto: Shutterstock – 4

• Cu depresia nu e de joacă. De multe ori, salvarea nu poate veni decât prin intermediul tratamentului prescris de un specialist. Există însă și forme mai ușoare de depresie, cum sunt de obicei cele sezoniere, specifice lunilor mohorâte de toamnă și iarnă. În asemenea cazuri, putem controla situația și singuri, mai ales dacă acționăm din timp și dacă înțelegem cu ce ne confruntăm •

Pentru a recunoaște mai ușor depresia se­zonieră, e util de știut că ea este recuren­tă, tinzând să-și facă în mod ciclic apa­riția, în special toamna și iarna, vreme de doi-trei ani la rând. Principala cauză a tulburării afective sezoniere este legată de lipsa de lumină naturală. Explicația este simplă: fără destul soare, care să ajute pielea noastră să producă în mod natural o cantitate suficient de mare de vitamina D3, este afectată negativ producția „hormonului fericirii”, numit serotonină. Depresia sezonieră poate fi cau­zată și de faptul că organismul este supus unui stres suplimentar în sezonul rece, când trebuie să se adap­teze schimbărilor bruște de temperatură. Fri­gul și vremea mohorâtă ne țin departe de multe dintre activitățile reconfortante, cu care obișnuiam să ne delectăm vara. Iar toți acești factori, cumulați, ne dau o stare generală proastă, de melancolie, des­curajare și apatie, o lipsă pronunțată de interes față de lucrurile care, în mod normal, ne ofereau o stare de bucurie. Pe lângă stările sufletești negative, prin­­tre simptomele tipice ale depresiei sezoniere se mai pot număra: * lipsa de energie și chiar o stare accentuată de somnolență * insomnia * lipsa de con­­centrare, lentoarea în gândire, în vorbire și în mișcări * dificultatea de a lua decizii * tendința de a pierde vremea de pomană, angrenându-ne în acti­vități fără scop * pofta exagerată de mâncare (mai ales de dulciuri și carbohidrați), urmată adeseori de creșterea în greutate * iritabilitatea și stările de anxietate * sensibilitatea sporită la res­pingere – un banal refuz ne poate da toată ziua peste cap * lipsa libidoului * rezistența scăzută la boli.

Potrivit specialiștilor, depresia sezonieră afec­tează aproximativ 20% din populația globului. De cele mai multe ori, ea trece în scurt timp, pe măsură ce carența de vitamina D3 este remediată și/sau organismul și psihicul nostru se adaptează la exi­gențele impuse de sezonul rece. Dacă depresia se adân­­cește, devenind una gravă, iar starea de melan­colie persistă mai mult de două săptămâni, este recomandabil să ne adresăm unui specialist.

Soluții simple, la îndemâna oricui

Pentru ca depresia sezonieră să nici nu apuce măcar să vă dea târcoale, există o rețetă cât se poate de simplă: urmați un regim de viață sănătos, pon­derat și echilibrat. Iată câteva linii directoare:

* Dormiți suficient, adică circa opt ore pe noap­­te. Dacă nu reușiți, încercați să compensați tră­gând câte un pui de somn la prânz.

* Nu faceți excese culinare.

* Țineți-vă departe de obiceiuri precum consu­mul sporit de tutun, alcool și ca­fea.

* Mâncați sănătos și cât mai variat. Cu alte cu­vin­te, evitați alimentele pro­ce­sate, prăjelile și dul­ciu­rile și includeți în schimb în dieta dvs. cât mai multe fructe și le­gume, cereale inte­grale, alune și se­mințe, care oferă orga­nismului dvs. tot ce are ne­voie pen­tru a depăși cu suc­ces stresul suplimentar la care este supus odată cu debutul sezonului rece.

* Asigurați-vă că organismul dvs. nu duce lipsă de vitamina D, expunându-vă zilnic la soare, măcar câte 15-30 de minute. Atunci când vremea e urâtă, compensați consumând alimente bogate în vita­mina D, precum pro­du­sele lactate, cerealele, ouăle, ficatul, ciu­per­cile, tofu, peștele, migdalele și se­mințele.

* Faceți mișcare măcar o jumătate de oră pe zi, de preferință în aer liber. Exercițiile fizice stimu­lează producția de serotonină și sunt atât de efi­ciente în prevenirea și tratarea depresiei, încât pot acționa, cel puțin în cazurile mai ușoare, ca un veritabil înlocuitor al medicamentelor antide­pre­sive.

* Evitați stresul. Mai ales dacă vă simțiți un pic mai vulnerabili în această perioadă, nu faceți ex­ces de zel, ci încercați, dimpotrivă, să profitați de orice prilej pentru a vă relaxa și a savura micile bucurii ale vieții.

Remedii sufletești

Sunt mai puternice decât orice medicamente. Pacea sufletească și bucuria nu lasă depresia să se cuibărească în viața noastră. Important e să știm să le „procurăm”.

* Rugăciunea este pentru mulți dintre noi o cale foarte eficientă de a-i face luminii loc în viața noastră. Rostită zilnic, cu concentrare și încredere, ea ne induce o stare de bine și de speranță, ne face să ne simțim ocrotiți, ne amintește că nu suntem sin­guri, ci că cineva acolo, sus, veghează asupra noastră și ne iubește. În pacea adusă de rugăciune putem găsi totodată și multe răspunsuri la între­bările care ne frământă, simțindu-ne ghidați cu blândețe în direcția cea bună. Rezultatele rugăciu­nii sunt atestate științific, alături de alte practici spirituale, cum ar fi yoga sau meditația.

* Tandrețea împărtășită cu prietenii, familia și cu partenerul de viață are și ea darul să ne facă să uităm de toate relele pămân­tului. Nu faceți econo­mie de ges­turi afectuoase față de cei dragi, încon­jurați-i de iubirea dvs., și răspunsul lor nu va întâr­zia. Dacă aveți și norocul să aveți în preajmă animale de companie, vă va fi imposibil să nu zâm­biți un pic, jucân­du-vă cu ele și mângâindu-le. Nu putem fi amuzați și deprimați în același timp, nu-i așa?

* Cultivați-vă prietenii. Împărtășiți-le din problemele care vă apasă și mărturisiți-le deschis că suferiți de depresie sezonieră. Dincolo de faptul că vă veți simți ușurați, iar stresul se va reduce sim­țitor, ei vor fi puși în gardă și vă vor putea sări în ajutor, fiecare după posibilitățile și temperamen­tul propriu. Serile tihnite între prieteni, la vreun res­tau­rant cu atmosferă plăcută, au, și ele, un efect opti­mist.

* Adaptați-vă. Cu cât acceptăm mai repede în sinea noastră o situație, cât o fi ea de neplăcută, cu atât o depășim mai ușor. La fel e și cu toamna. Poa­te nu ne place noiembrie, dar asta nu va îm­piedica vremea să-și urmeze cursul. Așa că cel mai bine este să ne adaptăm cât mai grabnic, îmbră­cân­du-ne mai gros, profitând de orice ocazie pentru a sta la soare, admirând frumusețea brumei și a ceții, încercând să transformăm în plăcut ceea ce nu ne place la toamnă. Până și noiembrie are farmecul său, cu melancolia lui cu tot.

* Bucurați-vă de toate micile daruri pe care le oferă viața. Cu cât mai repede veți face din asta un obicei, cu atât mai iute veți scăpa de tendința de­loc con­structi­vă de a privi lu­crurile în mod pe­simist. Bucu­rați-vă, așadar, de fiecare nou răsărit de soare, de cafeaua fierbin­te, de aerul curat, de propria sănătate, de cum vă toarce pisica în poală, de rezervorul încă pe jumătate plin de benzină și de filmul grozav care se dă diseară la televizor. Și nu uitați să mulțumiți pentru frumusețea care vă înconjoară, oameni, ani­male, floarea de pe balcon. Depresia se va disipa ca ceața.

* Evadați în natură. Pe lângă clasicele plimbări prin parc sau prin propria grădină, puteți avea în vedere și escapade care să vă poarte mai adânc în natură, precum drumețiile montane sau „băile de pădure”, în stil japonez. Acestea din urmă nu presupun doar o hălăduială fără țintă printre ar­bori, ci o plimbare în cursul căreia trebuie să ne des­chi­dem toate simțurile către pădure, absorbind, pe deplin conștienți, fiecare senzație pe care ne-o oferă lumea ei. Asemenea plimbări prin natură au un puternic efect terapeutic, reconectându-ne la cine suntem cu adevărat și dându-ne o profundă stare de bine, incompatibilă cu tristețea.

* Evadați mental. Pe post de „portaluri” către dimensiuni mai luminoase vă pot sluji cu cinste cărțile, teatrul sau galeriile de artă. Ele vă pot scoa­te cu ușurință din butoiul cu melancolie, înlocuin­du-vă starea cu cel mai viu entuziasm. Iar pentru un efect și mai puternic, faceți-vă dvs. înșivă curaj să fiți creativi: desenați, scrieți o poveste sau dan­sați un pic. Vă veți simți eliberați.

Nu există comentarii

Răspunde și tu

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian