
Îmi amintesc deseori de „colegii” mei de copilărie. Cu trei dintre ei, mereu aceiași, umblam cu steaua și vicleiul, în ajunul Crăciunului. Odată cu apropierea sărbătorilor creștinești, sfidând ordinele primăriei comuniste și ale inspectoratului școlar roșu, fiecare își rânduia, în secret, colindatul. Iată-l pe simpaticul Lili-Turcitu, zis Schiau, care va fi trimis, mai târziu, de părinți, la Teologie. Pescuia în Gilortul aproape înghețat, alături de meșterul pescar Anghel Bulgaru. Dar glumețul Tibi, fiu de oameni înstăriți, trecând arogant pe lângă el, într-o zi de decembrie, l-a împins în apa înghețată, cu un gest scurt. Ce țipete, ce înjurături, ce fugă a împricinatului! L-a ocolit pe pescarul furios mai bine de un an. Dar tot n-a stat liniștit. Nu a trecut o săptămână, până când a avut un mare scandal cu șeful gării, pe a cărui fiică a împins-o cu fața pe un rond de pietre. I s-a umflat ochiul bietei fete, a țipat disperată, în timp ce tatăl înfuriat, ajutat de doamna Speranța, l-au bătut pe fiul de „chiabur” până l-au… șoimănit. Dar rana de sub ochi s-a vindecat repede, iar Tibi din clasa a II-a a fost iertat. Se apropia Crăciunul. Venise vremea ca și afurisitul de Lili să fie pedepsit pentru răutățile lui. Plecase pe deal, cu patefonul în spinare, să învețe cântecele de stea de pe un disc vechi. Învârtea maneta și repeta. Ar fi vrut să meargă și el din casă-n casă, în noaptea sfântă a Nașterii Mântuitorului. Dar Ion al lui Gâșcă, alt flăcău deochiat din sat, i-a spart instrumentul cu o piatră. Lili s-a pus pe plâns și a coborât spre casă, blestemându-l. De atunci, n-a vrut să mai audă de Gâșcă și frații lui. Unul dintre ei, Spirache, fura lemnele din pădure fără ca pădurarul să audă securea. Alegea salcâmul, se urca și-l lega la vârf cu un flanel sau cu o păturică, să nu se audă vreun zgomot. Dar mai înainte vorbea cu el: „Hai, salcâmule, hai, tată, lasă-mă să te dobor, este Nașterea Domnului Iisus! Nu mă trăda pădurarului”. Mare anticomunist, Spirache vorbea liber și a ajuns la pușcărie, înjurând partidul. A ținut sfintele sărbători în celulă, cântând și învățându-i pe „colegi” „Ceasul” și „Seara de-astă seară”. Gardienii îi urmăreau cu interes și-i lăsau să cânte. Mai târziu, după 1989, a prins și mai mult curaj și, de câte ori mă duceam la țară, în zilele Crăciunului, îmi cânta fragmente din steaua în care se vorbea despre nașterea Domnului Iisus. și îmi povestea cum în anii copilăriei pleca la Țicleni, împreună cu verișorul Vasile și cu alți copii, să ia pâine caldă de Crăciun, de la brutăria stației de petrol. Pe Șesul Cocoanei, prin zăpezile de un metru, se întâlneau adesea cu lupii, pe care-i alungau cu țipete și fluierături. Ajungeau înghețați, și erau băgați în camera cu cuptoarele fierbinți, de vânzătoarele roșii în obraji: „Veniți, mumă, la căldură, că e sărbătoare”. Pe lângă bunăvoință, copiii primeau și câteva pâini în plus, după ce cântau stelele cele mai cunoscute. Și nu pot să-l uit din poveste pe Florea cel nebun din Valea Morii, despre care credeam că este „zăltat” din naștere și, cu toate astea, a fost luat în armată. Ce tristețe pe bietul militar: venea în permisia de Anul Nou și-și spăla uniforma în ger, pe malul Gilortului, să întâmpine sărbătoarea în curățenie. Apoi, glumea cu băieții de la bufetul numit „mat”: „Dă, neamule, o țuică. O să-ți dau și eu una, pe 30 februarie, de ziua mea”.