
La început de an, s-a confirmat ceea ce cu toții bănuiam sau resimțeam de mult timp. Bucureștenii sunt gazați, otrăviți zi de zi, noapte de noapte, cu un aer tot mai poluat, mai periculos. Autoritățile nu doar că nu au mișcat ani de zile un deget, dar au fost foarte preocupate cu ascunderea cifrelor și protejarea marilor poluatori. Cumpărate pe bani grei, stațiile oficiale de monitorizare a calității aerului, fie sunt defecte, fie funcționează cu întreruperi, fie sunt dinadins amplasate în spații verzi, astfel încât să ofere informații trunchiate. Când o rețea independentă de monitorizare a dezvăluit, în noaptea de 4 ianuarie, o creștere de șapte ori a nivelului maxim admis de particule de praf, opinia publică a fost șocată, iar lucrurile au început să se agite la nivel înalt. I-am solicitat lui Alin Tănase, coordonator de campanii ecologice al „Greenpeace România”, să ne explice cum s-a ajuns aici și ce soluții am putea găsi.
Praf de România
– Cum este posibil ca în 2020 să nu avem încă în Capitală un sistem funcțional de monitorizare a aerului? Ce înseamnă aceste rețele „independente”? Câtă încredere putem avea în măsurătorile lor?
– Mentalitatea autorităților a fost până acum următoarea: dacă nu măsori calitatea aerului și nu ai date despre poluare, asta înseamnă că nu există poluare și că nu trebuie să faci nimic în privința asta. Or, există date, statistici, despre impactul grav al poluării asupra sănătății, așa că această păcăleală periculoasă trebuie oprită imediat. Greenpeace România a pornit în 2017 o campanie numită „Praf de România”, „înarmând” voluntarii din țară cu 40 de aparate de măsurat calitatea aerului. Aparatele folosite de rețelele independente sunt mai performante, dar trebuie știut că nici ele, nici aparatele rețelei oficiale, care costă zeci de mii de euro, nu sunt exacte 100%, au marje de eroare. Totuși, dacă rețeaua oficială ( calitateaaer.ro) declară o valoare de 4 ori mai mare față de nivelul maxim, iar cele independente (airly.eu și aerlive.ro) de 7 ori, asta înseamnă că problema există și este foarte gravă. Rețeaua independentă nu este recunoscută de autorități, pentru că ar avea criterii diferite de monitorizare, iar rețeaua noastră oficială nu este recunoscută de Comisia Europeană, care spune că nu respectă normele europene și nu transmite date corecte. Nu doar că funcționează cu întreruperi, dar aceste stații sunt greșit amplasate, multe din ele printre perdele de copaci, astfel încât indicatorii de poluare să fie cât mai mici. Este motivul pentru care Comisia Europeană amenință statul român cu infringement-ul (sancționarea).
Mașinile, tartorii răului
– Care sunt principalii poluatori din București și din marile orașe ale României?
– Centralele termice de la marginea orașelor, șantierele nesigilate corespunzător, gropile de gunoi, din care multe ard deșeuri ilegal sau au autorizațiile expirate și, poate pe primul loc, transportul urban. În București și Ilfov sunt înmatriculate 1.600.000 de autoturisme, iar un procent de 46-50% din deplasările zilnice sunt realizate cu mașina personală, ceea ce are un impact negativ uriaș asupra calității aerului.
– Cine ar trebui să ne protejeze? Care sunt instituțiile statului ce ar trebui să gestioneze problema poluării între noi, cetățenii, și marii poluatori?
– Ministerul Mediului, primăriile, Garda de Mediu. Ministerul trebuie să pună presiune pe primari să ia măsuri pentru reducerea poluării în orașele lor. Ar face bine să ușureze procesul de accesare a fondurilor, se vorbește de un total de peste 10 milioane de euro destinați programelor de îmbunătățire a calității aerului, care nu au fost accesate de către primării. Daca va veni sancțiunea de la Comisia Europeană, va fi plătită de la bugetul statului, deci de noi toți.
Bucureștiul, pe ultimele locuri din Europa la spațiu verde

– A făcut ceva Primăria Bucureștiului, pentru reducerea poluării?
– La presiunea C.E., a alcătuit, acum doi ani, un plan de îmbunătățire a calității aerului, ce conține idei bune și idei mai puțin inspirate. Una din acestea din urmă e lărgirea bulevardelor, astfel încât traficul să se fluidizeze, însă asta transmite oamenilor mesajul: veniți cu cât mai multe mașini, că e loc. Însă planul, cu părțile lui bune și proaste, a rămas pe hârtie, nu a fost concretizat. Din zecile de kilometri de piste de biciclete propuse chiar de Primărie, pentru care există banii de la Minister, în 2019 nu s-a construit decât o continuare de 500 de metri a pistei de pe Calea Victoriei. De asemenea, primăria a cumpărat autobuze turcești poluante, iar pe străzile Capitalei nu circulă nici măcar un autobuz electric! Multe autobuze folosesc combustibil Diesel, mai poluant decât benzina obișnuită. Clujul, pe de altă parte, este plin de autobuze electrice, iar o serie de autorități, cum ar fi Poliția, și-au refăcut flota auto, cu pondere pe mașinile electrice. O mare tragedie e legată de copaci. În București, au dispărut, în urma toaletărilor haotice, sute de arbori, iar Capitala noastră rămâne pe unul din ultimele locuri în Europa la procentul de spațiu verde disponibil fiecărul locuitor.
– Ce fac alte capitale europene împotriva poluării?
– Parisul are mai multe rețele de monitorizare, datele sunt prelucrate și, prin intermediul mass-media, cetățenii sunt informați despre calitatea aerului de a doua zi. Condițiile atmosferice au un rol important în indicele de poluare. În Bruxelles, dacă a doua zi se anunță un indice ridicat de poluare, transportul în comun devine gratuit, astfel încât oamenii să-și lase mașinile acasă și să nu agraveze situația. Multe orașe europene înregistrează un procent tot mai mic de deplasări cu mașinile personale în orașe, locuitorii sunt încurajați prin măsuri clare să folosească bicicletele, transportul în comun. Fără o rețea de piste, Bucureștiul rămâne un oraș foarte puțin prietenos, riscant pentru bicicliști. Am auzit acest discurs: nu construim piste pentru că nu sunt bicicliști în oraș. Fals! Dacă arăți oamenilor că au un mod sigur de a se deplasa pe biciclete, ei vor veni. În general, se vede o diferență clară între orașele din vest și cele din fostul bloc comunist. Aici ajung mașinile vechi, poluante, pe care vesticii nu le mai folosesc. În plus, în vest, energia provenită din cărbune tinde să dispară, în timp ce în est, continuă să aibă o pondere importantă. Însă alte capitale, precum Budapestea, au tot mai multe zone pietonale și zone cu emisii zero, în care nu sunt primite decât mașini electrice sau puțin poluante. Taxele și măsurile luate în București față de mașinile poluante sunt binevenite, dar este nevoie de inițiative mai drastice. Ca să vă dați seama cât de jos ne aflăm, Agenția Europeană de Mediu strânge date în timp real despre calitatea aerului de pe tot continentul și le prezintă pe site-ul său. Bulgaria și Ungaria sunt pe hartă, România nu, pentru că Agenția nu are încredere în măsurătorile oferite de autoritățile noastre.
„Nici Ministerul Mediului, nici Primăria nu și-au făcut treaba până acum”
– Garda de Mediu ar putea fi un factor determinant în lupta împotriva poluarii, dacă și-ar face treaba…
– Agenția de Mediu este organismul ce emite autorizațiile, actele, iar Garda ar trebui să meargă pe teren, să verifice dacă lucrurile se desfășoară legal și să ia măsuri dacă se întâmplă astfel. O face însă foarte rar. Garda, la fel ca Primăria Municipiului București, are un laborator mobil propriu de măsurare a calității aerului, însă nu am știință ca el să fi apărut undeva în oraș. Nu știu nici de vreo situație în care a sancționat vreun mare poluator.
– De curând, primarul Bucureștiului i-a transmis ministrului Mediului că poate să plece din oraș, dacă nu-i convine nivelul de poluare. Poate fi un mesaj către toți bucureștenii, cui nu-i place aici, să plece…
– Abia în an electoral, oamenii de stat își amintesc de problema poluării și o folosesc ca unealtă politică. Ei se ceartă și noi suferim. Nici Ministerul Mediului, nici Primăria nu și-au făcut treaba până acum. Iar această idee, de a pleca din oraș dacă nu ne place, nu-i o soluție. Trebuie să rămânem aici și să rezolvăm problema.
– Ce putem face fiecare din noi în această problemă atât de complicată?
– În primul rând, să ne gândim de două ori dacă trebuie neapărat să plecăm în fiecare zi de acasă cu mașina personală, sau am putea încerca o alternativă. Să mergem pe jos, cu bicicleta, cu transportul în comun. Apoi, am putea pune presiune pe autorități, am putea scrie, anunța Garda de Mediu. Nu reacționează la apeluri telefonice, are nevoie de atenționare scrisă, dar am observat că, cu cât mai mulți cetățeni ridică vocea asupra unei probleme, sunt șanse mai mari să o verifice. Și, în an electoral, cetățenii să ia în calcul și acest aspect când votează și să-i taxeze pe primarii ce nu s-au ținut de cuvânt și nu au făcut mai nimic pentru combaterea poluării.