
Învierea lui Hristos se apropie de noi cu pași tăcuți. Primul popas spre ea sunt Floriile, sărbătoarea intrării triumfale a lui Iisus în Ierusalim. O intrare care, în pofida ovațiilor mulțimii, îl aduce pe Iisus mai aproape de moarte. Iar Mântuitorul știa aceasta. O și vestise cu mult timp înainte. Pentru orice credincios care asistă cu inima la toată această dramă stăruie o întrebare: de ce l-au condamnat pe Iisus la moarte iudeii? De ce, după mii de ani de profeții și pregătiri, L-au respins pe Mesia, pe care îl așteptaseră atât? Și nu numai arhiereii, fariseii și cărturarii, ci și poporul pare că se leapădă de Iisus în aceste zile. Ba chiar și apostolii o fac, în felul lor, fugind speriați de cruce. Cu toate aceste întrebări în minte, m-am întâlnit cu părintele arhidiacon Ionuț Mavrichi, lector la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității din București și consilier la Biroul de Presă al Patriarhiei Române. Pe lângă specializarea sa teologică, părintele este și doctor în sociologie, astfel încât a putut să îmi zugrăvească foarte aproape de adevăr vasta frescă a societății în care Iisus s-a născut, a trăit și a fost ucis, la doar 33 de ani.
„Paștele iudaic aducea în cetatea sfântă mulțimi mari”
– Părinte Ionuț Mavrichi, știm cu toții din Evanghelii cum s-a desfășurat martiriul lui Hristos, dar nu știm de ce a fost condamnat la crucificare de către autoritățile din Israel. De ce au vrut cu tot dinadinsul să îl ucidă?
– Contextul de acum 2000 de ani are în prim-plan, în primul rând, autoritatea politică romană și pe Pilat, un aristocrat roman ajuns într-o margine a imperiului, destul de plictisit, probabil, de zona aceea îndepărtată de Roma. El are o singură misiune, știe că iudeii sunt cam tari în cerbice și de obicei trebuie pus bocancul – sau, mă rog, sandaua romană – pe grumazul lor, astfel ca orice tentativă de revoltă să poată fi înăbușită din fașă. Cu atât mai mult cu cât sărbătoarea Paștelui iudaic, când Hristos intră în Ierusalim, aducea în Cetatea Sfântă mulțimi mari. Imaginați-vă că de Paște, cetatea se extindea enorm. Limitele ei ajungeau până în Betania, adică la 10 kilometri în jurul Ierusalimului, locuri care deveneau spații locuite de sutele de mii de pelerini care veneau în acea perioadă. Asta era o populație cam de un milion de oameni, de peste 10 ori mai mare decât populația cetății din timpul anului! Deci, dintr-odată, avem de Paștele iudaic, când Hristos intră în Ierusalim, o afluență teribilă de oameni. Imaginați-vă ce ar fi însemnat un dezechilibru politic, la acea vreme, pentru poziția politică și militară romană. Un milion de oameni nu sunt ușor de gestionat. Deci, Pilat avea o singură misiune: trebuia să aibă grijă să nu cumva să apară o revoltă, mai ales în aceste momente de serbare a Paștelui iudaic. Orice idee de răscoală trebuia curmată de la bun început. Avea nevoie de liniște.
„Răstignește-L pe Iisus!”

– O liniște pe care uciderea lui Iisus ar fi putut s-o perturbe…
– Cu siguranță, pentru că Iisus avea și discipoli. De aceea Pilat, la un moment dat, oscilează, nu vrea să-L ucidă. Pe de altă parte, el nu uitase că Iisus intrase în aclamațiile mulțimii în Ierusalim: „Osana, fiul lui David!”, îi strigaseră. Nu știu dacă asta ar fi însemnat ceva în urechea lui Pilat, dar Sanhedrinul îi atrage atenția că Iisus vrea să se pună pe sine stăpân peste Israel în locul Cezarului de la Roma – cu alte cuvinte, vrea să comită crima de lezmajestate, crima maximală pentru un roman. Așa că Pilat întreabă mulțimile ce vor, pe Iisus sau pe Baraba? Ajungem, astfel, la popor, care îl alege pe Baraba și strigă la Pilat – „Răstignește-L pe Iisus”!
– E foarte bizar poporul acesta al Ierusalimului, care după ce îl întâmpină pe Iisus cu urale la intrarea în cetate și cu ramuri de finic, strigă, apoi, „Răstignește-L!”
– Nu e vorba de un popor, ci de o aglomerare de oameni. Mulțimile vin cu el dinspre Betania, convinse de minunea învierii lui Lazăr, intră cu Hristos în Ierusalim și, în același timp, alte mulțimi, din Ierusalim, Îi ies în întâmpinare, în acest gest în care este celebrată afirmarea mesianității lui Hristos. Dar aceleași mulțimi, până la urmă, au putut fi instigate să strige împotriva Lui.
– Cine le-a instigat?
– În vremea vieții lui Iisus, exista un soi de suprastat iudaic intermediar, care lega poporul de autoritatea politică romană, anume – elitele religioase și intelectuale ale iudaismului, care erau împărțite în câteva partide politico-religioase. În primul rând, erau saducheii, dintotdeauna, făcători de regi. Ei erau partidul care avea, pe lângă autoritatea politică, și una religioasă, și care întotdeauna avea un cuvânt de spus atunci când venea vorba de succesiunea la tron. Mai erau apoi fariseii, un partid eminamente laic, dar care respecta întru totul legea. Fariseii făceau o virtute și o paradă din cunoașterea legii lui Moise (pe care o respectau și saducheii) și a tradiției orale, punând foarte multă presiune, inclusiv pe societate, cu privire la asta. Și mai existau, sigur, și experții în lege, cărturarii, care pactizau de obicei cu saducheii. Ei erau un fel de experți, atât în legislație laică, cât și în legislație religioasă. Pe lângă aceste mari partide politico-religioase, mai existau facțiunile politice extremiste, cum erau zeloții, sicarii; (se numeau sicari pentru că aveau niște pumnale foarte scurte și mergeau în mulțimi aglomerate, înjunghiau oameni și apoi dispăreau în mulțime). Ei reprezentau rezistența, să zicem, paramilitară, de gherilă, împotriva stăpânirii romane, foarte activi în societate. Tot la periferie exista inclusiv substratul spiritual, esenienii, care încercau să se demarce, cumva, de zona, să zicem, întinată politic a Templului. Avem, așadar, în Israelul acelor vremuri, un peisaj social, politic și religios foarte amplu. Și în orchestra aceasta largă, în teascul acesta ideologic, vine Mântuitorul Hristos, cu un mesaj despre o altă împărăție a iubirii, și tulbură apele tuturor.
Un Mesia smerit și sărac
– Ce nu le plăcea la Iisus?
– Vedeți, pentru noi, Mesia e doar cuvânt din colindele de Crăciun, dar pentru acea perioadă, pentru evrei, Mesia era trimisul lui Dumnezeu cel mai așteptat, urmaşul de drept al tronului lui David, era regele adevărat al lui Israel. Și acum gândiți-vă că Mântuitorul, când intră în Ierusalim, face o serie de gesturi prin care declară, de fapt, public și asumat, faptul că El este Mesia lui Israel. Nu întâmplător strigă poporul la intrarea în Cetatea Sfântă – „Osana fiului lui David, bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului!” – pentru că recunosc în gestul lui Iisus de a intra în Ierusalim, călare pe mânzul asinei, felul cum a intrat și Solomon, cum a intrat și David în cetate. Poporul îl aclamă, dar așteaptă de la Mântuitorul altceva decât vrea El să le ofere – doar smerenie și iubire. Nu s-a gândit nimeni în Israel, vreodată, că Mesia va veni, dar nu ca un conducător politic și militar, ci smerit și sărac, călare pe un asin. Pentru ei, Mesia trebuia să fie o autoritate politică care să distrugă imperiile și puterile din jurul Israelului. Modelul acesta nou și nemaiauzit de mesianism pe care L-a propus Hristos era de neacceptat pentru ei. Ei așteptau un lider politic care să-i izbăvească de puterea și de teascul autorității romane. Mesia cel așteptat de ei avea o putere girată de Dumnezeu, celestă, dar nu se așteptau să fie Dumnezeu Însuși, în niciun caz. Iar Hristos le spune că El este Dumnezeu Întrupat! Alt scandal! Și mai mare!
„Mergi înapoia Mea, satano!”

– Știți ceea ce este șocant, părinte? Că nu l-au înțeles bine nici măcar ucenicii. În anumite privințe, gândeau la fel ca saducheii și fariseii care L-au omorât.
– Există un episod, legat cumva de învierea lui Lazăr, în care Hristos își anunţă ucenicii că „El trebuie să meargă la Ierusalim şi să pătimească multe de la bătrâni şi de la arhierei şi de la cărturari şi să fie ucis, şi a treia zi să învieze”. (Matei XVI 21). În acel episod, ucenicii încearcă să Îl convingă să nu meargă în Cetatea Sfântă, iar Petru chiar îi spune „Fie-Ţi milă de Tine, să nu Ţi se întâmple Ţie aceasta.” (Matei XVI 22). Urmează celebra repudiere a lui Petru, de către Iisus: „Mergi înapoia Mea, satano! Sminteală Îmi eşti; că nu cugeţi cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor”. (Matei XVI 23). Mai puțin celebră este însă o reacţie a lui Toma, căruia, pe nedrept, noi îi spunem Necredinciosul, și care este singurul apostol care le spune celorlalți: „Să mergem şi noi şi să murim cu El!” (Ioan XI 16). Deci, Toma, pe care îl judecăm ca necredincios, este un apostol care, pur şi simplu, când înţelege că Mântuitorul merge spre Ierusalim conştient că va fi prins şi ucis, spune „hai și noi să murim cu El!”. Este singurul! Să nu uităm că, inclusiv după Înviere, chiar înainte de Înălțare, apostolii Îl întreabă pe Mântuitorul, „Doamne, oare în acest timp vei aşeza Tu, la loc, împărăţia lui Israel?”. (Fapte I 6) Adică, Doamne, când ne rezolvi problema politică? Hristos era înviat, le vestea o altă împărăție, dar ei tot nu înțelegeau. Pogorârea Duhului Sfânt va fi momentul în care, luminați de cunoașterea harică, apostolii – și prin ei, întregul creștinism – vor înțelege natura Împărăției inaugurate de Hristos: o împărăție a păcii și iubirii.
Un fiu de tâmplar a schimbat istoria lumii
– Duhul Sfânt îi schimbă din interior pe ucenici?
– Îi schimbă din interior și îi locuiește. Și îmbrăcați de Duhul Sfânt, și cu Hristos prezent în ei euharistic, începe adevărata revelație a Bisericii. Gândiți-vă cât de nou a fost pentru poporul lui Israel mesajul acesta: Mesia nu este un conducător politic, ci însuși Dumnezeu Întrupat, un Domn iubitor de oameni, smerit și suferind împreună cu noi, venit dintr-o zonă marginală a Iudeii, o zonă rurală și săracă. Acolo să se nască totuși un Mesia?! Să se nască un împărat al lumii?! În modul acesta smerit, sigur că a fost foarte greu de crezut acest adevăr, chiar și pentru apostoli. Să se schimbe istoria lumii, pornind de la un Om care era considerat doar un fiu de tâmplar, un Om care nu a făcut foarte multe gesturi extraordinare, iar când le-a făcut, le-a mascat, pentru că voia să Se descopere lumii prin ucenicii Lui. De fapt, asta este marea frumusețe a misiunii creștine, noi trebuie să arătăm lumii cine a fost Hristos cu adevărat!
– Iisus știa ce fel de Mesia așteptau iudeii. Și totuși a mers la Ierusalim…
– Iisus a mers spre pătimire de bunăvoie. Moartea Sa, urmată de Înviere, este momentul zero în care Creația este recreată, momentul în care ni se făgăduiește și nouă învierea, ca persoane. Până la urmă, credința fundamentală a creștinismului este credința că noi înșine ne vom mântui și vom învia! O spune Pavel foarte frumos: „De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui.” (Romani X 9). Aceasta este cheia creștinismului.