
„E o mare suferință să fii singur în biserică”
– Preacucernice părinte, de la ciuma din secolul al XVIII-lea n-au mai fost bisericile închise de sfintele Paști. Vor sluji numai preoții, fără enoriași. Cum va fi pentru sfințiile voastre să săvârșiți Sfânta Liturghie în biserica goală și să cântați singuri Hristos a înviat?
– Trecem, într-adevăr, printr-o perioadă dramatică, pentru că ne-am obișnuit să fim împreună în biserică, preoți și credincioși. Și este o mare suferință să fii singur în biserică. Mă refer la noi, preoții de parohie, căci preoții călugări mai sunt învățați să slujească și singuri, sau doar cu doi, trei monahi în biserică. În ce mă privește, recunosc că mă simt stingher, pentru că, în mod obișnuit, mă hrănesc cu energia pe care mi-o dau enoriașii în timpul slujbei. Poate că le este mai ușor preoților care au experiența comunismului, când, uneori, prin unele locuri, slujeau cu bisericile goale. Știu un preot care a trecut prin așa ceva. La vreme de vară, secretarul de partid stătea duminica la ușa bisericii, pentru ca nimeni să nu intre, iar oamenii să lucreze pe câmp, pentru Cooperativa Agricolă de Producție. Este, totuși, incomparabil cu ce ni se întâmplă azi. Avem un dor mare de credincioși, după cum și ei au dorul de parohie și de păstori, dar nu suntem în deznădejde, pentru că știm că este o restricție trecătoare, la care cu toții am consimțit, pentru binele tuturor. Autoritățile, împreună cu cultele, au decis să închidă bisericile pentru enoriași, pentru ca virusul acesta teribil să nu se răspândească mai mult. Ar fi fost o nenorocire să se îmbolnăvească oamenii pentru că au venit să se roage. Și era un pericol mare, pentru că la biserică vin, în majoritate, oameni în vârstă, mai vulnerabili la acest virus ucigaș.
– Nu era mai bine dacă oamenii puteau să participe la Înviere respectând aceleași reguli de siguranță din viața de zi cu zi?
– Era o prea mare responsabilitate asupra preoților. Să ne gândim la Lavra Pecerska, celebra mânăstire ortodoxă din centrul Kievului, care a ignorat măsurile de combatere a noului tip de coronavirus și a devenit un focar de contaminare în Ucraina, cu zeci de persoane infectate. Așa încât cred că e mai bine să răbdăm puțin, să slujim cu durere, pentru că Dumnezeu a îngăduit ce se întâmplă pentru a învăța cu toții din asta ceva. Nouă, preoților, ne-a arătat cum e să slujești fără credincioși, iar poporului binecredincios i-a arătat ce înseamnă să fie lipsit de Liturghie și de Sfintele Taine.
– În multe sate din secuimea Ardealului, bisericile nu mai au credincioși. Totuși, când am întrebat odată un preot cum poate sluji în casa Domnului goală, mi-a răspuns că e plină. În locul oamenilor vin îngerii. A fost o simplă metaforă?
– Nu e o metaforă. Este o întreagă mistică în direcția asta. Sfântul Maxim Mărturisitorul și Sfântul Dionisie Areopagitul arată că, atunci când preotul slujește, îngerii participă alături de oameni la această măreață rugăciune care este Liturghia și a cărei temelie ne-a fost lăsată de însuși Mântuitorul nostru, Iisus Hristos. Liturghia nu e omenească, este dumnezeiască. Și a fost preînchipuită la Cina cea de Taină. Iar preoții îmbunătățiți reușesc să se transporte din realitatea omenească în realitatea dumnezeiască în timpul Liturghiei. Preotul are șansa de a se mișca spre partea lăuntrică a lui, de a face o Liturghie mistică, în care stă singur în fața lui Dumnezeu și nu mai e hrănit de slava omenească. Nu-l mai laudă nimeni pentru cum a slujit sau a predicat, ci el îi aduce laude lui Dumnezeu din toată ființa, așa cum se cuvine.
„Dorul de Dumnezeu să crească atât de mult în noi încât, în noaptea de Paști, sunetul clopotului unei biserici să aibă rezonanța Învierii”
– Vom fi singuri și noi, în noaptea sfântă a Învierii, închiși în casele noastre. Cum să facem să-i păstrăm sărbătorii, emoția și lumina?
– Este cel mai potrivit moment să-i luăm ca modele de trăire duhovnicească pe sfinții și martirii din închisorile comuniste, care nu au trăit doar un Paști sau un Crăciun fără biserică și fără Sfinte Taine, ci ani mulți. Din mărturiile unora dintre ei, știm cum mutau tot accentul pe o trăire interioară profundă. În unele istorisiri, aflăm cum unii deținuți politic, în ziua de Paști, fiind deținuți în condiții de exterminare, fără preot, fără spovedanie, fără împărtășanie și fără Liturghie, au reușit să audă bătaia unui clopot în depărtare, și-atât de puternică a fost emoția din acel moment, încât a echivalat cu împărtășirea sau cu primirea Luminii Sfinte. Doar ascultând sunetul clopotului. Acest simplu fapt le-a provocat o explozie sufletească la care probabil mulți dintre noi n-am avut acces. Acesta e modelul: dorul de Dumnezeu să crească atât de mult în noi, încât, în noaptea de Paști, până și sunetul clopotului unei biserici să aibă în noi rezonanța Învierii. Paștele să se întâmple în noi. Să simțim în adâncurile noastre acest eveniment covârșitor din istoria umanității: Dumnezeu a murit și a înviat. Căci noi în direcția asta trăim. „Aștept învierea morților și viața veacului ce va să vie. Amin!”. De fapt, așa ar trebui să trăim sărbătorile tot timpul, nu doar acum, de nevoie, în izolare. Dacă o sărbătoare este trăită duhovnicește, nu vei simți lipsa a ceva. Sufletul tău se umple de un sens adânc și de nădejde, deci nu mai are loc nicio umbră în el. De aceea, zic, să folosim ocazia care ni s-a dat pentru a reveni pe cale. Să nu credem că tot ce se întâmplă e doar o „afacere” omenească, în negocierea căreia oficialii statului au fost prea duri, iar întâistătătorii noștri n-au fost destul de fermi. Dumnezeu a îngăduit asta. Prea le aveam pe toate facil, sub nas, inclusiv pe cele spirituale.
Să ne transformăm inima în altar
– Dar bătrânii singuri, izolați între patru pereți, ce să facă? Cum arată sărbătoarea Paștelor pentru ei?
– Când universul începe să te strângă, devine claustrant, soluția nu este pe orizontală, ci pe verticală. Poate de asta permite Dumnezeu ca omul să se însingureze la bătrânețe, pentru a-l descoperi pe El ca unică direcție. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea atât de frumos: „Iar dacă vrei să-l afli pe Dumnezeu înlăuntrul tău, încearcă să te însingurezi într-o cameră, închide ferestrele și întunecă-le, așează-te pe un scăunel cât o palmă și începe să te rogi în inima ta”. Cum poate fi mai frumos un Paști pentru o persoană singură, decât transformându-și interiorul într-o biserică? Inima devine altar, el devine preot în inima lui și se roagă adânc și i se va da lumina.
– În final, vă rugăm, părinte, să ne spuneți un cuvânt de îmbărbătare pentru zilele de încercare pe care le vom mai avea de trăit.
– De-am înțelege câte momente dintr-o zi din viața unui om stau sub semnul morții, ne-am îngrozi și poate am muri de frică. Dar nu știm. Și bunul Dumnezeu ne păzește. Sunt convins că vom ieși ocrotiți și din confruntarea cu acest virus neașteptat și vom ști mai bine ca până acum pe ce să punem accentul în această viață. Domnul ne spune un cuvânt cutremurător: „În lume, numai necazuri veți avea, dar îndrăzniți, Eu am biruit lumea!”. E semnul Învierii. Curaj și bucurie. Hristos a înviat!