Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

De musai, ca de voie bună!

Grădinițele, școlile și universitățile din România nu se vor redeschide până la toam­nă, decât pentru tinerii aflați în an terminal, a anun­țat, luni, președintele Klaus Iohannis, la finalul unei în­tâlniri cu premierul Ludovic Orban și cu mai mulți miniș­tri. Încercată în mai multe regiuni din Eu­ropa, ideea redeschiderii rapide a școlilor nu s-a dovedit viabilă, ba s-a lăsat și cu îm­bolnăviri printre profesori, așa că autori­tățile române nu au vrut să își asume nici un risc, sacrificând anul școlar. Aflată în valul doi al infectării pe continent, Ro­mâ­nia are șansa de a trage învățăminte de pe urma experimentelor de revenire la “nor­mal” pe care le fac deja, sau le pregătesc, Germania, Austria, Franța sau Italia. E și cazul discuției despre deschiderea sau nu a școlilor.

Numai că și privitul spre ceilalți are limitele sale. Căci unele sisteme sunt mai pregătite pentru școlarizarea la distanță, pe când sistemul nostru nu este câtuși de pu­țin. Poți sacrifica o jumătate de semestru (cu riscurile implicite pentru ghinioniștii din anii terminali, care s-au trezit cu toată munca dată peste cap), dar nu poți sa­cri­fica ani întregi de studii. Iar prima între­bare pe care trebuie să și-o pună șefii din educație încă de acum este ce se poate face pentru ca învățământul românesc să se adapteze la noile condiții, măcar din toam­nă. Căci, în aceste săptămâni de pandemie, învățământul la distanță a fost o glumă în România. Vorbim, de fapt, de o veche me­teah­nă a societății noastre, pe care criza nou­lui coronavirus nu face decât să o sublinieze și mai tare: deși ar trebui să fie în avangarda schimbării și inovării, învă­țământul din România e mereu ultimul când vine vorba să se reformeze.

În planurile și sintezele pompoase de pe la seminarii se vorbește, de ani de zile, cu mare prețiozitate, despre “învățământul online”. Și nu e vorba aici despre mutarea șco­lii din băncile instituțiilor de învă­ță­mânt pe fotoliul din casă – asta e musai să se facă acum pe timp de pandemie – ci despre nesfârșitele modalități de explorare și cunoaștere pe care le oferă computerul conectat la Internet, în zilele noastre. E vorba despre metodă, de fapt, nu despre distanță, cum s-ar crede, în învățământul online. Or, când vine vorba despre metodă, schimbă ceva în învățământul nostru dacă poți!

Criza pe care o traversăm va fi un test important pentru învățământul românesc. Dacă până și Agenția Națională pentru Ad­ministrare Fiscală a început procesul de digitalizare, școala nu mai are nici o scuză! “De musai, ca de voie bună!”, zice o vorbă prin Ardeal. Poate măcar acum, de “mu­sai”, se vor mai moderniza și instituțiile noastre de stat. Și poate că, măcar de data asta, învățământul nu se va așeza, precum elevii leneși, la capătul cozii, doar-doar or scăpa “neascultați”…

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian