Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

O șansă istorică pentru România

Negociat intens în cancelariile euro­pene și la Bruxelles, pachetul de stimu­lare a economiei europene după criza COVID-19 a prins formă la mijlocul săptămânii trecute. Pe scurt, Comisia Euro­pea­nă, prezidată de Ursula von der Leyen, propune un fond multianual de 750 de mili­ar­de de euro, peste bugetul regulat de 1.100 de miliarde de euro. Cam două tre­imi din fonduri ar urma să fie repre­zen­tate de granturi nerambursabile, iar banii împrumutaţi din piaţă vor fi returnaţi abia începând din 2028. În plus, regulile pentru primirea lor vor fi mai laxe – implicit, banii mai ușor de accesat – de­cât cele impuse în mod curent de UE. Câteva țări din nord (în special Olanda și Suedia) ridică obiecții, arătând cu de­getul spre țările indisciplinate financiar din sud, Spania și Italia, culmea, chiar cele mai lovite de pandemie. Dar, chiar și așa, și chiar dacă discuțiile care vor ur­ma până prin luna septembrie nu vor fi de­loc ușoare, avem deja baza de ne­go­ciere cu care se vor așeza la masă re­prezentanții României. Se vorbește de un ajutor de 33 de miliarde de euro, care va putea fi folosit în primii 3-4 ani, bani care, însumați cu ce urma să primească oricum România ca fonduri UE, ar însemna un total de 70 de miliarde de euro pe noul ciclu bugetar, deci 10 mi­liarde fonduri europene pe an!

Suma e uriașă, iar banii vin tocmai într-un moment în care fondurile din bugetul UE se reorientau spre sectoare precum cercetare-inovare și strategie verde, și nu pe infrastructură, cum a fost cazul în ciclurile 2007-2013 şi 2014-2020. Practic, cu noul plan de stimulare a economiei, România primește o nouă șansă, după ce și-a bătut joc cu vârf și în­desat de precedentele alocări UE. Poate măcar acum, în al 12-lea ceas, vom reuși să ne punem la punct infrastructura, să lipim cioatele de autostradă din Ardeal, ca să ne conectăm la Europa, iar apoi să „unim”, finalmente, și provinciile isto­ri­ce între ele, cu drumuri rapide peste Car­pați, pentru munteni și moldoveni. Bu­getul pe un singur an aproape că ne-ar fi de ajuns să ne facem autostrăzile. Iar infrastructura rutieră e doar un capitol pe care trebuie să îl punem rapid la punct, dacă vrem să contăm cu adevărat în Eu­ro­pa și în lume. S-a văzut chiar acum, de când cu pandemia, cât de mult ne-au lip­sit mult-promisele spitale regionale, s-a văzut cât de înapoiat e sectorul educației când vine vorba să se adapteze la solu­țiile moderne de învățare la distanță. E șansa și responsabilitatea viitorului gu­vern, pe care îl vom alege în iarnă, dacă totul merge bine, să gestioneze acest buget uriaș și această șansă istorică a României de a intra, în fine, în plutonul țărilor fruntașe din Europa. Cu toată cri­za care va urma după pandemie, pe care acum doar o putem bănui, banii de la UE sunt o șansă de care chiar nu ne mai permitem să ne batem joc!

Ciprian Rus

Jurnalist, trainer şi analist media. A debutat în 1997 şi a activat în presa studenţească până în 2001, după care şi-a continuat activitatea la „Monitorul de Cluj”, unde a fost, pe rând, reporter, editor şi redactor-şef. În 2008, a fost recrutat în cadrul trustului Ringier, ca redactor-şef al publicaţiei „Compact”, apoi ca online content manager al site-ului capital.ro şi ca redactor-şef adjunct al săptămânalului „Capital”. Din 2010 este reporter la săptămânalul „Formula AS”.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian