
– Când nu mixează muzică în cluburile din Anglia și nu înregistrează, pe dealurile din Apuseni, cântecele din fluierele lui Babu Ion, Nicoleta Cărpineanu strânge bani ca să planteze copaci în munții defrișați ilegal de marii noștri corupți. „Păduri fără frontiere”, proiectul în care a pus tot ce a avut mai bun, aduce laolaltă tradițiile, dansul și puterea de a-i convinge și pe alții să protejeze Carpații –
Bunica Rozalia și cei 17 copii
– După două decenii în care ai trăit în Anglia, ai surprins lumea muzicală britanică, cu un disc care îmbină muzica electro cu versuri populare românești. Ce te-a făcut să te întorci la rădăcini, Nicoleta ?
– Dar eu niciodată nu mi-am lăsat rădăcinile! Ceea ce mi-a dat forță și putere în toate călătoriile mele prin lume a fost conexiunea asta profundă cu România. Am copilărit într-un sat de lângă Zalău, Ortelec, chiar lângă pădure, cu Bunica Rozalia, de care am fost extraordinar de apropiată. Buna avea o casă mică, cu tindă de lut pe jos, luminată doar de o lampă de petrol. În gospodăria ei, care mai avea o șură și o căsuță de vară, o fântână, o ladă de zestre, un război de țesut și un fuior de tors lână pentru ciorapi, bunicul și bunica au crescut împreună 17 copii. Când s-a căsătorit cu bunicul, el era văduv și avea deja 5 copii, ea avea doar 16 ani și a mai făcut zece. Iar apoi au mai adoptat doi copii din sat, care rămăseseră orfani. Acolo, lângă pădure, am copilărit și eu, cea mai mare parte din timp. Și pe cuvânt vă spun că știam după cum miroase aerul dacă e vremea ghioceilor, dacă s-au făcut ciuperci, dacă o să plouă sau nu. În Pădureni, adică pe ulița unde stăteam noi, nu erau decât patru sau cinci case. Seara, când se întorceau acasă vecinii cu carele luminate cu lămpașe, se opreau prima oară la bunica. Era cunoscută în sat că avea grijă de toată lumea. La Buni pe masă totdeauna era ceva bun de mâncat când cineva îi călca pragul. Avea un dar să creeze armonie între oameni, care s-a transmis și la copiii ei. Frații și surorile mamei au fost toți foarte apropiați și uniți, niște oameni extraordinari.
„Când ajung în pădure, sunt una cu ea”

– De când te-am cunoscut, am remarcat cât de ușor legi prietenii. Ușurința asta tot de la bunica o moștenești ?
– Mi-ar plăcea să cred asta. Ce știu sigur e că am moștenit de la ea și de la mama dragostea de natură. Când ajung în pădure, sunt una cu ea. Pădurea e mereu locul în care, dacă sunt supărată sau tristă, mă duc să mă liniștesc, să mă calmez, să mă reîncarc. Dacă-mi lipesc obrazul de trunchiul unui copac, simt că timpul nici nu există, că nu mai am vârstă, că înăuntrul femeii de-acum sunt tot fetița din curtea bunicii.
– …care după ce a crescut, la 20 de ani, și-a luat curaj și a plecat în lume.
– Plecatul meu din țară s-a datorat unei povești de dragoste care s-a împletit cu munca. La 17 ani am făcut voluntariat în orfelinatele din România, petreceam timp cu copiii cărora le lipsea afecțiunea. Așa am cunoscut niște oameni dintr-o organizație caritabilă din Anglia, care aduceau ajutoare pentru orfelinate. Printre ei era și un englez de care m-am îndrăgostit. A fost o poveste de dragoste foarte frumoasă, care a durat câțiva ani și care m-a făcut ca, după terminarea liceului, să îmi iau curajul să plec, să fac facultatea acolo. Am mers întâi o lună de zile de probă, timp în care am și muncit, am mers prin școli să vorbesc cu studenții, să îi conving să strângă bani pentru orfelinatele de aici. Apoi m-am mutat definitiv acolo și am continuat să fac muncă socială încă zece ani.
– A fost grea ruptura de țară ?
– M-a ajutat mult faptul că aveam un iubit englez. Aveam prieteni englezi, pe care îi cunoscusem muncind în România. M-a ajutat și faptul că vorbeam fluent engleza. Apoi, când am descoperit yoga și meditația, m-au ajutat enorm, mi-au oferit o conexiune spirituală pe care am învățat să nu o mai pierd. A trebuit să cresc și să mă maturizez foarte repede, într-un ritm extraordinar, a trebuit să supraviețuiesc în primii ani. Dar am făcut multă muncă socială, am lucrat mult cu copii care aveau nevoie de sprijin. Și, ajutându-i pe ei, mă ajutam și pe mine. Simțeam că fac ceva bun pentru alții și asta mă ținea și pe mine pe linia de plutire.
„Fiecare album a devenit un copac, care-mi poartă cântecele cu el”

– Și deși în ultimii ani te-ai dedicat unei cariere artistice, nevoia de-a ajuta e încă în tine. De ce faci ceea ce faci, Nicoleta?
– Dacă e ceva ce mi-a adus valoare în viață, astea sunt relațiile umane și natura. Tocmai de asta am decis să am grijă de lucrurile care contează pentru mine și sunt prețioase. Acum un an am lansat „Forests Without Frontiers”, o organizație non profit, care își propune să obțină sprijin financiar, cu care să protejăm pădurile virgine din România și să replantăm zonele defrișate. Mi-a fost foarte greu la început, nu aveam nicun ajutor de la nimeni, aveam doar o obsesie că trebuie să salvăm Carpații. La un moment dat, am ajuns chiar într-un impas, dacă nu primeam de undeva o investiție, nu mai puteam continua. Am un mic altar acasă, la care mă rog când sunt la capătul puterilor. Așa că m-am dus și am aprins o lumânare și am zis: „Buni, dacă mă auzi, ajută-mă, că io nu mai pot.” Și în 24 de ore, am primit un telefon de la cineva care voia să cumpere o bucată de pământ de lângă pădure, pe care mi-o lăsase bunica moștenire. Erau exact banii de care aveam nevoie ca să merg mai departe. Azi, „Forests Without Frontiers” se poate mândri că a convins destui oameni din Occident și din România că pădurile din Carpați sunt plămânii Europei și sunt importante pentru tot continentul. Am strâns în jur de 60.000 de euro, cu care am plantat 25.000 de copaci și cu care am sprijinit și comunitățile din preajma pădurii, oferind oportunități de muncă și alimente în timpul perioadei de izolare. Dar lucrul care îmi e cel mai drag e că din banii oferiți ca donații pentru albumul meu (care nu se putea vinde, fiindcă a fost făcut cu fonduri AFCN) am plantat 100 de stejari pe pajiștile de la „Ferma Cobor”. Fiecare album a devenit un copac, care poartă cu el și cântecele mele.
„Ceea ce fac eu azi e să readuc la viață folclorul, într-o formă nouă”

– Dar cu muzica când te-ai întâlnit ?
– Când m-am mutat în Anglia, m-am înscris să studiez la facultate jurnalism, coregrafie și alte lucruri creative. Tot atunci, la 18 ani, am început să și mixez, ca DJ, pentru plăcerea mea. Trei ani mai târziu, am trecut printr-o despărțire care m-a purtat timp de șase luni de zile prin Sri Lanka și Nepal. Acolo am făcut primul curs de Hatha Yoga și m-am regăsit sufletește. Și mi-am zis: „Acum, Nico, ai putea să mergi acasă! România are nevoie de tine!” Simțeam că, plecând, mi-am trădat cumva rădăcinile. Dar tot gândindu-mă ce să fac, am avut un moment de iluminare și mi-am dat seama că voi putea ajuta mult mai mult România dacă voi rămâne în Anglia. Așa că m-am întors din Nepal cu forțe noi, m-am mutat direct la Londra și am devenit foarte independentă. Și la scurt timp, m-am mutat de la Londra în Brighton, orașul cel mai nonconformist și boem al Angliei, unde l-am cunoscut pe tatăl fiului meu și unde cariera mea de DJ a început să urce vertiginos. Ceea ce fac eu azi e să readuc la viață folclorul, într-o formă nouă. Iau cântece străvechi, cântate de bătrânele noastre, și le remixez și le recompun cu sound-uri actuale, într-un fel în care îmi place și mie să le ascult. Pentru că nu pot fi ipocrită, nici eu nu ascultam muzică populară, înainte să plec din țară. Dar faptul că băiatul meu și prietenii lui, de 16-17 ani, au ascultat albumul și le-a plăcut la nebunie, nu poate decât să mă bucure. Visul meu ca DJ a fost să ajung să compun piese în limba română, dar la o calitate foarte înaltă, high level, ca să sune impecabil, și să am ocazia să le mixez într-un club foarte fancy din New York sau din Ibiza, ca acei unul, doi români rătăciți pe acolo, să recunoască muzica veche din țara lor. În parte, dorința mi s-a îndeplinit, fiindcă am primit un filmuleț făcut de un prieten în Boiler Room din New York City, unde un alt artist, Nickodemus, a pus în setul lui piesa mea de debut „Hai după surori”. Era plin de lume care dansa în delir. Am fost foarte emoționată să văd.
– Trebuie să recunosc că atunci când ți-am ascultat „Doina”, cântată de Buna Ana și de Buna Oprița, mi-au dat lacrimile.
– „Doina” pe care se aud Buna Ana, recitându-și versurile, și Buna Oprița, cântând un refren, e sufletul întregului album. E foarte emoționantă, într-adevăr. Se simte în versurile acestor bunici cât de importantă e legătura lor cu muzica. Le curge prin sânge, din generație în generație, e chiar legătura între generații. De aia e atât de important să-i păstrăm calitatea asta de liant și să transmitem și noi înțelepciunea asta populară mai departe. Buna Ana are 91 de ani și stă într-un sat lângă Orăștie. Când am cunoscut-o, mi s-a părut că stau de vorbă cu bunica mea. Babu Ion, al cărui fluier se aude pe una dintre piese, stă nu departe de ea, în Grădiștea de munte. L-am cunoscut datorită unui articol din „Formula As”, scris de Cătălin Manole. De ziua Bunii Ana, l-am luat pe Babu și am mers la ea și i-a cântat la fluier. Nu se mai văzuseră de ani de zile.
„Bunicile din neamul meu m-au făcut foarte puternică”

– Ascultându-te, îmi dau seama că în viața ta au existat nenumărate noduri existențiale, de parcă te reinventezi o dată la câțiva ani.
– Dacă ne uităm la tot ce se întâmplă cu această pandemie, întreaga planetă ar trebui să se reseteze și reinventeze, nu doar noi, la nivel individual. Dacă nu ne schimbăm obiceiurile, nu vom supraviețui ca umanitate. Eu am noroc că m-am născut cu forța asta în mine. Viața nu e ușoară pentru niciunul dintre noi. Am luat-o de foarte multe ori de la zero. Și în locurile prin care am trăit, și în relațiile pe care le-am avut. Și prin faptul că am devenit mamă. Așa e felul meu de a fi. Când lucrurile devin grele, când ceva nu funcționează, mă opresc, stau un pic în liniște, am un pic grijă de mine, mă duc să îmbrățișez un copac, să spun o rugăciune la un brad și-apoi schimb ce e de schimbat. Bunicile astea din neamul meu m-au făcut foarte puternică. Sunt niște femei incredibile, pline de forță, care și-au transmis înțelepciunea de la o generație la alta. Iar eu simt că am cerut și am primit foarte mult de la ele. Niște bătrâni pe care i-am întâlnit în Bali mi-au spus, odată, că legătura dintre bunici și nepoți e chiar mai puternică decât cea dintre părinți și copii. E o legătură la care avem acces în momentele grele. Trebuie doar să le cerem ajutorul, fiindcă suntem cu toții interconectați. Sau cum spunea Babu Ion, „noi toți venim de undeva”. Avem o istorie, au existat niște oameni înaintea noastră, care trebuie respectați, există o tradiție de care trebuie să avem grijă. Trebuie să ne respectăm rădăcinile, fiindcă ele ne pot oferi vindecare. Tocmai de aceea, am dedicat albumul meu memoriei bunicii și tatălui meu, care nu mai trăiesc.
„Transilvania înseamnă rădăcinile mele”
– Ești artistă, activistă pe probleme de mediu, te lupți pentru salvarea folclorului. Din toate astea, tu ce ai trecut pe cartea de vizită ?
– Ei bine, cartea mea de vizită e din hârtie reciclată, niciun copac nu s-a tăiat pentru ea. Am pus acolo steaua călăuzitoare de pe iile și porțile noastre tradiționale, am pus și pădurile („Forests Without Frontiers”) și m-am pus pe mine, Nicoleta Cărpineanu. Sau Nico de Transilvania, pentru că Transilvania e adevărata mea carte de vizită. Port cu mine pământul ăsta oriunde mă duc. Transilvania înseamnă muzica străbunilor mei, Transilvania înseamnă păduri superbe. Transilvania înseamnă rădăcinile mele. Multă vreme lucrurile astea au existat în viața mea separat. După ce am lăsat deoparte munca socială, am lucrat o vreme ca producător asociat la realizarea primelor trei documentare „Wild Carpathia”. Ele m-au readus în România și m-au făcut să mă gândesc cum am putea ajuta pădurile virgine. Țin minte că îi dusesem pe englezi la Negrileasa, era sezonul narciselor și voiam să filmăm, dar un camion cu lemne ne-a blocat drumul, iar drujbele se auzeau de peste tot. Chestia asta m-a umplut de furie. Pe de altă parte, aveam bineînțeles cariera de DJ. Eram invitată să mixez la petreceri foarte cool, dar când ajungeam de dimineață acasă, simțeam un gol, parcă ceva nu se lega. Abia când am adus laolaltă muzica populară veche, grija mea pentru natură și dragostea pentru muzica electronică, am simțit că totul capătă sens. Și m-am întors în forță. Mai hotărâtă ca niciodată să călătoresc prin lume cu muzica bunicilor mele în traistă, să-i fac pe oameni să danseze, să se bucure, să le vorbesc despre pădurile noastre și să-i conving să plantăm copaci, ca să ne salvăm sufletul.
– Te-ai întors în România abia de o săptămână. Cu ce o să umpli vara asta, Nicoleta?

– Am venit acasă fiindcă voiam să mă întâlnesc aici cu niște jurnaliști străini, care scriau despre tăierile ilegale din Carpați. Dar când am plecat am făcut un geamantan mai zdravăn. La cum se prezentau datele, aveam toate șansele să rămân pe-aici, ca să nu intru în carantină. Până acum, am dat o tură prin Piatra Craiului și am dormit la Peștera, la un retreat fabulos. Am mers să-mi văd stejarii plantați și să mă reculeg câteva zile la Ferma de la Cobor. O să dau o fugă la Cluj, pentru că vreau să găsesc noi parteneri pentru un proiect care să implice și plantarea de copaci în orașe. O să merg să-i văd pe Buna Ana și pe Babu Ion, iar apoi o să merg să stau la mama, la țară, lângă Zalău. În rest, nu știu, o să mă las inspirată de tot ce văd și de toți oamenii pe care o să îi întâlnesc. Poate mă ascund în grădinuță la mama sau într-o cabană în munți, să fac niște muzică. De 21 de ani, de când am plecat din țară, e prima oară când vin acasă și nu știu când o să plec.
Mulțumesc cu recunoștință Om bun !
Te iubesc!