Cui îi pasă de presa scrisă din România?

Lucrează în presa locală și în cea națională încă din anii ’90. A trecut pe la majoritatea proiectelor importante de presă din Cluj-Napoca, scriind pe domenii dintre cele mai diverse, de la cultură și sport, la politică. În ultimii ani, în paralel cu entuziasta activitate în cadrul „Asociației Profesioniștilor din Presă Cluj” (APPC), una dintre cele mai active organizații ale jurnaliștilor din țară, lucrează la mai multe proiecte legate de istoria presei românești contemporane. E un bun cunoscător al dedesubturilor industriei de presă și, în calitatea aceasta, l-am invitat pe Tiberiu Fărcaș, pe care îl cunosc încă de la începuturile mele jurnalistice, la o „cafea” virtuală, să vorbim despre starea presei locale și naționale. L-am sunat pe Tibi în speranța că optimismul său și încăpățânarea cu care crede în presa scrisă ne vor da nouă, celor care încă ne hrănim cu mirosul revistei proaspăt ieșite de la tipar, câteva motive să mergem mai departe.
„Presa scrisă, tradițională, trece prin momente foarte grele”
– Servus, Tibi! Cei care te cunosc știu că ești un fanatic al presei scrise. E o dimineață de joi și vreau să te întreb ce ziare ai citit azi la cafea? De unde își ia informația, azi, un împătimit al presei?
– Cel puțin aici, în Cluj, asistăm la un fenomen regretabil: dispariția chioșcurilor și a tarabelor care comercializează presă. Deși trăim într-un mare oraș universitar, e din ce în ce mai greu, la Cluj-Napoca, să îți cumperi presă scrisă, chiar și în zona centrală. Ai soluția să te duci la cele două mall-uri sau la un complex comercial din Centru. În rest, pe axa centrală a orașului, după lucrările de modernizare, Primăria a scos la licitație vreo patru-cinci chioșcuri ultra-moderne, dar la niște chirii astronomice. Evident, acolo nu se vinde presă: se vinde cafea, se vând flori sau suveniruri. Vorbim de niște chioșcuri moderne, care au costat aproape cât preţul unei garsoniere, care la Cluj, se știe, e enorm! Din păcate, presa scrisă, tradițională, cel puțin cea cotidiană, trece prin momente foarte grele, iar situația distribuției face lucrurile și mai complicate. Dar dacă faci efortul să ajungi la un chioșc de ziare, încă mai ai ce citi. Mai sunt cititori care caută „Adevărul” sau „Gazeta Sporturilor”, deși ziarele centrale s-au cam împuținat în ultima vreme, „Evenimentul Zilei” tocmai ce a trecut exclusiv pe Internet. Dacă vorbim despre săptămânale sau lunare, stăm ceva mai bine. Sunt vreo trei reviste de istorie care se concurează, „Historia”, „Evenimentul istoric” și vechiul „Magazin istoric”. Dacă îți place natura, ai o revistă care arată foarte bine grafic, ca „National Geographic”. Dacă ești pasionat de cultură și de politică, ai „22”-ul, „Dilema veche” sau „Observatorul cultural”. Mai sunt și „Cațavencii”, care se cumpără, încă au tiraj. Iar dacă vorbim de tiraj, să nu uităm de „Formula AS”, care este, cred eu, cea mai cumpărată revistă din România. În plus, noi avem, aici, trei ziare locale cu o lungă tradiție: „Făclia”, „Monitorul de Cluj” și „Ziua de Cluj”. Ofertă încă mai e, ar fi minunat dacă ar exista în zona centrală un chioșc bun de presă, care să fie permanent deschis, să știe lumea că găsește ziare acolo la orice oră. Numai așa poți obișnui lumea să cumpere presă!
„La Cluj, subfinanțarea presei e cronică”
– Locuiești și lucrezi în Cluj, orașul cel mai în vogă al momentului în România. Făcând abstracție de contextul pandemic, care dă și mai mult de furcă presei scrise, vreau să te întreb dacă ziarele din Cluj țin ritmul cu dezvoltarea orașului și dacă, în general, în România, presa ține ritmul cu dezvoltarea țării.

– Eu zic că presa centrală ține ritmul, sunt și televiziuni, dar și site-uri profesioniste, aflate la nivelul de dezvoltare a țării. E site-ul recorder.ro, care face niște documentare video foarte bune, există proiectul Rise Project, pe zona de investigații, care arată foarte bine, există „Decât o Revistă”, pe print, este site-ul Scena9.ro, cel mai bun site de cultură din România. La Cluj, problema e mai complicată: mediul de afaceri este rupt de presă. Se vede cu ochiul liber – și nu mă feresc să o spun! – o subfinanțare cronică. Pe de altă parte, datorită costurilor foarte mici de a-ți face un site pe Internet, avem la Cluj-Napoca, conform unei monitorizări a Asociației noastre de presă, nu mai puțin de 102 site-uri dintre cele mai diverse, inclusiv site-uri de informație medicală sau culturală! Și aici se vede cum hârtia pierde, încet, bătălia cu pixelii…
– De ce nu se realizează acest cuplaj între mediul socio-economic și presă, într-un oraș cu bani și cu ambiții precum Clujul? Unde greșește presa?
– Există, desigur, și încercări particulare de susținere a presei, la modul curat, onest. Dar, în general, niște scandaluri mari de presă din anii trecuți au dus la situația de azi. Vorbim despre faptul că unii patroni de presă au intrat în politică, iar asta a bulversat complet orașul. Nu mai știe lumea când ești editorialist și când ești om de afaceri sau politician: amalgamul ăsta n-a făcut deloc bine presei din Cluj și nici celei din România. S-a pierdut demarcația dintre presă și afaceri și așa s-a creat o imagine negativă a presei în ochii oamenilor cu greutate din oraș. Iar presa de bun simț, care nu a intrat în tot felul de combinații, are și ea de suferit din acest motiv.
– Presa pare să se confrunte și cu o criză de personal. Unde au dispărut profesioniștii? Cine mai ține steagul sus în presă?
– Împătimiți ai presei mai există, dovadă că avem juraliști de 40-50 de ani, care s-ar fi lăsat de mult de meserie dacă nu ar fi avut pasiunea aceasta uriașă pentru presă. Avem la Cluj site-uri la care lucrează jurnaliști la 50 de ani, cu performanțe extraordinare. Spre bucuria mea, există și tineri foarte pasionați, care vin dinspre facultatea de profil. Mulți au plecat de la Cluj în Capitală și și-au făcut un nume. E un tânăr, Cătălin Nunu, care a ajuns crainic principal la Digi24 și care a terminat recent facultatea la Cluj. Iată că și-a găsit loc la cel mai înalt nivel! Vin din spate tineri, deși e greu să-i convingi, cu salariile din presă. Orașul a explodat economic și sunt multe domenii mult mai bănoase, mult mai atractive economic decât jurnalismul. E foarte greu să motivezi un om cu salariul din presa locală, să se apuce de meseria asta, care nu e ușoară, care te uzează. Dar nu mi-am pierdut speranța, eu cred că de presă și de comunicare va fi mereu nevoie, într-un fel sau altul.
– Dacă presa tipărită o duce greu, realitatea e că nici Internetul nu a reușit să vină cu un model economic viabil. Cum se descurcă publicațiile pe Internet?
– Într-adevăr, banii vin greu la presa online. E foarte dificil să convingi o firmă să își facă reclamă la tine pe site, pentru că există concurența unor giganți mondiali, motorul de căutare Google sau rețelele sociale Facebook sau Instagram, care iau majoritatea banilor de reclamă. E o concurență ucigătoare, 70-80% din bani merg acolo. Apoi, sunt foarte multe site-uri de foarte proastă calitate și prea puține proiecte serioase care să aibă o redacție de măcar 2-3 oameni. Pe vremuri, prin ’99, într-un departament de Sport al unui ziar local erau mai mulți oameni decât sunt acum într-o redacție întreagă! Sincer, mi-e dor de acele redacții mari, vuind de oameni, dar nu știu când și cum se vor mai întoarce vremurile acelea.
„Asistăm la manipulări la cote nemaiîntâlnite”
– În condițiile în care o duce atât de greu, iar mulți o ignoră, care crezi că mai e rostul presei în societatea de azi? Ce i-ai spune unui tânăr student la jurnalism sau unui posibil investitor în presă?

– Mai mult ca oricând, în ultimii ani, de când a apărut fenomenul „fake news”, al știrilor false, rolul presei mi se pare esențial. De când cu rețelele sociale, asistăm la manipulări la cote nemaiîntâlnite, iar arma cu care poți să combați asta e presa profesionistă, o meserie cu reguli foarte clare, unde informația care se transmite publicului trece prin mai multe filtre. Altfel, riscăm să devenim victimele acestor mașinării infernale de manipulare care sunt rețelele sociale. În presă sunt filtre, îți citesc mai mulți oameni articolul, îți spun că titlul e greșit, că o informație lipsește, te trimit înapoi la documentare, te trimit înapoi pe teren. Adevărul e că s-a pierdut și mersul acesta pe teren, nu prea se mai merge, iar genurile jurnalistice precum reportajul sau investigația sunt pasări rare în presa din România. Contactul cu presa e foarte important într-o comunitate. În Statele Unite ale Americii sau în Franța, există o presă locală foarte puternică. Avem și noi, în câteva județe, publicații locale bune, care încă mai vând câteva mii de exemplare. Lumea are nevoie de presă, iar dovada e că în pandemie s-au înregistrat niște performanțe de trafic incredibile pe Internet. Încă mai sunt oameni care pun pasiune în meseria asta, care nu pun banul, ci interesul public pe primul plan, oameni care au condei bun. Avem motive de optimism, ținem sus steagul presei și nu ne lăsăm învinși sub nicio formă!