
Ca de fiecare dată înaintea unor alegeri, alcătuirea listelor de candidați a dat mari bătăi de cap partidelor. S-au vehiculat criterii de selecție, s-au pus în balanță personalitățile aspiranților, s-a luat în calcul rolul lor în creșterea impactului electoral al formațiunilor aflate în joc. Listele în sine, dar și poziția candidaților pe locurile eligibile sau decorative, au provocat certuri, dezvăluiri din „bucătăria” partidelor sau din biografiile celor ce au concurat pentru ca acestea să îi promoveze ca reprezentanți ai lor. Unele grupări au făcut din procesul de selecție un proces transparent, altele și-au construit ierarhiile candidaturilor „pe tăcute”, cele din urmă mizând pe notorietatea electorală a partidului ca ansamblu. La transparență au apelat, în genere, partidele care, anunțând că își doresc reformarea clasei politice actuale, au propus „oameni noi”, veniți din afara jocului politic. Celelalte, cu formule ideologice cât de cât precizate, au sugerat că, în selecție, a contat experiența candidaților, obișnuința lor cu „frecușurile” parlamentare, chiar dacă ei nu au fost întotdeauna adepți ai doctrinei politice pe care vor, acum, să o reprezinte. În alcătuirea listelor au contat și calculele liderilor fiecărei formațiuni, calcule mergând de la nivelul „investițiilor” fiecărui candidat în „susținerea financiară a partidului”, la fidelitatea acestuia față de conducere. Mediile au lansat tot felul de informații legate de aceste calcule, au produs – în funcție de „arondarea” lor la grupările intrate în competiție – „dezvăluiri cutremurătoare” ori insinuări privitoare la candidați și relațiile lor cu partidele ce i-au selectat. Alegerile pentru Parlament sunt, pe scurt, cel mai important eveniment din viața oricărei grupări politice în funcțiune, reprezentând momentul în care contribuția lor la administrarea eficientă a țării este cuantificată statistic prin votul favorabil sau nefavorabil al cetățenilor. Partidele dau socoteală pentru îndeplinirea programelor propuse de ele, pentru inițiativele legislative din timpul mandatului încheiat și pentru „activitatea” reprezentanților lor în forul legislativ. Alcătuirea listelor este deci influențată de percepția acestor activități și de presupusa lor influență asupra concretizării programelor fiecărui partid.
Momentul parlamentarelor din 2020 depășește ca importanță alte alegeri de acest tip de până acum. Timp de peste trei decenii de „democrație românească”, PSD-ul a fost gruparea ce a dominat total scena politică. Chiar și în (relativ) scurtele lui perioade de opoziție, el a condus țara, pentru că, de la „fondarea” sa, în 1990, a avut reprezentanți, pe față sau acoperiți, în toate instituțiile majore ale statului. Lustrația – care a avut loc în toate fostele țări comuniste – nu s-a produs în România, lăsând majoritatea fostelor „cadre de partid și de stat” în posturile lor din conducerea acestor instituții. În mod firesc, ele au aplicat partizan „indicațiile” grupării ce a preluat structurile fostului partid unic, PCR-ul, indiferent de formațiunile pe care revenirea la democrația pluripartidică le-a împins, prin votul popular, în vârful administrației naționale. Deși s-a adaptat la situație, dar a continuat să domine statul prin instituțiile ocupate de „colaboratorii” săi, PSD-ul nu a renunțat niciodată la nostalgia după puterea partidului unic, mai ales că renunțarea la statutul de „activist al PCR” le-a lăsat posibilitatea liderilor și clienților săi să se transforme, peste noapte, în prosperi oameni de afaceri. Oligarhia pe care au constituit-o prin prăduirea „avuției socialiste” a proprietăților statului a fost mereu conștientă că separarea puterilor în stat, specifică democrațiilor reale, îi pune în primejdie dominația prin avere, realizată după „marile privatizări” aduse de căderea comunismului. „Partidul” – reînființat ca partid socialist – a încercat de mai multe ori să anuleze „discret” această separare, readucând puterile juridică și administrativă în subordinea puterii politice pe care și-o (re)constituise. „Lovitura de stat parlamentară” a lui Ponta, din 2012, a fost – până la ascensiunea în vârful PSD-ului a lui Dragnea – cea mai evidentă manifestare a faptului că oligarhii PSD-iști se săturaseră de limitările pe care o justiție independentă le punea arbitrariului lor. Cu Dragnea, încercarea s-a reluat, fiind grăbită de încurcăturile personale ale acestuia cu justiția. Dragnea își promovase „pe liste” slujitori fideli și incompetenți – chiar dacă acoperiți cu titluri și diplome derizorii, „de fudulie” – pentru că știa că aceștia se supun orbește ierarhiei. Prin ei, el a încercat să suprime democrația cu mijloacele puse la dispoziție chiar de ea. Căderea lui a dezvăluit total amestecul de slugărnicie, prostie vicleană și rapacitate mafiotă a componenților echipei de conducere a „partidului” și a pus în lumină falsitatea programelor de „mai bine” pe care acesta le propunea pentru acoperirea diversionistă a scopurilor sale reale. Multă vreme, PSD-ul nu a realizat că electoratul – chiar și electoratul captiv – s-a mai deșteptat, „aventura dragnistă” alertându-l la maximum. Ca urmare, PSD-ul a pierdut, succesiv, alegerile din 2019 și „localele” din 2020. Pentru prima oară, după aceste alegeri, noua lui conducere a înțeles că formula „clasică” de selecție și promovare a „cadrelor” nu mai funcționează, slujitorii fideli ai „partidului” trebuind să facă un pas înapoi. Ciolacu și echipa sa au ales – în consecință – să promoveze pe listele pentru parlamentare personalități reale, mai puțin compromise în afacerile grupării, precum medicii Rafila și Streinu-Cercel, puși în lumină de neașteptata pandemie provocată de Covid-19. Ei au, însă, rolul „tovarășilor de drum” din listele de odinioară ale comuniștilor, prin care aceștia căutau să atragă „masele populare” și să ascundă aspirația lor la cucerirea totală a statului. Rafila și Streinu-Cercel nu pot acoperi, însă, prezența pe liste a liderilor postdragniști ai grupării, lideri formați în „partid” și păstrători ai idealurilor acestuia. „Bătălia pe liste” există, însă, și în grupările adverse. Conflictele interne din USR-PLUS sunt deja cunoscute. PNL-ul și-a structurat propunerile cu o aparentă liniște, dar și cu riscul preluării unor „obiceiuri PSD”-iste, acceptând destui „transfugi” din „marele partid” și grupările lui satelitare. Acceptarea traseiștilor pune la îndoială posibilitatea concretizării programului radical de schimbare a instituțiilor statului, anunțat de el, și s-ar putea traduce în costuri electorale. PMP-ul pare și el atins de efectele unei selecții „prea partizane”, în timp ce fuziunea dintre Pro România și ALDE a dus la o „listă a disperaților”. Doar UDMR-ul este sigur de listele sale, pentru că, la orice alegeri, minoritatea etnică a strâns rândurile. Alegerile din 6 decembrie 2020 (dacă pandemia nu le va amâna) reprezintă o „probă de foc” pentru formațiunile politice, dar și pentru maturitatea electoratului român, pentru că, de data asta, se cumpănește cu adevărat viitorul țării.