* Linn Ullmann, „Neliniște”, traducere și note de Ovio Olaru, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 370 p.
Linn Ullmann (n. 1966) este cea mai mică dintre cei nouă copii pe care i-a avut celebrul cineast Ingmar Bergman, iar mama ei este actrița Liv Ullmann, care a jucat în zece dintre filmele lui. Pe lângă capodoperele cinematografice – „Fragii sălbatici”, „Persona”, „Strigăte și șoapte”, „Scene dintr-o căsnicie”, „Sonata de toamnă”, „Fanny și Alexander” sunt doar câteva dintre ele –, pe lângă cele 170 de spectacole de teatru puse în scenă, Ingmar Bergman a fost și un bun scriitor. Dovadă – cărțile lui autobiografice. Nu știu de ce nu se reeditează, eventual într-o nouă traducere, „Lanterna magică” și „Copil de duminică”, publicate în românește în anii ‘90 și care nu se mai găsesc nici la anticariate. În familia Bergman, mai toată lumea ține jurnale, dar talentul lui de scriitor l-au moștenit doar cele două fiice mai mici, Maria von Rosen și mai ales Linn, considerată „o voce marcantă a literaturii norvegiene contemporane”. Ea a ales să scrie în norvegiană, limba mamei și a copilăriei, deși e poliglotă și cu tatăl a vorbit suedeza. Cartea pe care v-o recomand e un roman autobiografic despre iubire filială, singurătate și relații de familie anormale. Linn și-a petrecut mare parte din viață între părinți despărțiți (nici n-au fost căsătoriți), dar care au rămas prieteni și colegi de muncă, acaparați fiecare total de profesiile lor și de viața boemă. Cu Ingmar, fata își petrece toate verile pe insula Faro din Marea Baltică, unde acesta locuiește cu ultima lui soție, Ingrid van Rosen. Dacă celelalte patru neveste cu acte fuseseră din lumea artistică – coregrafe, actrițe, regizoare, muziciene – Ingrid e doar o femeie practică ce i se devotează total: îi ține contabilitatea și corespondența, îi dactilografiază manuscrisele, îi e șofer și menajeră. În plus, e o gazdă și gospodină harnică pentru cei nouă copii ai lui și încă trei ai ei din prima căsătorie, care-i vizitează la Faro cu familiile lor. Conviețuirea cu Ingrid a durat 34 de ani, până la moartea ei de cancer în 1994, care a fost devastatoare pentru Ingmar, dependent de ea și fizic și psihic. Desigur, cartea ne interesează în primul rând, fiindcă personajele ei principale sunt artiști de referință care au lăsat omenirii o operă prețioasă. Dar Linn Ullmann e romancieră și, chiar dacă scrie despre oameni reali, reușește să-i ficționalizeze cu mijloace literare care le insuflă viață, cu tot ce înseamnă bucurie, suferință, pasiuni, nevoie de independență, momente cruciale în ea. Cartea e alcătuită din fragmente de lungimi variabile, necronologice, montate ca un film în care alternează scene realiste cu secvențe evanescente, născătoare de emoții transmisibile. Unele coboară spre copilăria și adolescența ei, când mama, Liv, e mai mult absentă, urmându-și existența de star internațional – filmări în diferite țări, spectacole, amanți, turnee de promovare. Fetița, lăsată în grija bonelor, suferă cumplit de dorul ei și se simte abandonată. Vacanțele la Faro nu sunt nici ele mai confortabile sufletește, căci Ingmar Bergman e un om dificil, temperamental și irascibil, care-și terorizează apropiații și impune reguli stricte tribului reunit pe proprietatea lui. Tampon între genialul, autoritarul ei soț și toți ceilalți, Ingrid e un monument de răbdare și afecțiune. După moartea ei, Linn, deja adultă, observă cu tandrețe, dar și cruzime, declinul fizic și mental al tatălui octogenar. Abia atunci, între bătrânul neputincios, amnezic și fiica lui de 47 de ani, la rândul ei mamă, se naște un soi de comunicare, după care ea a tânjit mereu.