Intra aici pe site ul vechi "Formula AS"

Un an cu mai multă energie

– Stresul pandemiei ne fură vlaga. Trăim apatici, aștep­tând să se întâmple ceva. Și se apropie și oboseala de primăvară! Sfârșitul lui ianuarie e momentul în care tre­buie declanșată refacerea rezervelor de energie. Fiecare pe contul său –

Cunoașteți legea conservării energiei? Este un principiu al fizicii potrivit căruia cantitatea totală de energie a unui sistem închis nu se modifică. E drept că o formă de energie se poate transforma în alta – energia cinetică poate, de pildă, deveni energie termică. Dar – și ăsta este faptul cel mai intere­sant – energia nu poate fi distrusă! De ce vă oferim aici o mică lecție de fizică? Răspunsul e foarte simplu: pentru că acest fapt are aplicații practice în viața noastră de zi cu zi. Oricât ne-ar frustra și stresa îndelungata pandemie de coronavirus, oricât de slăbiți ne-am simți mulți, după o jumătate de iarnă întunecată și gri, în noi continuă să existe aceeași putere: nu trebuie decât să o reactivăm și să o aducem la lu­mină, odată cu primele raze de soare din noul an.

Nu permiteți gândurilor negre să vă copleșească

Ceea ce ne fură din energie, în aceste vremuri de pan­demie, sunt scenariile incerte de viitor. Dacă se îmbolnăvește cineva din familie? Chiar ar tre­bui să mă vaccinez împotriva coro­navi­ru­sului? E locul meu de muncă sigur? Și cum va rezista relația mea de cuplu la toate aces­te pre­siuni? Creierul nostru ne semnalizează de luni întregi: „Pericol! Trebuie să acționezi!”. Această tensiune la care suntem supuși ne activează sistemul nervos simpatic, responsabil pentru reacțiile de tip „luptă sau fugi”. Durerile fizice și tulburările de somn iau amploare și conduc, la rândul lor, la oboseală și lipsă de energie, ceea ce ne face mai irascibili. Corpul nostru vrea să-i pună capăt acestei stări de alarmă și produce per­manent neurotransmițători activa­tori, precum cortizolul, ceea ce ne sleiește însă și mai mult de puteri. Care este soluția? Pentru a scăpa de stres și de caruselul grijilor zilnice, medicii ne reco­mandă să ne concentrăm pe pre­zent, pe lucruri concrete, ce pot fi făcute imediat. Ele ne ajută să rămânem cantonați într-un rol activ și decizional, atitudine care, la rândul ei, ne sporește motivația și nivelul de energie. Fie că e vorba de garajul pe care doream de mult să-l curățăm, ca la carte, de ordinea pe care urmează s-o facem în bibliotecă sau cursul online de spa­niolă la care am tot amâ­nat să ne abonăm – exact acum este momentul potrivit să trecem la acțiune!

Conștientizați sentimentele negative și folosiți-le în mod pozitiv

Frustrare, tristețe, epuizare… Acest amestec paralizant de emoții este tipic perioadei de timp care urmează unei ierni mohorâte. Obligati­vi­tatea purtării măștii, care e în continuare în vi­goare, alături de reducerea contactelor inter­umane, acutizează acest sentiment al epuizării, combinat cu nesiguranță și anxietate. Există, to­tuși, și rezolvări, de pildă acceptarea, care ne poate ajuta să mai reducem din presiu­nea pe care o resimțim la nivel emo­țional. Sună probabil ciudat, dar ne putem raporta, într-un mod prie­tenos, și la unele sentimente, precum frica și tristețea, pe care le putem trata cu curio­zitate. Cum le simțim, de fapt? În ce zonă a trupului nostru se manifestă? Unde observăm că s-a localizat emoția în corp? Cum se manifestă în amănunt? Cum doare?

Să acceptăm, în loc să intrăm în defensivă: această schimbare de pers­pectivă ne reduce adesea încordarea și ne poate ajuta să scăpăm dintr-o spirală negativă care ne sleiește de energie. Același lucru este valabil și pentru sentimentele urâte, de invidie, care pot să apară, de exemplu, întrucât colega noastră n-a pus cinci kilograme pe ea (cum am pățit noi), în ciuda mâncărurilor copioase de sărbători și a muncii de acasă. Sau pentru că un coleg de birou își schimbă mașina, în vreme ce noi umblăm cu o Dacie veche de o sută de ani… Nu vă lăsați trași în jos, ci inspirați. Conștientizați că nu vom găsi starea de mulțumire comparându-ne cu alții, ci doar în noi înșine, fiindu-ne un companion iu­bitor.

Cură de întinerire pentru corp și suflet

Trebuie să ne scuturăm de oboseală și de modificările de dispoziție care apar adesea iarna, din cauza nivelului scăzut al hormonului fericirii, serotonina, și al hormonului dopamină, care ne induce entuziasmul. Corpul are ne­voie de un semnal de start: vine, în cu­rând, primăvara! Începe o perioadă mai activă!

* Faceți gimnastică dimineața 15 minute, dați o tură prin aerul proaspăt, săriți de câteva ori coarda sau urcați-vă mai degrabă pe bicicletă decât în mașină.

* Dușurile scoțiene, în care alternați apa cal­dă cu cea rece, reprezintă, de asemenea, o meto­dă grozavă de a vă retrezi pofta de viață. De acest antrenament pentru vasele de sânge, care se dila­tă de la căldură și se contractă de la frig, pot pro­fita mai ales oamenii care au o tensiune arterială scăzută și probleme circulatorii.

* Dar una dintre cele mai eficiente metode împotriva oboselii este lumina zilei. De îndată ce temperaturile o permit, așezați-vă câteva minute cu brațele, picioarele și fața în lumina soarelui, fără a folosi protecție solară. Astfel veți stimula producția vitaminei D, pe care corpul o poate pro­cura doar sub influența luminii soarelui. Re­zervele se golesc pe parcursul iernii, iar reîncăr­carea lor este acum deosebit de importantă pen­tru ca sistemul imunitar, dar și starea de spirit, să ajungă din nou la forma lor maximă. Faceți-vă din soare un aliat.

Alimente aerisite: după numeroasele fur­securi, cozonaci și fripturi mâncate iarna, echili­brul vitaminic și mineral se poate reface în urma unei completări sănătoase, de pildă cu multe fruc­te, legume și verdețuri, precum pătrunjelul, mărarul și loboda, care oferă între altele mult fier și vitamina C, cu rol de activare.

Organizați-vă un ritm de viață stabil

Chiar dacă porniți în noul an cu cele mai bune intenții și sunteți gata să ieșiți din starea de leneveală, tot vor fi zile în care, privind dimi­neața la cerul plumburiu de iarnă, vă va veni să vă trageți la loc plapuma peste cap. Psihologii ne recomandă însă un antidot: „Purtați-vă, cu titlu de probă, ca și când ați fi binedispuși. Ridica­ți-vă colțurile gurii, îndreptați-vă ținuta, cu piep­tul în afară și capul drept. După ce v-ați trezit, mergeți cu pas sprinten și ușor. Prin limbajul nostru cor­poral, putem să ne in­fluențăm starea de spi­rit”.

Cât de important este, totodată, un ritm stabil de viață, pentru a ne simți bine, au aflat mulți dintre noi în perioada de luni de zile în care am lucrat de acasă. Să ne așe­zăm la calculator în pijama și nepieptănați? Mai bine nu. Aveți grijă să vă treziți mereu la aceeași oră, să lucrați, să mân­cați și să vă dedicați pasiunilor dvs. după același program. Asta vă dă perspectiva că „urmează” ceva. Și ca să existe și puțină emoție, îngrijiți-vă fizic și atunci când lucrați de acasă, aranjați-vă ca și când ar urma să vă întâlniți cu colegii, ceea ce se și întâmplă, de altfel, prin intermediul video­conferințelor.

Vă simțiți totuși obosiți de rutina veșnic ne­schimbată? Un studiu realizat recent de Univer­sitatea din New York a demonstrat cum creierul nostru are în permanență nevoie de stimuli noi pentru a dobândi o stare de mulțumire. Investi­gațiile RMN au arătat că participanții la studiu care căutaseră, în pofida pandemiei cu corona­virus, să aibă parte de experiențe noi și diverse, au prezentat o activitate considerabil sporită a sistemului de recompensă al creierului și s-au plâns mai rar de depresie și anxietate. Iar „nou” se poate referi la tot felul de lucruri, de la a încerca mersul pe role, până la a învăța să cântăm la ukulele.

Mai bine împreună, decât singuri

Fiind animale sociale, oamenilor le fac mai multă plăcere lucrurile trăite în grup. Până și simpla prezență a familiei și a prietenilor ne face să ne simțim mai vioi, mai motivați și mai feri­ciți. E drept că, în vremurile coronavirusului, aces­te întâlniri pot reprezenta o adevărată pro­vocare. Totuși, este posibil să ne petrecem timpul împreună, de pildă (în funcție de restricțiile aflate în vigoare) să ne întâlnim la o plimbare în pădure sau cu bicicleta. „Combinația între socializare și mișcare este una ideală, nu numai că vă îmbu­nătățiți forma fizică, ci interacționați și cu cei­lalți, ceea ce vă animă spiritul”, explică specia­liștii. Un alt sfat al medicilor este să ne facem o listă cu prietenii și cunos­cuții cu care dorim deja de săptămâni întregi să vor­bim. Apoi, să-l surprin­dem în fiecare zi pe unul dintre aceștia cu un telefon și câteva cuvinte pri­e­tenoase. „Ale­ge­ți-vă o temă po­zitivă, o amintire comună sau o că­lătorie antrenan­tă, pe care doriți să o întreprindeți du­pă încheierea pandemiei”. După cum au demonstrat cercetătorii, bucuria antici­pării reprezintă o protecție în fața stresului și ceva ce ne face să fim plini de viață. Cine se gândește încă de pe acum la o frumoasă petrecere post-coronacriză depășește mult mai ușor obo­seala dată de iarnă și pandemie, și poate alunga orice urmă de trândăvie, cu ajutorul unor vise pline de speranță.

Mereu obosiți? Iată care ar putea fi cauzele

* Tulburări circulatorii

* O dietă necorespunzătoare

* Prea puțină lumină de zi

* Prea multă cafea

* Prea mult stat pe rețelele sociale

* Prea puțin somn

* Hipotiroidismul

* Sindromul burnout/depresie

* Lipsa mișcării

* Stres în carieră și în cuplu

Un sfat: Concentrați-vă asupra lucrurilor pe care le puteți influența.

Gata cu țigările!

– Așa puteți izbândi –

În niciun caz nu vă spuneți „Nu voi mai fuma decât una, după masă”. Mulți fu­mă­tori vorbesc despre efectul stimulant al țigărilor. Dar de fapt, nicotina este o adevărată otravă, care acționează la nivel celular și care, în mod dovedit, ne răpește din vitalitate și timp. Din fericire, renunțarea la țigări este posibilă și după ani întregi de fumat.

* Ocupați-vă mâinile altfel, dacă vă tentează să luați o țigară. Mâzgăliți de pildă cu pixul, croșetați, faceți gimnastică cu dege­tele, spălați vasele, faceți un puzzle – orice vă dis­trage atenția v-ar putea ajuta la eliminarea im­pulsului de a fuma.

* Înlocuiți ritualul fumatului cu unul nou, de pildă, probați în fiecare pauză de masă un sortiment neobișnuit de ceai. Și evitați, în primul rând, alți fumători: în loc să stați cu ei, dați o tură în jurul blocului.

* Vizualizați foarte concret cum va profita corpul dvs., în scurt timp, de pe urma faptului că ați încetat să fumați. Deja la 20 de minute du­pă ultima țigară, pul­sul și tensiunea arterială scad, ceea ce reduce po­va­ra exer­citată asupra inimii. După doar 24 de ore, se îmbunătățește alimentarea cu oxigen a fiecărui organ în parte. Trei zile mai târziu, respirați din nou mai ușor și, după o săptămână, vi se ascut simțul gustului și al mirosului. Iar după o lună, tenul dvs. va arăta mai bine. Toate acestea sunt lucruri pentru care merită să vă străduiți, nu-i așa?

* Posibile „cârje”: Dacă vă e greu să vă lăsați pur și simplu de fumat, vă puteți sluji de plasturii sau de guma de mestecat cu nicotină. Asemenea plasturi sunt recomandați și folosiți și de experții în dependența de nicotină. Mulți au încercat să se dezvețe de fumat și cu ajutorul țigărilor elec­tronice sau cu încălzitoarele de tutun (de tipul „Iquos”). Alte sfaturi de aju­tor și sus­ținere în momentele de slăbi­ciune oferă și aplica­țiile pen­tru combaterea fuma­tu­lui, precum „EasyQuit” sau „Smoke Free” (gratis pentru Android).

O noapte bună înseamnă o zi plină de vioiciune

Vă simțiți dimineața ca și când ați fost loviți de un camion? Atunci a sosit momentul să ajustați anumite aspecte în materie de somn. Concret, asta înseamnă, în primul rând, să verificați condițiile existente în spațiul în care dormiți. Puteți îndepărta lumina ex­cesivă din încăpere? Este tempe­ratura reglată corect, încât să inducă somnul? Sunt cumva gândurile negre cele care vă țin treaz? Citiți până noaptea știri și mesaje neliniștitoare pe e-mail? Faceți sport seara târziu, ceea ce vă activează organis­mul? Și păhărelul de vin vă poate răpi somnul. Conform specialiștilor, seara ar trebui să facem totul pentru a ne stimula sistemul nervos para­simpatic, care se află la polul opus al sistemul nostru nervos simpatic. Deci: fără mese grele, după-amiaza renunțați la cafea sau ceai negru și nu faceți sport la ore târzii.

Și de la farmacii vă puteți procura remedii naturale. Dacă aveți probleme cauzate de stres, supărare, suprasolicitare și oboseală din cauza prea multor stimulente, poate avea efect de reglare remediul homeopat Nux vomica. Cine se simte permanent obosit și totuși nu poate dormi ar trebui să-și facă hemograma. O carență de vitamina B12 poate conduce la o stare de slăbiciune, dar și de nervozitate și la o puternică stare de tensiune. Și prea puțin magneziu ne poate face să ne simțim lipsiți de energie.

Plănuiți ceva frumos pentru acest an: anticiparea unei bucurii ne induce o stare de vioiciune.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ro_RORomanian
ro_RORomanian