Deși foarte tânăr, Florin Caracala este nu doar regizor, ci și profesor de teatru, și nu doar la una, ci la două universități: Iași și Craiova. Teatrul Național din Iași a deschis stagiunea din 2021, invitând publicul în sală, cu porțile deschise, la premiera “Libertate la Bremen”, pusă în scenă de Florin Caracala.
– Chiar la începutul anului, ai scos o premieră la “Teatrul Național” din Iași, primul teatru din țară care a jucat cu spectatori. Un eveniment remarcabil ! Ce-ai ales pentru el?
– Este vorba despre spectacolul “Libertate la Bremen”, spectacol care are la bază textul lui Rainer Werner Fassbinder. Scris în 1971, el readuce în lumină povestea “îngerului din Bremen”, un personaj real, Gesche Gottfried, o criminală în serie, ce a trăit în Germania (pe atunci Germania nu era unificată), la începutul secolului al XIX-lea. Istoric vorbind, a fost ultima execuție publică din Bremen.
– Ce te-a atras la textul și la personalitatea lui Fassbinder?
– Ai putea mai bine să mă întrebi ce nu mă atrage la textul și personalitatea lui Fassbinder. Ar fi, probabil, mai clar și mai concis răspunsul. Să o luăm pe rând. Textul m-a sedus, în primul rând, prin simplitatea lui. Este atât de simplu scris, încât mi se pare incredibil câte straturi poate atinge lecturarea lui. În al doilea rând, este un text care nu impresionează prin emoție, este un text care nu dă nici verdicte clare, este un text care te obligă să faci o introspecție. Să cauți în tine modul în care definești, să zicem, binele și răul, libertatea ta și libertatea celorlalți. De altfel, aici este, cu certitudine, și convergența personalității mele cu a lui Fassbinder. Textele lui Fassbinder nu te provoacă emoțional, te provoacă rațional. Nu cred că e cazul să vorbim despre viața lui Fassbinder. A fost extrem de liber în gândire și manifestare. A avut curaj. Mult. Nu are cum să nu te seducă un om care a făcut atât de multe lucruri, într-o perioadă de timp extrem de scurtă. A murit la 37 ani.
– Crezi că povestea unei femei din Germania secolului XIX are, azi, ecou și echivalente în lumea noastră?
– Hmm… dacă mă întrebi pe mine, cred că în zilele noastre e cu atât mai important să ne axăm pe aceste povești. Poate sunt eu paranoic, dar am sentimentul că astăzi, la mai bine de trei decenii de definire și redefinire a conceptului de libertate, într-o lume inundată de post-adevăr, de fake news, extremisme, doctrine, reactualizări și noi interpretări de ideologii, dezgropări de viziuni socio-politice, care mai de care, e mare nevoie să ne (re)evaluăm interioritatea noastră. Ca individ, ca societate, ca umanitate. Am răspuns oare la ce-ai întrebat?
– Cum s-ar traduce lipsa libertății azi?
– Depinde cum definim libertatea. Cumva, definiția simplă – libertatea mea se termină acolo unde începe libertatea ta – și-a pierdut capacitatea de esență și sinteză. Din nou, poate sunt paranoic, dar multitudinea asta de perspective (atât de convenabilă) lumii noi poate facilita (re)nașterea societăților distopice.
– Tu, ca artist, te simți liber? Ce înseamnă de fapt libertate artistică?
– Mă simt (încă) liber ca artist. Profit de fiecare secundă de această senzație. Chiar și acum, în timp ce vorbim. Nu mi s-a întâmplat niciodată ca cineva să vină să îmi spună să nu fac ceva, ca artist, în timpul procesului de lucru. Nu mi s-a întâmplat niciodată ca cineva să îmi spună sau să îmi interzică ceva, nici înainte de procesul de lucru, nici după. Așadar, în percepția mea, mă simt un artist liber. Lipsa libertății artistice o asociez, într-un fel, cu cenzura. Nu neapărat din perioada comunistă. Cenzura în toate formele și momentele ei. E un prag fin de interpretare. Mă face să mă gândesc dacă nu cumva eu mă autocenzurez fără să fiu conștient de asta. E tot o formă de privare de libertate. Una care e din ce în ce mai prezentă. Nu doar în artă.
– Cum a fost lucrul cu trupa de la Iași?
– În ce privește lucrul cu trupa naționalului ieșean, pentru mine a fost o mare bucurie. Am lucrat extraordinar de plăcut. În primul rând cu actorii, în al doilea rând cu echipa tehnică (regie tehnică, sunet, lumini, video, cabine etc.) și, nu în ultimul rând, cu atelierele. M-am simțit privilegiat. Actorii au fost minunați, extrem de prezenți și receptivi la propuneri, s-a dezvoltat o atmosferă de lucru pe care nu mi-am imaginat că aș putea-o regăsi în astfel de vremuri (pandemice, dar nu numai). Petronela Grigorescu, Ionuț Cornilă, Daniel Busuioc, Doru Aftanasiu, Mălina Lazăr, Horia Veriveș, Georgeta Burdujan, Livia Iorga sunt o parte din actorii din spectacol, cărora vreau să le mulțumesc pentru pofta de teatru de care au dat dovadă și de respectul pe care îl au față de munca lor. Desigur, este un spectacol greu de dus de către actori. Mai ales de către Petronela Grigorescu, pe care am redescoperit-o ca o forță extraordinară pe scenă. Nici Ionuț Cornilă nu e mai prejos. Reușește să construiască, cu o delicatețe filigrană, un personaj care tulbură prin transparența trăirilor interioare paroxistice. Chiar i-aș menționa pe toți. Dar îmi e că nu mai rămâne loc pentru altceva.
– Cum ai ajuns regizor și ce te mână în luptă când începi un nou proiect?
– Nu a fost intenția mea să devin regizor. A fost o întâmplare. Aș fi vrut coregrafie – performance. Istoria personală s-a împotrivit. Hazardul, să îi spunem. Dar nu regret. Oricum, niciodată nu e prea târziu să mă apuc și de altele. În ultimii 10 ani, am făcut în România atât de multe lucruri pe care nicio universitate de arte nu ne învață să le facem, încât nu mă mai gândesc la asta. Pe de altă parte, de mânat nu mă mână nimic. Nu mai e o luptă. E expresie artistică. Liberă. Văd o lume și exprim ce văd. Prin munca pe care o fac.
– Știu că ești și profesor. Ce relație ai cu studenții și ce încerci să îi înveți în primul rând?
– Încerc să am o relație mai degrabă de mentorat. Competențele sunt competențe. Drumul spre găsirea vocii interioare (creatoare) e procesul complicat prin care trebuie să treci ca să devii creator. Să știi să te asculți pe tine. Și probabil că pe asta se axează cel mai mult discursul meu față de studenți.
– Cum arată harta artistică a vieții tale? Pe unde ai umblat și pe unde ai lăsat “urme”?
– Nu mă uit prea mult în trecutul personal. Pot să îți spun în prezent unde m-am aciuat. La Iași și la Craiova. Cred în emulația orașelor ăstora două. Cred în ceea ce pot arăta. Astea sunt urmele pe care încerc să le las acum.
– Cum ai petrecut pandemia?
– Nu pot să mă plâng. Am muncit mult. Am stat și în Ploiești (orașul meu natal), și în București (orașul în care locuiesc – să zicem), și în Craiova. Am muncit mult online, pentru mine nu a fost o atât de mare schimbare. Sunt obișnuit. Lucrez deja de mult timp, și online, și fizic. Poate cea mai grea perioadă a fost cea din martie, aprilie și mai. Și din cauza faptului că nu știam (nimeni nu știa) cum va evolua pandemia. Mi-am găsit refugiul în livada de cireși a părinților mei. Apoi, din vară, am reînceput ușor-ușor să revin la o formă de interacțiune fizică. Din octombrie, am lucrat la foc continuu. Iași, Craiova și tot așa. Am respectat, desigur, toate normele, regulile, distanțările. La început a fost mai complicat. În loc să mă întâlnesc fizic cu toți studenții deodată, la un curs, a trebuit să fac întâlniri one-on-one, și să repet procesul cu fiecare dintre ei. Apoi m-am obișnuit. Adaptabilitatea mereu m-a fascinat.
– Ce ți-a lipsit cel mai mult în izolare?
– Interacțiunea fizică. Cu familia, în primul rând, cu oamenii apropiați, în al doilea rând. Mai ales că nu sunt genul de persoană care să interacționeze prin video-call prea mult în viața personală. Apoi, să văd oameni. Pe străzi, prin parcuri, peste tot. Îmi place să mă uit la oameni. Să îmi imaginez povești de-ale lor. Să interacționez cu ei. Să îi privesc. Incapacitatea asta m-a copleșit un pic. Dar mi-a trecut.
– Unde te vezi peste 20 de ani?
– Nu am nici cea mai vagă idee. Așa cum nu îmi place să mă uit în trecutul personal, nu îmi place nici să îmi imaginez viitorul.