
Greva „spontană” de la metroul bucureștean, din 26 martie a.c., a dat brutal peste cap viața Capitalei. Mii de oameni au întârziat la serviciu, sute de programări medicale au fost anulate, haosul s-a instalat în transportul urban de suprafață. În plină pandemie, în ciuda tuturor recomandărilor de prevenire a infectărilor, cetățenii s-au înghesuit în tramvaie, troleibuze și autobuze, încercând cu disperare să ajungă la timp la slujbele lor. În zadar a suplimentat Primăria Generală parcul transportului, pentru că răul fusese deja făcut. Blocarea brutală a transportului populației Capitalei, mai ales în contextul molimei cu coronavirusul, a arătat cât de fragilă este infrastructura celui mai mare oraș al țării și cât de ușor poate fi ea destabilizată, la presiunile unui grup de interese particulare. Greva „spontană” a demonstrat brutal slăbiciunile profunde ale statului de drept. Greviștii din Sindomet au încălcat fără scrupule două legi ale acestuia, legea 205/2011, a „dialogului social”, și legea 55/2020, a organizării mișcărilor revendicative în condiții de tipul pandemiei, care impun declanșarea unei „stări de alertă” la nivel național. Ce i-a împins pe angajații Metrorex să intre în grevă și încă într-o „grevă spontană”? Din istorie știm că grevele spontane, neorganizate și neanunțate, se declanșau atunci când angajații din întreprinderile în cauză constatau brusc că au fost depășite limitele suportabilității în plata muncii și ale contextului în care ea se desfășoară. Or, angajații Metrorex sunt printre cel mai bine plătiți „oameni ai muncii” din România, deși contextul în care muncesc nu este cu mult mai stresant decât cel al majorității celorlalți lucrători ai țării. Nivelul salarizării și mediul special în care „activează” au făcut din ei chiar o grupare profesională privilegiată, de care nu s-a atins nimeni în timpul crizelor economice succesive pe care statul le-a traversat în ultimele trei decenii. Care a fost deci „detonatorul” grevei spontane prin care „strategicul” Metrorex a pus pe butuci, fie și pentru o zi, capitala țării?
Stațiile metroului oferă, după cum poate constata oricine, spații generoase pentru activități comerciale. Închiriate unor întreprinzători privați, ele aduc (sau ar trebui să aducă) fonduri însemnate companiei. Multe întreprinderi similare din alte țări își bazează modernizarea pe colectarea unor asemenea fonduri. În mediul social tulbure de după 1990, conducerea companiei românești a considerat, însă, că trebuie să-și sprijine angajații oferindu-le șansele unor câștiguri suplimentare, prin concesionarea către sindicatul lor a spațiului utilizabil comercial, din cele 52 de stații de metrou. Dar „Sindometul”, sindicatul cu pricina, a atribuit, fără licitație, respectivul spațiu unor firme „de casă”, însușindu-și 75% din fondurile astfel recoltate. Nici conducerea companiei, nici Ministerul Transporturilor (de care ea depinde) nu au pus, multă vreme, în discuție „metodele” sindicatului de atribuire a spațiului în cauză, sau modalitățile în care el și-a „gospodărit” câștigurile. Sub conducerea lui Ion Rădoi, lider sindical și fost parlamentar PSD-ist, sindicatul a devenit un fel de „stat în stat”, ajungând din „apărător al drepturilor muncii”, un fel de dictator pentru politicile companiei și, implicit, ale ministerului căruia îi este subordonată. Expirarea acordului dintre managementul companiei și sindicat (efectivă în 2020), a dat noii administrații a țării, și, implicit, conducerii Metrorex, posibilitatea eliminării acestei forme de „căpușare sindicală” a unei întreprinderi de stat. Cu o zi înainte de greva „spontană”, conducerea companiei a dat un ultimatum sindicatului, privitor la eliberarea spațiului dat, ea urmând – ca deținător de drept al lui – să liciteze public utilizarea sa. Pentru Rădoi și ceilalți lideri Sindomet, pierderea unei surse importante de „bani negri” a fost o lovitură neașteptată. Reacția sindicatului a dezvăluit fără echivoc interesele reale ale șefilor lui. Întrebați, imediat după blocarea liniilor de transport, care sunt revendicările lor, greviștii nu prea au știut ce să spună. „Spontaneitatea” a apărut mai târziu și s-a justificat prin cereri „clasice” de creștere a veniturilor salariale, sau de noi angajări de personal. Nicio cerere nu se baza pe vreo „urgență”, pentru că salariile (și așa mai mari decât cele din alte sectoare) au crescut, iar concedieri nu au fost. „Spontaneitatea” ar fi fost de tot râsul, dacă efectul grevei nu bloca întreaga Capitală. Provocând greva, fără a urma protocoalele conflictelor de muncă și fără a respecta legile în vigoare, Rădoi și ai lui au pus în fața noii administrații naționale mai multe probleme care (dacă se vrea „normalizarea” țării), trebuie rezolvate ferm și rapid.
Acțiunea „spontanilor” lui Rădoi a arătat cât de slab și de selectiv în aplicarea legii este statul român. În plină „stare de alertă”, în ciuda legii 55/2020, sindicaliștii și-au permis să blocheze Capitala, fără să le pese de consecințele sanitare, economice sau juridice ale acțiunii. Până acum, sindicatul de la Metrorex a obținut întotdeauna ce a vrut. În cazul grevei „spontane”, cerința lui reală viza continuarea „contractului” prin care compania a fost căpușată. Liderii sindicatelor din România sunt unii dintre cei mai bogați oameni ai țării și, având la îndemână „instrumentul sindical”, și cei mai imuni față de lege. Unii dintre ei, chiar au ajuns în închisoare pentru afaceri necurate, depășind orice limită. Majoritatea lor și-au asigurat spatele politic, aliniind sindicatele la politica PSD-ului, partidul de stânga, ce apără „clasa muncitoare”. Între sindicate și „partidul celor mulți” (la care, acum, se adaugă și AUR) a existat, există și va continua să existe un „transfer de competențe” care demonstrează că, asemeni celorlalte instituții ale țării, și „organizațiile profesionale” au fost ocupate de clasa politică născută de fosta nomenclatură a PCR-ului.
Ministrul Transporturilor, USR-istul Cătălin Drulă, a reacționat dur la manifestația „spontană” a sindicaliștilor de la Metrorex. I-a trimis în judecată pe organizatori și a solicitat acoperirea pagubelor. D-l Drulă a înțeles că fără o schimbare radicală a legislației în domeniu și fără eliminarea legală a „baronilor sindicali”, eternizați la conducerea organizațiilor de profil, starea de lucruri va rămâne aceeași, iar „grevele spontane”, cu consecințele lor grave, ar putea reapărea oricând.