• E o dimineață senină de Mai și privesc împrejurimile unui sat cocoțat pe dealurile Severinului. Nu sunt singur. O vacă și trei căprițe pasc, liniștite, pe-o pajiște. Deodată, văd o pălărie decolorată plutind deasupra ierburilor înalte, după care apare și purtătorul: un bătrânel sprinten și subțirel, care ține în mână un ciomăgel și o plasă. Dăm mâna și aflu că are 77 de ani și e stăpânul celor patru animale, pe care le scoate în fiecare zi la păscut. Umblă singur peste imașuri, ascultând radioul pe care-l ține vârât în plasă •
Istoria trăită în tractor

Dincolo de satul Negrești, pe culmea aceluiași deal, se află satul Celnata. Numele ar putea fi de origine macedo-română: celnic înseamnă conducător al unei comunități formate din mai multe familii, numărul acestora putând ajunge până la o sută. Pe dealurile Mehedințiului, fiind apropiate de Dunăre, s-au refugiat numeroase grupuri de aromâni, după ce turcii au invadat, cu sute de ani în urmă, Peninsula Balcanică. Celnata (posibil versiunea feminină a celnicului), va fi fost vreo vădană care a preluat conducerea unor familii ajunse prin aceste locuri. Cei de azi au uitat cu totul originea numelui. Ce va fi fost atunci nu s-a mai păstrat în memoria atâtor generații. În fond, fiecare generație își are istoria ei, una mai pașnică sau una mai agresivă. Nenea Ion s-a născut în Celnata, dar s-a însurat în satul vecin, în Negrești. A muncit toată viața la volanul unui tractor. În anii ăia, când regimul comunist a deschis șantiere peste tot, un tânăr tractorist sosit dintr-un sat de pe dealuri era binevenit. „Am lucrat 42 de ani pe șantiere de blocuri. La Severin, la Baia de Aramă, la Strehaia. Am fost și la București, după cutremur. Am cărat moloz”, își amintește nenea Ion. Până la urmă, a ajuns să aibă și el un apartament în Drobeta Turnu Severin. De atunci, viața lui s-a împărțit în două: între casa din oraș și casa de la țară, pe care nu a părăsit-o cu adevărat niciodată. Ceaușescu da din mână la televizor și vorbea despre înfrățirea țăranilor (rămas un cuvânt gol, după ce le-a fost luată țarina) cu muncitorii. Lui nenea Ion i-a fost la îndemână, fiindcă era și muncitor, și țăran, în același timp. Era un muncitor-țăran sau un țăran-muncitor. Avea serviciu pe șantier, salariu și apartament, și își bea berea de 1 Mai muncitoresc la terasă, cu maiștrii și inginerii, dar avea și gospodărie sus, în deal, la Negrești, unde trăiau „ăi bătrâni”. Se cheamă că în felul acesta experimenta cu succes tehnici de supraviețuire: brânza și ouăle, pe care nu le mai găsea la magazin, le avea acasă. Carnea pentru care ajunseseră orășenii să se împingă la cozi interminabile o obținea din ograda proprie. „Gospodăria de la țară nu am părăsit-o niciodată. Am stat cu copiii la oraș, femeia mergea în sat și se ocupa de treburi, la noi nu au lipsit vaca și porcul, strictul necesar l-am avut”, mă asigură nenea Ion. Pământul a fost colectivizat, deși pe dealurile acestea fertilitatea solului este scăzută. Dar le rămăseseră oamenilor niște grădini pe lângă casă, destul cât să cultive acolo viță-de-vie și să facă vreo câteva damigene cu vin. Cu o vacă, un porc și o damigeană cu vin, iarna părea mai ușoră. Chiar și temutele „ierni comuniste” erau mai ușor de dus.
Filozofia mișcării

Și după revoluția din decembrie 1989, nenea Ion Zaharia a rămas la fel: muncitor-țăran sau țăran-muncitor, până a ieșit la pensie. Prin anii 90, și-a primit înapoi pământurile și s-a apucat să înmulțească vitele, ca să aibă și câștig de pe urma lor, dar nu și-a luat prea mult avânt: „Nu ne-am putut întinde decât după puteri”. Ajuns pensionar, s-a reinstalat cu totul în Negrești. La 65 de ani a redevenit, pur și simplu, agricultor. S-a apucat să muncească pământul, să crească mai multe animale, de parcă ar fi fost iarăși tânăr. De unde atâta voință și energie, numai Dumnezeu știe. Omul din fața mea, puțintel la trup, dar sprinten, deține la 77 de ani o veritabilă filozofie a mișcării: „lașitatea asta îți dăunează! Dacă nu te miști o zi, devii mai slab. Cine a fost învățat cu munca, asta face toată viața. Unul care șade nu are pe masă ce are altul care muncește. Nu am ajuns încă să mă uit în mâna copiilor. Din contră, îi mai ajutăm noi. Nu se duc la piață să cumpere lapte, brânză, ouă. Dar și ei vin și ne ajută când e sezonul. Vin la cosit, avem motocoasă, tractor cu remorcă”. Nenea Ion vorbește cu mine, dar nu-și slăbește din ochi animalele. Acestea i-au fost de-a lungul vieții garantul unui fel de independență față de lumea în care a trăit. O lume fără culoare politică. Găleata cu lapte mulsă seara de nevastă, sub șopronul din Negrești, i-a dat siguranța că sistemul politic nu-l stăpânește cu totul. Și l-au făcut să se simtă diferit de cei care, neavând încotro, mergeau la magazin să cumpere lapte îmbuteliat la sticlă. Nenea Ion nu este un nostalgic al regimului care a capotat, cu sacrificii umane, în 1989, dar are un mare regret: că nu mai sunt locurile de muncă de odinioară și tinerii au fost nevoiți, mulți dintre ei, să plece să muncească în străinătate. „Totul se fabrica în Severin, numai fabrică de lame nu am avut. Conducerea orașului ar fi trebuit să aibă grijă de locurile de muncă, să nu plece tinerii în afară”, spune cu năduf.
Muzică și știri

Are copii în Severin și nepoți în Timișoara. Acum trei ani, i-au adus un aparat de radio. În fiecare dimineață, după ce se pregătește să iasă cu vaca și cele trei căprițe din curte, își îndeasă aparatul în punga de nailon pe care o ține cu aceeași mână cu care ține și ciomăgelul. Coboară șoseaua nou asfaltată, până ajunge în lunca ierboasă. Acolo lasă animalele să pască și pornește radioul. Ascultă știri și muzică, difuzată uneori de posturile bulgărești și sârbești, recepționate și pe malul românesc al Dunării. Dar cel mai mult ascultă „Radio Oltenia”. Așa-i trece ziua prin pustietățile verzi, unde mai degrabă te-ai putea întâlni cu ielele sau cu Muma Pădurii, decât cu o ființă omenească: „Ascult și eu știrile, așa înving singurătatea. Trec ore în șir și nu mă întâlnesc cu un om”. În ultimul timp, însă, de când asfaltul a urcat până în sat și îl străbate până la capătul celălalt, spre Celnata, mașinile trec mai des pe șosea. Prin apropiere se află și bazinele rețelei de apă, care ar urma să fie pusă, în curând, în funcțiune. „Traiul s-a îndulcit”, recunoaște nenea Ion, care o fi cunoscut de-a lungul vieții și destule amaruri. Satul, însă, e părăsit în mare parte. Peste drum de bazinele de inox ale rețelei de apă, care strălucesc în soare, se află clădirea pustie a școlii generale, unde nu se mai țin ore de treizeci de ani. Au rămas atât de puțini locuitori, încât nenea Ion abia găsește pe cineva în sat să mai schimbe o vorbă, după ce se întoarce seara, acasă, cu văcuța și căprițele lui. Îi mai spune soției, care îl așteaptă cu mâncare gătită pe soba cu lemne, ce a văzut peste zi. Poate vreo căprioară alergând speriată prin fânețe. Sau vreo întâmplare uluitoare, auzită la radio. Nenea Ion ține în buzunar un telefon mobil. Dacă se plictisește prea tare, sună vreo rudă, vreun cunoscut. Într-o dimineață senină de mai, s-a întâlnit, din întâmplare, cu mine, și mi-a povestit despre viața lui. Era dornic de vorbă. Când am scris articolul, l-am sunat să-l mai întreb una, alta, și mi-a răspuns, dar nu ne-am înțeles. Poate era într-o zonă cu semnal telefonic slab, undeva, într-o vale plină de mărăcini. L-am auzit spunând numai atât: „Sunați toți și nu vorbiți niciunul”. Sunt zile când nici telefonul mobil nu îi este de folos. Poate nici radioul nu mai vrea să-l deschidă. Stă cu ochii pe animalele lui, în pustietatea cea verde, gata, la cei 77 de ani, să intervină cu ciomăgelul, dacă vreo sălbăticiune i le-ar ataca. Dar mai mult decât o văcuță și trei căprițe, nenea Ion păzește aici, cât va mai fi în putere, un mod de viață: omul întors la rădăcinile lui.