• Când unul dintre cei mai importanți eseiști americani se convertește la ortodoxie, vrei imediat să afli de ce! Nu e chiar așa de ușor să-ți lași credința în care ai fost botezat, iar dacă o faci, de ce să alegi tocmai ortodoxia? În ce constă seducția ei? Cum se explică numărul tot mai mare de oameni care o aleg? În interviul care urmează, veți afla cum un scriitor american de succes poate fi sedus de frumusețea ortodoxiei până la un asemenea grad, încât să ajungă un lucrător al Rugăciunii lui Iisus •
„Când am intrat într-o biserică ortodoxă, am știut că asta căutasem dintotdeauna”

Publicația „The New Yorker” a scris că „The Benedict Option”, cartea lui, este „cel mai discutat și mai important volum cu subiect religios al ultimului deceniu”. Rod Dreher este între cei mai importanți autori americani ai acestui început de mileniu. Dar, dincolo de lumina reflectoarelor, de aparițiile la marile televiziuni americane, Rod Dreher duce o viață în căutarea liniștii inimii. Pentru el convertirea la ortodoxie a aprins un rug de foc, care arde în inima lui. Rugăciunea fierbinte îi mistuie, zi și noapte, inima.
– Înainte să vă ȋntreb de ce aţi ales ortodoxia, ȋn locul altor confesiuni creştine, vreau să știu cum a început călătoria dumneavoastră spre Dumnezeu?

– M-am născut ȋntr-un orăşel din sudul extrem al Americii, pe malul fluviului Mississippi, ȋn statul Louisiana. Am fost crescut protestant, dar familia mea nu a practicat această credinţă, ne duceam la biserică de Paşti şi de Crăciun, şi asta era tot. Într-o zi, mama a câştigat o călătorie ȋn Europa, printr-o tombolă filantropică. Ea nu a vrut să meargă și m-a trimis pe mine (aveam 17 ani atunci), știindu-mi dorința de a vizita Parisul lui Ernest Hemingway, cu muzeele sale de artă. Eram singurul tânăr într-un autobuz plin de turiști vârstnici, dar nu-mi păsa, eu nu voiam decât să ajung la Paris. Pe drum, ne-am oprit să vizităm o biserică veche, la o oră distanță de oraș. „Of, ce plictiseală!”, m-am gândit. Dar imediat ce am intrat în biserică, m-a copleșit prezența lui Dumnezeu! Era Catedrala din Chartres, unul dintre cele mai prețioase vestigii ale creștinătății occidentale. Dumnezeu se simțea pretutindeni. Am știut imediat că El există, și nu doar că există, dar și că mă cheamă la El. Când am ieșit din biserică, nu pot spune că eram deja convertit, dar aveam sentimentul unei căutări. În cele din urmă, când aveam 25 de ani, în 1993, am ales Biserica Catolică, fiindcă simțeam că protestantismul nu avea un sâmbure de adevăr în el. Despre ortodoxie nu știam nimic, sunt foarte puțini ortodocși în SUA. Așa că am devenit catolic, și am fost un catolic fervent ani de zile. Mă gândeam că dacă mă țin strâns de argumentele în favoarea catolicismului, credința mea rămâne de neclintit. Dar n-a fost așa. Lucrând ca jurnalist la New York, am aflat despre atât de multe rele care se petreceau în Biserica Catolică, despre abuzurile asupra copiilor, mușamalizate de episcopi, ceea ce mi-a provocat o criză spirituală profundă. Soția mea îmi spunea că simte, pentru prima dată în viață, că Îl pierde pe Hristos.
– Era și ea catolică?

– Da, era catolică, s-a convertit de la protestantism când ne-am căsătorit. Așadar, am ajuns la concluzia că nu mai putem continua așa, că ne pierdem credința. Locuiam pe atunci în Dallas, Texas, și am hotărât să vizităm o catedrală ortodoxă. Știam că ortodoxia oficiază taine autentice și ne doream să simțim măcar prezența reală a lui Iisus și a împărtășaniei, să ne putem ruga fără să mai simțim atâta furie și neliniște la adresa Bisericii Catolice. Ei bine, când am intrat într-o biserică ortodoxă, am știut că asta căutasem dintotdeauna, că asta mă așteptasem să găsesc atunci când am ales catolicismul. În cele din urmă, după un an de închinare în ritul ortodox, ne-am spus: „Aici suntem acasă!” Am primit Taina Mirungerii în 2006, și de atunci sunt un ortodox devotat. M-am concentrat pe îndumnezeire, pe rugăciunea lui Iisus, pe rugăciunea contemplativă și pe propria pocăință. Credința mea catolică a fost mult prea cerebrală. Eram cufundat în tot felul de idei, raționamente, controverse, care îmi împiedicau deșteptarea inimii. Dumnezeu mi-a făcut atât de mult bine în ortodoxie, și iubesc ortodoxia, iubesc să vorbesc despre ea. Umilința prin care a trebuit să trec, catolic fiind, a deschis ușa prin care Domnul mi-a pătruns inima pe calea ortodoxiei. Și lucrul acesta nu se întâmplă doar cu mine. Vedem astăzi ȋn America o reală intensificare a interesului pentru ortodoxie, pe măsură ce protestantismul și catolicismul ȋncep să se destrame. În parohia mea din Louisiana, o parohie ortodoxă, vedem tineri care vin spre noi dinspre protestantism, vin aproape ca niște refugiați. Mai ales după izbucnirea pandemiei de COVID-19! Ei ȋncep să se dumirească de această mișcare totalitaristă smintită, care ȋncepe să ȋși adune forțele ȋn America, ȋncep să fie conștienți de faptul că protestantismul nu are nimic prin care să reziste, iar bisericile protestante ȋncep să cadă victime, ȋn dreapta și ȋn stânga, și ne spun preotului și nouă, celor din parohie, că ortodoxia este adevărată, este puternică, și vor să fie în ea. Suntem ȋn plină criză, o criză spirituală, o criză culturală, o criză morală ȋn America, astfel că puterea lui Dumnezeu prin credința ortodoxă devine un manifest.
„În ortodoxie, am învățat rugăciunea inimii și am învățat despre îndumnezeire”
– Cum vă percepeți viața spirituală ca ortodox?

– Când eram catolic, eram foarte concentrat pe respectarea regulilor. Am simțit ȋn adâncul meu că Dumnezeu mă iubește, dar este dezamăgit de mine, pentru că nu urmam suficient de atent regulile. Ei bine, când am ajuns un catolic ȋnfrânt și aproape mi-am pierdut credința, am fost disperat. În ortodoxie, am ȋnvățat o cale diferită, am ȋnvățat rugăciunea inimii și am ȋnvățat despre ȋndumnezeire. Când ești catolic, poți spune că poate există o versiune de ȋndumnezeire, dar nu este același lucru ca ȋn ortodoxie. În ortodoxie am ȋnvățat că Dumnezeu este aproape, că Dumnezeu este peste tot. Ortodoxia este un mod de viață și acest lucru era ceva foarte nou pentru mine. Vara aceasta locuiesc la Budapesta, și când mă duc la birou, mă rog cu rugăciunea lui Iisus tot drumul până acolo și tot drumul ȋnapoi, spre casă. Această rugăciune mă face să mă simt aproape de Hristos, așa cum nu m-am mai simțit ȋnainte. Când citesc din Sfinții Părinți, de exemplu, totul este foarte clar și foarte pur, nimic excesiv intelectual, este ca și cum ai bea apă de izvor. Am aflat că Dumnezeu este cu mine și Îl simt aproape de mine ȋn moduri ȋn care nu L-am simțit niciodată ȋnainte de a deveni ortodox. Următoarea carte la care lucrez va fi despre „retransfigurarea” lumii. Ceea ce vreau să spun prin asta este că noi, ca și creștini ortodocși, știm că Dumnezeu este prezent pretutindeni și că El știe totul, dar ȋn Occident noi am pierdut abilitatea de a vedea acest lucru. Deci, această nouă carte a mea va fi cea mai ortodoxă carte scrisă de mine. Intenționez să scriu despre modul ȋn care putem ȋnvăța să vedem care este adevărul. Sper să merg pe Muntele Athos și ȋn alte mânăstiri, unde să vorbesc cu părinții despre ce putem noi, cei din Occident, să facem pentru a depăși orbirea și să ne deschidem sufletul către Duhul Sfânt, astfel ȋncât să ne refacem acest simț al transfigurării. Dumnezeu a făcut acest lucru pentru mine, Dumnezeu face acest lucru pentru mine din momentul ȋn care m-am pocăit, și sunt recunoscător pentru asta.
– V-ați schimbat credința și sufletește? Sunteți mai puternic sentimental?

– Mă uit acum la tânărul care am fost, plin de spaime și ură de sine, și apoi, când L-am întâlnit pe Hristos, am simțit o pace lăuntrică. Îmi amintesc, când m-am întors în orașul meu natal în Louisiana, în 2011, după ce a murit sora mea, am hotărât împreună cu soția mea să mergem să îngrijim de părinții mei vârstnici. Atunci am căzut într-o depresie adâncă, fiindcă aveam probleme cu mama și tata, au ieșit la suprafață secrete de familie și lucrurile nu erau așa cum credeam eu că sunt. Duhovnicul meu ortodox mi-a spus atunci să spun rugăciunea lui Iisus, de 500 de ori zilnic, și eu am zis, asta înseamnă o oră pe zi, cum o să pot face asta?! El mi-a răspuns că trebuie s-o fac din ascultare. Nu-mi venea s-o zic, dar eram atât de dărâmat și de slăbit încât am zis-o. A fost cel mai greu lucru, dacă mi-ar fi spus să merg pe jos 10 mile pe zi, mi-ar fi fost mai ușor decât să stau liniștit și să repet rugăciunea lui Iisus timp de o oră. Dar am observat, după vreo două luni, că inima mea începea să se liniștească și că Domnul era acolo, în acea oază de liniște, și mă vindeca, fizic și spiritual. Când mi-am revenit, mi-am întrebat duhovnicul: „Părinte, cum ai știut că de asta aveam nevoie, să spun rugăciunea lui Iisus de atâtea ori?”. El a zis: „Rod, tu trebuia să te eliberezi din temnița minții tale, era singura cale”. Așa a și fost. Dumnezeu m-a eliberat prin credința ortodoxă, mai ales cu ajutorul rugăciunii lui Iisus.
– Dostoievski a spus odată că frumusețea va salva lumea în cele din urmă. Ați văzut o astfel de frumusețe în ortodoxie?

– O, absolut! N-am nici măcar o zi de când am venit în România (și am fost deja în trei biserici) și am fost copleșit de prezența lui Dumnezeu acolo, exprimată prin frumusețe. Papa Benedict al XVI-lea, un om pe care îl admir foarte mult, a zis că principalele argumente cu care se legitimează biserica sunt sfinții pe care îi naște și arta pe care o creează. Domnul vine la noi în primul rând prin împărtășanie, dar răzbate și din lucruri fizice. Când intrăm într-o biserică ortodoxă, suntem copleșiți de frumusețea care ne deschide calea spre adevăr. La fel se întâmplă cu sfinții: când vedem un om de o nespusă bunătate, este ca o întâlnire cu Adevărul Suprem, care este Hristos. În ce mă privește, trebuie să spun că schimbarea mea a început când am intrat în Catedrala din Chartres și m-a emoționat acea frumusețe pentru care nu mă pregătise nimic din viața mea de până atunci, un protestant crescut în America sfârșitului de secol XX. Frumosul în sine nu este Dumnezeu, ci un semn care arată spre Dumnezeu. La fel, când intru în bisericile ortodoxe și mă întâmpină icoanele de peste tot, lumânările, mirosul de tămâie – toate sunt semne care arată către Dumnezeu, ele mă ajută să înțeleg și prin simțuri că Dumnezeu este cu adevărat prezent. Am observat că atunci când invităm oameni în parohia noastră ortodoxă din Louisiana, ei sunt cuceriți de frumosul locului – deși suntem o parohie săracă, bisericile noastre nu sunt decât palide imitații a ceea ce aveți voi aici în România. Totuși, sunt pline de culoare, de sunet, și le spunem oamenilor: „Asta înseamnă să dai slavă lui Dumnezeu, așa vine Dumnezeu către noi”. În America, o țară profund protestantă, oamenii tind să neglijeze frumosul, gândind că frumosul e un fel de păcăleală, un lux, și nu un dar de la Dumnezeu. În ortodoxie, noi cunoaștem cu adevărat că frumosul este un dar de la Dumnezeu, este una dintre însușirile lui Dumnezeu. Dacă frumusețea e menită să salveze lumea, după cum a zis Dostoievski, cred că este pentru că adevărata frumusețe ne deschide ochii către adevăr, ne face să înțelegem că există ceva dincolo de noi, un tărâm transcendent care ne cheamă. Asta am simțit în Catedrala din Chartres, că Dumnezeu mă cheamă prin pietrele, vitraliile și prin întregul decor, era ca și cum mi se ridicase un văl de pe ochi și mi se îngăduia o privire în spațiul divin. În viața mea, cele mai profunde întâlniri cu Dumnezeu mi s-au întâmplat datorită frumosului. Pot să citesc oricâte cărți de teologie, dar nimic nu-mi va mișca inima spre Hristos ca arta.
„În plan spiritual, România e una dintre cele mai bogate țări din lume”
– Cunoașteți multe lucruri despre estul Europei. Ce credeți despre ortodoxia din România?

– Nu știu multe despre ortodoxia din România, dar știu despre Părintele Gheorghe Calciu; una dintre fiicele sale duhovnicești este o cunoscută scriitoare ortodoxă americană, se numește Frederica Mathewes-Green, l-a cunoscut în Virginia, el îi era părinte duhovnic, și mi-a spus totul despre el, mi-a dat și o carte cu scrierile lui. Nu-mi venea să cred văzând profunzimea acestui om și cum s-a format el în spiritul ortodox românesc. Mesajul pe care biografia lui l-a transmis unuia ca mine a fost extraordinar. Părintele Calciu a fost un gigant spiritual, și țara asta are o mulțime ca el. E păcat că nu știm mai multe, în America, despre România și despre ortodoxia românească. Cu cât aflu mai multe, mă gândesc că țara dumneavoastră e atât de bogată! Poate, în plan material, comparând cu SUA, România nu are așa de multe – dar, în plan spiritual, România e una dintre cele mai bogate țări din lume.
Am încercat, în scrierile mele, să le spun cititorilor mei americani că noi, în America, ne confruntăm cu un fel de totalitarism. Eu i-aș spune „totalitarism soft”, pentru că nu are gulaguri, nu are poliție secretă, dar este o formă de abuz și tiranie ideologică. Trebuie să ne adresăm creștinilor care au supraviețuit comunismului, în condițiile unui totalitarism mult mai dur, și să-i întrebăm cum putem trece prin asta. De aceea, i-am îndrumat pe mulți să citească scrierile Părintelui Gheorghe Calciu. Sigur, nu a fost singurul, dar e unul dintre cei la care ne putem adresa. Și știu că românii și alte popoare din blocul sovietic au experiență, au înțelepciunea pe care au câștigat-o păstrându-și credința în suferințe – de la ei avem de învățat. Eu sunt în România de 24 de ore și, deja, înainte de a începe acest interviu, i-am dat un mesaj soției mele și i-am spus: „Trebuie să vii aici, în România! Când intri în bisericile de aici simți că ești în altă lume!” Seara trecută, după cină, pe când ne îndreptam spre hotelul la care sunt cazat, în Centrul Vechi al Bucureștiului, ne-am oprit la Biserica Rusă, despre care mi-a povestit gazda mea. Am intrat acolo la ora 11 noaptea și am văzut o femeie îngenuncheată pe podea, care se ruga deasupra unei cărți vechi de rugăciuni. Așa ceva nu vei vedea în America, dar aici se întâmplă! Mi-a spus gazda mea: „Mă gândesc uneori că rugăciunile unora ca ea mai țin lumea”. Nivelul de spiritualitate pe care îl găsești în țara asta, în România, este absolut uluitor, am toată admirația. Și nu doar că îl admir, ci vreau să mă alătur lui, abia aștept să mă întorc în țara voastră și să zăbovesc pe la mânăstirile voastre. Pentru că am văzut aici ceva de care avem mare nevoie în SUA, de care și eu am mare nevoie în viața mea.